La marraskuu 2016

Onks kukaan käyttäny Somacia imetysaikana? Ku miulle suositeltii 2 viikon somac kuuria kokeeks jos auttas noihi miu pahoihi ylävatsakipuihi mut ku en tiiä uskaltaaks sitä käyttää imetyksen aikan ku sitä ei vissii suositella.

Niin se vaan flunssa iski meidänkin vauvaan. Räkää on imetty nenäfriidalla hirveet määrät ja tyttö puklii limaa ja yökkii kun menee räkää kurkkuun. Mä oon niin paniikissa,kun pelottaa et menee ihan tukkoon ja sairaala keikka edessä. Mistä ihmeestä näitä tauteja vaan tulee toinen toisen perään.. Montako päivää on muilla vauvan sairastelu kestänyt? Toivoton olo ja mieskin viikon taas pois niin yksin joutuu huolehtimaan ja stressaamaan :(

Vimpa, äh, voi että! Kunpa ei olis mitään vakavampaa tulossa. Voimia rekkalastillinen sinne suuntaan <3

Meillä kesti viikon sillon ja nyt oli 1,5vk terve ja taas ihan tukossa... Huoh. Viime yönä alkoi. Liinassakin herää itkemää ku ei happi kulje samalla lailla ku normaalisti.

Tykkäys Eea tsempeistä,ei pienen sairastumisesta. Nelonen syntyi 36+3 ja oli niin pieni poloinen kun sairastui ettei ollut voimia kunnolla yskiä. Jospa tää neiti olis vähä vankempaa tekoa,kun oli syntyessään melkein kilon painavampi ja 5 viikko pidempään vielä masussa vahvistumassa,verrattuna veljeensä.. On tää niin perseestä suoraan sanottuna ku lapset sairastaa. Isommat valittabeet tänääb sit korviaan..

Voi ei Vimpa! Tsemppiä sairastupaan! Tää on kyllä ihan kamalaa kun näin pienet sairastaa. Meillä ollut yskää ja nuhaa reilun viikon, nyt alkaa olla jo parempi. Mut ei kyllä missään vaiheessa ollut noin räkäinen kuin Vimpa kuvailit.

Mulla ottaa niin hermoon täällä, ku vauva on räkäinen. Sitä niin kovasti huolestuu..

Nytki jatkuvaa itkua ku herää unestaan.

Vimpa, voi ei :( meillä yskitään vieläkin. Kestänyt jo 1,5 viikkoa. Kannattaa kyllä lääkäriin mennä, pikkuisilla menee voimat niin äkkiä kun joutuvat yskimään :( ja siellä saavat tehokkaasti imettyä limaa pois, nenäfriidalla ei sas tarpeeksi syvältä nielusta imettyä.

Meillähän oli diagnoosina metapneumovirus :/

Viimeyöstä selvitty hengissä. Rinnan jälkeen piti imeä räkää nenästä pois,mutta onneksi se on juoksevaa niin sai hyvin nenän puhtaaksi. Pysty asennossa nukkui levollisesti eikä rohissut,selälleen alkoi heti yökkimään. Sylissä pidin koko yön,aika vähiin jäi omat unet mutta tärkein,että pieni sai nukuttua. Aamusta taas tissin jälkeen aivasteli ja kirkasta räkää tuli nenäfriidalla aikamoinen määrä. Nyt sitterissä nukkuu ja laitoin vielä valkosipuli-sipuli hakkelus sukan roikkumaan sitteriin jos pitäisi paremmin nenän auki. Ei hengitys rohise eikä vingu joten toivon todella ettei pahene ja mene hengitys limaiseksi. Viidestä lapsesta on viisib kertainen onni,mutta niin on kyllä sitten viisinkertaiset huoletkin.. Tämä päivä menee kotona pystyasennossa ja toivoen että tauti alkaa talttumaan..

Meillä neitillä on lähes joka aamu kirkasta tai sellaista valkoista limaa nenässä jonka friidalla imen pois. Aamusta siis hengitys on usein jo rohisevaa kun on sitä limaa. Tätä on siis koko ajan. Isäntä ei anna laittaa ilmankostutinta päälle sellaista vesihöyryllistä joten käytän lähes päivittäin suolaliuossuihketta sieraimiin. Kyllähän se tietenkin totta on että pitäis olla aika paljon päällä se kostuttaja että auttais. Mutta oikein kovilla pakkasilla käytän kyllä. Kosteusmittaria ei kyllä ole. Pitäis hankkia se. Saako tuo sipulisukka olla pitempäänkin esim sängyn kulmalla? Jos pääsisin eroon siitä suihkeesta tuolla tai ainaki nii et esim 1 x vk vois vaan käyttää suihketta. Tänä aamuna en käyttäny ollenkaan. Jee :rolleyes:

On mulla on sipulisukat lapsien huoneessa aina flunssan aikaan. Illalla vaihdan aina uudet sipulit. Yskiikö sadetuuli teidän pieni vai onko vain tuota limaisuutta. Meillä tyttö vähän yskähtelee ja välillä menee räkäiseksi ja välillä ei rohise ollenkaan.. Koko ajan olen huolissani,että olo pahenee ja jotenkin sitä kauhuissaan odottaa,että koska menee tukkoiseksi. On tää sairastelu kamalaa. Tietääkö joku,että ajaako äidin maito saman asian kun ne keittosuola tipat? Jos siis lirauttaa sitä vähän nenään vai pahentaako vaan? Meillä ei noita tippoja nyt oo,enkä apteekkiin viitsits lähtee kun jalan pitäs käydä ja lapset matkaan. Onko muiden vauvoilla olo heti mennyt kovin kipeäksi vai onko nuha hiljalleen yltynyt? Huolettaa kovin pienen puolesta,ikää nyt 11vkoa 2pvää. Suppojakaan ei näin pienelle suosituksen mukaan saa laittaa,mutta tuskin paljon räkäsyyteen niistä apua oliskaan.

Vimpa, oon laittanut rintamaitoa nenään vauvalle :) se on steriiliä, laita vaan!

Ihana kuulla varpahat,että siellä ollaan parantumassa. Itsestä tuntui,että ehkä alkaa tuo räkäisyys helpottaa. Jonkun verran yskähtelee. Koko ajan oon ihan haukkana kyttäämässä ettei mene tukkoon. Tyttö on iloinen,naureskelee ja hyvin syö. Silti paniikki koko ajan päällä,että mitä jos pahenee.. Se nelosen sairastuminen palaa koko ajan mieleen. Toivon todella,että helpottamaan päin eikä yskä pahentuisi..

Ei kuulu varmaan tähän viestiketjuun, mutta laitan nyt silti.. Osaisko joku kertoa, pitääkö kelaan toimittaa verokorttia vanhempainrahaa varten?! Vai meneekö automaattisesti jollain tietyllä prosentilla tai saavatko automaattisesti veroprosentin jostain?! Oon nyt ihan pihalla ton kanssa.. yritin kelassa eilen käydä, mutta jonot oli niin tuhottomat, etten viitsinyt neidin kanssa jäädä sinne venailemaan..

Ei kuulu varmaan tähän viestiketjuun, mutta laitan nyt silti.. Osaisko joku kertoa, pitääkö kelaan toimittaa verokorttia vanhempainrahaa varten?! Vai meneekö automaattisesti jollain tietyllä prosentilla tai saavatko automaattisesti veroprosentin jostain?! Oon nyt ihan pihalla ton kanssa.. yritin kelassa eilen käydä, mutta jonot oli niin tuhottomat, etten viitsinyt neidin kanssa jäädä sinne venailemaan..

Kela saa tiedot verottajalta.. Jos veroprosentti on verokortissa alle 25% (ansiotulo) nii kela ottaa kumminkin vähintään sen 25%.. jos enemmän nii sit sillä prosentilla mikä on verokortissa..

Jos veroprosenttia haluaa muuttaa niin pitää sit tehdä muutosverokortti etuudelle (eli vanhempainrahalle).
Netissä pystyy sen tekemään ja laittaa menemään suoraan kelalle :)

Kela saa tiedot verottajalta.. Jos veroprosentti on verokortissa alle 25% (ansiotulo) nii kela ottaa kumminkin vähintään sen 25%.. jos enemmän nii sit sillä prosentilla mikä on verokortissa..

Jos veroprosenttia haluaa muuttaa niin pitää sit tehdä muutosverokortti etuudelle (eli vanhempainrahalle).
Netissä pystyy sen tekemään ja laittaa menemään suoraan kelalle :)

Okei! Kiitos! :) Eli kun minun tämän vuoden verokortissa oli veroprosentti muistaakseni 20,5 niin minun ei nyt tarvii hakea muutosverokorttia eikä myöskään ilmoittaa kelaan mitään?! Mietin vain sitä, kun jossain oli että Kela voi ottaa jopa 40% veroa???! Aika nihkeetä, jos tirpasevat vanhenpainrahasta melkein puolet veroa!! :/

Kuinka moni on tehnyt tuon muutosverokortin? Mä oon yllätys yllätys unohtanut koko veroasian.

Takaisin