Voi apua, mä olen ajatellut, että tilataan vaikka jouluksi kiinalaista, jos en jaksa muuta pöperöä loihtia.
Mutta mä olenkin vähän anti-jouluihminen muutenkin, en tykkää perinteisistä jouluruoista kuin kinkusta ja ammatin takia jouluruokien laitto on aina jäänyt mun osalta täysin pimentoon, koska mä olen viimeiset yhdeksän vuotta ollut vielä aaton aaton töissä ja koko joulukuu (välillä myös pitkälti marraskuutakin) on painettu kieli vyön alla töitä ja välillä suorastaan asuttu työmaalla. Joulussa mulla siis tärkeintä on näin aikuisiällä ollut lepääminen, suklaansyönti sekä pari lasia viiniä - ja kinkkuvoileivät paksulla kerroksella väkevää sinappia.
Niinä vuosina, kun olen jotain jouluruokia värkkäillyt (monesti siis vasta joulupäiväksi), oon halunnut tehdä omannäköiset tarjoilut ja luoda omat perinteet. Meillä eli siis mulla ei ole tähän saakka ollut jouluna kaloja (graaveja, lipeitä eikä sillejä) tai joulutorttuja, ei laatikoita perunalaatikkoa lukuunottamatta, ei karjalanpaistia taikka rosollia kalkkunasta puhumattakaan. Mä olen tehnyt riimiporoa ja muita kylmiä leikkeleitä alkuruoaksi, erilaisia salaatteja kinkun kyytipojaksi, juustoja, tryffeleitä ja englantilaista joulukakkua jälkiruaksi.. joululimppu ja kinkku taitaa olla mulle ne ainoat perinteiset jouluruoat, jotka täytyy olla mun joulupöydässä. Ja sinappi. Mitä väkevämpi ja makeampi, sitä parempi. Ja keitetyt herneet.
Mitenköhän sitä muuten saa ristiäiset/nimiäiset pidettyä, kun ne olis varmaan pidettävä sinä aikana, kun sisko afrikasta on maisemissa ja sehän tulee jouluksi ja lähtee sit tammikuun alussa..? Varmaan nimittäin vähän nuo joulunpyhät sotkee.. toisaalta, jos kyseessä on nimiäiset, niin kirkollisilla pyhäpäivillähän ei hirveästi silloin ole osuutta asiaan. Ja ne varmaan voi pitää minä tahansa päivänä? Kaikki nykyään tekee kuitenkin vuorotöitä, niin on typerää ajatella, ettö vkonloppuisin ihmisten on helpompi tulla, kun ainakin tällä meidän alalla viikonloput on just ne vaikeimmat päivät.. ja kun monesti vielä tulee oltua yötä myöten töissä, niin itse en ainakaan ole ikinä arvostanut lauantaina tai sunnuntaina puolelta päivin alkavia perhejuhlia..