Läheisille kertominen

Me päädyttiin nyt kuitenkin jo kertomaan miehen vanhemmille, kun tuli sellainen ruokaongelma, että olivat tarjoamassa meille kalapihvejä, joissa oli haukea. Ja enhän mä sitä voinut syödä. Todettiin sitten, että helpoin vain kertoa :grin ovat kovin onnellisia, mutta selvästi varovat aihetta kun sanottiin, että ei oltaisi haluttu vielä kertoa ja kysyn keskenmeno vielä painaa eikä uskalleta oikein luottaa raskauteen.
 
Joudun googlaamaan hauen syönnistä. En ollut edes tietoinen, ettei haukea saa syödä. Olen viimeksi ollut raskaana 2011 ja silloin oli paljon vähemmän kiellettyjä ruoka-aineita. Salmiakkia ja lakua vedin koko raskauden terkkarin kehotuksesta, kun oli matala verenpaine. Riitti lähinnä, että vältti alkoholia, tyhiöpakattuja kaloja ja pöydällä seisseitä tuorejuustotuotteita.
 
Joo noi varmasti vaihtelee melkein vuosittain, mun mielestä jotain oli muuttunut 2018 vuoden jälkeenkin kun kävin listaa läpi. En usko, että yksi pieni haukipala olisi ollut supervaarallinen, mutta kun siinä voi petokalana olla elohopeaa, mikä taas vaikuttaa alkion hermoston kehitykseen niin en halunnut näin alkuraskaudessa ottaa mitään riskejä. En nimittäin yhtään tiedä, vaikuttaako elohopeassa hermoston kehitykseen määräksi voiko joku yksikin hippunen olla kohtalokas. Voihan myös olla, että raskasmetallikuormitus kaloissa on kasvanut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana.
 
Munkaan mielestä petokalat ei ole kiellettyjä, lähinnä suositeltavaa välttää mutta ei yhdestä haukipihvistä raskasmetallipitoisuudet pomppaa liian korkeiksi. :)Mutta musta on täysin ok olla supertarkka noista tai sitten ei, se on ihan omasta itsestä ja päätöksestä kiinni. Toimii siten kuten kokee parhaaksi.

Täällä puoliso, pomo (oli tilanne missä kerroin kun jäin sairaslomalle uhkaavan kmn takia) ja pari ystävää tietää. Perheille kerrotaan joskus np-ultran jälkeen jos kaikki hyvin.
 
Takaisin
Top