La Helmikuu 2016

Eli teijän molemmat lapset on syntyny samana vuonna :D aika jännä! Meneeks ne sitte samaan aikaan kouluunki?

Eli teijän molemmat lapset on syntyny samana vuonna :D aika jännä! Meneeks ne sitte samaan aikaan kouluunki?

On juu :D en tiiä sen näkee si minkä luonteisia on sillln ku tars kouluu mennä :)

Eiks niille oo nimitys irlantilaiset kaksoset ku ikäeroo on alle 12kk eikä kuitenka oo kaksoset :)
Onnittelut vielä pienestä :)

Onnea mami! :)

mä juuri muutama päivä sitten stalkkailinkin tammikuisista, että teille syntyikin jouluvauva. :)

Voi että, onnea paljon mami! Onpas erikoista kun lapset ovat syntyneet samana vuonna, ei ole omassa tuttavapiirissäni sellaista koskaan tapahtunut. Onnea myös paljon odottajille!

Samaan hengenvetoon on todettava, ettei täällä ole minkään valtakunnan vauvakuumetta. Huh, se on kaikkein kaukaisin ajatus, että haluaisin olla nyt raskaana. On ihanaa nauttia tästä ensimmäisestä pienestä ja antaa kaikki mikä itsestä liikenee hänelle. Olen aina ajatellut, että toisen lapsen aika on aikaisintaan sitten, kun ensimmäinen osaa itse pukea, syödä ja käydä potalla/pytyllä. "Ei kahta alle kolmevuotiasta" sanoi se joku professorikin Marja Hintikka livessä. Vanhemmat uuvuttaa itsensä pienten lasten kanssa. Näillä linjoilla meilläkin.

Samaan hengenvetoon on todettava, ettei täällä ole minkään valtakunnan vauvakuumetta. Huh, se on kaikkein kaukaisin ajatus, että haluaisin olla nyt raskaana. On ihanaa nauttia tästä ensimmäisestä pienestä ja antaa kaikki mikä itsestä liikenee hänelle. Olen aina ajatellut, että toisen lapsen aika on aikaisintaan sitten, kun ensimmäinen osaa itse pukea, syödä ja käydä potalla/pytyllä. "Ei kahta alle kolmevuotiasta" sanoi se joku professorikin Marja Hintikka livessä. Vanhemmat uuvuttaa itsensä pienten lasten kanssa. Näillä linjoilla meilläkin.

Vahva sama :D

Meillä on kesällä kolme alle 1,5 -vuotiasta. :D

Mä oon aina halunnut lapset pienellä ikäerolla, on enemmän seuraa toisilleen. :) ihan näin pieni ikäero ei ollut suunnitelmissa eikä todellakaan kaksi kerralla. :D
Mut eiköhän me selvitä, on mulla töissäkin välillä jopa kymmenen alle kolmevuotiasta samaan aikaan hoidettavana...

Meillä on kesällä kolme alle 1,5 -vuotiasta. :D

Mä oon aina halunnut lapset pienellä ikäerolla, on enemmän seuraa toisilleen. :) ihan näin pieni ikäero ei ollut suunnitelmissa eikä todellakaan kaksi kerralla. :D
Mut eiköhän me selvitä, on mulla töissäkin välillä jopa kymmenen alle kolmevuotiasta samaan aikaan hoidettavana...

Mä oon kans ain aatellu et pieni ikäero niin on seuraa toisilleen.. mulls on veljen kanssa 5v ikäeroo eikä meil oo mitään yhteistä eikä oikeen mikään osu yhteen(kiinnostuksen kohteet tms)..

Kait se riippuu myös lapsistaki et onko seura vai ei. Monesti sitte taaperoiässä ei välttis halutakka leikkiä toisen kans jos toinen on tyttö ja toinen poika. Paljon se sukupuoliki ratkasee. Mulla ja pikkuveljellä taas on paljonki yhteistä ja ollaan paljon tekemistä vaikka ikäeroo on 7v :)

Bala, sehän on laitonta jos sulla on 10 alle 3vee yhtäaikaa? Eiks siinä oo rajana 3-4? Siis yhellä hoitajalla

Kait se riippuu myös lapsistaki et onko seura vai ei. Monesti sitte taaperoiässä ei välttis halutakka leikkiä toisen kans jos toinen on tyttö ja toinen poika. Paljon se sukupuoliki ratkasee. Mulla ja pikkuveljellä taas on paljonki yhteistä ja ollaan paljon tekemistä vaikka ikäeroo on 7v :)

Me kyl pienenä leikittiin yhes mut nyt ei enää oo oikee mitn yhteistä ollu moneen vuoteen paitsi vanhemmat.. ehk sit joskus ku veliki saa lapsia.. mut ei oo viä näkösäl ku ei sil oo heilaakaa :D lähempänä 30 ikää varmaa rupee taas löytyy jtn yhteistä ehkä

Aikusena voi välit vähän "viilentyä", sama onko ikäeroa paljon vai vähän. Ja varsinki jos toinen on mies ja toinen nainen.
M3L, entä jos esikoinen osaa pukea, syödä ja käydä potalla jo 1,5v :D
Itte alan oleen jo niin vanha et kovin montaa vuotta ei voi pitää lasten välissä :) miehen mielestä kuulemma ens keväänä/kesänä on hyvä yrittää toista.. lisäks, mies haluais et lapset syntyy alkuvuodesta ni ei sitte vanhempana ärsytä ku on synttärit loppuvuodesta :D

lisäks, mies haluais et lapset syntyy alkuvuodesta ni ei sitte vanhempana ärsytä ku on synttärit loppuvuodesta :D

Mun miehelle toi sama oli jostain kumman syystä tärkeetä. :D no nyt on ainakin muksut syntyneet alkuvuodesta kun on tää helmikuinen ja kohta maaliskuinen.. :)

Bala, sehän on laitonta jos sulla on 10 alle 3vee yhtäaikaa? Eiks siinä oo rajana 3-4? Siis yhellä hoitajalla
Joo, jos se on säännöllistä. Mut silloin tällöin ylitykset ok. Ja sitä ei oo laissa määritelty kuinka usein noita ylityksiä saa tulla. Ja useimmiten tulee resurssit jo vastaan. Jos on paljon lapsia joilla on pitkät päivät, niin väkisinkin noita ylityksiä tulee.
Esim meillä jossain vaiheessa tuli tosi monta lasta jo ennen aamupalaa (8.15 meidän päikyssä) ja toinen työntekijä tuli töihin vasta 8.15. Ja sit kahdella hoitajalla oli n. 10-12 lasta kunnes kolmas työntekijä tuli töihin (8.50 aikaisintaan ja 9.20 viim jos ei ollu yli 17 hoitoa varattuna).
Muut työntekijät ei voi tulla aiemmin kun sitten on ongelma iltapäivällä...

Edit lain mukaan yhdellä hoitajalla saa olla 4 alle 3v.

Mä muistan ko meillä on joskus ollu hoitolapsia jopa yötä :D vanhemmilla meni töissä niin myöhään tai jos piti tehä yövuoroo ni lapset vaan jäi meille yöks :D
Ja kuitenki meitäki oli 5 omaa tenavaa, samaa aikaa oli kotona 2 omaa muksuu (1- ja 4v) , ja siihen päälle 4 hoitolasta :D

Taidetaan olla marinellahi saman ikäisiä. En mäkään voi vuositolkulla odottaa, jos useamman lapsen tahtoo - tai edes toisen. Enkä tietenkään paheksu niitä, jotka haluavat pienet ikäerot lapsilleen. Tunnen vain itseni ja tiedän, että tässä yhdessä pienessä on jo suurta elämänmuutosta kerrakseen. Ja välillä jaksamista. Toisten lapsista voi kuitenkin iloita! :) Vauvoihin suhtautuu nykyään ihan eri tavoin ja edelleen herkistyy herkästi. Miehestäkin on kuoriutunut varsinainen vauvafani :D

Takaisin