La Helmikuu 2016

Ihana kuulla siltikin.onnellinen et ootta ny molemmat kotona ja tyttö voi hyvin! :) tsemppiä tuleviin päiviin!

Mukava myös kuulla siltikin.onnellinen, että olette selvinneet vastoinkäymisistä voittajana!
Mun paras kaverihan sai oman tyttönsä jo muistaakseni rv29 raskausmyrkytyksen takia. Kehityksessä tyttö on kyllä ollut muiden tasolla jo parin vuoden ikäisestä lähtien, mutta syksyllä kun aloitti koulun, niin on alku ollut hieman hankalaa. Miettivät sitten opettajan kanssa, että mahtaako ongelmat juontaa juurensa keskosuuteen ja tytön olisikin ollut parempi aloittaa koulu vasta tänä syksynä. Laskettu aika kun olisi ollut alunperin tammikuussa ja tyttö syntyi marraskuussa. Kouluhan aloitetaan pääsääntöisesti syntymävuoden mukaan. Onneksi se koulukin kuitenkin on nyt lähtenyt sujumaan paremmin.

Kotona ollaan, kotiuduttu jo 23.1. Meillä menee hienosti, tyttö kasvaa mut, hiukan hassulta tuntuu kun jotenkin odottaa, että tää osais asioita samallalailla ku "normaali" 2kk ikäinen, mut eihän se osaa... Missäköhän kohtaa kehitysikä ja kalenteri-ikä ikään kuin tasottuvat..?

Isoilla keskosilla korjattua ikää lasketaan noin 1v ikään. Osa ottaa kiinni paljon aikaisemmin.
Pikkukeskoset (alle 32vk tai alle 1500g) lopetetaan 2v ikään korjatuniän laskeminen.
Sga/iugr keskoset ovat monesti pieniä vielä isompinakin.
Puheenkehityksen viive on keskosilla yleisempää. Sekä neurologiset jutut..
Aika näyttää. Suurinosa keskosista onneksi selviää ilman jälkiongelmia :)

Ihanaa että olette kotona <3

Meidän tyttö on tänään viikon ikäinen. Ollaan kotiuduttu tiistaina,ja kaikki on uutta,ja toisiimme tutustutaan,mutta hienosti on mennyt! Oon niiiin ylpeä itestä ja miehestä,ettei me luovutettu keskenmenojen jälkeen,ja nyt meillä on tuo aarre :) tänään oli eka kylpy,olipa hänen mielestä ihanaa! Onnea kaikille vauvan saaneille, ja tsemppiä vielä odottaville loppurutistukseen!

Onnea kaikille vielä ja kiitos meidän puolesta kaikille :-). Kehitysseurannat on joo meilläkin ainakin tuonne 2v. Ikään saakka, taajuus riippuu sitten taas siitä, kuinka kehittyy. Mä olen itse keskonen, enkä milestäni ole ollut ikinä poikkeava kehityksen suhteen, lapsena ehkä hiukan pieni. Esikoinen synty alle 2kg ja menee ikäisiään edellä ja on normaali kokoinen. Saa nähdä kuinka tämän kanssa käy....

Onnea kaikille vielä ja kiitos meidän puolesta kaikille :-). Kehitysseurannat on joo meilläkin ainakin tuonne 2v. Ikään saakka, taajuus riippuu sitten taas siitä, kuinka kehittyy. Mä olen itse keskonen, enkä milestäni ole ollut ikinä poikkeava kehityksen suhteen, lapsena ehkä hiukan pieni. Esikoinen synty alle 2kg ja menee ikäisiään edellä ja on normaali kokoinen. Saa nähdä kuinka tämän kanssa käy....

Joissain kaupungeissa kehitysseurannat on vaan 1v ikään, joissain 7v ikään.
Vähän tapaus kohtaisesti.

Meillä on usein seurantaa laajojen ongelmien takia. Mutta korjattua ikää ei enää käytetä :) taitojen kuuluu tulla noin suurinpiirtein oikean iän puitteissa..

Eilen rupes supisteleen 10min välein, mutta eiköhän se lopahtanu sitte siihen.. Nyt on tullu pari päivää vähä vaaleenpunertavaa vuotoo ja välillä tosi vetistä, mutta en usko että limatulppaa kuitenkaa. Ihana lukee teijän vauvajuttuja jotka ootte jo pienet saanu vierellenne, ehkä mäki kohta :) T. Kärsimätön

No itekki oon miettiny voisko olla, mutta neuvolassa olivat sitä mieltä että ei oo ku ei kunnolla loraha mitää.. Paperista kyllä jotain vetistä menee läpi, mutta on kirkasta ja se vaaleenpunertava jää paperin päälle ja on ihan valkovuodon näköstä. Mulla on kyllä ihan alusta asti ollu valkovuoto tosi vetistä ja on menny välillä paperin läpi.

Tai sitte kaikki on ihan normaalia ja nään muka kaikkee erilaista mikä vois viitata synnytyksen lähestymiseen. Hulluks tässä tulee ku ei tiiä mitä pitäis oottaa ja millasta minkänki pitäis olla ja tuntua. :D

Okei, TYKS määrää pikkukeskosille automaationa seurannat 2 v. Saakka. Näin ainakin sano keskolan vastaava lääkäri
Näin siis onkin ja kuuluu olla. Monesti vain lopetetaan 1v iässä jos ei mitään seurattavaa ole :/
Kannattaa olla tiukkana ja pitää puolensa ettei anna lopettaa.. 1-2v välissä ei ole yhtään käyntiä normaalisti. Mutta onhan se hyvä kurkata vielä vanhempana ettei mitään isompaa ole jäänyt huomaamatta.

Kaikilla pikkukeskosilla kuuluisi myös olla pään MRI, mutta jokapaikassa ei tehdä edes tätä.

Tai sitte kaikki on ihan normaalia ja nään muka kaikkee erilaista mikä vois viitata synnytyksen lähestymiseen. Hulluks tässä tulee ku ei tiiä mitä pitäis oottaa ja millasta minkänki pitäis olla ja tuntua. :D

Sama täällä, mutta se lima tulppa miulla oli kyllä ihan oikea hyytelö kasa, melkein kananmunan kokoinen ja tänään tuli vielä toinen mokoma. Luulis että reitti rupeaisi olemaan pikkuhiljaa selvä. Kokoajan vihloo tuolla rööreissä ja supisteleekin, mutta en enää edes kiinnitä niihin huomiota. Hermo tässä meinaa mennä kun on niin tylsää! Paljon ei voi tehdä ja mies on kokoajan töissä että saa sitten jäädä kotiin kun lapsi syntyy. Siitä ei oikein voi suuttua mutta niin vaan saan riidan aikaiseksi..

Mulla oli lapsivesi veristä tuhrua eikä mitään vetistä päinkään.. kun kalvo oli puhjennut ylhäältä niin sitä tuli ns.liruttelemalla tosi pieniä määriä. Mut käskettiin samantien sairaalaan ja siellä sitten varmistettiin testillä ja tosiaan jouduin sit jäämään osastolle koska veden menon alusta 18 tunnin päästä piti alottaa antibiootti infektioriskin vuoksi ja jos synnytys ei ois käynnistynyt itsekseen niin ois käynnistetty vuorokauden sisällä vesien menosta. Että kannattaa olla tarkkana noitten "vesi"juttujen kanssa. Tosiaan mun verinen tuhru muuttu pikkuhiljaa juurikin vaaleanpunaiseksi vetiseksi vuodoksi ja se on juuri sitä miltä lapsiveden pitäisi näyttääkin. Mulla tosin ne vedet losahti sit kokonaan kaikki samana iltana kun tuo tuhru alkoi.

Hmm.. Pitäsköhän tässä olla sitte kohta huolissaan. Kyllä se on yhtä ressaamista tää loppuaika..

Samaa mieltä! Mitä pidemmälle on päässyt, sitä enemmän tuntuu olevan huolia. Milloin lapsivedestä, milloin liikkumattomuudesta ja milloin mistäkin. Mutta koska olen tällainen huoli-ihminen, ennustan ettei ne lopu synnytykseen. Jos koskaan :confused:

Tänään 40+4, ei pienimpiä merkkejä käynnistymisestä.

Mullaki oli vaaleenpunasta vetistä se lapsvesi. Tiesin het et on lapsvettä ku ei oo aikasemmin ollu tollasta ja sitä tuli ihan vähän kerrallaan muutaman tunnin ajan. Kunnes sitte losahti ruokalusikallinen muutaman kerran peräkanaa. Siitä ei mennykkä sitte ku vartti ni alko supistukset 3min välein. Mulle sanottiin et sen päivän aikana ku tuut sairaalaan ni ois hyvä :)mulla piti muutenki alottaa antibiootti strepton takia

Samaa mieltä! Mitä pidemmälle on päässyt, sitä enemmän tuntuu olevan huolia. Milloin lapsivedestä, milloin liikkumattomuudesta ja milloin mistäkin. Mutta koska olen tällainen huoli-ihminen, ennustan ettei ne lopu synnytykseen. Jos koskaan :confused:

Ei ne tosiaankaan lopu.. ne kasvaa vaan ja muuttavat muotoa. :)

Takaisin