La marraskuu 2016

Mun isä on myös alkoholisti. Hän ei itsekään tiedä minkä takia tarttuu pulloon yhtäkkiä. Jokin vaan napsahtaa päässä ja hän muuttuu sitä myöten ihan toiseksi ihmiseksi. Ei kuitenkaan ole väkivaltainen, vaan lähinnä huolestuttaa mitä hän itselleen tekee. Kuivia jaksoja voi olla viikkoja, kuukausia tai jopa vuosi. Sit kun hän alkaa juomaan, niin se on raakaa viinaa suoraan pullosta ja menee niin huonoon kuntoon että välillä on sitten ambulanssilla kiireesti menty. Lähes joka kerta joutuu meneen myös katkasuhoitoon. Äiti joutuu aina auton avaimet piilottamaan ja viinakätköt ehtimään. Kerran hän kännipäissään ajoikin kolarin. Isällä ja äidillä on tämän asian takia mennyt huonosti jo vuosia mutta pysyvät silti yhdessä, koska äiti joutuu isästä huolehtimaan kun ryyppyputki sattuu. Isä ei myönnä että hänellä on ongelma ja kenellekään ei saa asiasta mainita. Isäni ei tule olemaan pitkäikäinen. Eniten tää on vaikuttanut äitiin ja pikkuveljiin. Mulla on silti hyvät välit vanhempiini. Erityisesti äitiin.
Mieheni vanhemmat ovat edelleen onnellisesti naimisissa. :)

Me erottiin mieheni kanssa vuonna 2011 ja oltiin erossa yli vuosi ennen kuin palasimme uudestaan yhteen. Asuimme eri paikkakunnilla. Lapsiin se vaikutti kovasti. He eivät voineet hyvin. Erityisesti poikaan se vaikutti kovasti. Huomattiin että olimme lopulta onnellisimpia yhdessä lasten kanssa. Maaliskuussa mentiin maistraatissa naimisiin. Marraskuussa tulisi 16 vuotta yhdessä oloa, mutta siitä vähennetään se reilu vuosi. Ehkä se ero teki ihan hyvää. Huomattiin mitä oikeasti menetettiin.

Mulla oli viikko takaperin kovia supistuksia molemmin puolin. Alaselkä oli ihan tulessa enkä pystynyt liikkumaan kun supistus tuli. Nyt ei onneksi ole ollut sellaisia supistuksia.

34+3

Mä koin ton saman sillon pari viikkoa sitten. Liikkeet lopahti ja odottelin sen illan juoden mehua ja tökkien vauvaa liikkeelle. Seuraava aamuna menin vasemmalle kyljelle makaamaan koska vauva ei selkeästi tykkää tuosta asennosta. Sain pari pientä liikettä ja sitten ei taas mitään.. Soitin äitipolille ja käskivät sinne. Ultrassa näkyi potkuja ja kovaa touhua sekä liikennöintiä jota mä vaan en tuntenut.. Makasin yön osastolla ja liikkeiden tunteminen alkoi palautua takas.. Ei kans keksitty muuta syytä kun vauvan sen hetkinen asento.. tää tyyppi nimittäin vaihtaa asentoa yhtenään.. Eli voin samaistua tuohon niin tyhjään tunteeseen..

Rv 32 + 6.

Ihan hyvä kuulla, että kokemuksesi oli samankaltainen! Lääkärikin sanoi, että noin 90% näistä liikehälytyksistä on ns "turhia", eli jostain syystä liikkeet vaan tuntuvat äideille huonommin. Vakuutteli kuitenkin, että on parempi mennä näytille ja jatkaa raskautta levollisin mielin, kuin jäädä kotiin stressaamaan mikä ei taatusti tee hyvää äidille eikä lapselle!

Myötätuntoa tosiaan kaikille, joilla rankat menneisyydet. Toivottavasti olette saaneet/olette saamassa apua, jos sitä asioiden käsittelyyn tarvitte.

Mulla ehjä perhe ja vanhemmat olleet yli 25 vuotta naimisissa. Miehen vanhemmat eronneet ja hänellä rankka tausta perheoloissa. Nykyään miehen isä saanut elämän rullaamaan hyvin ja ei juurikaan juo ja on uusissa naimisissa. Miehen äiti ei kunnolla pysty asioistaan huolehtimaan, mutta nykyään jotenkin minulla helpompi olla hänen kanssaan kuin ennen. Ehkä ymmärrän häntä paremmin nyt, kun olen kohdannut oman taustani tarkemmin.

Mulla taustalla traumatisoitumista ja takana 5 vuoden psykoterapia ja nyt aloitin uudelleen (traumojen takia) 2 krt viikossa. On todella helpottavaa, kun tiedän, että tämä yhteistyö terapeutin kanssa jatkuu nyt synnytykseen asti tiiviinä ja sit synnytylsen jälkeen keväällä vielä noin 1-2 kuukauden ajan. Sitten todennäköisesti terapeutin vaihto edessä, jos vielä terapiaa tarvitsen.

Oman mielensä kanssa kannattaa tehdä töitä ja olla armollinen itselleen. Nämä asiat todella ottavat usein aikaa ja mielen rikkinäisyys ei korjaannu yleensä vain levolla. Tsemppiä meille kaikille mielensä/taustansa kanssa painiville vanhemmuuteen erityisesti <3

Hienoja kirjoituksianne ja oivalluksianne oli rohkaisevaa lukea!

Kutinaan saatu diagnoosi eli raskausihottuma ja lääkkeenä siihen atarax :( kutina on ihan hirvee.. tämä raskausihottuma oli valitettavasti jo entuudestaan tuttu (v 2008) kun odotin toista lastamme (poikaa )ja silloin iski sama ja silloin ainakin tuo atarax autto toivotaan että niin käy nytkin. Kun kolmatta lasta odotin v 2011 joka oli poika niin silloin ei tullu ja nyt taas kun ultran mukaan odotan poikaa niin iski taas.. toivottavasti synnyttäisin pian niin pääsisin jo tästä kutinasta...
Pilvisydän 34+5

Täältäkin lämpöajatuksia teille rohkeille naisille, jotka olette joutuneet kokemaan vaikka mitä ja jaatte nyt meidän kanssamme kokemuksia näin avoimesti! Selvää on ainakin se, että tästä ryhmästä on kuoriutumassa ihan huikeita äitejä! <3

Kovin pieni ja vaatimaton kysymys isojen teemojen jälkeen tähän väliin: kuinka paljon kärsitte sormien turvotuksesta ja/tai puutumisesta? Mulla on nyt parin päivän ajan olleet oikean käden sormet koko päivän aivan puuduksissa, aamulla lisäksi turvoksissa. Aika epämiellyttävää tämä(kin), kun hankaloittaa monia arjen juttuja. Keksiikö joku keinoja hankkiutua moisesta oireilusta eroon?

Mymmelintytär täällä ollut noin kuukauden verran kädet ihan kökkönä, puutuu öisin ihan sama mikä on asento ja päivisin pakottaa joka ikistä sormen niveltä. Sormet myös turvoksissa ja pökkelöt.. yks ilta sauna pahensi sormien turvotusta ja niitä kutitti aivan järjettömän paljon. Kylmä vesi helpotti..

Mulla ainakin on kihlasormus niin tiukalla että sormet ovat olleet turvonneena jo monta kuukautta.

Mulla myös sormet kipeät ja turvoksissa. Oon huomannut myös, että viileä auttaa. Aamuisin joudun sormia pyörittelemään ja venyttelemään ja viimeistään kun pesen kunnolla viileällä vedellä niin helpottaa oloa!
Tosin veikkaan, että me joilla tätä vaivaa on saamme siitä enemmän tai vähemmän kärsiä loppuraskauden :/

Kutinaan saatu diagnoosi eli raskausihottuma ja lääkkeenä siihen atarax :( kutina on ihan hirvee.. tämä raskausihottuma oli valitettavasti jo entuudestaan tuttu (v 2008) kun odotin toista lastamme (poikaa )ja silloin iski sama ja silloin ainakin tuo atarax autto toivotaan että niin käy nytkin. Kun kolmatta lasta odotin v 2011 joka oli poika niin silloin ei tullu ja nyt taas kun ultran mukaan odotan poikaa niin iski taas.. toivottavasti synnyttäisin pian niin pääsisin jo tästä kutinasta...
Pilvisydän 34+5

Onko sulla ihan selvää ihottumaa vai ilman? Mulla kans aivan helvetillinen kutina koko ajan ja mikään ei auta :( torstaina neuvolalääkäri ni katotaan tilanne... Maksakokeet ollu priimaa koko ajan ja huomenna taas uus tsekkaus.. oon jo saanu jaloista pari kohtaa rikki hankaamisella, toi kun on niin kova kutina että raapimatta/hankaamatta ei vaan pysty olla :S kylmä vesi auttaa vähän mutta vaan hetken..

Sormukset ollu mulla killumassa kaulakorussa jo kesän alusta, tasanen pieni turvotus koko ajan ni ei mahu :O

Jeanney 34+3

Mulla se sormien ja jalkojen turvotus on vähentynyt huomattavasti - tai ainakaan ne ei tunnu enää sellaisilta pinkeiltä nakeilta. Sormuksethan ei mahdu sormiin mitenkään päin, mutta siihen varmaan vaikuttaa toi kohonnut painokin..

Ei hitsin vitsit! Tehän ootte kohta jo täysillä viikoilla :wideyed:. Ihanaa! Vasta plussailtiin ja kohta synnytellään.. Tosin toiset ennemmin ja toiset myöhemmin. Itse varmaan joulukuussa vasta, jos vanhat merkit paikkansa pitää. Olen siirtyny synnytystarinoista noihin jännäilyketjuihin :grin On niin hauska lukea ennakoivia oireita ja milloin lähtö sairaalaan tullut.

Ollaan menossa huomenna koko päiväksi järvelle. Saa nähdä miten se rytkytys ja hytkytys vaikuttaa. Toivottavasti ei ainakaan lisää liitoskipuja. Jotenkin tuntuu että olen jumahtanu tänne kotiin, kun aina vaan väsyttää, niin henkisellä tasolla varmaan ainakin hyvä vaikutus tuolla reissulla.

Rv 31+3

Voimia rekkalastillinen tohon kutinaan! Kuullostaa aivan painajaismaiselta ololta :/

Onkos kellään semmoista että harjoitus supparin aikana nousee aivan hiki päähän ja tuntuu semmoinen paine päässä? :o tai harjoitus supistukseksi oon tulkinnut kun maha siis pingottuu samalla kivi kovaksi ja tulee todella tukala olo.
Ja toinen kysymys! Heräsin tänä aamuna kipuihin, jotka olivat koviin kuukautiskipuihin verrattavissa, niitä tuli alle kymmenen aaltomaisissa sykleissä. Tuntui siis kipuina tuolla alavatsassa/ munasarjoissa ja samalla veti mahan sekaisin. Olikos nämä sitten mahdollisesti jo jotain "oikeita" supistuksia? Auttakaa tietämätöntä :D

Pikkumyy 34+4

Muruliini83 voi olla että tuntuu kyllä meno järvellä, mutta sitten vaan panadolia mukaan varmuuden vuoksi, jos alkaa liikaa särkeä.

Mä oon tänään taas kokannu ja seissy niin jalat oli kyl melko turvoksissa, kävin viileessä suihkussa ja harjasin kropan karheella harjalla, teki niin hyvää ku veri lähti kiertää!! Muuten mulla ollu vaan pientä turvotusta, mutta veden juomisen lisäämällä ja jalkoja pyörittelemällä ja pitämällä koholla on ainaki mulla auttanu. Tietenki vähä eri jos on sormis, mut vedenjuonnin lisääminen ja liikuttelu vois jonki verran auttaa? :)

Kutina on kyllä niin hirveetä, ennen maitoallergian tajuamista mä raavin kanssa kädet ihan vereslihalle, hinkkasin yöllä niin kovaa että sormet oli ihan tulessa ja oli pakko lähtee pesee käsiä jääkylmällä vedellä, mikä helpotti vaan hetken. Toivon siis että atarax auttaa ja kutina loppuu!!

Pikkumyy, kyllä ihan supistuksilta kuulostaa. Jos ei mene ohi tai uusiutuu niin ottaisin yhteyttä edes neuvolaan tai äitipolille herkästi!

Paastoverikokeet raskaana on kyllä jostain niin syvältä! Niin huono olo :( onneks on mukana appelsiinimehua ja välipalapatukka ni saa heittää ne heti naamaan...

Kiitos Pikkumyy,kun kysyitkin jo tuota miun viime öistä olotilaa.:happy: Taustalla yleensä vaan seuraan.Kolmas raskaus,mutta oli ihan uusi olotila!Tosin kun poika on syntynyt -04 ja tyttö -05 niin hyvin on kaikki unohtunut..:grin
Poikaa odotan ja nyt 33+3 ja la 12.11,mutta niin vilkas ja reipas tyyppi on,et uskoisin hänen saapuvan etuajassa.

Onko sulla ihan selvää ihottumaa vai ilman? Mulla kans aivan helvetillinen kutina koko ajan ja mikään ei auta :( torstaina neuvolalääkäri ni katotaan tilanne... Maksakokeet ollu priimaa koko ajan ja huomenna taas uus tsekkaus.. oon jo saanu jaloista pari kohtaa rikki hankaamisella, toi kun on niin kova kutina että raapimatta/hankaamatta ei vaan pysty olla :S kylmä vesi auttaa vähän mutta vaan hetken..

Sormukset ollu mulla killumassa kaulakorussa jo kesän alusta, tasanen pieni turvotus koko ajan ni ei mahu :O

Jeanney 34+3

Ihottumaa on mahassa, käsissä ja jaloissa..vähän niin ku nokkosihottumaa.. mä olen raapinu varsinkin maha alueen rikki.. toivotaan ettö ei tule mitään tulehdusta vielä tähän :(
Pilvisydän 34+6

Ihottumaa on mahassa, käsissä ja jaloissa..vähän niin ku nokkosihottumaa.. mä olen raapinu varsinkin maha alueen rikki.. toivotaan ettö ei tule mitään tulehdusta vielä tähän :(
Pilvisydän 34+6

Mulla on tullu nyt vaan raapimisesta semmoseks karheaksi. Oon pelänny kans tota infektiota, huuhtelen jalkoja vedellä monta kertaa päivässä et pysyis puhtaana, muutenkin jos vähänkään hikoaa niin alkaa kutittaa.. :S dermosilin menthol jalkavoide on nyt tullu mun pelastukseks, ah kun vie kutinan pois ja on tuntunu rauhottavan ihoa. Vaikka luulis että tuntuis ikävältä vähän rikkinäisellä iholla mutta ei! Tsemppiä sulle kohtalontoveri! Eiköhän siinä kohtaa kun saadaan pienet kääröt syliin niin tääki kaikki tuntuu sen arvoiselta <3

Jeanney 34+4

Mulla on tullu nyt vaan raapimisesta semmoseks karheaksi. Oon pelänny kans tota infektiota, huuhtelen jalkoja vedellä monta kertaa päivässä et pysyis puhtaana, muutenkin jos vähänkään hikoaa niin alkaa kutittaa.. :S dermosilin menthol jalkavoide on nyt tullu mun pelastukseks, ah kun vie kutinan pois ja on tuntunu rauhottavan ihoa. Vaikka luulis että tuntuis ikävältä vähän rikkinäisellä iholla mutta ei! Tsemppiä sulle kohtalontoveri! Eiköhän siinä kohtaa kun saadaan pienet kääröt syliin niin tääki kaikki tuntuu sen arvoiselta <3

Jeanney 34+4
Kiitos samoin <3 huolestuttaa vaan syödä tuota ataraxia kun siinä luki että raskaana ei saisi syödä sitä :( mutta kaipa lääkäri tietää mitä saa syöttää ja mitä ei.. odottavan aika on vaan niin pitkä kun odottaa saavansa sen pikkuisen syliin :) huomenna alkaisi äippäloma :)

Takaisin