La marraskuu 2016

Työ kun kylvetätte vauvaa ni käytättekö mitää pesuainetta tai öljyy tms vai ihan pelkällä vedellä pesette? Ite tähän asti pessy pelkällä vedellä ja välillä laittanu ripauksen vauvaöljyy jos iho ollu kauheen kuiva. Mietin vaa sitä kun tyttö on ruvennu imeskelee noit nyrkkejää ja puklailee ni se puklun haju ei meinaa lähtee pelkäl vesipesulla et kehtaaks viel käyttää mitää noit shampoita tms pesuaineita.

Meillä joskus harvoin (ennen juhlia :grin) pestään hiukset vauvojen pesuaineella, muuten aina vaan vesipesu kylvyssä tai suihkussa. Öljyä vähän iholle tai veteen. Käsiä pesen hanan alla vedellä, ei oo jääny puklun hajut. Voihan noita hajusteettomia/ herkkäihoisten käsienpesuaineita käyttää välillä vauvoilla jos tarvii, sellasella meillä isommankii lapsen kädet pestään :) Muuten pesuaineet on pienellä lapsella turhia.

Mä oon pyyhkinyt myös käsiä, kaulaa ja naamaa/poskia hajusteettomilla kosteuspyyhkeillä eikä tytön kädet ainakaan omaan nenään haise pahalle.

Suihkussa tosiaan vaan vesipesu ja suihkun jälkeen öljyä pintaan, iho on pysynyt pehmeänä ja vaaleanpunaisena. :dummy1:

Muokattu viimeksi:
Me käytettiin joku ilmaistuote vauvan saippua mutta nyt kun sekin loppui niin eipä olla uutta ostettu. Eiköhän tuo vesipesu riitä ja korkeintaan öljyä laittaa kylpyveteen niin pehmentää vettä.

Vesipesulla on hajut pysyneet poissa, mutta tukka ehkä kaipaisi jotain pesuaineita. Ei ole silti vielä kokeiltu.

Koetteko muut lasten väliset konfliktit haastavampia kuin aiemmin? Musta tuntuu että oon aivan pihalla ja neuvoton niissä tilanteissa. Ja sit jos esikoinen toimii väärin, ni tuntuu että en osaa puuttua oikein ja en saa tilannetta mitenkään hallintaan. Todella ahdistavia tilanteita ollut! Huoh! Ja sit taas on niitä tilanteita, joissa tuntuu että mun pitäisi puolustaa esikoista ja mä oon ihan voimaton..

Eea, kyllä. Mä oon muutenkin ihan zombi, ja syytän tätä huonoa nukkumista, vaikken mielestäni ole edes erityisen väsynyt. Mut kun ei nuku kuin pätkissä, niin aivot ei vaan saa lepoa ja kaikki normaalit reaktiot on jotenkin vaikeita.

Miten herkästi veisitte vauvan lääkäriin?

Meillä tyttö 2kk aloitti eilen yskimisen ja on voimistunut tähän asti. Räkää on mutta ei nenä niin tukossa vaikuttaisi olevan. Kuumetta yritin kainalosta mitata ja sain 36.4, en tiedä onnistuiko oikein. Tuntuu niin hurjan kuuloiselta kun noin pieni yskii niin kovasti..

Varpahat, näin pienen veisin aika herkästi. Voithan soittaa päivystykseen ja kysyä mielipidettä?

Varpahat: ite en oo saanu mitattua kuumetta vauvan kainalosta ollenkaan. Sairaalassa sillo alussa ku kätilö mittasi kainalosta näyttääkseen sen nii paino tosi kovasti vauvan käsivartta vasten vartaloa. En varmasti oo painanu ite tarpeeksi mitatessa. Oon aikonu ostaa sellaisen korvamittarin joka on valmis muutamissa sekunneissa.

Varpahat, voihan sitä soittaa päivystykseen ja kysyä. Minä ehkä veisin, jos mietityttää. Minulla kakkosella oli vauvana rs-virus. Ei jouduttu jäämään sairaalaan, kun asuttiin ihan sairaalan vieressä

Mulle ohjeistettiin, että tulla näytille, ku ikää alle 3kk. Oli yskää ja tukkoisuutta. Syöminen onnistui, ei kuumetta, normaalisti virkku oli..

Kannattaa siis kysyä!

Lääkärissä käyty ja seuraillaan vaan.. Mutta kylläpä on kamalan kuuloista tuo pikkuisen yskiminen :/ ihan kuin tukehtuisi. Ja kun sanotaan että "seurataan ja jos vointi huononee niin välittömästi takaisin" arvatkaapa kuka hermoheikko seuraa jatkuvasti tyttöä?! Nukahtikin heti kun laittoi sänkyyn, normaalisti menee parikin tuntia että saa nukkumaan.. Tästäkin kehitin ajatuksen että nyt on tavallita veltompi. Puolen tunnin välein tarkistan onko tullut pissaa vaippaan ettei lapsi vain kuivu.. Tätäkö tämä lapsiarki tulee olemaan, jatkuvaa huolestumista pienistäkin oireista :(

Meillä tyttö 2kk aloitti eilen yskimisen ja on voimistunut tähän asti. Räkää on mutta ei nenä niin tukossa vaikuttaisi olevan. Kuumetta yritin kainalosta mitata ja sain 36.4, en tiedä onnistuiko oikein. Tuntuu niin hurjan kuuloiselta kun noin pieni yskii niin kovasti..
Mulla nelonen sairastui kun oli 2,5kk. Alkoi yskimään ja yskä muuttui tiukemmaksi koko ajan. Yhtäkkiä vauvan yskä kohtaus ei mennytkään ohi ja hän vaan yski ja yski ja lopulta näytti että alkoi voimat loppua ja soitin paniikissa hätäkeskukseen. Kaksi lanssia tuli pillit päällä ja imivät vauvan limat nenän kautta jotta henki alkoi paremmin kulkea. Sairaalaan osastolle jossa todettiin rs virus ja viisi päivää oltiin siellä. Joka päivä piti imeä limoja ja antaa avaavaa lääkettä maskilla. Onneksi ei mennyt tulehdus keuhkoihin.. Vieläkin puistattaa kun muistelen tilannetta. Toivotaan että teidän pieni säästyisi vastaavalta. Aika herkästi veisin näytille tai soittaisin ainakin päivystävälle sairaanhoitajalle

Sitä se elämä lasten kanssa varpahat valitettavasti on, jatkuvaa huolehtimista ja huolestumista... Eikä kuulemma helpota vaikka lapset muuttaa pois kotoa :hilarious: Huolen aiheet vaan muuttuu lasten kasvaessa erilaisiksi. Tällee alkuun toki hormonit saattaa saada äidin panikoimaan "turhista", esikoisen vauva ajalta muistan sen. Nyt osaa toisen lapsen kaa ottaa jotenkii rennommin, ehkä sitä ei kerkiä huolestua :grin

Mutta hyvä jos siellä ei yskä ollu mitään hoitoa vaativaa.

Meillä oli kans lapsilla yskää ja lopulta tarttui myös vauvallekin. Poika yski ehkä neljä päivää melko kovasti, myös oksenteli limaa välillä. Emme käyttäneet kuitenkaan lääkärillä kun kuumetta ei noussut ja oli ihan hyväkuntoinen muuten. Miehen kans valvottiin neljä yötä vuorotellen ja nukutettiin vauva sylissä pystyasennossa, näin yskiminen ei mennyt pahaksi yöllä. Jos laittoi vaakatasoon nukkumaan (vaikka korottikin sängynpäätyä) niin tuli pahoja yskänkohtauksia. Nyt yskä on ollut kaks päivää poissa :happy:

Meillä kolmosella oli taipumus mennä helposti tukkoon ja päivystyksessä rampattiin eka vuoden aikana aina kun tuli flunssaa. Juurikin rs-viruksen takia oltiin sillon viisi päivää sairaalassa. Ehkä sen takia nyt ei nii huolestunut tästä kun huomasin heti, ettei ole niin tukossa kuin mitä kolmas aikoinaan.

Miten se rs virus todetaan? Meillä lääkäri kuunteli keuhkot ja sydämen ja katsoi vain että yleiskunto on hyvä joten mitään muita tutkimuksia ei tehty. Toki pitää seurailla paheneeko olo. Nenäfriidalla olen saanut imettyä nenästä paksua keltaista räkää, mutta paljon sitä valuu nieluunkin. Syöminen on hankalaa kun nenän kautta ei saa happea. Nyt huolehdinkin siitä saako lapsi tarpeeksi ravintoa :( jos pissavaippoja pitää tulla se 5-6 (oliko näin?) päivässä, riittääkö että vaipassa on vain pikkuisen pissaa niin että se viiva joka vaipassa näyttää onko se kastunut on vain pieneltä matkalta pikkuisen vaihtanut väriä? Vai pitäisikö vaipassa olla runsaammin pissaa?

Varpahat, meillä on sellainen pölynimuriin liitettävä nenäimuri ja on kyllä tosi kätevä. Sillä saa nenän nopeasti ja hyvin tyhjäksi, kun taas sillä niistäjällä en tahdo oikein saada mitään irti vaikka vauvalla selvästi räkää nenässä.

(Siis tämä http://www.nenaimuri.fi/)

Miten se rs virus todetaan? Meillä lääkäri kuunteli keuhkot ja sydämen ja katsoi vain että yleiskunto on hyvä joten mitään muita tutkimuksia ei tehty. Toki pitää seurailla paheneeko olo. Nenäfriidalla olen saanut imettyä nenästä paksua keltaista räkää, mutta paljon sitä valuu nieluunkin. Syöminen on hankalaa kun nenän kautta ei saa happea. Nyt huolehdinkin siitä saako lapsi tarpeeksi ravintoa :( jos pissavaippoja pitää tulla se 5-6 (oliko näin?) päivässä, riittääkö että vaipassa on vain pikkuisen pissaa niin että se viiva joka vaipassa näyttää onko se kastunut on vain pieneltä matkalta pikkuisen vaihtanut väriä? Vai pitäisikö vaipassa olla runsaammin pissaa?

Ootko laittanut ennen niistämistä nenään suolatippoja/suihketta tai rintamaitoa? Ne saa rään irtoamaan paremmin ja avaa muutenkin tukkoista nenää. Eilen laitoin omalle pojalle pari tippaa suolatippoja nenään ja räkäklöntti tulikin sitten kohta itekseen nenästä ulos.

Takaisin