Heippa "pitkästä" aikaa. Olipas päivitettävää teidän kuulumisissa. :)
Katjusha: Ostin icsi-esikoiselle vauvakirjaksi Poukaman puput
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/poukaman-puput-vauvakirja Siinä oli muihin verrattuna enemmän kysymyksiä jo odotusajasta. :)
Tuosta kiintymisestä. Kun olin synnärillä ajattelin että vauva on ikään kuin "tamagotchi" ja minun tehtävä on nyt huolehtia siitä mahdollisimman hyvin.

Ikään kuin uusi "lemmikki"..vähän karrikoiden ilmaistuna.

(Meillä on paljon eläimiä. ) Mitä vanhemmaksi lapsi kasvoi ja kehittyi kontaktia ottavaksi kääryleeksi/taaperoksi, sitä suuremmaksi ovat tunteet kehittyneet. Nyt hän on 1v8kk ja sydän pakahtuu.
Noihin huono äiti-hyvä/äiti -juttuihin.. Pakko sanoa, että kasvatustyönkin puolesta olen todennut miten äärimmäisen tärkeää on, että lapsi näkee miten äidilläkin/aikuisella joskus hermo menee, voimat loppuu ja surukin nousee pintaan...ja silti elämä jatkuu! Mistä muualta lapsi niitä suurien tunteiden elämään kuulumista oppisi kuin vanhemmiltaan.

Hyvä äiti välillä "napsahtaa" ja osoittaa sen jälkeen, että sepäs ei ollutkaan maailman loppu vaan hommat etenevät silti ja turvallisuus ei ollut uhattuna.
Minun äitini ei milloinkaan menettänyt hermojaan, ollut heikko, tai itsekäs.. Hän loi minulle tietämättään aivan vääränlaisen käsityksen äitinä olemisesta. Sekä itsekeskeisen maailmankuvan. Kaikki pyöri meidän lasten ympärillä.
Olin alkuun aivan järkyttynyt, että minulla on ihan yhtä huono maltti ja pinna vaikka olenkin äiti.

Onneksi työni puolesta ja lapsettomuusvuosien terapian avulla oivalsin tämän, että vaikka olet äiti, voit olla silti ihan oma itsesi. Vain mittasuhteet ja tärkeysjärjestys vähän muuttuvat, mutta samat kaipuut ja tarpeet saa olla äitinäkin.

ÄIdilläkin on oikeus tunteisiin.
Peloista.. Minun "pelko" on tällä hetkellä se, että jospa toisen lapsen kohdalla ei tulekaan sellaista adrenaliini/endorfiini-ryöppyä millä jaksoi ainakin 2kk täysin pirteänä valvoa vaikka läpi yöt imettäen tai ihan vain ihastellen aikaan saatua lapsosta. Minulla on esikoisesta vielä univajeet käynnissä.. Pelkään, että en jaksa samalla "innolla" hoitaa kakkosta.
Lisäksi toisaalta pelkään koko raskausaikaa. Kun oma kroppa petti raskautumiseyrityksissä, niin on vaikea luottaa, että kroppa toimii koko raskauden ajan. Esikoisesta ei ollut mitään ongelmia, mutta sektiossa purskahdin itkuun siinä vaiheessa kun tiesin vatsaani avattavan. ..ihan vain helpotuksesta, että nyt lapsi on sekunneissa ulkona eikä voi kohtuuni kuolla.

..että raskaudesta on selvitty.
Nyt on hieman helpompi, mutta kovasti vain odotan, että tämä lapsi saadaan terveenä ja elossa myös maailmaan.
Minä muuten leivoin pakkasen täyteen leivonnaisia viimeisilläni, että voin vieraille tarjota kun vauva on syntynyt.. ja hah, ei meille tullut kukaan. Isovanhemmat kävivät jo tietty synnärillä. Toisaalta kun mietin, omia tuttujani..en minäkään ollut heille ryntäämässä kylään kun heidän vauvat olivat ihan pieniä..
Rakenneultra 7.7 ..menispä aika pian..
17+0