La marraskuu 2016

Ensimmäinen raskaus oli minulle myös todella suuri kriisi. Silloinhan käydään läpi oman lapsuudenkin aikaisia kokemuksia ja elämää muutoinkin. Minulla todettiinkin raskauden aikainen masennus. Synnytyksen jälkeen ei ole ollut mitään. Oikeastaan nyt toisen kohdalla vasta osaan odottaa onnellisena. Kai ne suurimmat kriisit ja muutokset on läpikäyty.

Kyllä täälläkin ollaan itkuherkissä asetelmissa, vaikka olo muuten onkin aurinkoinen ja optimistinen (normaalisti en yhtään pidä yli-iloisista ihmisista, mutta ilmeisesti musta on kuoriutunut tän raskauden aikana varsinainen Ilona Ihana.. :rolleyes:) sekä kummallisen luottavainen. Ehkä mut sittenkin on luotu äiti-ihmiseksi, vaikka sitä aina oon epäillytkin.

Odottelen tässä, koska alkaa se kuuluisa hehkuminen.. naama on nimittäin niin näppyläinen, että näytän 15-vuotiaalta ja eilen illalla huuleen puhkesi herpes - joita mulle ei siis pitäisi tulla kun oon pari estolääkitystä niihin aikanaan syönyt. :shifty:
Onneksi oon jossain vaiheessa tässä ohittanut sen virstan pylvään, että mua kiinnostaisi, mitä tuntemattomat ihmiset ajattelee: muuten saisn turvotuksineni ja suonikohjuineni pukeutua burkhaan keleistä riippumatta - suurinosa vaatteista ahdistaa tai sitten paljastaa armottamasti kaikki nää "lieveoireet". Ehkä musta onkin tulossa just sellainen rupsahtanut äiti, joka kulkee tukka rasvaisena, hieltä haisevana ja törkyisissä vaatteissa pitkin leikkipuistoja..? :nailbiting:

Ja paras kommentti tuli mieheltä eilen illalla, kun makasin verkkareissa sohvalla.. "sä alat jo haisemaankin ihan vauvalta!" En edes tiedä, miten tuohon pitäisi reagoida. :joyful:

Neuvolasta sitten jo soitettiinkin. Paastosokeriarvo oli hieman koholla, joten siitä mäjähti raskausdiabetes diagnoosi. Muut arvot olivat kyllä onneksi ok, mutta se nyt ei tainnut paljon auttaa. Seuraavalla neuvolareissulla saan ohjeet ja mittarin kotiin ja alan seurailemaan arvoja kotona. Niin ja kilpirauhasarvotkin olivat huonontuneet aika paljonkin, siitä neuvola konsultoi vielä lääkäriä ja varmasti lääkettä nostetaan jälleen kerran. Tuntuu ihan siltä kuin mun kroppa pettäisi mut, mikään ei mene niin kuin pitäisi.. :/ Ja nyt vielä alkaa se tiheämpi sykeseuranta mun reuman takia.

14+2

Orchid87 millainen annostus sulla on tällä hetkellä tuohon kilppariin? Mulla nostettiin heti alussa annostusta (taidettiin juuri nostaa ennen kuin plussasin, joten ei periaatteessa liittynyt raskauteen mitenkään) ja nyt annostus on ma-ke-pe: 2x25µg, ja ti-to-la-su: 1x25µg thyroxinia. Viimeisimpien kokeiden mukaan arvot ovat ainakin nyt kunnossa, tokihan niitä tullaan seuraamaan koko raskauden ajan.

14+4

Orchid, mulla kans huononi TSH 1,7:stä 2,36:een ihan muutamassa viikossa. Mulla on seuraava verikoe 8.6. ja sen tuloksen kuultuani luultavasti menee nostoon tuo lääkitys, suunta on huono. Mulla on lääkärineuvola vasta 16.6., en pelkää itse nostaa lääkitystä omin päinkin ja voihan neuvolantäti lääkäriä varmaan konsultoida, tämä on ollut päällä mulla jo 20 vuotta. Tällä hetkellä menee 150 mikrogrammaa päivässä. Itse otin tänään neuvolassa sokerirasituksen esille, koska lähisuvussa 2. tyyppiä. Aika on varattu 3.6. ja tulokset saan sitten kai seuraavalle maanantaille.
Katjush rv. 14+6

Mun annostus on tällä hetkellä ma, ke, pe ja su 125 mikrogrammaa ja muina päivinä 100 mikrogrammaa. Nostettiin heti 25 mikrogrammalla/päivä kun raskaus todettiin, sen jälkeen ei ole tehty mitään. Seulontaverikokeissa kävin kuukausi sitten, jossa oli hoitaja vähän sekavan oloinen (oli määräaikainen). Kyseli multa useaan otteeseen mitä kokeita pitäisi ottaa ja sanoin että kaikki vaan mitä on määrätty. Muistan kun hoitaja laski pulloja monen monta kertaa ja kävi vielä tarkistamassa että varmasti on kaikki. Silti jäi nuo kilpparikokeet ottamatta.. Juttelin siitä eilen tuossa sokerirasituksessa ja hoitaja vielä tarkisti ja tosiaan, niitä ei ollut ollenkaan otettu. Siksi tämä kontrolli nyt sitten venyi näin pitkäksi ja arvot huonontuneet aikalailla. Tuota kilpparia alettiin juuri saamaan hyvään hoitotasapainoon ennen tätä raskautta, todettiin muutama vuosi sitten. Huoh, yhtäkkiä kaikki arvot heittelee sitten vähän häränpyllyä ja raskauskin on näin alussa vasta vielä :(

Mulla oli TSH paras mitä ikinä ollu: 0,94. En meinaa vieläkään uskoa, kun olin ihan varma et arvot huonontunu ja se ois syynä tähän väsymykseen. Tällä hetkellä menee 75 mikrogrammaa per päivä, eikä oo nyt sitten tarpeen muuttaa annostusta.

Orchid87, saako kysyä mikä se paastosokeriarvo oli? Näen omat arvot omakannasta, mutta kukaan ei ole ottanut yhteyttä :nailbiting:

15+1

Orchid, mulla saattaa vaikuttaa se, että käytin vihersmoothie-jauhetta päivittäin ekat raskausviikot ja siinä on kilpirauhasta aktivoivaa chlorellaa ja spirulinaa. Nyt kun en oo käyttänyt, niin arvot on heikommat. Lopetin 09/2015 gluteeniviljat ja maitotuotteet, kun arvot seilasi ylös alas ja lapsettomuushoidoissa oltiin oltu vuosikaudet. Jollain lailla tää on auttanut. Ei lääkitystä koko ajan pitäis joutua muuttelemaan. Mutta ymmärrän, että nyt vastaamme kilpirauhashormonista myös pienen puolesta, eli tilanne on sillä lailla uudenlainen.

En enää muistanut mitä neuvolasta sanottiin, heräsin puheluun. :D Mutta kävin sieltä oma kannasta tarkistamassa. Eli paastoarvo oli 5,5. Eli ilmeisesti juuri sen verran korkea, että tuo raskausdiabetes diagnoosi annetaan. Kaikki muut arvot olivat kunnossa eli se 1 tunnin arvo ja 2 tunnin arvo.
Ja itseasiassa mulle tuli nyt vasta mieleen, olin paastolla hieman yli 10 tuntia. Aikaa varatessani luin ohjeet läpi ja siinä luki, että klo 22 jälkeen ei saisi syödä mitään, lasin vettä voi juoda. Söin siis iltapalan hieman ennen klo 22. Mutta nyt kun olen muiden sokerirasitusjuttuja lukenut, joka paikassa käsketään paastota 12 tuntia! Eli johtuisikohan tuo korkeahko arvo siitä, etten paastonnut tarpeeksi..? Täytyy kysyä neuvolasta kun sinne seuraavaksi menen.

Huomaa myös miten jännästi kilppariarvot muuttuneet raskauden aikana. Nyt TSH oli liki 2,4. Ennen raskautta mentiin reippaasti alle yhden arvoissa. T4V on aina ollut mulla tosi hidas muuttumaan ja ollut jotain väliltä 13-15, nyt se oli pompsahtanut melkein lukuun 19 mikä tuntuu myös aika epätavalliselta.. Noh, katsotaan mitä lääkäri tähän kaikkeen sanoo.

Tänään käyty nt-ultrassa, kaikki arvot hyviä. Huh. Nyt sitten aikaa sokerirasitukseen varaamaan, sitä en kyllä odota yhtään. Edellisessä raskaudessa ensimmäinen arvo oli vähän koholla mutta sitten loppuraskaudessa viljatuotteet sai aamuarvot nousee ja lääkärit päätti, että pieni annostus insuliinia pitää ottaa. Vauva oli pienikokoinen syntyessään, minusta liiankin. Jotenkin tuntui, että insuliini oli ylireagointia mutta tiedä sitten..

Orchid, mulla on tuossa tuo lappu edessä paasto-ohjeista: "Paasto eli ravinnotta olo aloitetaan 10-14 tuntia ennen glukoosikoetta, ja sitä jatketaan kokeen loppumiseen saakka"
Mulle on merkattu kokeen aloitusajaksi 7:30 ja paaston aloitusaika klo 20. Sain ajan varattua 7:50 Huslabiin, joten voin syödä 20:20 asti tämän ohjeen mukaan.
Winnie, onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Mulle sanottiin neuvolassa, että 12 h paasto mutta labrasta aikaa varatessa sanottiin 10-12 h.

Oho, kylläpäs käytännöt vaihtelee! No, onneksi tuo mun arvo oli ihan rajalla, eli mistään suuresta ylityksestä ei ollut kyse.. Asiat voi muuttua siis ihan pienilläkin muutoksilla ruokavaliossa. :)
Mulle labrassa sanottiin, että ei saisi pahemmin liikkua eli kävellä siellä ympäriinsä, edes vettä ei saanut juoda tippaakaan koko kokeen aikana ja sairaala-alueelta ei tietystikään saanut poistua. Onneksi mulla oli äiti seurana niin saatiin samalla rupateltua ja aika meni paljon nopeammin. :)

Mulla on olo mitä mainioin , mistään ei huomaisi olevansa raskaana jos ei toi pötsi kasvaisi Helteistä nautin täysin siemauksin, Suomessa ei vaan voi olla liian kuuma. Se on maantieteellinen mahdottomuus!

Koska noista sokerirasitusasioista aletaan puhumaan? Mulle ei oo mitään sanottu? Enkö mä muka joudu siihen? Vaikka ikä 30.

Rv 15+2

Eikka, mulle tuli eteen koska 2. tyypin diabetesta molemmin puolen sukua. Olen hoikka, joten muussa tapauksesa olisi ollut vain yksi myöhemmän raskauden rasituskoe iän vuoksi.

Mulla ei sukurasitetta eikä iästä (33) puhuttu mitään, mutta yhteen rasitukseen joudun ku on kevyt ylipaino, painoindeksi 25,3

Mullekaan ei puhuttu mitään vielä sokerirasituksista, eikä kyllä kyselty suvun sairauksistakaan.. Isän puolella ei ole mitään sairauksia, mutta äitini puolella sitten taas on verenpainetautia, sokeritautia ja papaltani löydettiin myös sepelvaltimotauti ruumiinavauksessa.. Uskon kyllä, että itse voin vaikuttaa asiaan jollakin tapaa, kun kaikki äitini puolen vanhemmat sukulaiset ovat todella lihavia. Itselläni painoindeksi 31 ja sekös kauhistuttaa! :/ Pelkään kuollakseni neuloja ja jos sellaisella joutuisin itseäni pistämään niin..... :(

Rv 13 12+6

Takaisin