Mitenkäs teillä muilla nukutaan? Meidän poika aloitti pari viikkoa sitten viiden viikon ikäisenä nukkumaan 8-9 tunnin yöunia. Aivan itsenäisesti ja vähitellen ovat yöunet pidentyneet tuohon mittaan. Alkuun olin siitä ihan kauhuissani, kun heräsin katsomaan kelloa ja tajusin, ettei poika ole vieläkään herättänyt. Neuvolassa ovat käskeneet laittamaan kättä ristiin ja olemaan onnellinen, kun saan nukkua, koska vauva kasvaa jatkuvasti plus-käyrillä. Vauva nukkuu siis melkeinpä joka yö 22-06. Senkin jälkeen hän nukahtaa tissille ja jatkaa unia tunnin tai puolitoista. Tosin luulen hänen heräävän useaan otteeseen, mutta jatkavan sitten unia itsenäisesti. Alkuun kuulostelin häntä niin herkällä korvalla, että luulen napanneeni hänet rinnalle aina ensimmäisestä äännähdyksestä. Siksi yösyöttö osui kolmen ja viiden välille. Nyt olen oppinut siihen, että poikani on erittäin kovaääninen nukkuja, enkä jaksa liikahtaa joka äännähdyksestä.
Illat meillä onkin sitten pelkkää valvomista ja syömistä. Hän on erityisen itkuinen silloin, eikä viihdy missään paitsi sylissä. Ja pitää liikkua. Siksi selkä alkaa olla aika kovilla siitä jatkuvasta kanniskelusta. Manducaa on välillä kokeiltu, mutta se aiheuttaa vielä suuremmat raivarit. Samoin tutti. Päivisin hän ottaa yhdet pitkät noin neljän tunnin unet yleensä vaunulenkin jatkoksi.
Rytmi voi varmaan tästä vielä muuttua, mutta tällaiseksi se nyt näyttää vakiintuneen. Vielä kun saisi oman nukkumaanmenoajan aikaistettua sieltä 00-01 tienoilta tuohon 22:een, niin nukkuisin yhtä paljon kuin ennenkin!