La marraskuu 2016

Oon sinnitelly töissä asenteella että lähden heti pois jos olo käy liian huonoks. Oma terveys on tärkeää. Henkisesti ja fyysisesti kyllä tosi uuvuttavaa. En tiedä kauanko tätä kestää.

Minähän olen siis kotona työttömänä ja alun kokopäivän kestävä yökötys on vähän helpottanu. Tilalle on tullu sit yhtäkkiä ilmestyvä oksetus ja syödä pitää entisen kahen tunnin sijasta tunnin välein. Nyt en uskalla ees kauppaan lähtee, ku ei tiedä millon oksennus tulee. Harmittaa ja ärsyttääkin tämä olo, kun sen takia piti perua reissu Lapsimessuille Helsinkiin (meiltä n. 6 tunnin ajomatka suuntaansa).

rv 9+4

Huomasin, että täällä on muitakin, joilla on kilpparin vajaatoiminta. Nostettiinko teillä thyroxin annostusta kun plussasitte?

Mulla itsellä aloitettiin thyroxin lääkitys "kokeeksi" kun helmikuun alussa tsh arvo oli 4,5 tienoilla ja oireet täsmäsi. Sen jälkeen tulin raskaaksi, vajaa viikko sitte kävin uudestaan verikokeissa ja tsh arvo oli 5.81.. sen jälkeen heti nostettiin annosta. Hiukan kyllä pelottaa, että olenko liian myöhään annosta nostanut. Ei oikein ole kokemusta näistä kilpirauhas-jutuista vielä ja olin vähän turhan hitaasti yhteydessä neuvolaan.. =/ Mielellään itsekkin kuuntelisin toisten kokemuksia, itse oon tämän suhteen vielä aivan tietämätön.

Auringonkukka rv 8+4

Mulla nostettiin niin että syön ma, ke ja pe 50 ja muina päivinä 25 mikrogrammaa thyroxinia. Parin viikon päästä verikoe jolloin tarkistetaan arvot. Tää lääkkeiden annostus aloitettiin pari päivää ennen kuin tein positiivisen raskaustestin.

Täällä myös yksi kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava! Lääkettä nostettiin heti plussauksesta 25 mikrogrammalla päivässä, rv10 menen ensimmäisiin verikokeisiin neuvolan puolesta ja katsotaan mikä on tulos. Onko täällä muuten reumaa sairastavia? Itselläni on sjögren, joka tuo myös omanlaisensa jännityksen tähän raskauteen..

Mua ihmetyttää tämän kunnan touhu. Monessa kunnassa on ohje nostaa automaattisesti raskautumisen jälkeen thyroxinia. Minulla ei ole nostettu ja kuulemma nostetaan vain jos verikokeissa on häikkää.

Tänään poksahti tasaviikot. Enää 3vko isoa keskenmenoriskiä. Mulle iski migreeni tänä aamuna, vieläkin jomottaa. Rakkaalla pidempi työpäivä tänään, odotan kyllä niin että se tulee avaamaan mun niskat. Eilen oli niin aktiivinen päivä, että illalla oli pakko syödä yksi pähkinäsuklaa, että sain kaloreita ylöspäin ja olon korjaantumaan. Tänään ajattelin syödä oikein vihreän smoothien aamiaiseksi. Omppua, kiiviä, päärynää, baby-pinaattia, salaattisekoitusta. Migreenin tai huonon olon varalle on meillä onneksi lapsille tabletilla netflixit, viaplayt, lastenoma satukirjasto ja vaukirjan kirjoja ja lasten lego pelejä. Isoin pääsee tänään onneksi koulusta kello 12, se pystyy jelppimään tuon 6v:n ja tuon melkein 4v:n kanssa.

Toivottavasti teillä helpottais pahoinvoinnit!

Uusperheellinen 9+0

Auringonkukka, toivotaan että nosto auttaa ja saat tsh:n pienemmäksi. Kuinka paljon annostusta nostettiin?

Varpahat ja Orchid, kerrottehan sitten mitkä on vaikutukset :)

Mullakaan ei nostettu plussauksesta mut syynä se, että annostusta oli just nostettu 25mikrog ennen kun edes tiesin raskaudesta. Nyt viime viikolla kävin kokeissa ja arvot oli tsh 1,5 ja t4v 13. Tuo tsh-arvo on paras mitä on ikinä ollut. Annostus tällä hetkellä 75mikrog. Huomasin et neuvolassakin aika paljon tuijottavat vaan niitä viitearvoja, vaikka ne on Suomessa mitä on. Arvoja seurataan nyt kuulemma useimmin eli n. 1kk välein (ennen 3kk välein).

Niina, aloitettiin 25 mikrogrammalla/pv ja annosta sitten uusien labrojen myötä nostettiin ja nyt menee 50 mikrogrammaa päivässä. Jospa tosiaan ens kerralla ois tulokset jo hyvissä lukemissa :)

Muokattu viimeksi:
Kääk, nyt kyl oon onnessaa. Pari minuuttia tossa kuuntelin sykettä dopplerilla. Maailman ihanin ääni on <3 ah!

Nyt hyvällä mielin vapaapäivän viettoon :)

Äsken tuli ruskeeta valkovuodon mukana (samanlaista ku esikoisesta koko alkuraskauden)... Se vähän säikäytti, vaikka noista kokemusta onkin. Oli siis ihan hyvä sauma saada kuulla syke.. Ihanaa että pieni on elossa!

2vk neuvolaan ja 3 vk ultraan.

Eea 8+5

Mulla alotettiin thyroxin syksyllä kun sain keskenmenon, syön 25 mikroa per päivä, ja lääkäri sanoi että automaattisesti ei nosteta. Labralähete on, pitäis joku aamu mennä käymään, arvojen perusteella sitten katotaan tarviiko annosta nostaa. Raskaaksi haluavalla tai raskaana olevalla TSH saisi olla korkeintaan 2,5. Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon on yhtä monta mielipidettä ja tapaa kuin on lääkäreitä.

Mulla huonot olot senkun tuntuu pahenevan. Tänään kun oltiin lasten kanssa jätskillä ulkona, oli koiranpentu vääntänyt kunnon jättikasat pentuaitaukseen. Oli ihana homma siivota ne pahoinvoivana.

Onpa tullut tekstiä, kun on jäänyt muutamia päiviä lukutaukoa! Täällä tulee kipeänä oloa huomenna täyteen kaksi viikkoa :( En jaksais enää yhtään! Positiivista oli se, että taudin ollessa pahimmillaan, pahoinvoinnit hävisivät lähes kokonaan. No, nyt kun on alkanut helpottaa (enää yskä, pieni kurkkukipu ja ääni pois), on ihana kuvotus ja yökkimiset sitten palanneet. :/ Saa nähdä kauanko ne jaksaa vielä vaivata, kun sunnuntaina tulis kuitenkin täyteen rv12. Mä oon tässä kipeänä ollessa yrittänyt kuunnella dopplerilla sydänääniä, mutta en ole onnistunut ja alkoi jo sekin kiristää hermoja todenteolla. No mies sitten eilen sanoi, että annapas, niin hän etsii sen pikkuruisen sieltä ja löysi kuin löysikin!!! <3 Itse löysin aina vaan oman sykkeen ja istukan viuh viuh -äänen. Kuinka iloiseksi tulin!! Olin jo ajatellut, että oon niin pirun lihava, ettei koko ääniä edes pysty kuulemaan tai että vauva on kuollut. Tänään siis 11+3 eli kuitenkin pitäisi jo äänet pikkuhiljaa kuulua (tosin ohjeessa taisi olla viikolta 12 lähtien).
Täällä odotellaan ensi viikon perjantaina tapahtuvaa np-ultraa innolla ja toisaalta pelolla. Ollaan puhuttu jo aikaisemmissa raskauksissa, ettei raskaudenkeskeytystä tehdä, vaikka riski olis isokin downin syndroomalle. Paljon muita vaihtoehtoja en ole edes miettinyt. Eikös ne seulonnat kuitenkin koske kromosomihäiriöitä? Oletteko miettineet, miten suhtaudutte seulonnan tuloksiin tai onko täällä joku, joka ei halua edes osallistua sikiöseulontaan? Ainakin täällä meilläpäin siihen kuuluu verikoe viikolla 10 ja niskapoimu-ultra n. viikolla 12.

Takaisin