La marraskuu 2016

Meillä syödään noin 5 kertaa päivässä. Aamulla noin pari desiä puuroa hedelmäsoseen kera, mut nykyää uppoo huonommin, syö ehkä puolet ja sit käännetään vaa pää pois. Sama iltapuuron kanssa. Ruoilla syö puolet isosta pilttipurkista tai sit jos sattuu olee omatekosta mitä tyttökin voi syödä ni syö sitä. Esim makaroonilaatikko oli herkkua. Iltapalalla kans noin pari desiä puuroa. Plus korvikkeet päälle. Pitäs enemmä alkaa totuttelee normi maitoon mut ku unohtuu aina ku korviketta laittaa.. Pari kertaa antanu korvikkeeseen sekotettuna ja kerran maisteltu sellasenaa ja sillo ei ainakaa tullu mitää oireita.

Miun menkat on muuttuneet synnytyksen jälkee iha oudoiks. Miul oli monta vuotta sillee et ne kesti about 5 päivää ja pari ekaa oli runsaampaa vuotoa ja loput niukkaa ja mahaa ei juurikaan koskenu mut nyt ku oli menkat ni ne kesti 7 päivää ja oli koko aja runsasta vuotoa kunnes loppu :woot: Ja mahaa koski ja turvotti. Sellast on ollu ehkä teininä viimeeks.
 
Ei ole täälläkään kuukautiset alkaneet. Tosin imetystä on edelleen joten johtunee siitä :)
 
Täällä kuukautiset tosi niukat ja pitkällä välillä. Imetän vielä kerran päivässä.

Ruokailun kanssa meillä tuskaillaan. Vähän syö, soseita ei enää ollenkaan, paitsi hedelmäsoseita. Neidillä on myös sellainen temperamentti, että kilahtaa välillä (=usein) niin, että kaikki kädenulottuvilta paiskotaan maahan ja kiljutaan yritti mitä tahansa. Joskus jää ruokailu tyystin kesken tuon takia. Joskus onnistun rauhoittamaan jotenkin ja ruokailu jatkuu. Haluan kuitenkin pitää kiinni ruokailuajoista, joten en yritä puolen tunnin päästä uudestaan, jos kilahtaa eikä suostu syömään.

Puurot uppoaa 1-2dl verran ja välipalan hedelmät, smoothiet ja jogurtit, raejuusto. Talk-murot ja leipäpalat melko hyvin (pelkkää leipää, mitä vaan sorttia). Mutta vihanneksista vain parsa- ja kukkakaali ja lihoista kana ja lohi. Joskus menee jauhelihasta tehdyt pötkylät. Ja siis kaikkia näitä syö huonoimmassa tapauksessa pari teelusikkaa ja parhaimmassa desin :sad001 liian usein meidän ruokailut päättyy tappeluun, kun mulla menee hermo ruuan heittelyyn ja syömättömyyteen. Jos annan hänen syödä rauhassa yksin, niin menee se 2-5 tl. Poppakonsteilla sitä sitten saa jatkettua vähän. Jos on tosi näkäinen, niin sitten menee se dl. Oon vähän neuvoton, enkä tiedä, miten saan nostettua ruokamääriä. Pitäis pysyä rauhallisena ja antaa syödä sen minkä syö.

Maitoa menee tuttipullosta noin 6dl päivässä. Mietin pitäiskö vaan alkaa vähentämään sitä (vaikka ei tuo suuri määrä ole) ja tarjota vain ruokailujen yhteydessä sen minkä juo. Nyt on saanut ennen nukkumaan menoa ja vähän ruokailun jälkeen aina pullon. Mies ei halua vähentää korviketta, kun on niin ravinnerikasta, mutta en tiedä miten asiat muuten muuttuisi.

Neidin kakkakin on nykyään löysää ja tulee nelisen kertaa päivässä. Tulee aina vaippaan, kun se on heti housuissa.

Että en tiedä. Olkaa onnelisia te pilttiäidit :) Ärsyttävintä on, kun soseet ei kelpaa ja rakkaudella (= tuskalla ja vaivalla) valmistettu ruoka päätyy lattialle kiljunnan kera. Olisi edes se koira, joka putsais lattian.
 
Arabia, myös täällä tyttö on edelleen pieniruokainen. Siihen tosin on saattanut vaikuttaa sairastelut. Tällä hetkellä hänellä on tämän syksyn viides flunssa.

Hänellä ei kuitenkaan ole löysä kakka, pikemminkin välillä ummettaa. Vatsa ei toimi edes joka päivä.

Hän istuu rauhassa ruokapöydässä, mutta syöminen stoppaa hyvin pian. Paitsi iltapalalla tykkää istua ja nautiskella kauan. Ei silloinkaan mitään hirveän suuria satseja syö. Välillä syö samaa ruokaa kuin muukin perhe, välillä pilttiä.

Itse en stressaa kun ei voi toista pakottaa syömään. Ja tiedän, että yöimetykset varmasti myös vaikuttavat, vievät varmaan pois ruokahalua varsinkin aamupalalta.

Oletteko kysyneet neuvolasta tuosta korvikkeesta? Neuvolan kanta voisi auttaa ratkomaan pulman, kun teillä on miehen kanssa eriävät mielipiteet siihen. :)
 
Arabia, voisi helpottaa, jos vain ruuan kanssa saisi maitoa, tai ruuan jälkeen.
Meillä on soseiden ja sormiruokailun yhdistelmä toiminut parhaiten. Ja oma lusikka käytössä, vaikka se on pääasiassa sotkemista, mutta kyllä se siitä kehittyy.
 
Neuvola ei ottanut juurikaan kantaa korvikkeeseen, tai kehotti siirtymään tavalliseen maitoon, mutta sanoi, että itse päätätte milloin. Ei pitänyt korvikkeen määrää suurena. Kasvu on ollut hyvä, joten ei ollut huolissaan. Öljylisistä vaan kyseli, mut ne menee meillä puuron kanssa.

Löysä vatsa on pahentunut neuvolakäynnin jälkeen, eikä silloin siitä puhuttu. Mietin jo, että pitäiskö käydä juttelemassa siitä. Onkohan se ongelma tän ikäisillä...?
 
Täällä kuukautiset tosi niukat ja pitkällä välillä. Imetän vielä kerran päivässä.

Ruokailun kanssa meillä tuskaillaan. Vähän syö, soseita ei enää ollenkaan, paitsi hedelmäsoseita. Neidillä on myös sellainen temperamentti, että kilahtaa välillä (=usein) niin, että kaikki kädenulottuvilta paiskotaan maahan ja kiljutaan yritti mitä tahansa. Joskus jää ruokailu tyystin kesken tuon takia. Joskus onnistun rauhoittamaan jotenkin ja ruokailu jatkuu. Haluan kuitenkin pitää kiinni ruokailuajoista, joten en yritä puolen tunnin päästä uudestaan, jos kilahtaa eikä suostu syömään.

Puurot uppoaa 1-2dl verran ja välipalan hedelmät, smoothiet ja jogurtit, raejuusto. Talk-murot ja leipäpalat melko hyvin (pelkkää leipää, mitä vaan sorttia). Mutta vihanneksista vain parsa- ja kukkakaali ja lihoista kana ja lohi. Joskus menee jauhelihasta tehdyt pötkylät. Ja siis kaikkia näitä syö huonoimmassa tapauksessa pari teelusikkaa ja parhaimmassa desin :sad001 liian usein meidän ruokailut päättyy tappeluun, kun mulla menee hermo ruuan heittelyyn ja syömättömyyteen. Jos annan hänen syödä rauhassa yksin, niin menee se 2-5 tl. Poppakonsteilla sitä sitten saa jatkettua vähän. Jos on tosi näkäinen, niin sitten menee se dl. Oon vähän neuvoton, enkä tiedä, miten saan nostettua ruokamääriä. Pitäis pysyä rauhallisena ja antaa syödä sen minkä syö.

Maitoa menee tuttipullosta noin 6dl päivässä. Mietin pitäiskö vaan alkaa vähentämään sitä (vaikka ei tuo suuri määrä ole) ja tarjota vain ruokailujen yhteydessä sen minkä juo. Nyt on saanut ennen nukkumaan menoa ja vähän ruokailun jälkeen aina pullon. Mies ei halua vähentää korviketta, kun on niin ravinnerikasta, mutta en tiedä miten asiat muuten muuttuisi.

Neidin kakkakin on nykyään löysää ja tulee nelisen kertaa päivässä. Tulee aina vaippaan, kun se on heti housuissa.

Että en tiedä. Olkaa onnelisia te pilttiäidit :) Ärsyttävintä on, kun soseet ei kelpaa ja rakkaudella (= tuskalla ja vaivalla) valmistettu ruoka päätyy lattialle kiljunnan kera. Olisi edes se koira, joka putsais lattian.

Täytyy sanoa et ne koirat o kyl iso apu. Meillä neidille alko maistuu ruoka paremmin kubei annettu korviketta vaan siirryttii normi maitoon. Maitoaki saa nukkumaan mennessä vaikka 1.5-2dl. Loput tulee puuroista ja ruoasta ja jogurtit jne eli siis kalsium. Meillä kans mies oli et ei jätetä korviketta pois mut onneks kysyin nlassa et voiko jättää ja mies siis oli mukana nlassa. Täti sano et ku syö monipuolisesti (eli vilja, maitotuotteet, liha, kadvikset, marjat, hedelmät jne) nii hyvin saa ja on suotavaakin jättää pois.

Että minun neuvo ois et korvikkeesta vähentää nii kyllä kai se nälkä siiyä kasvaa. Meillä aknaki näi kävi.
 
Mullakaan ei oo vielä kuukautiset alkanu. Oletan että alkaa melko pian, koska lopetin imetyksen eilen.
 
Siis teillä ei ole vieläkään menkat alkanu?! Minulla on sitten ollut teidän kaikkien menkat, kun heti jälkivuodon päätyttyä alkoivat täysimetyksestä huolimatta. Arvatkaapa onko kismittänyt, kun olin varautunut että niistä ei tarvitse aikoihin kärsiä..

Meillä poika on varsin kaikkiruokainen ja syö milloin sosetta milloin sormiruokaa. Höyrytetyt kasvikset on suosikkeja, sekä leipä.
 
Miulla alko vasta kesäkuussa.Edellisissä alko heti ,kun jälkivuoto loppu.Kierto on kyllä todella pitkä n.40päivää.
 
Mulla alkoi menkat kun tyttö oli puolivuotias, sen jälkeen tullut joka toinen kuukausi. En tiedä vaikuttaako imetys sitten vielä näin paljon.
 
Mulla alko menkat 1,5vk jälkivuodon loppumisen jälkeen.. Joka kuukaus melkee kellon tarkasti on tullu sen jälkee..
 
Mulla oli lokakuussa parina päivänä ihan tosi pikkuruista vuotoa, ovis oli sitten ihan selkeästi jokin aika myöhemmin ja nyt marraskuun lopulla ensimmäiset kunnon menkat eli vuosin kuin seula. Imetän siis edelleen kyllä, isommista lapsista kuukautiset on alkaneet aiemmin.
 
Mulla ollut menkat ehkä elokuusta lähtien. Aaargh, ei ole ollut niitä ikävä... Ihan kauhean kipeät, runsaat ja masentavat. Yöh.
 
Hah, tänään ne sit alkoi. Eli lopetin imetyksen lauantaina ja menkat alkoi tänään, maanantaina. Ei ollut ikävä näitä... ääh!
 
Siis what.. Mulla on ollu menkat säännölliset heti sen jälkee ku jälkivuoto loppu.. Viime kuussa menkat tuli jostain syystä n. 2vk myöhässä, aattelin et varmaa stressiä.. Mut nyt näyttää ne alko taas, siihen normaaliin aikaan..mietin et mikähä tuo viime kuun juttu oli, menkat oli siis 2vk sitte.. Mul on ollu täs jonkun päivän ajan semmosta ihme tiputteluvuotoaki.. Oon iha ymmälläni.. Ikinä aiemmi ei oo ollu tämmöstä..
 
Nempsu, ehkäpä se oli vaan ovuloimaton kierto. Niitä voi sattua 1-2 vuodessa ilman mitään sen kummempaa syytä tms. Kiva kun näyttää palautuneen urilleen!
Mulla oli 41-päiväinen ovuloimaton kierto just, eli sen kaksi viikkoa myöhässä. Toivotaan, että tää kierto menis paremmin sitten :)
 
Miten muut RADI-mammat, oletteko käynyt vuoden kohdalla synnytyksestä sokerirasituksessa ja mitä tuloksia tuli?
Itselläni on aika huomenaamuksi ja 11 tunnin paastolla meinaan mennä. Kummasti vähän jännittää, vaikka en usko, että mitään hälyttävää löytyy. Mulla tuli rv. 16 paastosokerin ylitys, mutta tilanne hallussa kotimittauksissa. Sukurasitetta on, mutta oma paino alhainen ja periaatteessa liikunnallinen elämäntapa. Tosin ei pääse enää riittäviin 3-4 krt/vko liikuntamääriin tällä hetkellä.
 
Katjusha, kysyin neuvolassa siitä sokerirasituksesta niin neuvolatäti oli sitä mieltä että kannattaa käydä vasta kun lopetan imetyksen, se kuulemma vaikuttaa tuloksiin. Vähän mietityttää kun on mahdollista että imetän vielä vuoden tai pidempään, mutta pitää varmaan palata asiaan jos ilmenisi jotain diabetekseen viittaavia oireita.
 
Takaisin
Top