La marraskuu 2016

Te jotka joudutte ylimääräiseen kontrolliin istukan sijainnin takia, miten lähellä kohdunsuuta istukka sijaitsee? Mulla on istukka takana mutta 1,1cm päässä kohdunsuulta eikä mulle sanottu mistään seurannasta ym mitään.

Rv 21+6

Ei sanottu kun että kohdunsuun reunalla. näytti kyllä ultralla.... eikä neuvolakortissakaan lue sen kummempaa....

Sitäpä jäin miettimään et joko te saitte mitään ohjeistusta kukaan tulevan suhteen?

Siis kun mulle sanoi ultrassa tänään että sitten heti vaan rohkeasti ambulanssia tilaat jos tulee kipeitä supistuksia/lapsivesi menee/tulee verta paljon.
Vasta nyt kotona älysin oikeastaan nuo....
Kyseli siis edelliset symnytykset jne....
Mie oon niin pönttö että kärvistelen kipuineni kotona pitkään oli asia mikä hyvänsä. Nytkään en eilen illalla sanonut supistuksista miehelle tai se olis jo vieny sairaalaan. Enkä muuten tajunnut/muistanut niistä edes tänään ultrassa sanoa.
Enkä siitä escitalopramin käytöstä mitään.
Kun nyt näin vauvan ultrassa niin viel ä vähemmän tekee mieli ottaa lääke. Miettii niitä mahdollisia haittoja. Ja sitä et josko mä nyt pärjäisin ilman. Jos olisi jokin muu keino. Jos kerta viikkoon siellä psyk.hoitajan juttusilla mua auttaisi.
Tuntuu et vikat 1-2v on ollut mun elämässä itseeni tutustumista. Että kuka minä oikeen olen. Ja alussa vasta ollaan....
Heittipä hoitaja eilen keskustelun aiheesta "erityisherkkä" oli paljon minua kuvaavia asioita....
Hoh, tulipas tekstiä.

Muokattu viimeksi:
Tota tietääkö kukaan tosta kohdunkaulan pituudesta ? Ja koska se alkaa lyhenemään ym?

Jäin miettimään eilistä käyntiä .. oltiin siis ultrassa ja samalla kuvattiin kohdunkaula ja otettiin esim. Lapsivesi näytteet ym. Eivät ne sanoneet että pitäisi huolestua, kävin silti oma kannassa tarkistamassa kirjaukset.

Eli . Kohdunkaulan pituus ultralla oli 35mm ( sanoivat että saa mennä 20mm asti.) Ja katsoin viime kerran tulokset , mikä oli 20 päivää ennen tätä käyntiä.. Silloin pituus 43mm. Saako 20 päivässä se lyhentyä -8mm??

Tietääkö kukaan näistä ?
Odotan esikoista ja isän puolella ollut ennenaikaisia syntymiä.

20+1

Minulla on yliliikkuvuuden lisäksi muutakin omituisuutta. Venyttelyn lisäksi on kielletty kaikki ryhmäliikunta, erityisesti jooga ja kahvakuula. Hyvä lihaskunto on ainoa, millä liikuntakyky pysyy hyvänä, mutta kaikki harjoitteet pitää tehdä keskittyneesti, ettei tee väärin ja kaikki nopeat liikkeet on kielletty. Omilla harjoituksilla pysyy kyllä kunnossa, mutta onhan se vähän tylsää. Uimassa saan käydä ja vesijuoksemassa ja lenkillä hyvillä kengillä kävellen.
Hankalin tilanne on olla yliliikkuva ja jumissa. Onneksi minulla on hyvä fysioterapeutti, joka neuvoo niissä tilanteissa.

Rakenneultra takana, varma poikalupaus annettiin! <3 Painoa oli 366g. Rakenteet muutoin kunnossa mutta sydäntä ja ylähuulta ei nähnyt kunnolla, joten uusintaultra 1,5 viikon päästä... Lisäksi ultraava lääkäri otti VIHDOIN mun supistukset ja kivut alavatsalla ja selässä tosissaan ja merkkasi määrittämättömän riskiraskauden seurannan diagnooseihin... Ultrasi kohdunkaulan ja totesi sen olevan hieman huolestuttavan lyhyt, kun oli 2,8cm. Kohdunsuu oli kuitenkin onneksi kiinni. Laittoi lähetteen Taysiin, jossa toivottavasti jatkossa tutkittaisiin kohdunkaulaa ja supistuksia, näki seurannan todella aiheelliseksi mutta totesi että saa nähdä miten Tays asiaan suhtautuu... Keskiviikkona siellä olin päivystyksessä ja suhtautuminen kaikkinensa oli jälleen huonoa kuten tähänkin mennessä. Toivottavasti sieltä nyt kuitenkin yllätettäisiin. Puolentoista viikon päästä maanantaina uusintaultra sitten sikiö sydämen, ylähuulen ja kohdunkaulan tilanteen vuoksi. Nyt mut määrättiin lepoon; ei rasitusta, nostelua, seksiä eikä saunaa. Imurointi kielletty, samoin kai pienikin nostelu mitä ainakin muiden kokemuksia netistä luin. Täytyy ottaa tämä kaikki nyt mieluummin tosissaan kuin että ottaa riskejä, koska epämääräiset huolestuttavat vatsakivut vaivanneet rv 11 lähtien, eilen alaselkä oli aivan tulessa, ilmeisesti siis supistuksia selkään... Ja kun kohdunkaula on lyhyt ja vielä kaiken päälle me molemmat olemme mieheni kanssa keskosia ja lisäksi myös isoveljeni on. :'( Vaikka olisi syyskuun puoliväli, riskiraskaus olisi huolestuttavaa, saati että oon vasta 20+2. Kunpa rakas Sisumme nyt vaan jaksaisi kasvaa kehossani loppuun asti turvallisesti! Ja kunpa kaikki suojelusenkelit tekisivät hyvää työtä meidän eteemme. Ja kunpa sydän ja ylähuuli olisivat kunnossa. Ja kunpa kohdunkaulani ei lyhenisi emmekä saisi liian aikaista keskosta tai ylipäänsä keskosta.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
^ ^hyvä fyte on kyllä erikoistilanteissa ihan kullan arvoinen. Etenkin jos sattuu samaan ihmisen joka on sekä fyte että personal trainer. Ryhmäliikunta on mun mielestä semmoista missä täytyy muutenkin käyttää harkintaa. Siinä kun mennään porukan tahdissa, ei omassa tahdissa. Etenkään hyvin matalalla aerobisella kunnolla varustetulle se voi olla turhan rankkaa treeniä, mikä ei auta tavoitteiden saavuttamisessa kaikista optimaalisimmalla tavalla. Enkä siis tarkoita, että sulla olisi matala aerobinen kunto, vaan se oli lähinnä kommentti ylipäänsä ryhmäliikunnasta. Esim laiduttajia palvelee paljon paremmin kävelylenkit tai pyörälenkit ns rasvanpolttosykkeellä ja lihaskuntoharjoittelu.

Beg, nyt sitten lepäät tehokkaasti etkä ota mitään riskejä!

Uusperheellinen, minulla isoimmat vammat on tulleet silloin kun olen ollut huippukunnossa. Tekeminen tuntuu hyvältä ja innostun valtavasti ja sitten onkin joku paikka rikki. Nyt raskausaikana on kyllä ollut terve olo eikä mikään ole poksunut ja vanhat vammat parani heti ensimmäisillä viikoilla. En silti uskalla kokeilla muuta kuin näitä omia itselle räätälöityjä juttuja. Heti, jos innostuu jostakin, on riski, että joku paikka on rikki. Tällä kokemuksella tiedän, että turhia osia ihmisessä ei ole. Mikä tahansa vamma, missä tahansa nivelessä on kiusallinen.

Vertailun vuoksi kohdunkaula ja kohdunsuu esim. mulla ollut raskaus 1: 3cm, kiinni rv 23. Ja 3cm, pehmeä rv 28 ja 2cm, auki rv 36. Poika syntyi rv 39+6.

Raskaus 2: 2cm kiinni rv 20+1. Ja rv 31+ alk. pehmeä. 35+ auki. Poika syntyi 39+0

Raskaus 3: pituus 3cm rv 13+1. Pehmeä rv 29. Ja auki rv 37.
Poika syntyi rv 38+4.

Että mun kohdalla se kohdunkaulan pituus/lyhyys, pehmentyminen ja noin "sormelle auki", ei ole johtanut ennenaikaiseen synnytykseen. Supisteluja ja seurantaa ollut kyllä.

Nyt tässä raskaudessa se on katsottu 18+1 ja 5cm.

Toivottavasti tosta sai jotain tolkkua.

Yölento, jos puhutaan kovatehoisesta liikunnasta, niin riskit kasvaa. Tietysti jos puhutaan normaalista hyväkuntoisesta aikuisesta, niin millään normaalilla liikunnalla harvoin saa mitään isoa pysyvää tuhoa. Mutta sitten jos valmiina on jo yliliikkuvat nivelet ja vaikka ryhtihäikkä eikä tarkisteta esim kyykkytekniikkaa ja aletaan omin päin säveltämään kyykkyjä raskaalla lisäpainolla, niin voi melkoista damagea tulla. Aika monta näitä on tullut itsellekkin vastaan, että ollut huonosti koulutettu ohjaaja tai ei ohjaajaa ollenkaan ja tehty töitä raskailla lisäpainoilla, niin polviin tullut todella rumaa jälkeä. Itse en esim lihasepätasapainon ja vinon lantion takia tee peruskyykkyä ollenkaan. Myös omalta mieheltä olen räätälöidyillä treeneillä korjaillut lihasepätasapainoa.

Eli kaikki naiset jotka käy pumpissa, kahvakuulassa tai salilla, niin on pieni satsaus se, että ottaa esim yhden personal training tunnin joltain, joka on erikoistunut painonnostoon, kuin rikkoa itseään. Kehonpainokyykyillä harva rikkoo itseään vaikka olisi vähän kremppaakin, mutta jos kyykky sattuu niin stop ja konsultaatiota eteenpäin kuntosaliohjaajalle, fysioterapeutille tai personal trainerille.

Browneyedgirl, mulla on ollut ekasta raskaudesta ennenaikaisen synnytyksen uhka. Rv 40+1 syntyi kuitenkin poika. Monta lääkäriä sanonut, että kohtu on äärettömän supistusherkkä.

Tämän lepäilyn lisäksi antaisin sen vinkin, että kannattaa tehdä rentoutusharjoituksia. Mitä stressaantuneempi olet, sitä enemmän yleensä supistaa.

Ja kannattaa miettiä hyvin imeytyvää magnesium-lisää. Täällä olen siitä magnesiumista monta kertaa puhunut, mutta tosiaan kohtu on lihas ja magnesium on luonnollinen lihasrelaxantti. Siitä kun ite lopetan magnesiumin, niin on mennyt alle viikko, niin vauva on maailmassa. Myös nestetasapaino voi jonkun verran auttaa. Omalla kohdallani näin ollut ainakin. Jos supistelee paljon, en ole kahvia juonut ollenkaan. Vettä niin, että pissa on vaaleankeltaista vessassa käydessä. Ja sopivasti suolaa, jotta vesi myös imeytyy kehoon paremmin eikä vaan mene läpi.

Huh. Tänään oli se lääkärin ultra. Kaikki rakenteet on normaalit ja kasvu vastaa joka osalta viikkoja. Lääkäri ja kätilö ultrasivat kaksi tuntia. Oli vähän paikat puuduksissa sen jälkeen. Pikkuinen ei suostunut pitkään aikaan kääntymään niin, että sydän saatiin ultrattua. No ainakin nyt on tutkittu ja mittailtu huolellisesti. Niitä nesterakkuloita eli kystia on kaksi, toinen on just siinä rajalla voiko edes kystaksi laskea ja toinenkin vain vähän isompi. Eli pieniä molemmat. Jos olisi ollut pelkästään kystat tai se kalkkikertymä, ei olisi lääkäri edes ultrannut. Molemmat on itsessään normaaleja. Mutta nyt kun noita löydöksiä on kaksi, meille annetaan mahdollisuus lapsivesipunktioon. Kromosomipoikkeavuuden riski on 1-2 prosenttia. Lääkäri sanoi sen mun tiedoilla olevan vielä pienempi (ikä, aiempi raskaus, np-seulonnan riskiluvut). En oikein tiedä mitä pitäisi ajatella. Lapsivesipunktiossa on kuitenkin se pieni keskenmenon riski. Downin syndrooman takia en raskautta keskeyttäisi. Se 18-trisomia on kuitenkin vähän pahempi juttu. Lääkäri kyllä sanoi siihen liittyvän lähes aina monia vikoja rakenteissa ja meidän pienellä ei ole mitään. Ainakaan just nyt toi lapsivesipunktio ei vaikuta hyvältä idealta. Toivottavasti ajatukset vähän selkiäisi.

Voikukka, olen esikoisesta ollut lapsivesipunktiossa kromosomivirhe-epäilyn vuoksi. Kokemus ei fyysisesti ollut paha, mutta henkisesti oli ja silloin päätin, että en enää koskaan mene. Pystyisivät vielä keskeytykseen, jos jotain löytyisi?

Uusperheellinen, minulla on kollageenivirhe, jonka vuoksi mikään minussa ei toimi normaalisti. Polvivamma tuli, kun nousin tavallisesti portaita (joka päivä kävelen yli 10 kerrosta). Kädet meni rikki, kun rutistin maitotökkiä. Aina pitää vaan muistaa tehdä harkiten eikä saa kiiruhtaa.

Yölento, viikolle 24 asti onnistuu keskeytys. Luulen että mulle pahin asia mitä voisi tapahtua, on juuri se keskenmeno punktion takia. Luultavasti en sitä halua, on tässä silti viikonloppu aikaa miettiä. Kuitenkin paljon suurempi todennäköisyys on ettei kromosomipoikkeavuutta ole. Ja vaikka näyttäisi siltä ettei mitään vikaa missään, ei siitä terveydestä voi ikinä olla täysin varma. Tai ihan yhtä hyvin syntyessä terve lapsi voi sairastua vakavasti. Mutta ei musta tunnu oikealta ottaa mitään riskiä toisen elämän puolesta..

Onpahan taas verenpaineet alhaalla! 81/49 ja pulssi 61. Alhaista, kuten mun mies sanoo. Vähän meinaa heittää kupolissa.

Kahvia ja suolaa mäkin vedän ja magnesiumin kielsi lääkäri kokonaan, kun on niin alhaiset noi paineet ja oon kuitenkin pitkä ihminen ja hemoglobiinikin vielä ihan järjetön.

Kiitos Uusperheellinen-84 vinkeistä! Hyvin imeytyvää magnesiumia olen käyttänyt jo ennen raskautta, syön sitä kaksikin annosta päivässä mutta kokeilen vielä nostaa. Vettä myös juon 2,5-4l päivässä. Stressiä on ollut paljon enkä pysty siihen paljoa ikävä kyllä vaikuttamaan mutta kaikkeni yritän.

Browneyedgirl, itse pyrin syömään magnesiumia 500mg per päivä. Jos tulee isoja supistuskausia, niin pyrin nostamaan ensin 750mg/vrk (silloin jaan useampaan osaan ja otan aamulla, illalla ja päivällä, annos kolmeen osaan). Ja jos ei rauhotu silläkään nostan 1000mg/vrk. Mutta tuo on niin iso määrä, että se voi laskea verenpainetta eli oman harkinnan mukaan. Sinkki myös tukee magnesiumin imeytymistä. Magnesiumin laatu kannattaa tarkistaa. Esim sitraatti imeytyy hyvin, kun taas monet apteekin laadut sisältää sitä huonommin imeytyvää, olikohan nyt oksiini vai mikä lie oo:lla alkava nimeltää.

Tässä yksi hyvä linkki magnesiumista: http://kaisajaakkola.com/2013/09/magnesium/

Onko kellään tietoa mistä löytyisi mammaleggingsejä jotka EI ole sukkahousukangasta? H&M:ltä ostin niitä 3/4 pituisia sekä täyspitkiä ja voin vain todeta että ovat kyllä meikäläisellä ihan kertakäyttökamaa.

Rv 21+6
Lidexiltä ainakin saa. Esikoista odottaessa en tainnut paljon muita housuja käyttää, kuin pakon edessä :grin

Uusperheellinen-84: Joo, itsekin olen aika tietoinen magnesiumista ja olen syönyt sitä pitkään ennen raskautumistakin monesta eri syystä, mm. unettomuus ja lihassäryt sekä bruksismi. Syön yleensä sen 720mg itsekin päivässä, tähän mennessä koko raskauden oon syönyt sen verran. Syön sekä sitraattia että huonosti imeytyvää oksidia mutta oksidi auttaa vatsaa toimimaan, niin siksi syön toisen annoksen oksidia, että en kärsi ummetuksesta. Sinkkiä saan Ladymama-vitamiinista.

LISÄYS:

Verenpaineeni on todella alhaiset, viimeisin mittaus 104/57, joten tosiaan pitää sitäkin samalla miettiä magnesiumin ohella.

Noihin paineisiin olen itse kokenut turvallisimpana apuna suolan. Olen välillä päivisinkin vedellyt pienen määrän merisuolaa vesilasiin. Sillä saa helposti päivän suola-annosta nostettua ja sitä kautta paineita ylös.

Pidän hurjasti teille peukkuja Browneyedgirl, että pikkuinen pääset mahdollisimman pitkälle raskaudessa.

Takaisin