La marraskuu 2016

Mullakin tippui kesäkuussa otetussa kokeessa T4V = 12 ja toukokuussa oli vielä 15. Nyt heinäkuussa edelleen sama 12. Kerro sitten Katjusha mitä sanovat tuosta. Itse saan tietää vasta seuraavassa neuvolassa. TSH oli viimeksi 0,82.

Edit: Omakantaan oli ilmestynyt teksti "Kilpirauhasarvot kunnossa".

Muokattu viimeksi:
Itse en täysin usko, että inkivääri pienissä määrin olisi haitallista. Sen haitat alkoi tulla esille, kun sitä vedettiin pilleri-muodossa. Nykyään nuo ulkomaistenkin mama-vitskujen inkiväärimäärät on pieniä. Itse en syö ollenkaan kotimaisia mama-vitamiineja, koska niissä on monet vitamiinit halvemmissa, huonommin imeytyvissä muodoissa. Tällä hetkellä en syö monivitamiineja ollenkaan. Ainoastaan "täsmälääkitsen" eli otan b-ryhmän vitamiineja, c-vitskua (tarpeen mukaan kuureina) ja magnesiumia, sinkkiä ja kalaöljyjä. Saattoi jäädä jotain poiskin. Sen sijaan vedän viher-hedelmä mehua joka päivä ja pyrin syömään kasviksia ja hedelmiä jokaista pääväriä. Kesät pärjää näin vallan mainiosti, kun ruoka on tuoretta ja koko ajan tulee uutta satoa. Syksyllä varmasti otan kuureina taas vitamiinia, joka sisältää kasvisuutteita. Viime vuosina on tutkimukset näyttäneet, että vitamiinit voi toimia jopa päinvastoin, jos ne eivät ole ns luonnollisessa muodossa.

Niina ja Varpahat, terkkarin ja lääkärin mukaan T4V -arvolla ei ole merkitystä raskauden kannalta. Heidän kirjassaan mainitaan vain TSH (?) Vähän kyseenalaistan tätä, mutta en kyllä itsekään löytänyt muuta virallista kantaa. Keskustelupalstoilla voi olla esiintynyt mielipiteitä että pitäisi pysytellä "yläkolmanneksella", arvelen että joku on konsultoinut Endokrinologia. Minulla ei sellaista ole, mutta ehkä ensi viikolla soittelen Väestöliittoon, jos heillä olisi tähän toinen mielipide. (Nyt käyn omantunnon kamppailua, mitä teen lääkitykselle)
No, mun punasoluarvoissa on nyt lisääntyvää "vikaa", joten joudun uusiin verikokeisiin (huomenna). Toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Hyvä, että siltä osin ovat kiinnostuneet terveydestäni.

Tuo t4v vaikuttaa niin paljon omaan oloon, että jos tuota ei lääkitä oikein, niin hakeutuisin yksityiselle. Tsh on vain mittari minkä verran aivolisäke piiskaa kilpirauhasta, t4 kuitenkin kertoo paljon kilpirauhasen todellisesta kunnosta.

Vielä tuohon vitamiinikeskusteluun.

Tässä meidän tän aamun kasvikset:ImageUploadedByVau Foorumi1469098028.409440.jpg

Tämän lisäksi laitoin vielä pari porkkanaa lisää ja yhden omenan. Tein 600ml mehua, josta join 2dl itse ja loput lapsille. Yleensä teen about 700ml, jotta saa mieskin. Jos yhtään kiinnostaa mehustus, niin suosittelen kokeilemaan. Antaa ihanasti energiaa. Tämän lisäksi syödään muutenkin joka aterialla kasviksia ja hedelmiä. Kasviksista kun poistetaan kuitu, vitamiinit imeytyy tehokkaammin. Ja on taatusti turvallinen monivitamiini, itse kun voi päättää sisällön.

Hieno kollaasi, Uusperheellinen :)
Onneksi olo on täällä hyvä, vaikka alakantissa on tuo veriarvo. Lisäksi T4V suositusalaraja vaihtelee 9 ja 12 välillä, riippuu keneltä kysyy.
Edit: mulla on mennyt ihan kivasti menneinä viikkoina, ja nyt on tullut pari kallista hajamielisyyttä. Tiedän, että raskaana menee sekaisin pää, mutta voihan tässä olla jotain outoakin tekeillä. Verikoe meni sit tiistaiaamuun...

Muokattu viimeksi:
Täällä puhelin hajos ja nyt vasta sain ladattua takas tän foorumin, kylläpäs oli ehtinyt tulla taas paljon tekstiä :D
Meikä oli viimeviikonloppuna häissä ja 6 tunnin junassa istuminen sai jalat kivan näkösiksi (kuva) :D vaikka oli tukisukat, mut ilmeisesti ei tarpeeks tehokkaat. Pitäis käydä ettimäs oikeen hoitosukat ku nää nyt näyttää turpoovan ja väsyvän nii helposti. Välillä kaipais jo masullekin tukea, tuntuu että on maha joka puolelta "väsynyt" etenkin töiden jälkeen. Selkä ei onneks viastaan huolimatta oo oireillut pahasti (kiitos ah niin ihanan uuden sängyn❤)
Meillä oli miehen kanssa just 2v hääpäivä ja sain lahjakortin 60min raskaushierontaan! ❤ Lisäks sain kalevalakoruketjun mihin tulee sit se vauva-hela sen mukaan onko tyttö vai poika on se ihana ❤
Pahin väsy alkoi nopeasti mennä ohi tuolla rautakuurilla, kuun lopussa näkee sitten kuinka on noussut mutta olo ainakin paljon parempi! Oon syönyt sitä maltoferia 200mg päivässä nyt muutaman viikon.
Pikkunen potkii jo hurjan lujaa! Eilen meinas puhelin lentää kädestä ku pamautti suoraan mun käteen :D

Jeanney 24+6

Liitteet

• 1469100947311.jpg
    1469100947311.jpg
    36.5 KB · Katsottu: 48
Kuinkahan kauan noita kilppariarvoja voi pitää "huonoina"? Mulla on viikon päästä soittoaika kunhan lääkäri on miettinyt mitä tehdä. Taisi siihen väsymykseen kumminkin löytyä syy kilpirauhasesta, hb oli päälle 120.

Varpahat vaikea sanoa, äkkiähän näihin tuli meillä muutoksetkin. Entäpä jos se onkin aaltoliikettä ja ensi kerralla paremmin?

Terveiset mökiltä netti- ja puhelinyhteyksien ulottumattomista!

Parasta reissussa oli kotiinpaluu. :grin

Mä oon varmaan maailman paskin äiti-ihminen, kun en oo koskaan syöny mitään vitamiineja raskaus/imetysaikana. D-vitamiinia syys-huhtikuu välin, muuten en mitään.

Katjusha minkäs takia sulta muuten otettiin verikoe? Siis mistä kävi ilmi tuo punasolujen "häikkä".

Katjusha toivotaan ettei mistään vakavemmasta ole kyse.

Huh mikä päivä, tuli seistyä/käveltyä yli kuusi tuntia putkeen. Hyvä että enää pääsee ylös. Tuntuu liitoskivut normaalia pahemmilta. Täytyy nostaa hattua teille jotka teette seisomatyötä raskaana. Normi päivät taaperon kanssa tuntuu paljon helpommilta. Tuli käytyä kaupoillakin ja oli kaikkia ihania vauvan vaatteita. En vaan jotenkin vieläkään viitsinyt ostaa mitään, jos se vaikka tuo huonoa onnea. Tosin kyllä niitä vaatteita jo löytyy tarpeeksi muutenkin.

Varpahat, lääkäri oli tarkkana. Yleensä tällaiset pienet heitot jää kyllä noteeraamatta, sellainen kokemus itsellä on.
Mulla on ollut tämmöinen arvo koholla jo vuosikausia (aina "yksi yli viitearvon"), ja niin oli rv. 10 seulassakin:
"E -Erytrosyytit, keskitilavuus E -MCV 99 fl, (viitearvo 82-98 fl)" (tämä on ollut joskus 98 terveyskeskuksen papereissa)
Viime tiistain verikoe, jonne ajauduin neuvolasta matalan hemoglobiinin vuoksi - johti tutkimustulokseen 101.
"Tsh 1,88 T4v 12. Hb 115, MCV 101, ferritiini 65. Ei epäilyä alkoholin käytöstä, folaattilisä ja monivitamiinit käytössä. jo 4/16 MCV 99. Rautalisä käytössä (ferrofer). Ferritiini ja MCV puhuisivat raudan puutetta vastaan. Kilpirauhasarvot hyvin viitteissä, ei muutosta lääkitykseen. Koll jatkotutkimuksena TfR, CRP, B12-vit ja folaatti, näytteenottopäivänä vitamiinit vasta näytteenoton jälkeen. Tarv sisätautilääk kons."
Joo, katsotaan, mitä tästä sitten seuraa. Mulla on joku muukin punasoluarvo "yhden yli" rv. 10 seulassa:
"E -Hemoglobiini, keskimassa E -MCH 34 pg (viitearvo 27-33 pg)"
Kiva, että ne ei epäile alkoholin suurkuluttajaksi :) Uusi verikoe siis 12 tunnin paastolla ensi tiistaina.

Voikukka9, mulla olis huomenna 8 tunnin myymäläpäivä :) Viimeksi jaksoin 7,5 tunnin päivän tauoilla, sitten väsyi selkä krampille. Katsotaan, miten nyt käy. Mä laitan hyvät tukisukkikset jalkaan. Ainut vaan, että enää mikään ei pysy mahan "päällä", vaan se sukkikset valahtaa vauvamasun alle :)
Katjusha rv. 23+0

Haha, johan selvisi, miksi tuossa oli maininta alkoholinkäytöstä:
"Anemiaan liittymätön suuri MCV-arvo (vähintään 100 fl) johtuu miehillä ilmeisesti lähes aina ja naisista noin kolmasosalla alkoholin ongelmakäytöstä. MCV-arvon suurenemisen muita syitä ovat B12-vitamiinin tai foolihapon puute, kilpirauhasen vajaatoiminta, retikulosytoosi, maksasairaudet, verisairaudet ja tupakointi. Noin kolmasosalla naisista suurenemiseen ei löydy selitystä"
Siksi seuraavassa verikokeessa otetaan tuo folaatti ja B12. Näitä molempia olen käyttänyt lisäravinteena ja lisäksi syönyt terveellisesti. Katsotaan, mitä siitä siis sanotaan. Tuliko tässä nyt nolo nokkaan, kun palataan tätäkin kautta foolihappokeskusteluun :)

Mullakin alkoi just 12 tunnin paasto, kun aamulla on toinen sokerirasitus. Vähän jännittää. Ei niinkään huominen, vaan ne tulokset. No, onneksi testi huomenna, nimittäin viikonloppuna vietetään esikoisen 9-v synttäreitä. Voi olla, että tulee vähän syötyä herkkuja.

Voikukka9, mulla olis huomenna 8 tunnin myymäläpäivä :) Viimeksi jaksoin 7,5 tunnin päivän tauoilla, sitten väsyi selkä krampille. Katsotaan, miten nyt käy. Mä laitan hyvät tukisukkikset jalkaan. Ainut vaan, että enää mikään ei pysy mahan "päällä", vaan se sukkikset valahtaa vauvamasun alle :)
Katjusha rv. 23+0[/QUOTE]

Mä teen kaupassa kanssa ja seisoma työtä. Tänään 6,5 tuntia takana ja jalat huutaa kipeästi jotain apua.. :/ tosi paljon käy jalkoihin ja selkään toi seisominen.. ja toki myös vatsa reagoi. Huomenna katsomaan tukivyötä jos siitä olis apua. :)

Miä oon nyt voinut tosi huonosti ja ollu väsyny, siksi jääny kommentoiminen ihan minimiin(peukut ja sympatiat tasolle). Lukenut oon kuitenkin kaikki viestit ja ollut hengessä mukana.

Jos sitten vähän omia kuulumisia kertoilisi.. oon ollu sairaslomalla harjoitussupistusten ja kipeitten supistusten takia sekä lääkärillä ravannu, ja tuntuu että alkaa taas oma usko loppumaan, että mun kroppa kestää työssä käymisen (lähihoitajana hoivakodissa).. masentaa ihan, kun ei luonto antais periksi, et pitäis vaan nyt levätä.

No toissapäivänä sitten menin töihin kun halusin kokeilla, miten jaksan ja huonostihan siinä kävi. Alkoi kummalliset puutumisoireet vasemmalla puolella ja näköhäiriöt. Koko vasen puoli puutui aaltomaisesti sekä kieli ja vasemmalla puolella pahat sahalaita kuviot. Siitä sitten päivystykseen työkaverin kyydillä kun on muutama vuosi sitten ollut hieman samantapaiset oireet ja silloin aivoverenkiertohäiriö epäily.

Päivystyksessä jouduin heti tarkkailuun ja otettiin sydänfilmi, happisaturaatio, verensokeri ja RR, joka olikin 75/56 p. 32. Sit tippa ja lääketippa ja neurologiset testit, joissa vähän toispuoleisia tunto oireita

No sit loppu vauvan liikkeet kun seinään ja mun verenpaine vaan laski ja sit jo mentiinkin ambulanssilla keskussairaalaan. Sain lisää lääkettä ja tehtiin neurologisia testejä, joista ei löydetty poikkeavaa. Mulla ilmeisesti niskat niin jumissa lähellä kallonpohjaa, ettei veri kiertänyt päähän asti ja tuli puutumisoireet ja näköhäiriöt. Auraoireellista rajua migreenikohtausta epäilivät myös, mutta mulla migreeni ollu kolmevuotiaasta samanlainen, auraton migreeni, niin tää vähän epäilyttää.

No sitten vielä synnärille ultraan, jossa vauvalla todettiin olevan kaikki hyvin, sydän löi, mitat vastasivat viikkoja ja painoa oli 749g lääkäri sanoi että vauva luultavasti siksi lopettanut liikkeet ja rauhoittunut kun itse olin niin huonossa kunnossa. Tämän jälkeen sain vihdoin lähteä kotiin ja nyt olen vain levännyt ja nukkunut, väsyttää kamalasti ja voisin nukkua kellon ympäri.. tajuttiin myös miehen kanssa vasta seuraavana päivänä, että oli meidän hääpäivä :D

Nyt sitten katsottava, uskaltaako ensiviikolla töihin lähteä vai pitääkö taas jäädä vaan suosiolla sairaslomalle.

Frida^ 25+0

Frida, aika hurjalta kuulostaa. Hyvä kuitenkin että pääsit nopeasti hoitoon ja nyt kaikki hyvin. Sinuna lepäisin kyllä nyt kunnolla ja ottaisin sitä sairaslomaa, varsinkin kun sulla on noin raskas työ ja selvästi rasittaa kroppaa. Itse istun tietokoneen edessä toimistolla päivät, joten ei voi aivan verrata töitä ja töitä. Kuuntelet vaan kroppaasi ja vauvaasi. Ei ole mikään työvuoro sen arvoinen että sulle tai vauvalle sattuisi jotain vakavaa.

piipaa 25+2

Takaisin