La marraskuu 2016

Nythän teillä on hyvä sauma siirtyä pelkkään rintaruokintaan.

Totta, siitä haaveilenkin! Ja hyvin ennen sairastumistakin tissillä pärjättiin, iltaisin piti tankata lisää pullosta. Mutta kuinka voin olla varma että lapsi nesteytyy tarpeeksi? En luota omiin tisseihini.

Totta, siitä haaveilenkin! Ja hyvin ennen sairastumistakin tissillä pärjättiin, iltaisin piti tankata lisää pullosta. Mutta kuinka voin olla varma että lapsi nesteytyy tarpeeksi? En luota omiin tisseihini.

Ootko mittaillut vaippojen painoja? Tuo 50 g on mullekin jäänyt päähän, että olisi ns yhden pissan paino. Toinen olisi, että neuvolassa ottaisivat syöttöpunnituksen, siinä näkisi miten paljon maitoa saa yhdessä syöttökerrassa?

Varpahat, mikä on vauvan vointi? Jaksaa ilmeisesti imeä? Onko jäntevä vai veltto?
Kannustan luottamaan rintoihin :)

Jaksaa imeä aina hetkisen, rauhoittuu vain turhan hyvin tissille ja nukahtaa siihen suht nopeasti. Muuten vauva jaksaa hymyillä ja on jäntevä. Yskii ja on limanen edelleen.

Mittailin välillä vaippojen painoja, välillä oli vain 35g painoisia. Eräs hoitaja vain sanoi että sillä painolla ei ole väliä, vaan sillä että edes jotain tulee läpi. Tästä tietää että osa edes imeytyy. Mistä tässä tietää mitä sääntöä pitää totella kun kaikkialta saa eri ohjeita..

No mut montako niitä vaippoja sitten tulee päivässä? Jos 250 g tulee vuorokaudessa, niin eikös se riitä?

Tänään laskin että 8 josta 1 oli kakkavaippa. Huomenna lasken jokaisen vaipan painon!

Varpahat, jos yhtään huolestuttaa niin sitä puhelua ammattilaiselle vielä ja saat sit vähän taas mielenrauhaa. Kannattaa kertoa, että oot saanu ristiriitaisia ohjeita.

Ihana miten viisas sun vauvasi on, kun turvautuu rintaan nyt kun on tiukka hetki ja olo huono. Rintasi saavat viestiä, että millaista maitoa lapsi tarvii ja muodostavat sitten täsmällistä ravintoa kipeälle vauvalle. Varpahat, auttaisiko rinnan vaihto heti kun vauva alkaa väsähtää tissille? Näin saisit myös tuotantoa isommaksi.

Tsemppiä teille ja nopeaa paranemista pienelle. Se on niin kamalaa ja stressaavaa kun oma lapsi on kipeä. Mulla vieläkin menee ihan sydän sirpaleiksi, kun jommalla kummalla on paha olo, vaikka jo monta sairastelua on koettu.

Nyt nukkumaan, ku vauva nukkuu.

Eea ja poika 2,5kk

Oltiin tänään ekalla vyöhyketerapiakäynnillä. Poika ei tykännyt ja näytti sen erittäin selvästi ja kovaa :D Ensi kerralla, keskiviikkona, hieroja tulee kotiin. Josko tuttu paikka olisi vauvalle miellyttävämpi kuin kylmähkö hierontapaikka.

Ihan mielenkiintoista nähdä miten tuo toimii ja auttaako meitin poikaa noissa vatsa-asioissa.

Minäkin muistelen, että ei sillä pissavaipan painolla niin väliä, kunhan tulee.. ja ilmeisesti teilläkin varpahat tulee kun olet kuitenkin monet
Vaipat päivän aikana vaihtanut.

Kuivumisen näkee aukileesta helposti, jos on "kuopalla" tarvitsisi lisää nestettä.

Täytyy luottaa omiin vaistoihin, jos tuntuu siltä että ei olisi normaalia soitat päivystykseen. Sinne ei turhaan voi soittaa tai turhaan käydäkkään.

Toivottaan että teillä nyt sairastelu taittuu pian <3

Me ollaan oltu tytön kanssa infektio-osastolla hoidossa kaksi yötä, näytteistä löytyi RS-virus ja tyttö on ihan täynnä räkää ja limaa. Kurjaa katsoa kun toiseen työnnetään letkuja ja otetaan verinäytteitä mutta lapsen parhaaksihan ne on :( Ottaa päähän ihan hitosti ja en ymmärrä mistä toi tauti on voinut tulla, ei olla käyty moneen viikkoon missään tavallista ruokakauppa kauempana ja sielläkin tyttö on aina vaunuissa ja harso edessä. Ja ei oo vieraitakaan käynyt meillä.

Niin ja kaupan päällisinä imetyskin loppu tän taudin myötä kun tyttö meni niin tukkoon ettei rinta enää kelvannut ja pullostakin hankala syödä. Osittaisimetyksellä oltiin kyllä mutta silti harmittaa ettei pystytty pidempään jatkamaan.

Me ollaan oltu tytön kanssa infektio-osastolla hoidossa kaksi yötä, näytteistä löytyi RS-virus ja tyttö on ihan täynnä räkää ja limaa. Kurjaa katsoa kun toiseen työnnetään letkuja ja otetaan verinäytteitä mutta lapsen parhaaksihan ne on :( Ottaa päähän ihan hitosti ja en ymmärrä mistä toi tauti on voinut tulla, ei olla käyty moneen viikkoon missään tavallista ruokakauppa kauempana ja sielläkin tyttö on aina vaunuissa ja harso edessä. Ja ei oo vieraitakaan käynyt meillä.

Niin ja kaupan päällisinä imetyskin loppu tän taudin myötä kun tyttö meni niin tukkoon ettei rinta enää kelvannut ja pullostakin hankala syödä. Osittaisimetyksellä oltiin kyllä mutta silti harmittaa ettei pystytty pidempään jatkamaan.

Voi ei, sielläkö myös on sama tilanne :( saako vauva ruokaa letkulla vai miten? Meillä oli osastolla "vain" pakkosyöttöä ja on edelleen, siksi mietinkin että riittääkö ravinto varmasti..

Vauva kyllä syö pullosta mutta kakoo ihan hirveesti limaa ja räkää imetään letkuilla pois ennen jokaista syöttöä :(

Tähän mennessä saldona 7 pissavaippaa joiden yhteispaino 474g, mutta jos näistä vähennetään tyhjien vaippojen paino (25g/vaippa) on summa 299g. Näiden lisäksi tullut 2 kakkavaippaa joita ei ole laskuissa. Tänään on mennyt pumpattua maitoa pullolla 440ml + tissittelyt. Pitääkö olla huolissaan? Tai lähinnä kannattaako soittaa enää huomenna mihinkään painonpunnituksiin tai muihin? Tyttö painoi viimeksi n. 5kg.

Tähän mennessä saldona 7 pissavaippaa joiden yhteispaino 474g, mutta jos näistä vähennetään tyhjien vaippojen paino (25g/vaippa) on summa 299g. Näiden lisäksi tullut 2 kakkavaippaa joita ei ole laskuissa. Tänään on mennyt pumpattua maitoa pullolla 440ml + tissittelyt. Pitääkö olla huolissaan? Tai lähinnä kannattaako soittaa enää huomenna mihinkään painonpunnituksiin tai muihin? Tyttö painoi viimeksi n. 5kg.

En ole lääkäri enkä muukaan terveydenhuollon ammattilainen mutta en olisi huolissani. Pissaa on tullut pitkin päivää ja kun kakkaakin tulee niin kyllä silloin mun mielestä kertoo ihan maalaisjärjellä että vauva ei voi olla kuiva. Varsinkaan kun pumpattua maitoa on mennyt tuollainen määrä ja tissittely vielä päälle. Jos on vieläpä tyytyväinen ja ns oma itsensä sekä jos aukile ei ole kuopalla niin sitten on hyvä enkä soittelisi mihinkään ellei tule muutosta huonompaan.

Lapsen sairastaminen on kyllä aivan kamalaa, mieluummin itse sairastaisi vaikka ei se vauvan hoitaminen sairaanakaan ole kivaa.

Mä oon ollut kaikista pikku oireistakin ihan huolissani, öisinkin saatan katsella millaista hengitys on. Siis aivan kaikkea. Mähän soitin silloin viikko sitten Kysille, ja mulle sanottiin puhelimessa että 5 kiloinen lapsi tarvitsee LITRAN nestettä!! Minähän olin ihan kauhuissani kun en silloin saanut kuin reilu 300ml menemään. Sitten itse päivystävä lääkäri sanoi että hyvä määrä olisi 520ml. Sanoin että käsittämätöntä miten puhelimessa voidaan antaa noinkin virheellistä tietoa. Muutenkin oon saanut kokoajan erilaisia/ristiriitaisia tietoja, joten silläpä kyselen täälläkin mitä ohjeistuksia te muut olette vastaaviin tilanteisiin saaneet.

Voi ei,voimia kaikille joilla pienet sairastaa! Mä niin tiedän tunteen. Sama tauti varmasti jyllää meilläkin. Itse olen ollut kans kipeä monta päivää. Meidän nelonen oli sairaalassa 2kk ikäsenä rs viruksen takia,hän on nyt 1v 9kk ja taas on niin räkäinen ja yskäinen,saa yskänkohtauksia ja tuntuu että tukehtuu.. Vauva onneksi pysynyt terveenä,mutta kamala huoli jos sairastuu. Niin tuoreessa muistissa tuo nelosen sairaala reissu :( Todella stressaavaa tämä lasten sairastelu. Voimaton olo,kun tuntuu ettei tauti mene millään ohi ja koko viikkona ei itse ole saanut/uskaltanut nukkua kun pienet yskii ja rykii. Mielummin itselle ottais kaikki taudit noilta lapsilta ettei pienten tarvitsisi kärsiä

Oltiin tänään ekalla vyöhyketerapiakäynnillä. Poika ei tykännyt ja näytti sen erittäin selvästi ja kovaa :D Ensi kerralla, keskiviikkona, hieroja tulee kotiin. Josko tuttu paikka olisi vauvalle miellyttävämpi kuin kylmähkö hierontapaikka.

Ihan mielenkiintoista nähdä miten tuo toimii ja auttaako meitin poikaa noissa vatsa-asioissa.

Me käytiin Jaden kanssa myös vyöhyketerapiassa neljä kertaa ja neiti tykkäsi! :happy: Masuvaivat myöskin vähentyneet ja neiti paljon iloisempi! :happy:

Varpahat, muistin yöllä kätilön neuvon sairaalasta, kun vauva oli väsynyt eikä jaksanut imeä. Hän neuvoi hieromaan vauvaa jalkapohjista samalla kun vauva söi, etenkin kun näytti väsyvän kesken. Vauvan imu voimistui oitis. Saman olen vieläkin huomannut, kun siskot käyvät pitelemässä vauvan jalkoja kesken syömisen.

Minusta nuo pissat ja kakat kuulostaa hyvältä. Maidon määrää ei tarvitse mitata kun pissaa ja kakkaa tulee. Rinnalla vaan niin tiuhaan kun vauva jaksaa.

Kiitos Yölento neuvoista! Ja samoin kaikki muutkin. Tuntuu että täältä saa tietoa paremmin kuin soittamalla päivystykseen. Oon vieläkin järkyttynyt kun se täti neuvoi väkisin työntämään 2 minuutin välein ruiskulla LITRAN maitoa suuhun, ostamaan apteekista ripulilääkettä meidän 2 kuukauden ikäiselle (!!) kun sanoin että illalla oli tullut YKSI löysä ulostevaippa. Eikä ollut edes kirjannut mun soittoa ylös, mitä myös sairaalasta ihmeteltiin..

Varpahat, järkyttäviä neuvoja. Missähän sen hoitajan ajatukset oli? Eihän näin pieneen uppoa niin paljon ruokaa!!

Takaisin