La marraskuu 2016

Huomenta! Onpa taas paljon tapahtunut ja tapahtumassa. :) Tsempit synnyttäville ja onnittelut Ompulle!

Mä aloin miettimään neuvolasta saamaani puolikasta neuvoa. Koska vauva ei ainakaan vielä ole kiinnittynyt, täytyy mennä makuulle jos lapsivedet menee. Tähän asti on selvää, mutta mitäs sen jälkeen? Kuinka kauan makaan? Kuinka pääsen sairaalaan? Täytyykö maata läpi koko synnytyksen, mikä olisi kaikkea muuta kuin se kuinka toivoisin synnyttäväni?

Mun ymmärtääkseni piti soittaa ambulanssi ja mennä sillä sairaalaan, mut kannattaa kyllä varmistaa voi olla et sekotan johonkin muuhun tilanteeseen. Siinä oli se riski, et napanuora luiskahtaa ulos. Luultavasti vauva sitten kiinnittyy jossain vaiheessa niin sitten ei tarvitse enää makoilla. Tsekkaavat sitten sairaalassa.

Mä mietin, kun neuvolalääkärissä sanottiin vaan, et vauva on jo tosi alhaalla, mutta ei nyt sitten tarkemmin, et onko kiinnittynyt. Ilmeisesti kai sitten on, kun ei puhuttu tosta mitään.

Pianma, makuuasennossa sairaalaan... eli ambulanssilla käytännössä.
Ymmärtääkseni painovoima avittaa vauvaa laskeutumaan/kiinnittymään nopsastikin ilman vesiä kohdussa...

Ok, näin itsekin ajattelin, mutta kuulostaa kyllä niin hurjalta lähdöltä että olisi mukavampaa jos pikku pää ehtisi löytää paikkansa lantiosta vielä lähipäivinä.

Tää päivä menee sisähommissa. Ulkona on kuulemma niin liukasta eilisen lumisateen jäljiltä että en uskalla lähteä edes raitista ilmaa haukkaamaan. Eilen kävin pienen lenkin ja käännyin melko pian takaisin kun alkoi pelottamaan että jos en vaikka kaadukaan, niin ainakin voi liukastellessa tulla epäterveellisiä äkkiliikkeitä.

Se napanuoran ulosluiskahtaminen oli vaarana jos on paljon lapsivettä, niin vesien menon yhteydessä se voi tulla pihalle..

Tsempit synnyttäville! :)

Tiedän, että pitäisi levätä kun on kipeä, mutta tekis niim mieli lähteä kaupunkiin hankkimaan mm. Pieni isänpäivälahja, postikortti värkkejä jne. En tiedä vaan viittiikö.. kuitenki vähän sellanen olo et pian voi olla myöhästä (vaikka sitä ei koskaan tiiä!) :D

Mulle juuri äsken sanottiin neuvolassa että ambulanssi tarvitaan jos on tosi kipeänä eikä omassa autossa matkustaminen onnistu. Jos lapsi on raivotarjonnassa niin vesien menon jälkeen voi kyllä lähteä itsekin sairaalaan. Meillä on vielä 100km matkaa synnärille ja tällaiset ohjeet sain..

Rv 37+5

Meillä sanottiin valmennuksessa, että vauvan pää voi kiinnittyä vasta siinäkin kohtaa, kun vedet menee. Ja senkin jälkeen voi mennä pitkäänkin ennen kuin synnytys lähtee kunnolla käyntiin.
Ja vettähän kehittyy koko ajan lisää, niin...miksi makuuasennossa?
Ehkä jos tosiaan tunnet, että narukin on pihalla, niin silloin ainakin?
Hmmm...

Mulle on aikaisemmissa raskauksissa sanottu,että aina ambulanssilla synnärille jos vedet menee ja makuu asentoon odottamaan kyytiä. Nyt ei oo kukaan maininnut mitään,en ole kyllä kysynytkään. Hirvittää vain ajatus että jossain kadulla menee vedet kun yksin on lasten kans niin alappa siinä sit köllöttää lumiselle asfaltille ja odottaa apujoukkoja :) ei passaa vitsailla..
Taas on puhelimet piipanneet,että mikä on kun ei vauvaa kuuluu. Ärsyttävää 40+3

Tsemppiä taas tositoimissa oleville ja onnea Ompulle! :)

Viime yönä en sentään herännyt supistuksiin. Eilen iltapäivällä toki tuli vielä pari kipeää supistusta, mutta muutoin ollut perus vihlomista alakerrassa. Olikohan maanantaina kun tuli paksumpaa limaa, kirkasta vaaleilla kohdilla. Mietin että olisiko pieni osa limatulppaa, mutta eipä tässä oikein noista vuodoista tiedä kun sitä ny tulee vähän väliä kaikkea kummaa pihalle. :hilarious:
Tänäänkin sängystä noustessa tais valkkaria holahtaa pöksyihin. Laitoin siteen ja siihen jäänyt jonkin verran kellertävää/beigeä vuotoa. Manailin sitten itekseni että onkohan taas joku tulehdus.. Noh, sainkin juuri lähetteen neuvolasta mennä taas labraan antamaan näyte tulehdusta varten. Huoh.. :meh:

Ois niin kiva saada jo kämppä kuntoon ja tavarat paikoilleen. Sähkömiehet tuolla vetelevät johtoja että saa villat seiniin ja sitten alkaakin seinien levyttäminen. Jos ny jouluksi saisi keittiön kuntoon. Suunnittelin jo, että jos vauva tulee tämän kaiken keskelle niin ei muuta kuin vauvan sänky makkariin ja mikro makkarin oven lähelle maidonlämmitystä varten. Pakko se on jotain sitten keksiä. Viime yönä tuli pyörittyä kun näin unta vain keittiön suunnittelusta. Päiväpainajaisia näen siitä, että mitä jos mies raahaa äitinsä tänne sitten viikoksi siivoamaan ja laittamaan rempan jälkeen. Ite ponkaisen kyllä sitten muualle viikoksi, jos en saakaan itse laittaa keittiötä. Viimeksikin tuli riitaa, kun mies oli tuomassa äitiänsä viikonloppukylään tänne kun piti sorapölyjä siivoilla. Pyörsi sitten ajatuksensa ja siivoilin ihan itekseni tosiaan pölyt pois eikä siinä todellakaan mennyt koko viikonloppua tai saatika että olisi tarvinnut minulle vieraan ihmisen olla siinä hössöttämässä ja järjestämässä paikkoja uusiksi oman mielensä mukaan. :bored:

Muutenkin inhoan sitä, että miehen äiti lykkää miehen matkaan kaikkea rojua mitä on kirppareilta haalinut. Että paljon on anoppi täällä sisustanut ja osan aion vaivihkaa laittaa kyllä ulkorakennukseen, koska en mielelläni pidä kirjahyllynkoristeena esim. jotain vanhaa posliinista wc-harjatelinettä joka on jossain epämääräisessä ruskeassa sotkussa. :hungover: Ja kun olin leikannut äitiyspakkauksen patjan kehtoon ja heittänyt siihen ensihätiin jo makuupussin ja viltin, niin miehen äiti nurisi ensin miehelle ja sitten minulle kuinka huono vauvan on nukkua semmoisella patjalla, eikä se näe sieltä mitään kun ei ole virikkeitä ja pitäisi olla enemmän pehmustetta ym. ym. Tokaisin vain, että eihän vauva siellä mitään virikkeitä tarvi silloin kun se nukkuu ja sitteri on kyllä tuolla erikseen. Kyllä kiehui sisällä. Miehelle myöhemmin sanoin, että on turha tulla sitten sanomaan ja kritisoimaan koska en tykkää sellaisesta yhtään ja olen tähänkin asti kaksi lasta saanut hengissä pidettyä. Ja meille ei tuu kukaan majailemaan ja hössöttämään siivoamisen kanssa ainakaan 2-3 viikkoon kun vauva tulee.

Ääh, kiitos kun sain taas vähän avautua. :angelic:

Maatuska83 rv 36+2

Maatuska83, meillä keittiö myös aivan kesken. Mulla alkaa pukata stressiä, kun vanha talo ja joka väliin löytyy jotain yllättävää, mikä viivästyttää heti vähintään puolella päivällä koko projektia. Lisäksi mies on sen 10-12 tuntia päivässä töissä/työmatkaa ajamassa, siihen päälle kahtena iltana viikossa hällä koulua ja oman firman vaihtelevat työkeikat päälle. Nyt on hakenut töitä vähän lähempää, mutta tässä vaiheessa nuo työhaastattelutkin sit kuormittaa viikkoa ja vie remppatunteja. Ai niin, ja näyttökoekin sillä olis ei ens, mutta seuraavalla viikolla.

Mä luotan ja toivon, että tää vauva on kuten sisaruksensakin ja syntyy vasta lasketun jälkeen/tai just siinä lasketun korvilla.

Maatuska83, meillä keittiö myös aivan kesken. Mulla alkaa pukata stressiä, kun vanha talo ja joka väliin löytyy jotain yllättävää, mikä viivästyttää heti vähintään puolella päivällä koko projektia. Lisäksi mies on sen 10-12 tuntia päivässä töissä/työmatkaa ajamassa, siihen päälle kahtena iltana viikossa hällä koulua ja oman firman vaihtelevat työkeikat päälle. Nyt on hakenut töitä vähän lähempää, mutta tässä vaiheessa nuo työhaastattelutkin sit kuormittaa viikkoa ja vie remppatunteja. Ai niin, ja näyttökoekin sillä olis ei ens, mutta seuraavalla viikolla.

Mä luotan ja toivon, että tää vauva on kuten sisaruksensakin ja syntyy vasta lasketun jälkeen/tai just siinä lasketun korvilla.

Joo, sama kans että vanha talo (pienempi pohjalaistalo). Keittiökaappien suunnittelukin meni eilen osittain uusiksi vastaan tulleen käytännön ongelman vuoksi (ja vähän myös senkin vuoksi, kun mies haluaa säilyttää ne miljoona perintökippoa ja saada ne kaikki mahtumaan kaappeihin). Ja välillä remppa seisoo jos ei löydy sopivaa miestä tekemään jotain hommaa. Ja yhtä lailla stressiä pukkaa päälle. Tää raskaus kun on ollut niin erilainen, mutta saa nähä onko vauvalla mikään kiire pihalle (edelliset menny yliajalle myös). :rolleyes:

Mutta sun miehelläs on kyllä järkyttävä määrä asioita siinä ny pyörimässä rempan lisäksi. :eek:

Muokattu viimeksi:
Mutta sun miehelläs on kyllä järkyttävä määrä asioita siinä ny pyörimässä rempan lisäksi. :eek:

Se on tää meidän elämä aina ollut tämmöstä. On hetkiä, kun kaikki junnaa paikallaan ja mitään ei tapahdu, mutta kun rattaat lähtee pyörimään, niin sit vauhtia ei pidättele mikään.

Ollaan aina oltu semmonen pari, että antaa mennä, kun näyttää lähtevän! :D

Uskaltauduin lähtemään vielä kaupungille bussilla, ja vielä 2veen+rattaiden kanssa! :joyful: Ajattelin, että hyvinhän mä nyt uskallan, kun mulla ei oo ikinä synnytys alkanut vesien menolla, vaan supistuksilla. Ainut pelko oli, että en saa bussissa istumapaikkaa ja joudun seisomaan käytävällä ja kuskina olisi just yks kauhea kaahailija. Onneksi sain istua molemmat bussimatkat ja kuskit oli rauhallisia. :) Tyttökin käyttäytyi aika kivasti kaupungilla ja käytiin Subwayssa syömässä. Vähän spesiaalia meidänkin lounaaseen joskus. :p Nyt on alapään kaikki luut kipeet, mutta hyvä kun tuli lähdettyä enemmän tuonne "ihmisten ilmoille". Piristi! Ostin pojalleni synttärilahjan (hänellä on synttärit joulukuussa, mutta on nyt sitten valmiina), tytölle kurpitsa-asun huomisiin Halloween-juhliin (pojalla on jo Super Mario -asu), itelle meikkiä ym. mitä en pian niin helposti pääse ostelemaan ja pari joululahjaakin tarttui taas mukaan. :grin

Se olis tänään vielä äitiysneuvola ja illalla saadaan enoni ja hänen 4-vuotias tyttönsä meille kylään. :)

Rv 39+0

Mie menin ambulanssilla synnyttää kolmosta. Vedet meni, kovat tiheät supistukset alkoi heti. Mulla oli käsky tilata lanssi koska istukka oli vuodellut vikat 2-3kk. Ootin sitä sohvalla maaten ja tuli tosi nopeasti. Itse kyllä sain luvan kanssa kävellä kyytiin koska oli vaan muutama metri eikä mitään rappusia.
Synnytys oli todella nopea, alle 2 t, ponnistusvaihe 5min. Näillä perusteilla mie sain nyt lääkäriltä ohjeen herkästi lähteä synnärille jos alkaa kovasti supistella tai jos vedet menee niin ambulanssilla, heti. Nyt on jo kivuliasta istua autossa. Alavatsaan alkaa lyhyelläkin matkalla menkkamaiset kivut ja tulee huono olo. Että vaikkei vedet menis, en oota kahta tuntia supistuksia seuraillen. Uskon tai yritän uskoo itteeni et tiiän milloin on tosi kyseessä.
Mitähän mahtoi olla viime öiset "tuliset aallot" mahassa? :0
Ihan kun mahassa olis ollu keitettyä vettä joka aaltomaisesti siirtyi ylhäältä alas ja päinvastoin. Mietin et onks nääkin jotain supistuksia niinkun ennenvanhaan kutsuttiin "poltoiksi".
Oli ihan järjetön yö. Unta vissiin 2 tuntia. Kutitti ja noi muut kivut yms. Aamulla ennen kuutta nousin sitte luuttuaa lattioita kloritilla kun koiralla on toistamiseen nyt lyhyen ajan sisään maha kuralla :( mies siivos pitkin yötä niitä. Aamulla mietin et mikä mielenhäiriö oli antaa koti koko koiralle. Mut tuossa se nyt ressukka makaa. Ja oma mieli rauhottui raivaritilasta, kun saatoin eskarilaisen, sain ihanaa raitista talvi ilmaa ja kykenin kävellä sen 2x500m. Kyllä tuli hyvä olo. Sitten nukuinki sikeästi kolme tuntia... kyllä on unella iso osuus mielialaan ja sillä et edes kerran viikkoon pystyy muutaman askeleen ulkoilla!

Ps. Kohta lähden ostaa kilon suklaata, koska aamuyöllä stressipäissäni luin, että se helpottaa ja sitä kannattaa ressipäisen odottavan äidin syödä :D kun ne tulevat kilotkaan ei enää jaksa kiinnostaa.

Muokattu viimeksi:
Onko muuten korkeahkolla verensokerilla mitään yhteyttä siihen, että vauva liikkuisi vähemmän? Ainakin korkeampi sokeri saa vauvan kasvamaan isomman kokoiseksi.. Mulla todettiin radi jo rv14 mutta ovat pysyneet hyvin kurissa, tänään aamupalan jälkeen arvo oli 8,4! :o Enkä ole nyt päiväkausiin muistanut mitata ennen tätä.. Voi itku!

Mäkin kävin tänään bussilla keskustassa pyörimässä. Noin tunnin meni ihan jees, mut sit alkoi semmonen tuskanhiki pukkaamaan ja pyörryttämään ja piti parissa vikassa kaupassa ottaa tukea seinästä ja vilkuilla mahdollista istumapaikkaa jos tosissaan alkaa vippaamaan. Varmaan kun oli reppu jo aika täynnä ja yks pussukka kädessä ni ei vaan enää jaksa mitään oikein rahtailla. Kotiin päästyä nukuin peräti 2h ihan kevyesti, toki kylkeä vaihdellen ja kerran vessassa käyden. En ole oikein päivällä osannut nukkua, mut nyt ei tuottanut mitään vaikeuksia. Kohta pitäisi lähteä vielä kävelemään pojan kanssa uimakouluun. Huh, no tuleepahan liikuttua.

Tsemppiä rempan keskellä eläville! Meillä tota remppaa kesti elokuulta lokakuun loppuun ja oli melkosen raskasta elää sellasessa välitilassa, kun tuntui et muutenkin oli kauheesti kaikkea. Mies lähtee ensi maanantaina viikon työreissuun Saksaan ja tietty jännittää jos alkaa tapahtua just silloin. Toisaalta yritän olla luottavainen, ettei ihan vielä silloin tulisi, kun laskettuun vielä aikaa.

Meillä vauva raivotarjonnassa ja hyvin alhaalla , kukaan ei ole sanonut että olisi kiinnittynyt, joten kysyin tänään neuvola lääkäriltä sitä ambulanssi asiaa.. sano että aina soitto synnärille ja sieltä tarkat ohjeet jos vedet menee, mutta ei pitäisi olla mitään estettä mennä omalla autolla jos oma olo/ suositukset / ym sallii. Jos arveluttaa pitää soittaa ambulanssi.

Lakritsi 36+0

Meidän prinsessat syntyi tänään siin inan ennen puol 9, minuutin erolla. A 2,4kg ja B 1,88kg kovin pieniä ovat. Voivat ihan hyvin. B:n takia olen vastasyntyneiden teholla hoidettavana niinkun A:kin, hänet kirjattiin jo aikasemmi ns.ulos täältä kunto sen verran hyvä. Rinnallakin jaksanut käydä paristi ja lujaa imee. B saa vähän lisähappea ja seurataan enemmän, en ole sylyyn vielä saanut häntä. Tänään vielä pitäs yrittää sängystä ylös, sektio sujui ihan hyvin, maha on kipeä mut ei yllätä. Haava vähän vuotaa, mut normaalia sekin.
Nyt vaan pitää toivoa ettei mitään takapakkia neitien kanssa tule ja et itsekin voin huomenna jo paremmin:Heartred:Heartred

Takaisin