La marraskuu 2016

Täällä on kolme kriteeriä, ja jos yksikin täyttyy niin joutuu sokerirasitukseen (eli suurinosa)
1. BMI yli 25
2. Ikä yli 25 vuotta
3. Suvussa 1. tai 2. tyypin diabetesta.

Mulla täyttyi kaikki.

Sama.
2 kertaa oon käynyt eli 2 aiempaa raskautta. Sokerit ollu hyvät.
Mulla bmi joku 26-27 ollut. Ikä yli 25 ja 2.tyypin sukurasite.

Pari kertaa olen ottanut buranan tosi kovaan päänsärkyyn kun panadol ei tehonnut. Nyt puolivälin paikkeilla.

Eilen illalla sain ekat todella kipeät supistukset levossa :/ vähän meinasi jo pelottaa. Mulla on korkee kipukynnys. Vertaan siihen että kolmas syntyi ilman kivunlievitystä kun ei mitään ehtinyt saada... Kesti 1 t 15min.... Eikä se kipu nyt sitte niiiiin hirveää ollut, vaikka olikin ja ensihoitaja jonka kättä "vähän" sain kivunlievitykseksi puristaa matkalla sairaalaan saattoi tuntea kipua. Kyllä silloin pelotti. Nyt on hyvä nauraa ja lämmöllä muistella.

Terv. Klo 4.30 herännyt rakenneultraa jännittäjä....onneksi se on jo klo 10.15:D

Muokattu viimeksi:
Eea,minäkin sain illalla aikaiseksi hierottua miestä,varmaan jonkun puolituntia,vaikka väsytti ihan hulluna. Kyllä kannatti,sain vielä hellyyttä sitten makkarin puolella :) täytyy kyllä ottaa ihan joka viikkoiseksi tavaksi huomioida miestä vähän enemmän. On itselläkin astetta parempi mieli :)

Muruliini83,voi ihana veli sulla! Mulla on pari vuotta nuorempi pikkuveli,joka välillä katsoo lasten perään,jos on jotain menoa ja kuskaa mua jos on jotain menoja. Pieniä juttuja,mutta mulle tosi arvokasta apua. Muistan häntä usein kiittää ja apua tarjoan takaisin jos tarve vaatii. Ihanat veljet! :)

Täälläkin yksi, joka sai illalla revästyä ja hierottua miestä! :) Muutenkin oli oikein mukavaa halimista ja lähekkäin oloa. Ja olipas taas muka niin kamala vaiva... En tajua miks sitä on laiskuuttaan lykkäillyt, kun kummallakin selkeästi parempi mieli kun ollaan riittävästi yhdessä ja lähekkäin. Täytyy kyllä muistaa jatkossa vähän petrata tän asian suhteen. :)

Ja täällä kans yksi rakenneultran jännääjä! Luulin, et se oli tänään klo: 9.00, mut tarkistin lapusta ja se onkin 9.40. No eipä mikään kamala heitto, mut hyvä et tuli vielä tarkastettua. Huh, mikä jännitys!!! :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Mie oon oulun alueelta ja mulla ei tarvinu käydä sokerirasituksessa eikä tarvi :D

Miten nää tulot nyt lasketaan 6kk ajalta? Kerronko 6kk tulot kahdella jotta saan suurinpiirtein vuositulot laskettua ja vertailtua sit kelan sivuilla olevaan kaavakelistaan josta näkyy äpraha päivää kohden? Oon ihan pihalla näistä ja en osaa ees laskia paljoko tulis kuukaudessa ilman et veroja vähennetty...

Muutoin tnn kuuluu ihan hyväää! Kovaa väsymystä on ja töissä tulee kipeeksi mut pakko käydä ku ei neuvolassa kirjottanu saikkua, vapaapäivät menee siis levätessä.. kävin tänään ostaan myös kasan vauvanvaatteita <3 oli mukava saada vähän omaa erilaista aikaa :)

Tonttu rv 23+1

Kelan sivuilla on laskuri. Siinä alussa kysytään vuoden 2014 tuloja, mut sitten seuraava kohta on se että haluat laskea viimeisen 6kk mukaan. Ruksit vaan sen ja painat "laske". Seuraavalla sivulla pääset sitten laittamaan sinne ne sun 6kk tulot (joko könttänä tai kuukausittain jos ne on vaihdellu).

Onko kellään tietoa mistä löytyisi mammaleggingsejä jotka EI ole sukkahousukangasta? H&M:ltä ostin niitä 3/4 pituisia sekä täyspitkiä ja voin vain todeta että ovat kyllä meikäläisellä ihan kertakäyttökamaa.

Rv 21+6

Varpahat mie oon ostanu Vilasta legginsejä, eli ei mammamalli. On tosi joustavaa kangasta joustavalla vyötäröllä, otin yhen koon isompana kun mitä normaalisti ostaisin ni ei purista. Menee koko raskausajan, kokeiltu on jo esikoista oottaessa :)

Mä tein noita kelan laskureita ihan huvin vuoksi. Meillä se Kela neuvola vasta parin viikon päästä. Ja eihän nuo tuet kovin isolta minun tuloilla näytä. Se alku aika laskureilla n. 1450 ja loppu 1100 €. Nää siis vaan laskureiden antamat summat. Kai se suuntaa ainakin antaa :)
Mut kamala , äitiystuet loppuu jo elokuun loppuun 2017. En ollu yhtään asiaa ajatellut. Kyllä tuntuu lyhyeltä aika :o

Ompa kiva kuulla,että moni muukin on illalla vähän hellinyt omaa kumppania :) on tänään kyllä ollut jotenkin erityisen hyvä mieli ja vaikka muksut on vähän riidelleet niin ei ota edes aivoon :) mahan kovettumisia on täälläkin alkanut tulemaan ja välillä vauva potkii tosi ilkeesti tuonne alakertaan päin. En tiedä osuuko johonkin hermoon vai mihin,mutta oikein itseä hytkäyttää kun juilasee niin ilkeästi.

En suosittelisi yliliikkuville nivelille venytyksiä juuri lainkaan koska ne on niin vaikea saada kohdistettua oikeisiin lihaksiin sen yliliikkuvuuden vuoksi. Ennemminkin suosisin erilaisia kehonhallintaan liittyviä harjoituksia...
Minulta on lääkäri kieltänyt kaiken venyttelyn yliliikkuvuuden vuoksi. Muutaman tulehduksen jälkeen on joitakin niveliä vähän jäykistynyt ja niitä on nyt helpompi käyttää ja vähemmän kipeät.

Mä tein noita kelan laskureita ihan huvin vuoksi. Meillä se Kela neuvola vasta parin viikon päästä. Ja eihän nuo tuet kovin isolta minun tuloilla näytä. Se alku aika laskureilla n. 1450 ja loppu 1100 €. Nää siis vaan laskureiden antamat summat. Kai se suuntaa ainakin antaa :)
Mut kamala , äitiystuet loppuu jo elokuun loppuun 2017. En ollu yhtään asiaa ajatellut. Kyllä tuntuu lyhyeltä aika :o

Mulla ainakin esikoisesta piti ihan paikkaansa laskuri. Siihen kun tulot täyttää oikein niin samalla tavallahan ne sen päivärahan laskee.

Tuosta summastahan lähtee siis verot vielä, kun joku sitä ihmetteli. Veroprosentinhan voi muuttaa vaikka joka kuukaudelle, niin eivät kelassa ilmoita sitä summaa koskaan joka maksetaan näissä päätöksissä. Netissä näkee päivää kahta ennen paljonko rahasuoritus on sitten "palkkapäivänä" :)

Viikkojen jännitys ohi. Huh ja helpotus.
Rakenneultrassa kävimme. Kaikki erittäin hyvin :)
Vauvan paino n.380g.
Vastasi pari päivää isompaa viikkoihin nähden.

Istukka takana, mut kohdunsuun reunalla. Siitä kontrolli rv 32.
Voi aiheuttaa verenvuotoa....ei ole sitä vielä tehnyt, mutta hyvä että asia kerrottiin...

Pojalle meillä on nimi valmiina. Ja poika meille melko varmasti tulee:)

Huhhuh mikä viime yö! Joutuin lähtemään miehen kanssa synnyttäjien vastaanotolle äkillisen ja todella kovan oikean puolen vatsakivun vuoksi. Noh, siellä palvelu oli kyllä todella nopeaa ja osaavaa. Ensin tarkistivat että vauvalla kaikki hyvin ja sen jälkeen alkoivat tutkia tarkemmin minua (verikokeet, pissanäyte ja sisäelinten/ vatsan ultraus).

Siellä sitten ultrassa havaittiin oikean puolen munuaisaltaan laajentuma. Onkos kellään mitään tietoa sellaisesta? :s eli siis kohtu painaa munuaisten virtsajohdinta minkä vuoksi pissa ei pääse oikein kulkemaan munuaisaltaan kautta ja on laajentunut sen vuoksi. Sanoivat että ei sinänsä ole vaarallinen jos ei munuaisten toimintaa ala haittamaan. Nyt siis neuvola käyntien yhteydessä seurataan kreatiini ym. arvoja pissasta ja jos alkaa huolestuttavalta näyttää, niin asennetaan tähystyksessä stenssi munuaisten johtimeen, joka pitää tiehyet auki kohdun paineesta huolimatta.. kaikkea vaivaa sitä voikin olla. Kipu onneksi laantui omineen, mutta jos palaa niin ei muutaku takaisin sinne.

Pikkumyy 24+0

Mulla on todella yliliikkuvat nivelet, mutta niitäkin pystyy tavallaa vahvistamaan. Kun niveliä ympäröivät lihakset on hyvässä kunnossa, niin yliliikkuvuus vähenee.

Pystyn joogailemaankin ilman ongelmia. Täytyy vaan opetella mitkä liikkeet sopii omalle kropalle ja oppia tekemään liike oikein, niin että se kohdistuu enemmän lihaksiin kuin niveliin. Myös lihaskuntotreenissä täytyy aktivoida ryhtilihakset ja kaikessa liikunnassa. Esim jalkaterän ja nilkan ryhtilihakset vaikuttaa KOKO askeleeseen.

Komppaan uusperheellistä, jooga on hyvä laji hyvän ohjaajan alla. Jäykempi pyrkii venymään ja vahvistumaan ja yliliikkuvan on opeteltava "kohtuullisia linjoja" eli tasapainoinen ryhdikäs asento nivelissä. Mä olen nyt venytellyt maltilla, mutta en kyllä ole huomannut raskauden lisänneen venyvyyttä. Ennemmin mulle laiskalle on nyt käynyt jäykistymistä :) mulla on selässä ja jalat/pakarat hyvä venyvyys, mutta yläselkä/hartiat/käsivarret järkyttävän jäykät lapsesta asti.

Bussissa kännyn kautta pikaisesti kirjoitan. Eli ultra ohi ja siellä kaikki hyvin! :happy::Heartbigred

Meille tulee perheeseen kolmas poika! :Heartbigred

Kovasti oli meno pojalla päällä. :blob3
Paino n.: 360g ja kaikki rakenteellisesti kunnossa.
Istukka sijaitsee ylhäällä eli ei tarvetta kontrolliultraan.

Huh, miesvalta jyrää meillä. Joudun kissan kanssa koville. :grin

Te jotka joudutte ylimääräiseen kontrolliin istukan sijainnin takia, miten lähellä kohdunsuuta istukka sijaitsee? Mulla on istukka takana mutta 1,1cm päässä kohdunsuulta eikä mulle sanottu mistään seurannasta ym mitään.

Rv 21+6

Mulle esim jooga on välttämätön laji palautumisen kannalta. Kovatehoinen liikunta on keholle yksi stressi lisää. Ja kovasta stressistä pitää keho palauttaa. Jooga palauttaa sekä lihaksia että kehon stressitasoa. Ja lisäksi joogassa treenataan syviä kehon ryhtilihaksia, joita tarvitsee jokainen.

Toisalta myös lihaskunto on älyttömän tärkeää raskausaikana. Lihasmassa kehossa ehkäisee verensokerivuoristorataa, hiilihydraatti kun on lihasten polttoaine hyvin pitkälle. Ja hyvä ryhti hidastaa raskausajan ryhdinmuutosta, joka rasittaa mm alaselkää ja muuttaa koko ryhtiä niin, että herkistyy myös niska-hartia-yläselkä alueen vaivoille alaselkä vaivojen lisäksi. Raskausajan lihaskunto harjoitteet näkyy myös siinä, että mitenkä pahasti synnytyksen jälkeen vauvan nostelu rasittaa äitiä. Mitä heikommat lihakset on käsissä, niin sitä enemmän joutuu käyttämään hartioita, niskaa ja yläselkää vauvan nostelussa. Se jos pystyy 5-10kg puntteja liikuttelemaan perinteisissä käsiliikkeissä vaivatta näkyy siinä, että vauva ei rasita kehoa yhtä paljon :) . Eli vaikka punttitreeni voi olla keholle hyvin kovatehoisena yksi stressi lisää, niin siitäkin on hyötyä.

Kaikki ei kuitenkaan pysty treenaamaan raskaana ollessa, joten vauvan saatua paras lahja itselle saattaa olla esim säädettävät käsipainot kotiin ja/tai vaikka jumppakuminauhoja. Putkirullalla puolestaan aukeaa hyvin esim selkä ja kaurapussi kannattaa pakata vaikka jo sairaalakassiin, tosin yleensä on sairaaloissa esim geelipusseja tarjolla.

Takaisin