La marraskuu 2016

Jee marraskuu, vihdoin!!:cool05
Ei kyllä mitään merkkejä että vauva tulisi:meh:
Tänään kaupungille julkisilla, jännittää silti hitosti että jos jotain tapahtuisi just silloin:grin:eek:

rv 39+2

Sama homma täällä, bussissa istun matkalla keskustaan ja jännittää ihan hitsisti että pääsenkö kotiin vielä suunnitelman mukaan. Kun tämä kampaajareissu on tehty, taidan linnoittautua kotosalle loppuviikoiksi. Supistaa enemmän kuin tähän mennessä ja eilen neuvolassa terkka kehotti vakavasti pakkaamaan kassin loppuun, vaikka todennäköisyyksien mukaan mennäänkin ensisynnyttäjänä yliajalle. Tänään 37+3

Tsemppiä kovasti maje, varmasti alkaa olla jo puhti pois. Toivottavasti saat pian helpotusta tilaasi.

Oon ite ollu ihan hirveän itkuherkkä viime päivät ja kriiseilen täällä miehelle taas samoja asioita mitä ennenkin. :(
Tänään ollut menkkamaisia kipuja ja selkää jomottanut viime yöstä saakka, ihan ku jotain tipahtais haaruksista hetkenä minä hyvänsä kun vauva puskee päätänsä. Viime yönä nukuin hyvin, vain kaksi vessareissua ja välillä asennonvaihtoa käsien takia. Silti väsymys painaa ja olen eilen ja tänään vetänyt aamupäivät päikkäreitä kun muksut on saatu kouluun ja eskariin. Sitten heräänkin siihen että saa tehä hakukierroksen. Mistä tätä unta riittää? :D

Viikko vielä ja sitten on täysiaikainen vauveli. Että hitaasti mutta varmasti mennään loppua kohden.

Maatuska83 ja 36+0

Hurjasti tsemppiä majelle!

Hengissä selvittiin lasten vienti reissulta. 8 jälkeen aamusta lähdettiin liikenteeseen ja nyt kotiuduttu, välissä tunnin kävin nuorimman kanssa kotona syömässä. Menomatkalla tuntui kovaa painetta alakerrassa ja harkkasuppareita tuli tosi paljon, ajattelin jo että selviänköhän kokonaisena kotiin saakka. Itselläni ei ole mikään kiire synnyttämään, tuntuu että olispa vaan vielä ens viikkoon kyydissä. Huomenna on viimeinen neuvola, jossa varataan jo ensi viikolle valmiiksi käynnistykseen aika..

Onko kukaan vielä synnyttänyt, jolla oli siinä napanuorassa vain ne kaksi suonta? Meillä oli viimeinen kasvukontrolli sen takia rv 32 ja rv 36 oli vauvan koko 3g. Mietin vain, että miten hyvin näin lopussa se napanuora vielä toimii, kun rakenne ultrassa kätilö puhui, että ihan loppuraskaudessa voi ilmetä jotain toiminnan hidastumista..

40+1

Se tunne, kun viimeyönä joskus kolmen jälkeen heräsin ihan mielettömään supistukseen...
Ja aina, kun nukahdin uudestaan, herätti uusi supistus minut taas. Kävin välissä vessassa ja toivoin, että rauhottuisi, mutta ei.
Seittemältä luovutin ja nousin ylös.
Kahdeksan jälkeen aloin kirjaamaan supistuksia ylös ja huomasin, että hittolainen nehän tulee jo 15min välein. Toiset tosi kipeinä, ja toiset vähä vähemmän kipeinä. Vessassakin sain ravata ihan koko ajan. Lopulta supistukset tuli jo 10min välein ja 10.30 soitin sairaalaan, että pitäisköhän mun tulla käymään?
Sain ohjeiksi soittaa neuvolaan ja pyytää stiksaamaan pissan, että ei ole mitään pissatulehdusta?? Öööö...??
Ja vaikka supistuksia oli tullut jo yli tunnin 10min välein ja mainitsin mun kasvaimesta ja kaikkea, niin ei tarvi vielä mennä...??
No mutta minäpä soitin sitten sinne neuvolaan. Ja koska neuvolassa ei ollu stiksejä ja lähilabra oli jo kiinni, jouduin hyppäämään auton kyytiin ja ajamaan reilu 10km päähän kesärenkailla vähän jäisellä tiellä toiseen labraan. Ja yksin, koska isäntä on töissä. Siellä sitten odotustilassa tuskailin ja kärvistelin, kun odottelin vuoroani. Mutta kyllä pyöritti labrahoitajakin päätään, kun näki minut, ja ihmetteli vain, että miksi näin...??
Otettiin siinä samalla sitten se "verensiirtoverikoe" ja kokkikin. Mutta eihän SIELLÄKÄÄN ollut niitä stiksejä, ja vastauksia odottelin tunnin verran, eikä tulehduksesta tietoakaan.
Ja kyllä, supistukset tulee edelleen 10min välein, ja nyt lirahti tippa vertakin housuun.
Hmmm...
Mutta neuvolaan sain onneksi ajan varmuuden vuoksi klo 15.00. Ja ohjeeksi, että jos nyt supistukset tihenee, tai kovenee, tai tulee lisää jotain vuotoa, niin sitten vaan sairaalaan suoraan, enkä edes soita, vaan menen vaan.
Että huhhuh ja näin meillä!!

Ja zemppiä myös majelle!
Aikamoisen urakan on iskeny...

Moona, jopa sait jännän neuvon synnäriltä, hohhoi. Tyyliin "älä nyt vielä tänne tuu synnyttää, koita pidätellä". Päivitähän tilannetta, mua alko ihan jännittää sun puolesta :)
Olis voinu kuvitella et sieltä käsketään näytille.

Jos synnärillä on ruuhkaa.. :smug:

Mä olen muutenkin sitä mieltä, että sit kun tulee lähtö, niin sit mennään eikä meinata - en ala kyllä odottelemaan lupaa saapua synnyttämään.

Tää on se ainainen kysymys mitä oon kans miettinyt, kun monestihan sairaalassa esim. anestesialääkärit päivystää himassa öisin - jotenkin tuntuu typerältä, kun ihan samalla lailla niitä lääkäreitä tarvitaan yöllä kuin päivällä, niin miksei vaan voi olla x-määrää henkilökuntaa työvuorossa työpaikalla. Nykyään kuitenkin kaupatkin on öisin auki, joten luulis, että sairaaloissakin olis miehitys kohdillaan. Eriasia tietty jotkut suuronnettomuudet..

Mulla meinas pentuna räjähtää tulehtunut umpisuoli, kun Porvoossa ei ollut yhtäkään nukutuslääkäriä illalla/yöllä vuorossa ja sitä jouduttiin yli tunti venailemaan. En nimittäin usko, että itellä tulee ikinä riittämään kärsivällisyys, jos joudun synnyttäessä odottelemaan lääkäriä/kätilöä/vessaan pääsyä/kokista/mitä vaan. Ei varmaan tarvii sanoa, että oon kipeänä ihan helvetin kiukkuinen.. :happy:

Tsemppistä siis kaikille kipujen kanssa painiville!

Majelle isot tsempit! :) Ja tuo Moonan homma on kyllä ihan ihmeellistä ollut...

Mä olen ihan kypsä tähän raskauteen. Tänään olen tahallaan vienyt poikaa kerhoon vähän kiertoreittiä kun siinä tulee mentyä portaat ylös ja alas :grin Mutta ei taida tämä lapsi vielä olla läheskään niin kypsä tilanteeseen kuin äitinsä...Suuri toive, että syntyisi edes tällä viikolla eikä menisi yliajalle. Eihän tässä auta kuin odotella...

Ellukkainen rv39+2

Meille just kerrotiin et nykyään on luovuttu (ainakin hus-alueella) noista yöpäivystäjistä. Eli siellä olis töissä aina kaikki ne kenen tarvitseekin :)

No huh, mitä hyppyyttämistä Moona78! :eek: Joo, sinne synnärille vaan heti, kun siltä tuntuu. Ikävä kyllä synnärilläkin ollaan silleen, et lepää jos menisi ohi, jos sinne alkaa soittelemaan. Mulla kun toinen tulossa niin sanottiin, ettei tarvi soittaa vaan voin sitten vaan mennä. Ilmeisesti eri käytäntö esikoisen kanssa, ite en enää muista. Mut parempi sinne synnärille on aina mennä ns. turhaan, kun kärvistellä ja murehtia kotona.

Mä kävin tossa aamupäivästä lähikauppakeskuskierroksella. Joku hieman yli tunnin siellä pyörin ja ostin varmaan kuukauden ruokatarpeet. :grin Olin niin kipeä, (selkä kipuili, liitokset kipuili, supisteli, menkkajomotteli kun pääsin kotiin, et purettuani kauppakassit nappasin panadolin naamaan ja kaaduin sänkyyn kattomaan Toisenlaiset äidit-sarjaa. Tuli siinä sitten taas ulvottua silmät päästä, ei varsinaisesti parantanut oloa. :spitoutdummy: Ihan eri tavalla koskettaa ne synnytyskohtaukset, kun tietää kohta olevansa saman äärellä. Sit väsäsin pari vuoallista kinkkupekonikiusausta ja ison padallisen broilerikastiketta, tarkoituksena pakastaa suurin osa pahojen päivien varalle. Pesukoneessa pyörii vielä tän päivän kirpparilöytöjä. Huomasin vauvan vaatteita kaappiin viikatessani, et koon 56 bodeja on aika vähän ni niitä lähin sitten kirpparilta metsästämään. No löytyi niitä joku 2-3kpl, mut sit löytyi niin söpöjä hiukan isompia bodyja, et oli pakko ostaa niitä varmaan joku 10kpl, vaikka just noista suurimmista koista ei ole yhtään pulaa. :grin:p Illalla jos puhtia riittää ni tekasen sen piparkakkutaikinan. Tai ehkä jätän suosiolla huomiseen. Ei tässä kaikkea tarvi yhden päivän aikana tehdä.

Muokattu viimeksi:
Just tulin neuvolasta kotiin ja tilanne on edelleen sama...supistukset vaan jatkuu...
Ja saattaa kuulemma jatkua samanlaisena pitkäänkin, tai loppua kuin seinään, tai käynnistää synnytyksen kunnollakin.
Mutta sitä kun ei voi vielä yhtään ennustaa.
Sano neuvolan täti yli 30v kokemuksella.
Mutta herkästi vaan Koksiin, jos tilanne muuttuu vähänkin pahemmaksi.
Kaikki testit oli onneksi hyvät. Ei mitään tulehuksia ja hb 131. Verenpainekin oli hyvä. Ja pulssi nyt oli vähän pilvissä, mutta ihmekös tuo. Vauvan pää on tosi alhaalla (kurkkas ikivanhalla ultralla) ja sen pulssi 146. Turvotus jaloissa on ihan mieletön ja painokin pompsahtanu useamman kilon, mutta onneksi ei ole enää pitkä aika.
Kenelläkään meistä...
Nyt vaan lepoa ja panadoolia ja kuumakallea housuihin. Ja aika sen sitten näyttää, että miten tässä käy. Torstaina mulla on onneksi jo aika sairaalaan, niin silloin viimeistään katotaan tarkemmin.
Mutta joo...otan kyllä selville sen kätilön nimen, joka minua neuvoi ja mun lapsen synnytykseen se ei ainakaan tule mukaan. Siis ihan todella tökeröä käytöstä!
Ja varmasti annan myös palautetta.
Kaks viikkoa pitäis kuulemma ainakin hänen mukaan pitää vielä vauva sisällä, tai sit se joutuu johki lastenosastolle tarkkailuun jne. Olin ihan että mitä helv**tiä???
Minkäs minä sille voin, jos se nyt vaikka päättääkin syntyä??
Ja kun lääkärin mukaan saa jo syntyäkin.
Kortisoonit ja kaikki on saatu ja vauva voi hyvin ja painoakin ainakin yli 3kg.
Ja kun siitä kasvaimestakin kerroin, mikä mulla painaa kohdun suuta, niin hän alkoi vaan kertomaan minulle siitä omia teorioitaan tietämättä asiasta yhtään mitään. Ja että oikein kynällä ja paperilla olis pitäny mulle selittää???
Olin ihan että kai minä nyt tiedän missä mennään, kun lääkärin kanssa yhdessä ultraa katellessa asiaa pohdittiin. Mutta neiti puhelimessa tuntui tietävän paremmin ja käski toistamiseen soittamaan vaan neuvolaan.
Mutta mutta...näillä mennään...
Ja onneksi on ihan maailman paras neuvolan täti, joka ainakin välittää ja huolehtii ja seuraa ja tutkii ja selvittää ja osaa neuvoa ja opastaa.
Ja nyt on sitte kausi-influenssapiikkikin tuikattu olkavarteen.
Että näin...
Ja nyt vaan odotellaan...

Muokattu viimeksi:
Sama homma täällä, bussissa istun matkalla keskustaan ja jännittää ihan hitsisti että pääsenkö kotiin vielä suunnitelman mukaan. Kun tämä kampaajareissu on tehty, taidan linnoittautua kotosalle loppuviikoiksi. Supistaa enemmän kuin tähän mennessä ja eilen neuvolassa terkka kehotti vakavasti pakkaamaan kassin loppuun, vaikka todennäköisyyksien mukaan mennäänkin ensisynnyttäjänä yliajalle. Tänään 37+3

Kotona takas vielä yhtenä kappaleena! :D
Alkoi supistelemaan istuessani manikyyrissä, selkään ja vatsaan sattui ihan mukavasti siinä sitten :D huh ja ratikassa mietin että nyt kun vesi lentäisi niin mitäs sitten :D mäkin taidan yrittää pysytellä loppuviikon sisällä kotona!:D LA nyt sunnuntaina. Tai jos lähden niin autolla sitten..

rv 39+2

Hengissä selvittiin lasten vienti reissulta. 8 jälkeen aamusta lähdettiin liikenteeseen ja nyt kotiuduttu, välissä tunnin kävin nuorimman kanssa kotona syömässä. Menomatkalla tuntui kovaa painetta alakerrassa ja harkkasuppareita tuli tosi paljon, ajattelin jo että selviänköhän kokonaisena kotiin saakka. Itselläni ei ole mikään kiire synnyttämään, tuntuu että olispa vaan vielä ens viikkoon kyydissä. Huomenna on viimeinen neuvola, jossa varataan jo ensi viikolle valmiiksi käynnistykseen aika..

Onko kukaan vielä synnyttänyt, jolla oli siinä napanuorassa vain ne kaksi suonta? Meillä oli viimeinen kasvukontrolli sen takia rv 32 ja rv 36 oli vauvan koko 3g. Mietin vain, että miten hyvin näin lopussa se napanuora vielä toimii, kun rakenne ultrassa kätilö puhui, että ihan loppuraskaudessa voi ilmetä jotain toiminnan hidastumista..

40+1

Meillä oli vain kaksi suonta ja päädyttiin käynnistykseen, koska kasvu oli keski- ja yläkäyrän välillä. Synnytystapa-arviossa lääkäri sanoi, että hyvin harvoin se suonen puuttuminen oikeasti vaikuttaa. Meidän tyttö syntyi viikolla 38+3 ja kokoa 49cm ja 3580g.

Tsemppiä teille, keillä synnytys käynnissä tai merkit viittaa alkavaan synnytykseen! Millonkahan täällä alkais merkit viitata synnytyksen käynnistymiseen?! No toisaalta, ennen ens tiistaita ei kyllä tarviiskaan käynnistyä, että kerkeis äippäpolilla käydä tekee sen synnytystapa arvion ja pohtia, miten tämä perätilaan jumahtanut pikkuinen saadaan maailmaan! :) Pakko vähän hehkuttaa, olin tänään tosi reipas. Aloitettiin aamu reippaalla (no reippaalla ja reippaalla!! :D ) tunnin lenkillä koiran kanssa, aamupalan jälkeen päätin pestä ja puunata meidän auton sisältä ja sen tehtyäni viriteltiin turvakaukalontelakka autoon!! [emoji813] Sit kävin ostoksilla, kiersin useammassa kaupassa ja tein viikon ruokaostokset. Ja kotiin päästyäni kokkailin vielä herkkuruokaa meille!! :) Nyt ajattelin heittäytyä hetkeksi sohvan pohjalle ja jos vielä illalla pesis pyykkiä. Huomenna olis neuvola taas pitkästä aikaa!

Kotona takas vielä yhtenä kappaleena! :D
Alkoi supistelemaan istuessani manikyyrissä, selkään ja vatsaan sattui ihan mukavasti siinä sitten :D huh ja ratikassa mietin että nyt kun vesi lentäisi niin mitäs sitten :D mäkin taidan yrittää pysytellä loppuviikon sisällä kotona!:D LA nyt sunnuntaina. Tai jos lähden niin autolla sitten..

rv 39+2

Minä myös! :) Kutrit on kunnossa ja kävin tullessa täydentämässä herkkuvarastot sekä noutamassa postista mun tens-laitteen, joten nyt on kaikki pakolliset hoidettu. Kampaajalla istuessa olo oli ihan hyvä, mutta kävelyt pysäkeille ja kauppojen välillä meni hitaimmin ikinä ja tuntuvien supistusten kanssa. Kotiutumisen jälkeen näköjään myös nukahdin tähän sohvalle, joten reissu kävi kyllä kunnon päälle :dead:

Vauvalta on otettu ph-arvo 2 kertaa ja se on ihan ok. Nyt sain tiedon että hyvin todennäköisesti päädytään sektioon. Joudun varmaan vielä hetkeksi oksitosiinitippaan, mutta kätilön mukaan mun sisälantio vaikuttaa liian pieneltä alatiesynnytykseen. Mulla alkaa myös kuume nousta joten olo on aika huono. Se kuitenkin nyt lohduttaa että jos ja kun sektioon päädytään niin se pyritään tekemään tänään ennen klo 15 kun virka-aika loppuu :)

Kuka tykkää ja kuka ei sektiosta mutta onhan tuo nyt jo aivan pöyristyttävää yrittää alatiesynnytystä noin pitkään... huh huh! Tsemppiä kovasti!

40+1

Oon Vimpa kans odottavalla fiiliksellä, että kuka "kaks suoninen" synnyttää ekaks :D. Kiinnostais tietää mitä tutkimuksia tulee. Ilmeisesti vauvalle ainakin joku ultra...?

Meillä ei ainakaan vielä vaikuta siltä, että olisi vaikuttanut vauvaan, vaikka suht siro pitäisi kuulemma olla. Noin 3kg viime ultrassa. Eipä nämä edellisetkään mitään jättiläisiä ole ollut kolmellakaan napasuonella :)

Ihmettelin vaan sitä, että olen ravannut noissa äitipolin kontrolleissa nyt jo pidemmän aikaa, mutta nyt kun olisi mielestäni tärkeintä seurata vauvan vointia sain seuraavan ajan vasta viikolle 41+jotain... normaali neuvolaseuranta kuulemma ja synnyttämään kun siltä tuntuu. Hoito ollut mielestäni todella hyvää ja tarkkaa tähän asti, niin tuntuu jotenkin oudolta...

Rv 38+5

Maaria83,mukava kuulla että teillä meni kaikki hyvin ja hyvän kokoinen vauva syntyi :) aina sitä itse on huolissaan jostain. No tuskin tässä enää montaa päivää menee,kunnes neiti syntyy :) 40+1

Oon Vimpa kans odottavalla fiiliksellä, että kuka "kaks suoninen" synnyttää ekaks :D. Kiinnostais tietää mitä tutkimuksia tulee. Ilmeisesti vauvalle ainakin joku ultra...?

Meillä ei ainakaan vielä vaikuta siltä, että olisi vaikuttanut vauvaan, vaikka suht siro pitäisi kuulemma olla. Noin 3kg viime ultrassa. Eipä nämä edellisetkään mitään jättiläisiä ole ollut kolmellakaan napasuonella :)

Ihmettelin vaan sitä, että olen ravannut noissa äitipolin kontrolleissa nyt jo pidemmän aikaa, mutta nyt kun olisi mielestäni tärkeintä seurata vauvan vointia sain seuraavan ajan vasta viikolle 41+jotain... normaali neuvolaseuranta kuulemma ja synnyttämään kun siltä tuntuu. Hoito ollut mielestäni todella hyvää ja tarkkaa tähän asti, niin tuntuu jotenkin oudolta...

Rv 38+5
Samaa just itekkin mietin,että eikö nyt lopussa pitäs vilkaista,miten virtaukset yms napanuorassa toimii.

Eikai tää flunssa ole nyt este mun sektiolle:banghead:
netistä kattelin et vast kuume olis sellane. Argh! :arghh:Kuumetta nyt onneksi ei ole ja rukoilen kaikki raajat ristis et aamulla kun herään ni voin paremmin.. ettei sit olis torstain enää oikeen mitään. Voi paska et voi veetuttaa nyt.

Takaisin