La marraskuu 2016

Minäkään en ole ikinä ollut mikään jouluihminen. Lapsuuden jouluina aina kaikki aikuiset oli kännissä, paitsi äiti. Hän yritti kyllä kaikkensa, mutta itselle jäänyt muistoihin lähinnä kaikki kännikkäät.
Joulussa tärkeintä onkin nykyään hyvä ruoka ja rauha. Jonkinverran versioiden meilläkin mennään jouluruokien suhteen. Itse kyllä tykkään leipoa vaikka ja mitä ja muutenkin väsäillä kaikkia ruokia.
Viime joulu saikin sitten jo ihan uuden merkityksen, kun se oli esikoisen ensimmäinen. Nyt siitä haluaa tehdä lapsille hyvän, niin että ne joulumuistot säilyisivät (ehkä se nyt vielä on vähän aikaista :grin). Meille tuleekin aina äitini ja veljeni ja muuten kokoonpano vähän vaihtelee. Ja meillä myös vietetään yleensä joulua vasta joulupäivänä, koska minä olen ollut lähes joka joulu aattona töissä. Ja aattona on nuo pakolliset haudalla käymiset ja mummon luona hoitokodissa käymiset, niin tykkään että sitten vietetään sitä, kun ei ole kiirettä eikä mitään menoja.

Nii totta joulu , sehän on tänä vuonna aivan erilainen. Ollaan totuttu käymään molempien vanhemmilla ja yleensä on tietyt ajat aatosta mitkä vietetään kenenkin luona. Tämä joulu taitaakin mennä ekaa kertaa kotona. Joulu ruuista en jaksa stressata vielä, kaipa me selvitään yksi joulu vaikka kauan valmis ruuilla.

Tänään vietetty rentoa koti päivää, kun selkä töistä on vihoitellut. Sairasloman aikana kaikki selkäkivut katosivat.

Tässä illasta on tuntunut ikävää muljuntaa ja iskuja tuolla alakerrassa. Voisko toi baby masussa potkia sinnepäin ? Inhottavan tuntuista , mutta mitään kipuja siihen ei liity. Muutenkin ollut tänään aktiivinen masu asukki ja tuntunut välillä että nyt pitäisi päästä selvästi masun läpi jo tänne puuhailemaan. Onneksi hieman rauhoittuu kun isi laittaa kädet masulle ja juttelee. :)

Mua ainenki potkitaan/hakataan hirveen paljon just tuonne alakertaan.. välil iha kiljasen ku se oikeesti sattuu! Välil tulee kunnon iskua ja välil tuntuu siltä et sais tuonne alas jonkinlaisia sähköiskuja.. mulla yleesä tuoho auttaa ku laitan käden alavatsalle ja vähä heijaan,et vauva vaihtais asentoo..

Tänää vauva tais tajuta et sen yksiössä on toinenkin puoli.. on tähä mennessä nujunnu masun oikeella puolella,tänää oli semmoset rymyt vasemmalla puolella ettei minkää. Mua iha nauratti,ku toinen löys lisätilaa rymytä. :)

Täälläkin varsinkin virtsarakko saa osumaa. Ja kovin aktiivinen poika tuntuu olevan :)

Luetteko te muuten synnytystarinoita? Minä oon ihan koukussa niihin :grin

Rv 25+2

Mulla meni viimeyönö vatsa ihan sekaisin,klo 01 heräsin kun mahassa kiersi ja kävin vessassa,ihan löysällä maha. Sain nukuttua klo03 kun taas heräsin mahan juilintaan ja taas pytylle. Piti alkaa sohvaan nukkumaan,että sain joten kuten nukuttua. Aamulla kun heräsin,niin alle puolituntia ku olin pystyssä niin taas vessaan. Ja koko ajan juilii mahassa ja kiertää. Liekköhän tää jotain vatsatautia vai mistä hitosta tuli tälläinen olo. Onneks vauva liikkuu hyvin. Ja mä kans ihan koukussa niihin synnytystarinoihin. 29+0

Hei mistä te luette niitä synnytys tarinoita ? :)

Haluaisin itsekin lukea ja sitä kautta valmistautua tulevaan.. en toki mitään kauhu tarinoita kaipaa tässä vaiheessa.siksi en ole uskaltanut itse katsella mitään..

Täälläkin yksi jouluhöperö odottelee jo syyskuuta, että kehtais alkaa joulukorttien tekoon :hilarious: en vielä ihan nyt näin elokuussa viitsisi kun kesähän se vasta on, vaikka syksyiseltä jo näyttääkin :happy: Onneksi viikonlopulle lupaili lämpimämpää ilmaa ni jospa se joulu vielä hetkeksi unohtuisi ajatuksista :grin

Keskiviikkona ois se sokerirasitus, iiks! Enpä oo tainnu koskaan vastaavassa olla joten jänskättää kieltämättä juu.

Auringonkukka rv 26+2

Lakritsi,mä oon lueskellut tällä foorumulla nyt esim laskettu aika elokuu 2016 ja siellä on ketju synnytyskertomukset :) heinä,kesä ja toukokuun kertomukset oon lukenut jo läpi :) ja kiva muutenkin seurata noita esim elo-syyskuisten synnytystä lähellä olevat oireet ja jännätä kuka pääsee synnyttämään seuraavana :)
Vatsanväänteet onneksi täällä helpottaneet,peräpää vaan on nyt ihan kipeä ja tulessa kun joutui ripuloimaan koko yön,voi luoja. Jospa se oli vaan joku ohimenevä juttu..

Vaate asiaa vielä! Mitä housuja pidätte/ajattelitte pitää syksyllä ulkona? Nyt kun kelit viileni, niin huomasin ison ongelman lasten kanssa ulkoillessa: ei mahdu ulkohousut jalkaan.
Yritin epätoivoisesti vanhoilla ulkoiluhousuilla, mutta ne piti jättää mahan alle ja puristi kurjasti eikä pysty kunnolla liikkumaan :(. Mutta jotainhan sitä tarvii keksiä kun ulkona ollaan kuitenkin enemmän tai vähemmän joka päivä! Ei oikein mammafarkuissa tai sisälökäreissä viitsis ulkoilla... Apuva :-o

Charm 28+4

Mä luen usein synnytystarinat, jos niitä eteen tulee...mutta nyt viime aikoina on eteeni (netissä) osunut kaikkia kauheuksia..kohtukuolemia, riskiraskaus-kamppailuja, komplikaatiooita ja kaikke mitä raskaana et halua lukea.. :sad001

Mä olen jouluihminen..tonttu...wannabe joulumuori:rolleyes:..mut jos mun mieheltä kysytään hän näkee joulu-intoni stressinä ja kauheana paineena.. :grin Haluan joulun olevan perinteinen ja tunnelmallinen...ja joo tunnelmaan kuuluu ensin kauhea alkusäpinä ja "stressi" valmisteluineen kunnes aatton alkaa rento joulun vietto. Tosin nyt viime vuosina on alkanut harmittamaan, että joulupanostus on vain minun harteilla..muille "on ihan sama" onko kattaus nättiä vai syödäänkö tyyliin paperilautasista..:confused::sad001 Se jos joku saa mielen alas ja v-käyrän ylös..
Meille siis tulee jouluna minun perheeni ja miehen perhe aina joulunviettoon.. Toki he tuovat joitain ruuista eli ihan kaikki ei jää minun kontolleni..

Tämä joulu on varmasti vähän erilainen. Mikäli toivun sektiosta yhtä nopeasti kuin esikoisesta, vietämme ristiäiset jo ennen joulua. Haluamme pitää nimen salassa, mutta emme yli joulua. :)

Haaveilen jopa joulusta ihan vain pienen perheemme kesken..mutta se ei ole mahdollista, koska osa lähisukulaisista viettäisi joulun tällöin ihan yksin..ja sitä en kestäisi. :oops: Kinkkinen tilanne siis..o_O

24+5

Mitä mieltä ootte hieronnasta? Tai onko jollain tietoa, että missä vaiheessa raskautta hierontaa ei enää suositella?

Hieronnassa saa käydä koko raskauden ajan, mutta alaselän käsittelyä/ hierontaa ei suositella. (Varsinkaan ekan kolmanneksen aikana, mutta itse en hierottaisi koko raskauden aikana) Hartiaa, lapoja,
niskaa ja päätä voidaan kyllä käsitellä. Mitään rajua ei suositella. Hieronta tehdään joko istuen tai kyljellään. Suosittelen hierojaa/ fysioterapeuttia, joka on hoitanut raskaanaolevia aikaisemminkin.

Mäkin rakastan joulua. Joulu on ollut ihan lapsuudesta asti ihanaa ja kaikki valmistelut ja odotus... Mä rakastan lahjojen hankintaa ja täytynee myöntää, että monesti mulla menee siinä vähän överiksi. Varmasti tänä jouluna paketoin tälle masuasukillekin pari pakettia, vaikkei vielä lahjojen päälle mitään tajuakaan. Joulua viettämässä oleville eläimillekin on omat paketit. :grin Vietetään joulua joka toinen aatto mun vanhempien luona ja joka toinen kotona, sitten taas joka toinen joulupäivä mun vanhemmilla. Vanhempieni luokse tulee meidän perheen lisäksi siskoni ja veljeni perheet. Eli on lapsia ja koiria ja hulinaa.

Tänä jouluna varmaan ollaan ihan oman perheen kesken. Ei viitsi ihan muutaman viikon ikäisen kanssa lähteä ajelemaan pitkää matkaa ja matkan takia olisi pakko sitten jäädä yöksi ja siinä olisikin sitten oma hommansa.

Mäkin tykkään lueskella synnytyskertomuksia, mutta tosiaan niitä positiivisia/normaaleja, ei mitään kauhujuttuja. Yhtenä päivänä lueskelin Vauva-lehden sivuilta äitien ja isien hauskimpia möläytyksiä synnytyssalissa ja nauroin vedet silmissä. Jonkun mies mm. valitteli, kun synnytyssalin penkki jolla istui oli kova ja takapuoli tuli kipeäksi, kun vaimo pungersi samalla vauvaa ulos. :grin Miehet!

Muokattu viimeksi:
Minä olen myös lukenut niitä synnytystarinoita täältä. Vuoden 2013 tarinoistakin osa luettu. :grin Minä lähinnä aina ihmettelen, että voiko noinkin helppoja synnytyksiä olla ja uskon ja luotan ihan täysiä että kohdalleni sattuu juuri sellainen. Kauhutarinoita vaan enemmän kerrotaan, kun onhan ne "parempia tarinoita" kuten vauva lehdessäkin luki.

Sokerilitkut nautittu ja nyt vaan odottelua. Ärsyttävintä tässä rasituksessa on kyllä, kun ei saa mitään hyödyllistä tehtyä. Ja odottaminen nyt ylipäätään on vaikeaa ja odottavan aika pitkä.

Jouduin viime raskaudessa ostamaan sellaiset kevyttoppahousut, kun muut ei mahtunut. Lämpimiä äitiyshousuja en tiedä on edes olemassa. Mutta niin nuo mitkä ostin on tavalliset toppahousut, mutta järrrrrkyttävän isot! :grin Eikä niitten kanssa kyllä julkisella paikalla viitsi näyttäytyä :hilarious:

Mää meen muutenkin kesät ja talvet leggareilla ja niin aion mennä myös tänä talvena..oon niin kuumaverinen ettei pakkaset helpolla hetkauta! Yritän kylläkin etsiä jostain vähän paksummat mammaleggarit, kun noi h&m:än.

Kiitti synnytystarinat vinkistä! Lisää tekemistä tylsille sadepäiville :p

Mää meen muutenkin kesät ja talvet leggareilla ja niin aion mennä myös tänä talvena..oon niin kuumaverinen ettei pakkaset helpolla hetkauta! Yritän kylläkin etsiä jostain vähän paksummat mammaleggarit, kun noi h&m:än.

Kiitti synnytystarinat vinkistä! Lisää tekemistä tylsille sadepäiville :p

Mun ei nyt tule varmaan niin paljon ulkoiltua, kun lapset on jo koulussa ja eskarissa. Tosin eskarilaisen vien ja haen pyörällä tai kävellen. Mutta muistan saman ongelman edellisellä kerralla, kun esikoinen oli vasta 2. Silloin yritin mennä niillä kiristävillä housuilla tai sitten leggingsit ja collegehousut -yhdistelmällä. Nyt sentään toi LA on lokakuun 30. Silloin oli vasta tammikuussa, niin ehti toden teolla jo tulla talvi ja muistan kuinka rankkaa oli ylipäätään pukeutua hiki päässä ja ne kiristävät toppahousut jalassa! Ja uhmaikäisen pukeutumistaistelut siihen päälle. Huhhuh...
Tällä kertaa yhtenä haasteena onkin nuo eskarilaisen viemiset ja hakemiset joka päivä 8.30-12.30. Oikeasti ärsyttää, että pitää joka aamu herätä ja lähteä ja pukea mahdollisesti nukkuva vauva. Ja taas iltapäivällä, kun saattaisin voida nukkua vauvan kanssa, joudutaan lähtemään hakemaan isosiskoa. Eikä muuten niin ärsyttävää olisikaan, mutta nuo ajat kun on ihan tarkkoja, eli ei ole jouston varaa. Arki-illat taas täyttyy lasten harrastuksiin viemisestä, joten olen jo alkanut stressata sitä, etten voi yhtään rauhoittua äitiyslomalla(kaan),vaan aina juostaan hiki hatussa ja jossain välissä yritetään ehtiä kauppaan ja laittaa ruokaakin. Ai mitkä ruuhkavuodet!
Huomenna starttaa koulu ja harrastukset, eskari alkoi tänään. Syksy ja arki siis täällä. Onneksi olen sentään itse työttömänä nyt äippäloman alkuun, niin ehtii hoitaa kaiken. Kun vielä jaksais!
Tähän vielä seuraavaksi vuorossa muutto parin viikon päästä. Täytyy siis aloitella pian pakkaaminen!

Nasupossu, mä jotenkin samaistun tuohon sun tilanteeseen vaikka meidän lapset ei ole edes eskarissa tai koulussa vielä. Mutta kun vauva syntyy niin vanhempi lapsi ei ainakaan nuku enää päikkäreitä, nuorempi on sellainen, että saattaa jättää päikkärit vielä tämän vuoden puolella pois eli en mä kyllä vauvan kanssa voi varmaan pahemmin päivällä nukkua. Ja koska lapset jää marraskuun lopussa pois hoidosta niin olen hakenut molemmille kerhopaikkaa ja mullehan se kerhoon vienti ja haku varmaan jää... Ja sitten tosiaan harrastukset iltaisin, kun koen ne lapsille aika tärkeäksi koska tulevat olemaan kotihoidossa taas tulevaisuudessa. Ja kaiken tämän päälle se, että mies joutuu välillä (toivottavasti tosi harvoin) töiden takia olemaan reissun päällä eli mulle jää välillä yksin kaikki koiran aamupissatuksesta ruuanlaittoon jne. Mutta itsepähän olen tietoisesti itseni tähän tilanteeseen laittanut :grin

Mä en ole ostanut mitään äitiysulkoiluhousuja syksyksi. Omalla pihalla pärjää housujen suhteen kerrospukeutumisella, kun pitemmän mallinen lämmin äitiystakki on kuitenkin ulkoiluun. En edes muista millä housuilla olen ulkoillut aiemmissa raskauksissa vaikka lapset ovat syntyneet vasta helmikuussa...Oon varmaan pitänyt omia toppahousuja mutta vetskari ja napit on ollut auki...

Mitään jouluihmisiä me ei olla, tykkään jouluna ainoastaan syödä! :p Jos ei olisi lapsia niin ei varmaan millään tavalla juhlittaisi joulua. Ollaan yleensä aatto oltu kotona ja mun vanhemmat ja sisarukset ovat käyneet katsomassa kun meidän lapset aukaisevat paketteja. Illalla ollaan syöty oman perheen kesken ja joulupäivänä käyty syömässä mun vanhemmilla. Miehen vanhemmat asuu noin 400km päässä ja heidän luonaan taidettiin olla vain esikoisen eka joulu. Viime jouluna olin suurimmaksi osaksi itse myös töissä niin ei miehen vanhempien luo lähdetty joulunviettoon ja tänä vuonna en pikkuisen kanssa sinne lähde myöskään koska tarkottaisi että meidän koko 5-henkinen perhe nukkuisi lattialla pikkumakkarissa ja mistäs tiedän millainen nukkuja tuo vauveli jouluna vielä on...

Ellukkainen rv28+1

Mä jotenkin kuvittelin, että tää kolmas äitiysloma menis jotenkin rennosti omien aikataulujen ja vauvan mukaan. En tiedä miten en osannut ajatella koko kuviota! En ehkä oikein tajunnut, mitä toi eskari tarkoittaa, varsinkin nyt kun subjektiivista päivähoito-oikeutta on rajattu. Muuten olisin lisännyt hoitotunteja pariin päivään niin, että mies olis hakenut lapsen töistä päästyään. Jotenkin vaan tuudittauduin siihen, että kun lapset on niin isoja, että saan rauhassa keskittyä vauvaan. :rolleyes: Mut täytyy nyt vielä katsoa, mikä pikkuisen tilanne on, kun jos synnyttyään löytyykin jotain downeille tyypillistä sydänvikaa tms. mitä ei ole ultrassa nähty, niin sitten aion kyllä hakea eskarilaiselle lisähoitoa sairaalassa olemisten vuoksi.
Mä muuten kuluttaisin mieluusti aikaa neulomisen parissa, mutta hitto näiden puutuvien käsien kanssa! :eek: Tämänkin viestin kirjoittamisen aikana olen jo joutunut ravistelemaan käsiä useamman kerran ja alkaa tuntua, että ne on suurimman osan vuorokaudesta puuduksissa! Mulla on taas torstaina äippäpolilla ultrausta ja kasvukontrollia, niin ajattelin vähän kysellä, onko noille mitään tehtävissä. Hierontaa olen harkinnut erittäin vakavasti, mutta en tiedä miten rahat riittäis, melko tyyristä touhua on, kun katsoin netistä hintoja.

Takaisin