La marraskuu 2016

Meillä on aina ennen ollut jouluaaton vastaanotto ruokineen. Tänä vuonna ei ole. Jos vauva syntyisi laskettuna, niin olisi vasta kuukauden ja kun tietää mikä määrä kulkutauteja jyllää tuohon aikaan vuodesta, niin en ota taloa täyteen sukulaisia sen takia. Miehen vanhemmat tulevat varmaan kuitenkin käymään, kun melkein vieressä asuvat.

Mä teen joulun lapsille kyllä ja tykkään joulusta, mutta kun meillä ei syödä sikaa missään muodossa, niin mitään kinkkupeijaisia täällä ei oo koskaan ollut. Syödään hyvin, mutta lähinnä jokaisen suosikkiruokia, joihin noi joulusafkat ei oikein kuulu. Esikoinen oli ekana joulunaan 10 päivän ikäinen ja meillä oli niin paljon ihmeteltävää vauvassa, että jouluruoka oli pitseriasta tilattua ja kotiinkuljetettua pitsaa. :hilarious:

Joulussa ihaninta on yhdessäolo ja kiireettömyys. Lasten odottava ja jännittynyt rauhattomuus, joka on musta joka vuosi niin liikkistä. Ja miehen kanssa meillä on aina jonkinmoinen leffamaratooni suklaan ja punaviinin kera.

Me olemme miehen kanssa yhdessäolommme aikana yleensä olleet joulut kahdestaan. Kunnes esikoinen syntyi niin jotenkin tuntui että on muka velvollisuus lähteä sukulaisiin viettämään joulu. Ja kaksi edellistä joulua ollaan oltu mun äidin luona ja ne on kyllä ollut aivan kauheita jouluja. Kauhea stressi kun kaiken pitää olla miten niiden nyt "jouluna kuuluu olla". Tänä jouluna ollaan päätetty ollan ihan vaan oman perheen kesken ja ehkä tämä on ensimmäinen joulu mistä esikoinenkin jotain tajuaa. Ja muokataan omat jouluperinteemme ja niissä on kyllä lähtöperustana juurikin se että on rentoa oloa ja hyvää ruokaa. Ei väliä onko sitä ehtinyt joka ikistä kaappia pestä ja lattioita kuurata ennen joulua. Yhdessäoloa, ulkoilua, saunomista, syömistä ja pelaamista. Niistä saa meidän joulu nyt rakentua.

Mun on pieni pakko ulkoilla joka päivä, kun on koirat. Ajattelin, että viedään mun eskarilainen ja lenkitetään koirat samalla. Synnytyksenkin jälkeen vaan äkkiä liikkeelle tai mökkihöperöidyn täysin. Yleensä olen käynyt ekalla kävelylenkillä vuorokaudesta kahteen synnytyksen jälkeen.

Mä haen varmaan varoiksi hoitopaikan synnytyksen tietämiin kahdelle pienimmälle muksulle. Mutta heti vauvan synnyttyä siirtyy lapset kotihoitoon jos synnytys on normaali. Ja toki on tuossa vierellä myös mies. Mulla on aina ollut kantoliina, niin arjen pyörittämisessä vauvan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Enemmän haaste on se, kun vauva lähtee liikkeelle ja silmät tarvii olla selässäkin :D .

Se myös, kun en voi tuudittautua siihen, että joku muu huolehtii, niin pyrin minimoimaan riskit. Mies aikoo pitää pitkän loman vauvan syntymisen tienoilla. Mutta kuitenkin itse koen sen niin, että en voi arkea lykätä miehen hartioille pitkäksi aikaa noista kolmesta isommasta lapsesta.

Mä aloin jo miettiä ristiäis-tarjottavia. Teen ristiäistarjottavia varmaan jo marras-joulukuun taitteessa pakkaseen.

Niin ja olen todellinen jouluihminen. Oon ihan kärsimätön ekan adventin suhteen. Lapsille teen itse lelukalenterin ja harkitsen lahjat tarkkaan. Teen usein itse lahjoja suvulle. Katsotaan miten tänä vuonna ehtii. Viime jouluna tehtiin anopin kanssa yhdessä ruuat. Katsotaan miten tänä vuonna menee. Yksi päivä varmaan ollaan anoppilassa joulusta ja muut kotona.

Ei ollut mulla kiva "kohtaus" eilen illalla. Olen muutamana iltana huomannut, että yhdistettynä tee ja hiilihapollinen juoma saa aikaan närästystä. Iski niin karmea närästyskohtaus, että meinasin oksentaa. Melkeen juoksin ihoa rasvaamasta juomaan vettä. Siihen päälle alkoi huimata ja jouduin menemään pötkölleen lattialle. Kun nousin lattialta, niin alaselästä kuulu naps ja meinas lähteä jalat alta. Joku selän nikama niksahti oikeen kunnolla.

Tästö viisastuneena täytyy alkaa ilmeisesti ottaa illalla magnesium tuoremehun kanssa. Mulla on siis jauhemainen magnesium. Syödään samaa tavaraa miehen kanssa ja miehen on vaikea saada alas nappeja, joten varmaan tullaan pysymään jauhemaisessa magnesiumissa.

Kohta on tytön silkkivilla-myssy viimeistelyä vaille valmis <3 . Sitten tarvis varmaan käydä sukkien ja kietaisuneuleen kimppuun.

Uusperheellinen 26+5

Me ollaan joulu oman perheen kesken kotona, muusta en tiedä. Viime jouluna tein ensimmäistä kertaa itse jouluruokaa ja laitoin muutenkin. Ennen en oo joulusta välittänyt (huonoja muistoja lapsuudesta), mutta jotenkin se vaan muuttaa kaiken, kun on lapsi jonka vuoksi asioita tekee ja jolle haluaa luoda kivoja perinteitä. Toissa jouluna esikoinen oli alle kuukauden ikäinen ja oli niin paljon ihmeteltävää että joulu vain meni ohitse. Nyt ainakin yritän vähän laittaa joulua, mutta jos ei jaksa niin ei haittaa :)

Huh! Sain tänään uuden asunnon ja kahden viikon päästä muutto :joyful: Yksin kun vauvaa odotan, niin kaikki muuttohässäkät joutuu nyt yksinään sumplimaan! Toisaalta onpahan vaan noi omat tavarat ja vauvalle jo hommatut tavarat pakattavana :p Laitoin jo aikoja sitten asuntohakemuksia, eikä asunnosta kuulunut mitään ja viime perjantaina sitten ihan soitin ja ilmoitin että vauvahan voi syntyä jo minä hetkenä hyvänsä, että nyt äkkiä sitä kämppää tulemaan :grin tänään tuli viestiä sitten että mun UNELMAKÄMPPÄ ois nyt sitten mulle vapautunut..tiukille meinas jo mennä!

Eipähän oo nyt sitten ainakaan tekemisen puutetta tässä muutamaan viikkoon ainakaan...onneks ei oo mitään sen pahempia raskausvaivoja mulla, että ihan hyvin jaksan muuton hoitaa. Paitsi kantoapua tarvitaan nyt sitten vähän enemmän :rolleyes:

Kauhee määrä tekstiä ihan hetkessä :grin Joulusta: Meillä on ollut traditio, että minun äidin luo mennään jouluaattona jouluruoalle koko perhe (minä ja mies + minun sisko). Siellä menee lähestulkoon koko aatto. Joulupäivänä on sit miehen tädin luona traditiona jouluruoka. Tänäkin vuonna mennään niin, kun tyttö on pieni. Ehkä vielä seuraavanakin jouluna. Sit ehkä aletaan pikkuhiljaa jouluaatto siirtyä viettämään kotioloissa ja sit minun äiti ja sisko varmaan tulevat meille, ainakin näin olettaisin. Minun äiti haluaa kuitenkin touhuta lapsenlapsen kanssa varmasti kaikkea ja olla mukana koko ajan ja se hänelle sallittakoon. Minäkin saan samalla kuitenkin hoitoapua. :) Miehen vanhempien luona ei olla koskaan käyty, vaikka samassa kaupungissa asutaankin. He ovat siellä miehen tädin luona aina joulupäivänä, siellä ollaan sitten nähty. Voi olla, että tytön kanssa pitää alkaa tehdä poikkeus, että aattona tai aatonaattona mennään myös miehen vanhemmilla käymään. Tai sit pyydetään miehen vanhemmat minun äidille jouluaattona kylään (meidän äidit on sattumalta työkavereita, joten tuntevat toisensa jo hyvinkin :P) ja sit aikanaan meille.
Itse ei tarvitse kokonaan jouluruokia kuitenkaan muutamaan vuoteen vielä väsätä. Minun äiti tykkää niin paljon laittaa ruokaa ja joulua, että hän tulee sitten aikanaan meille minun avuksi tässäkin. Ei osaa varmasti istua toimetonna ja tulla valmiiseen pöytään. :grin Vaikkakin joskus on hänellekin sellainen tilanne järjestettävä, kun aina on niin höyrynä laittamassa..

Meillä on ollut vuosikausia niin vahvat jouluperinteet tiettyine rutiineineen etten haluaisi katkaista perinnettä. Siispä vauva kulkee mukana kyläilemässä, minun ja miehen vanhempien luo ei ole kuin se parin kilometrin matka. Eniten mua stressaa lahjat! Olen nähnyt jo painajaisiakin siitä miten en ole kerennyt ostamaan lahjoja. Olen aina ostanut perheelle lahjoja; siskolle ja veljelle, äidille ja isälle, siskon lapsille, parille kaverille ja toki miehelle. En osta mitään turhaa krääsää (paitsi ehkä kavereille :D) vaan perheenjäsenille sellaista mitä he oikeasti tarvitsevat. Ehkä tänä vuonna tilaan kaikki lahjat netistä, niin ei tarvitse lähteä 100 kilometrin päähän kaupunkiin ostoksille. Enkä kyllä varmasti kerkeäisikään.

Huomenna sokerirasitus, ääk! Eniten jänskättää paastoaminen, kun olen tottunut juomaan vettä yölläkin ja käynyt syömässä mun yöbanaanin :D

Tänään tarttuikin Ikeasta mukaan harsoja, seinälle ripustettava kankainen hyllykkö, pari koottavaa kankaista laatikkoa, sekä vauvan kylpypyyhe.

Rv 26+2

Minä en kyllä jaksa joulusta repiä ressiä :D yleensä se on mennyt niin että me ei oo laitettu mitään jouluruokaa ku ollaan kierretty minun ja miehen vanhemmat ja vielä mun isovanhemmatkin sekä kaikki tietenki tehneet jouluruuat ja tuputtaneet sitä mukaan! Viime joulu meni miehen kans erillään koska halusin jäädä äitini luokse yöksi-mun pienemmät sisarukset on kuitenki vasta 12 ja 13, joten heille se aattoilta lahjoineen on tärkeä ja mies halusi taas tulla meidän omaan kotiin yöksi. Tänä jouluna sitte varmaan vaavin kanssa kierretään sama kierros, jotain täytyy ehkäpä jättää joulupäivään.
Toisaalta revin ressiä siitä että mitä jätetään aattoillalta pois, koska en halua että kukaan pahoittaa mieltänsä. Mun isovanhemmat on yksinäisiä ja minä olen yleensäkin ainut kuka heillä käy aattona - mummolle tärkeää päästä laittamaan ruoka "jotain varten". Sitte toisaalta tiedän että mun pikkusisaruksetkin oottaa äidin luona että tulisin aatoksi yöksi niin kuin aikaisemmin. Ja miehen perhe tottakai olettaa että mennään heille. Okei myönnetään, kyllä revin ressiä joulusta :D mutta en ruoka politiikan puolesta!

Ps. Vissiin heti joku flunssa aalto liikkeellä ku koulut alko? Mulla kurkku tosi kipeä ja oikein korviinkin säteilee :(

Pikkumyy 28+3

Oon tässä ihmetelly, ku päätä särkee jatkuvasti, mut nyt tajusin että sehän johtuu noista tisseistä. Ne on kasvanu sen verran paljon ja etenkin kun käytän liivejä, missä olkaimet yhdistyy selässä, on päänsärky taattu.. Pitänee siirtyä näistä vähänkin kauniimmista sitten noihin ei niin kauniisiin imetysliiveihin :sour:

Oon tässä ihmetelly, ku päätä särkee jatkuvasti, mut nyt tajusin että sehän johtuu noista tisseistä. Ne on kasvanu sen verran paljon ja etenkin kun käytän liivejä, missä olkaimet yhdistyy selässä, on päänsärky taattu.. Pitänee siirtyä näistä vähänkin kauniimmista sitten noihin ei niin kauniisiin imetysliiveihin :sour:

Oon miettinyt ihan samaa! Nytkin on lapaluiden väli niin jumissa etten tiedä miten saisin sen lukon auki.. Ryhti painuu olkapäistä eteen eikä liivitkään varmaan ole ne tukevimmat. Tissit älkää enää kasvako :(

Sainpas raahattua itteni lenkille, vaikka koko päivän väsyttänyt ihan julmetusti surkeasti nukutun yön jälkeen. Ihan hyvää teki lenkki ja tuli ihan reippaasti mentyä. Lenkki teki eritysesti hyvää, kun mies oli tänään kokkausvuorossa ja teki makkarapannun perunamuussin kera. Makkarapannussa oli neljää eri makkarasorttia ja voi yök... Vaikka täytynkin puolet lautasesta salaatilla niin tuli ihan julmettu ähky. :wtf:

Äsken tilasin itselleni lenkistä voimaantuneena odotusajan uimapuvun. Ilmoitin nimittäin pojan tänään uimakouluun joka alkaa kuun lopussa ja sitä onkin sitten aina pari kertaa viikossa. Tietysti mun mentävä mukaan ja ajattelin että käytän ajan itsekin uiden. Et tässähän on tiedossa ihan sporttinen loppuraskaus. :grin Toivottavasti kunto kestää.

Onko muilla paikkakunnilla neuvolakäyntiä, jossa hoitajan kanssa mukana keskustelemassa on/oli psykiatri (hän on myös sairaanhoitaja)? Täällä päin vissiin aika uusi juttu, mutta seuraava käynti olisi sellainen ja jännittää nyt jo mennä sinne toisen arvosteltavaksi! :nailbiting: Hoitaja antoi jonkun A4-lapun, mikä täytyy yhdessa miehen kanssa täyttää ja se täytyy muistaa ottaa mukaan sinne. Laitoin kuvat siitä lapusta. Ilmeisesti tarkoituksena olisi, että keskustelua syntyisi lappua täytettäessä kotona. Mies on juuri sopivasti sillon aamuvuorossa, niin joudun kaikenlisäksi menemään yksin. :sad001

Rv 23+6
Meille annettiin ihan samanlaiset laput ekalla neuvolakäynnillä. Mies ei suostunut täyttämään kun on jo viides lapsi kyseessä. Niin eipä olla sitä läpikäyty neuvolassa. Sen koko lapun tarkoitushan on juuri herättää kotona keskustelua. Meillä on miehen kanssa niin erilaiset taustat ja tavat kasvattaa lasta että olisi ollut hyvä käydä asioita läpi :sad001 Mutta kun ei niin ei.

Täällä se joulun odotus on oikeestaan sitä ihaninta aikaa itselle. Paketoinnit, musiikit, hissukseen koristelut ja riisipiirakoiden leivontaa.. :Heartred Itse jouluaatto on ollut melkoista häsellystä. Lapset ovat isiensä kanssa käyneet yleensä mummuloissa, mutta minä olen ollut kotona valmistelemassa jouluruokia loppuun. Kinkku toki jo aattoaamuna otetaan uunista yhdessä. Äitini on ollut meillä joulun jo aikalailla esikoisen 11 v syntymästä lähtien ja siskonikin ajoittain. Miehen vanhemmat ovat nykyään käyneet meillä aattoiltaisin ja heidän kanssaan olemme käyneet hautuumaalla kynttilät sytyttämässä. Eräs ystävämmekin on yleensä jouluaattoillan kanssamme. Jouluaattoon on siis kuulunut valmistelujen lisäksi sauna, joulupäivällinen, lahjat, kahvittelut ja hautuumaalla käynti. Ilta sitten suklaan syöntiä ja musiikkia jouluvalojen loisteessa :happy:

Joulupäivä ja tapaninpäivä on sitten mennyt yleensä löhöillessä ja syödessä :grin

Nyt kun huomenna koittaa sen sokerirasitus ni onko mitään sen kummempi ohjeistuksia sitä varten muuta ku se paasto? Mites saunominen esim, vaikuttaako arvoihin? Tänään ois saunailtaa tiedossa, mutta kannattaako jättää välistä? Entäs esim. verenpainelääkkeet? Ne menee itsellä 3 kertaa per päivä. Thyroxinia en aamulla ota ku otatan samalla kilpparikokeet. Mitäs muuta tulee ottaa huomioon vai elelenkö ihan normaalisti? Ääh..

Kannattaisiko soittaa ja kysyä noista neuvolasta? Lääkkeistä en jättäisi itse väliin, mutta tuon kilpparin tietenkin jos samalla tarkistetaan.
Kävin itse taas kilpparikontrollissa. Huomenna on taas neuvola, kuulee tulokset. Toivottavasti se T4V ei ole entisestään romahtanut. Viimeksi lääkitykseen en saanut muutosta, mutta en myöskään ole varma onko neuvolalääkäri asiantuntija... Äkkiä se 4 viikkoa menee, vaikka tuntu, että eikö milloinkaan pääse neuvolaan :)
Katjusha rv. 26+5

Mä istun tällä hetkellä rasituksessa ja otin kyllä kaiken niin varman päälle ettei vaan tarvii uudestaan tulla.. En ottanut mitään lääkkeitä aamulla, otan ne sitten kun pääsen kotiin. Toiset ovat juoneet vettä mutta itse uskalsin vain aamulla kostuttaa suuta hieman vedellä. Saunoa ei ehkä kannata kun haihduttaa nestettä elimistöstä ja jos sitä vettä ei oikeasti saisi juoda niin voi myöhemmin tulla jano..

Hei saitteko te miten sitä veroprosenttia äippärahoista muutettua? Tarkotan että saitteko paljonkin laskettua sitä? Just soitin verotoimistoon ja sain laskettua sen 19%, joka sekin on mun mielestä aika paljon veroa niin pienestä rahasta :smiley-ashamed008

Taidan itsekin tehä homman varman päälle, aika onneksi alkaa jo klo 7.05 että saa aikalailla suoraan ylösnoustua lähtä labraan :)

Smirre, sain laskettua sen 10%. Soitin verotoimistoon ja en ollut laskenut valmiiksi kaikkia tarpeellisia tuloja, sieltä neuvottiin että voin halutessani tehdä muutoksen myös netissä. Se olikin tosi helppo siellä tehdä. Luulen, että mulla vieläkin vähän yläkanttiin tuo kun päätöstä ei ole tullut äitiysrahoista ja laitoin tietoihin tulot isommiksi mitä esikoisesta sain. Luulisi niiden olevan samat nytkin.

Täälä ollaan kuumeessa :( näin koko yön jotain kuume houreisia unia Usain Boltista ja aamulla ku heräsin niin pomppasin sängystä ku nato- ohjus, koska erotin vieressäni epämääräisen mustan möykyn, jonka unien perusteella ajattelin olevan tummaihoinen mies :D noh, ei ollu ees Usain Bolt, vaan kyseessä oli kaikenkarvainen cockerimme, joka oli hiippaillut salaa viereen nukumaan miehen lähdettyä töihin :D
Nii joo ja veroprosentti asiaa: soitin toimistoon ja prosentti laski kahdeksaan, sehän riippuu aivan tuloista mitä oot vuoden alusta tienannut.

Pikkumyy 28+4

Takaisin