La marraskuu 2016

Kuinka monella teistä kävely sattuu? En nyt tarkoita että heti ensimmäisten metrien aikana mutta melko pian kuitenkin. Mua alkaa koskemaan oikealle puolelle vatsaa niin että välillä kävely on tuskaa. Onko ne nyt jotain liitoskipuja? En vaan yksinkertaisesti pysty kävelemään kovin pitkää matkaa.

Varpahat, täällä viittaa yksi että eipä enää pitkälle pääse. Onneksi olen voinut käydä jumpassa, kun varovasti tekee eikä pompi. Yritän edes 2*vko.

Mulla on nyt muutamina iltoina alkanu sattua vatsaan jos ollaan käyty vähän pidemmillä ja reippaammilla kävelyillä. Alku sujuu ihan ok mut parin kilsan jälkeen alkaa välillä koko vatsaa kiristää ja sattua niin että on pakko pysähtyä tai hidastaa tosi paljon. En nyt oikeen tiiä että onko nää kivut jotain harjotussupistuksia vai liitoskipuja, mut oon alkanu varmuuden vuoks pitää bussikorttia mukana et pääsee helposti kotiin jos kivut ei meinaa loppua.

rv 25+1

Liitoskivut mulla ollut pahimmillani jos ryhti on pielessä eli se selän s-mutka on jo korostunut. Ja myös lantion voimakas leviäminen on vaikuttanut omiin liitoskipuihin. Olen välillä rengasliinasta laittanut mahan ympärille tuen, jos on kipuja ollut. Toimii. Mutta tukivyön käyttöä välttelen, kun se usein löystyttää vain lisää ryhtiä tukevia lihaksia. Liitos kipuja on eniten niinä päivinä, kun olen runsaan hiilihydraatin syömisen takia turvoksissa ja maha painaa ryhtiä kovasti eteen.

Frida:

Mulle tänään kanssa käteen lyötiin saikkulappu.. eka. Mulla ollu kans supistuksia ja kipeitä supistuksia aina välillä. Tänään töissä tuli kova kipu ja selkää poltti ja jalkoja särki. Nyt sit saikkua ja pitää varata neuvola lääkärille aika.. eivät tänään käskeneet kuvauttamaan kohdun kaulan pituutta , kun otettiin viikko sitten.

Mut vaikee kyllä oli jäädä. Itse teen koulua ja kaupassa töitä. Uskon tosin että hoitajan työ raskaampaa / tai ainakin yhtä raskasta jos nostoja ym. Pitää kuitenkin jalkojen päällä olla koko ajan!

Varpahat mulla saattuu kävely.. en voi lenkkeillä. :/

Voi Lakritsi, koita sinäkin nyt levätä. Kyllä niitä töitä kerkiää sitten tehdä, kun vointi taas parempi :)

tsemppiä!

Täällä kanssa yksi, jonka maha alkaa kävellessä sattua :sad001 Ihan samantuntuista, kun jos juoksee liian nopeasti ja kylkeä alkaa pistää, että oletan näiden olevan liitoskipuja?

Rv 21+1

Mulla oli ihan kamalat liitoskivut silloin rakenneultran jälkeen. Paikat selkeästi löystyi ja levisi niin että rutisi vaan. Silloin teki ihan hemmetin kipeetä edes yrittää kävellä. Mutta sitten ne loppui yhtä nopeasti kuin tulivatkin.

Yks ilta lähdin miehen, nuoremman pojan ja koiran kanssa kävelylle ja maha tuntui ihan hirveän raskaalta vaikka ei supistanut. Lyllersin hiljakseen sitten pienen lenkin kunnes käännyttiin takas kotiin.

Tänään taas meni koiran kanssa reipas lenkki ihan heittämällä. Töissä suurimmaksi osaksi seison mutta onneksi voi istuakin aika paljon. Nostoja ei ole mitenkään hirveän paljon onneksi.

Jotenkin on muutenkin ehkä seesteisempi olo ja esimerkiksi harkkasuppareita tulee aika harvakseltaan. Mutta onneksi vauva jaksaa melskata niin tietää ainakin että kaikki on hyvin :)

Ellukkainen rv24+5

Ei onneksi vielä satu kävellessä! Edellisessä raskaudessa loppui liikunta kuin seinään 28 viikolla, kun häpyliitos oli niin kipeä, että istuminenkin oli tuskaa! Reippaasti kävin kuitenkin koulua ihan loppuun asti ja ainoat lähiopetustunnit, jotka olin pois, oli synnytyksen jälkeiset kaksi päivää. :joyful:

Itelläkin jotain supistuksia ilmeisesti jo tullut, kun joskus vetää masun ihan kivikovaksi ja kävellessä varsinkin on vähän hankala olo. Myös illalla sängyssä pitkällään ollessa tulee suppareita. Eivät ole kipeitä, mutta jomottelevat ja tuntuu pieni paine. Se varmaan kuitenkin on ihan ok? Onneks vielä pystyy liikkumaan, kävelen töihin ja takas edelleen aamuin illoin.. Parisen kilsaa.. Ja koirien kanssa lenkit. Enää viis viikkoa töitä, jos sen aikaa sais liikuttua kivuttomasti!

Joo ja lisäks kivuttomia harjoitussuppareita tulee mullekkin. Harmittaa vaan tuo liikkumisen aiheuttama mahakipu :( monet patistavat liikkumaan kun se tekee (tottakai) tässä vaiheessa ja tulevaa ajatellen hyvää mutta yritäppä liikkua kun joka askel sattuu..

Huomenna ettimään h&m:ltä mammaleggareita! Ja tällä kertaa nimenomaan niitä jotka eivät ole sukkahousukangasta. Ikeasta olisi hakusessa myös lipasto pienen vaatteille :) ehkä kierrän myös kirpparin lastenvaatteita etsiskellen :D muita hankintoja en tässä vaiheessa vielä tee. Miltei 100-vuotias suvussa ollut tuutu tulee käyttöön :)

Rv 22+6

Jotenki tuntuu nyt inhottavalta kirjottaa mut mulla kun ei oo mitään oireita... ei kipuja. Olen päässy tosi vähällä sen jälkeen ku toinen sikiö kuoli. 3-4 km menee viel kevyesti hölkäten jos ei oo just syöny (millo ei mahdu enää mahan sisuskalut oleen vaavin kans masussa) mut toki tuohon matkaan menee se noin puol tuntia... että todella todella kevyttä hölkyttelyä :shy: ainoo mikä on niin ln turvotus mut seki laskee heti kun malttaa käydä vähä kävelyllä/hölkyttelemässä.

Muilla ei tunnu olevan painon kans ongelmaa... mulla taas on... kuulen oikein kohinaa kun se vaan nousee (+10 kg) :hilarious:

Rv 25+4

Täälläki maha ja muu kroppa kipeytyy rasituksessa. Tänää ollu erilainen päivä ja periaatteessa 12h jalkeilla ja aivan ihmeen hyvin oon jaksanu pakkailla ja siivoilla.

Alkoi kesäloma miehellä ja lähetään 5.30 aamulla kellon soiton jälkee reissuun! Auto on jo pakattu ja eväät tehty, joten nyt nukkumaan.

Rv 23+0

Heippa pitkästä aikaa!

Olen täällä kyllä teidän juttuja lueskellut, mutta kommentointi jäänyt aika vähäiselle. :( Täällä on näköjään joillekin annettu jo sairaslomiakin, mä pelkään saavani sitä myös ensi viikolla. Tämä oksentelu ei meinaan ota loppuakseen millään! Olen viikkokausia oksentanut ja olo pahenee vaan. Nyt tulee jo vertakin, koska kurkku alkaa olla niin haavoilla tästä kaikesta. Maanantaina olisi kelaneuvola ja siellä meinaan kysyä, että voikohan tälle tehdä jotain? Ei varmaankaan, mutta haluan kyllä asiasta jutella. Tällä hetkellä elämä on niin rajoittunutta, uskallan juuri ja juuri kaupassa käydä, oksennuspussi mukana kylläkin. Töissä jaksan jotenkuten jos en syö paljon mitään päivän aikana niin ei ole oksennettavaakaan. Mutta ei tätä nyt voi missään nimessä jatkua tämmöisenä marraskuulle asti, olen nyt jo aivan loppu. :( Muuten olo on ollut suhteellisen hyvä, vasta viimeviikkoina maha on pullahtanut enemmän eteenpäin että nyt alkaa jo kunnolla näkymäänkin. Ja uudet vaunut saapuivat eilen, ostettiin tumman harmaat britax smile 2-merkkiset vaunut ja siihen turvakaukalo ja telakka. Hyvä löytö ja on kyllä näppärät. <3

22+4

Frida, kuullostaa pelottavalta kokemukselta <3 yhdyn muihin siinä, että lepo on nyt se sun työsi.

Orchid87 <3, niin paljon voimia ton oksentelun kanssa. Toivottavasti loppuu mahdollisimman pian! Ei tuota osaa ite ees kuvitella.. Kunpa neuvolasta keksisivät apuja.

Täällä ollaan jo hereillä ja kohta auta starttaa! Oon niin mielissää. :) toivottavasti tyttö jatkaa yöunia autossa.

Onko muilla alkanut kohtu painamaan verisuonia? Istuin lyhyen matkan junassa ja meinasin pyörtyä istualteni, kylmä tuskanhiki päällä ja hirvee olo, eikä oo menny ohi vieläkään vaikka kävelin välissä... :( Tänää ois 2x 400km ajomatka tiedossa.... Tuleekohan mitään...

Jeanney 25+1

Tsemppiä kaikille erilaisten kipujen ja oireiden kanssa painiville! Mulla tulee kävellessä häpyliitos kipeäksi. Toissapäivänä käytiin miehen kanssa n. 10km lenkillä, käveltiin epätaisaisia ja mäkisiä metsäpolkuja, kävely teki kyllä todella hyvää, mut auta armias miten kipeeksi häpyliitos tuli. Tuskailin jo kävelyn aikana ja myöhemmin illalla sattui jo ihan sohvalta nouseminen. Mut joo, nää kuuluu asiaan ja yritän kuitenkin liikkua, jollei aivan mahottomaksi mene.

Painosta en edes tiedä tällä haavaa. Ensi viikolla neuvola niin sitten senkin taas kuulee. Mä en siitä jaksa niin kauheesti stressailla. Kuitenkin syöminen on mielestäni pysynyt melko samanlaisena kuin ennen raskautta. Edellisessä raskaudessa se paino tuntui nousevan vasta synnytyksen jälkeen, kun umpiväsyneenä tuli syötyä mitä sattuu epäterveellistä, etenkin suklaata, nyt täytyy kiinnittää huomiota siihen. Toki paino nousi raskaudessa 12kg, mikä oli ihan normaali, nyt jos pysyis siinä 15kg:n sisällä ni olen ihan tyytyväinen.

Meillä on ollut jo lähes viikko harvinaista lapsivapaata aikaa miehen kanssa. Normaalisti sitä ei juurikaan ole, kun miehen poika jokatoinen viikonloppu äidillään ja mun poika meillä aina. Onneks ihana anoppi asuu lähellä, et joskus ees päästään vaikka leffaan ja syömään kaksin. Huomaa kyllä taas miten tärkeetä ihan kaksinkeskinen aika parisuhteessa on. Meillä menee paremmin kuin aikoihin ja seksiäkin ollut melkein päivittäin. Ja tätä jatkuu vielä pitkälle ensiviikkoon! Myönnettävä kyllä, et lapsiakin on jo kova ikävä. No sitten kun ne palaavat onkin perinteistä huvipuistoreissua ja hiukan mukavia vierailuja vielä tiedossa ennen koulujen alkua. Huh, kamala, tuntuu et koulujen alkuun enää niin lyhyt aika. Tääkin kesä melkein ohi. Toisaalta harvoin odottanut syksyä ja talvea yhtä innolla. :)

Huomenna pääsee viideksi päiväksi lapsen ja äitini kanssa mökille, ihanaa. Minulla siis tiedossa miesvapaata aikaa ja se tulee tällä haavaa kyllä niiiiiiin tarpeeseen! :grin Sitten onkin viikonloppu ja maanantaina VIHDOIN se kauan ja hartaasti odotettu rakenneultra!!! :wav
Oikein hyvät fiilikset just nyt!

Ja tosiaan minullakin noita häpyliitoskipuja, kun siellä metsässä pitää päivät pitkät rymytä:grin Mutta onpahan herkkuja talven varalle. Noita harjoitussupistuksia myös etenkin nukkumaan käydessä. Neuvolan terkka sanoikin, että nyt juuri menossa ne ajat kun kohtu kasvaa kohisten ja aiheuttaa niitä. Edellisessä raskaudessa oli supistuksia jo tosi paljon tässä vaiheessa, kipeitäkin, luulen sen johtuvan juurikin siitä työstä. Nyt voi ottaa vähän rennommin, kun on hoitovapaalla. Olen sairaanhoitaja kuntoutusosastolla ja siellä on aika raskasta sekä fyysisesti, että henkisestikin. :wideyed:

Ihan uskomatonta, miten tää aika menee! Osa teistä jo 25 vai jopa 26 raskausviikoilla :eek: :)

Rv 22+1

Tuli noista harkkasupistuksista mieleen et käyttääkö kukaa astmalääkettä nimeltä Ventoline (samaa millä tää norjalainen hiihtäjä just kärys douppingista :hilarious:) ? Kun mulle tio rakenneultran tehnyt synnärilääkäri sanoi et lääke on supistuksia vähentävä/poistava mut kehotti toki ottaa ihan kunnolla jos henkeä ahdistaa. No minähän kyllä otan mutta aloin vaan miettiä että milloin lääke kannattaisi jättää pois että tulis niitä harkkasupistuksia? 2 kk ennen la:ta vai aiemmin? Osaiskos joku neuvoa☺

Rv 25+5

Takaisin