La Helmikuu 2016

Ikävää lukea surullisia uutisia! :(

Minä täällä tänään taas pariin kertaan juossut oksentamaan, uskalla syödä mitään oikeesti... :(
 
Tänään oli meikäläisen vuoro (toivottavasti vaan) säikähtää kun teatteriporukan alkulämmittelyssä yhtäkkiä kova vatsakipu ja paha olo. Siitä sitten kävinkin kakomassa vessassa ja mietin että voinko esiintyä. Nyt ollaan kohta puoliajan paikkeilla ja oon pystynyt jopa lavalla olemaan, mutta vatsaan koskee edelleen. tosin pienempää kipua kun aluksi, varmaan sellaista menkkamaista mitä monilla on kuukautisten aikaan. itsehän en niistä tiedä kun en koskaan menkkakivuista kärsinyt :D Mytta nyt vähän pelottaa että ei kai nyt ole tulossa huonoja uutisia meillekin.. maailma musertuisi :(
 
Voi tunturikettu johtua ihan vaan suolistostakin. Itsellä ruuansulatus toimii ihan eritavalla raskauden aikana (näin oli 3 edellisessäkin) ja siitä johtunut tässäkin raskaudessa pariinkin otteeseen kovahko vatsakipu ja huono-olo. Helpottanut ajan kanssa tai kun on päässyt ilmaa (tai tavaraa) pihalle
 
hyvä tietää Miuksu että voi olla tuollaistakin kipuilua. kaikki vaihtoehdot rauhoittaa mieltä :) olisi myös ehkä "kiva" kuulla millaisia vatsakipuja teillä on raskauden aikana ollut aiemmin/nykyisessä raskaudessa?
 
Lähes kaikenlaisia löytyy ainakin itseltä ja kaikki olleet vaarattomia. Osa johtunut juurikin ruuansulatuksesta, osa ummetuksesta tai ripulista, pahoinvoinnista johtuvaa sekä sitten ihan kohdun kasvusta johtuvia sekä tietty ne supistukset (synnytys- ja harjoitussupistukset) kaikki tosiaan olleet normaalia. Toisilla vaan elimistö reagoi vahvemmin kuin toisilla ja toisilla korkeampi kipukynnys.
Muoks. Unohdin mainita ainakin sukkapuikkosupistukset, toki ne tuntuu enimmäkseen alapäässä
 
Muokattu viimeksi:
No mulle ei sitä ultraa herunut. Lääkärit kuulemma lomalla. Käskivät mennä kättärille päivystykseen jos pahenee. Muuten nähdään np-ultrassa joskus elokuussa... Ei auta kun kaivaa taas kuvetta. Varasin maanantaiks yksityiselle toisen ultran. Ei mulla pää muuten kestä :(
 
Voi ei :( ei kai kukaan tollasessa tilanteessa pystyis odottaa yli kuukautta kun tuntui ettei jaksais odottaa muutenkaan sinne rv 12 ultraan vaikka ei mitään pelkoa aiheuttavia oireita olekkaan
 
KuplaKameli, tsemppiä sinnekin. Maanantaihin on aikaa, jospa se livahtais nopeesti (we wish)..

Me yritetään kai totutella kaikkiin vaihtoehtoihin ja kaivaa ihmetarinoita netistä. Niillä kai mennään nämä muutamat päivät perjantaihin. Harmillisesti loma alkaa vasta ensi viikolla ja pitäis jaksaa töissä olla .. Huhhuh.
 
Mulla pahimpien vatsakipujen syyksi on yleensä selvinnyt juuri suolisto ongelmat. Ummetus on niin järkyttävää, että näitä kamalia kipuja oikeesti pelästyy ja joka vessa käynnillä pitää tarkistaa paperi, ettei tule vuotoa. Jossain vaiheessa tulee varmasti taas kohdun kasvukivut, joiden takia viime raskaudessa soitin paniikissa kättärillekin.

Tsemppiä kuplakamelille ja katjushalle odotteluun, piinaavan pitkät päivät edessä! :(
 
Mua ärsyttää että kaikissa kunnissa ei ole ultraa neuvolassa ja toisissa on. Joo ymmärrettävää et on eroja ja pienillä kunnilla ei ole varaa mutta tuntuu välillä niin epäreilulta, kun toiset pääsee ja toiset ei! Meidän kunnassa esim ei ole ultraa. Tai siis on, mutta ei neuvolan käytössä. Mut meillä on niin ihana neuvolan täti että laittaa lääkärille helposti lähetteen jos on mitään vuotoja tms. Esim mä pääsin ihan alussa ku pelkäsin kohdunulkoista (oli sitä hartiapistoa ihan hirveästi, mutta lääkäri sanoi kyllä että ei se ole ulkoisen merkki mut mä olin näin kuullut.. ) eli ihan varmasti pääsisit täällä KuplaKameli ultraan. Tuntuu niin epäreilulta että joudut itse kustantamaan sen yksityisellä.
 
Mitä ekassa neuvolassa tehdään? Tietääkö joku, ultrataanko Jyväskylässä? Kai vauvan sydänäänet kuunnellaan kuitenkin? Mulla huomenna ja jännittäääää!!

Tänään ollut ihan pientä tuhrua vain, enkä oikein jaksa stressata vaikka totta kai kokoajan se pieni on mielessä. Äitillekin jo kerroin huoleni, ja kovasti yritti rauhoitella. Noista mahakivuista: mulla on useaan otteeseen tullut maha ihan hirveän kipeäksi ruokailun jälkeen, ja joko heti tai hetken päästä järkky ripuli. En oikein uskaltais syödä mitään kun pelkään kipua. Paitsi äsken teki niin kovaa mieli muusia ja jauhelihakastiketta, että kultainen miekkonen kokkasi, ja sitä sitten vedin kaksin käsin ripulinkin uhalla :-D Ei ainakaan vielä ole kipuja tullut. Onko teillä ollut joitain ruokahimoja? Mulla lähinnä suolaiseen (pitsa, sipsi) ja sitten ns. "kotiruokaan", kuten juuri tuo e.m. ape.
 
Ei täällä (Tampere) ainakaan kun oteta pissanäyte, paino, verenpaine ja verikoe sormenpäästä. Sekä tietty jutellaan.
 
Meillä ainakin eka neuvola on lähinnä jutustelua äitiydestä ja suvun sairauksista. Lisäksi pissataan purkkiin ja otetaan verikoe. Ultraus on vasta lääkärin luona myöhemmin ja ihan eri paikassa. Siitäkin neuvolan ihminen mainitsi, ettei neuvolalääkärin laitteet ole kovin kaksiset. Siksi sinne voi mennä vasta kun viikkoja on tarpeeksi. Näin meillä.
 
Meil on ekas neuvolas lähinnä vaa juttelua, audit- ja mielialatestin täyttö, katotaa paino, hemoglobiini ja sit saa mukaan pissapurkin joka viedää sit samal ku menee labrois käymää ja ohjeet ultran varaamiseen..saatetaa ultrata jos haluaa ja viikkoja on tarpeeks :)
 
Tsemppiä Kuplakamelille maanantain odotukseen! Ja Katjushalle toivotaan hyvää jatkossakin, onneksi ei vielä ollut mitään peruuttamatonta tapahtunut peloista huolimatta!
Kyllä nää vähän sellaisia viikkoja taitaa olla, että kaikkia merkkejä vahtii aika tarkalleen. Onneksi aika moni vaiva ja tuntemus menee "normaalien" raskausvaivojen piikkiin.

Eka neuvolassa ei tosiaan mitään kauheen erikoista tapahdu, lähinnä alkukartoitusta ja taustojen ylöskirjaamista.

Ja Suski, tuo affektiojuttu löydettiin sit illalla netistä. Sitä se varmaan oli, en ollut moisesta tiennytkään.
 
Tunturikettu toivottavasti kivut oli vain säikähdys. Mulla on myös ollut joinakin iltoina menkkamaisia kipuja, helpottanut kyllä sitten yön aikana.

Hirvi1 olipas kultainen mies kun kokkasi sulle mieliruokaa :) Toivottavasti myös siellä kivut/tuhru lakkaisi. Mulla ei oo ollut vielä mitään ruokahimoja, mielenkiinnolla odotan tuleeko jotain :p

Täällä loppuviikosta ensimmäinen neuvola, vähän kyllä jännittää :)
 
Muokattu viimeksi:
Helsingissä jutellaan vaan ja käydään papereita läpi sekä täytetään alkoholi/tupakan käytöstä joku lappu. Ennen raskautta määrät jne. Ei meillä ainakaan ultrattu tai otettu kokeita jne. Mulla on maanantaina seulonta.
 
Takaisin
Top