Läheisille kertominen

Miehelle vein testin näytille heti kun näkyi, oli tosi iloinen. :Heartred sen lisäksi itse kertonut vain siskolle joka oli ainoa jolle olin kertonut edes suunnitelmista :cheers
Mies kertoi kyllä isälleen ja muutamalle kaverille ja työkaverille, miehen äidille olisi tarkoitus kertoa kevämmällä synttärilahjaksi, itse kerron muille vasta myöhemmässä vaiheessa laughing7
 
Mies tietää tietenkin ja yksi mun ystävä, jolle olen raportoinut hoidoista lähes koko ajan. Voi olla että on kohta pakko kertoa mun vanhemmille, koska mun piti mennä meidän taaperoisen kanssa mökille heidän kanssaan ja jos menen niin tarvitsen apua lapsen kanssa, kun nyt en saa nostella mitään.
 
Useampi ystävä tietää, jotka tietää meidän hoidoista. Vanhemmille ajateltiin kertoa vasta 12 viikon jälkeen mut saa nyt nähdä maltetaanko sinne asti
 
Miehelle heti, parille hyvälle ystävälle muutama päivä myöhemmin. Lopuille vasta kun ensimmäinen kolmannes on menty ja ultrassa toivottavasti ollut kaikki hyvin:happy:
 
Yks kaveri tietää. Mulla takana ennen esikoista 2 kkm, ja silloin koin että oli helpompi kertoa ihmisille keskenmenosta kun tiesivät raskaudesta. Nyt on vähän erilainen fiilis ja sanoinkin miehelle että ainakin ekaan ultraan odotellaan ennenkuin kerrotaan isovanhemmille ja muille läheisille.
 
Me ollaan kerrottu mun isälle, siskolle ja veljelle, koska satuttiin näkemään niitä pääsiäisenä. Varhaisultran jälkeen kerron varmaan muutamalle kaverille, varmasti sekä hyvät tai huonot uutiset. Ja Nt-ultran jälkeen muille.
 
Mun tekisi mieli kertoa ihan kenelle vaan ja heti! Mutta tuskin kerrotaan ennen np-ultraa ja mahdollisia nipt-testejä kenellekään. Viime raskaudessa ehdittiin isosisaruksille kertoa heti np-ultran jälkeen ja he kertoivat uutisen tehokkaasti eteenpäin. Seuraavana päivänä tuli puhelu, kun riskiluku kromosomipoikkeamiin olikin koholla ja odotettiin pääsyä nipt-testiin ja sitten sen tuloksia yhteensä 3 viikkoa. Silloin kadutti, että tuli heti kerrottua, nyt odotellaan tieto riskiluvusta ennen kertomista. Onneksi viimeksi selvittiin säikähdyksellä.

Toisaalta ei tekisi mieli kertoa kenellekään ollenkaan, kun jännitän muiden reaktioita. Viides lapsi tuntuu olevan monelle käsittämätön ajatus, kuten oli neljäskin.

Töissä nyt etäaikana on helppo pitää salaisuus, joten kesälomien jälkeen varmaan paljastan asian.
 
Miehen kans jännitettiin testitulosta ja yhdessä katsottiin tulos ja todettiin, että positiivinenhan se on :hug003
Tässä sit olen seurannut viivan vahvistumista ja jännitetty yhdessä mitä tuleman pitää.
Mä kerroin mun vanhemmille heti, koska ovat miehen jälkeen mun suurin tuki ja turva. Myötäelävät kaikessa, ja tunnen, että helpottaa ihan selkeästi mun oloa ettei olla miehen kanssa tässä yksin, käy miten käy. Äiti ja iskä ovat olleet meidän tukena aina ja ollaan siitä niin kiitollisia. Yhdessä iloitaan ja yhdessä suretaan. Toivon koko sydämestäni, että nyt saatais vauva syliin asti.:Heartred:binkybaby
Kaikille muille kerrotaan vasta rv12 paikkeilla, ei yhtään ennen, koska vaikka tekee mieli huutaa ilouutiset ihan kaikille, niin on se vaan raskasta sit "perua uutiset" ympäriinsä, jos kävisikin kurjasti. Nyt edetään hieman rauhallisemmin askelin.:happy:
 
Miehelle tietysti kerroin heti kun plussasin. Oon ajatellut, että kerron muille tärkeille sitten kun heitä nään kasvotusten, koska niin isoja asioita on minusta ihanin jakaa, kun saa kunnolla fiilistellä :Heartred Lähimmille siskoille olen jo kertonut. Yritän vielä olla kertomatta muille, ystäville jne, ennen varhaisultraa, mut jotenki tuntuu etten malta oottaa niin kauan :woot:
 
Miehelle kerroin heti. Hän kertoi omille vanhemmilleen, ja siitä seuraavana päivänä kerroin itse omille vanhemmilleni, veljilleni ja mummolleni. :) Muille sitten tuonnempana!
 
Miehelle tietenkin eka, molempien vanhemmille ja sisaruksille varmaan varhaisultran jälkeen ja lopuille sukulaisille sit nt-ultran jälkeen, kuten viimeksikin.
 
Me ei olla vielä kerrottu kenellekään. Ekassa raskaudessa kerrottiin aika pian mun siskoille ja molempien vanhemmille myös ennen ekaa ultraa. Syksyllä toisessa raskaudessa ei haluttu kertoa ennen kuin eka kolmannes oli ohi, mutta sitten kun tulikin keskenmeno kerrottiin läheisille (ja itse asiassa myös mun työkavereille) siitä. Huomattiin silloin, että halutaan kertoa myös ne huonot uutiset, eli ehkä parempi kertoa heti alussa.

Tässä raskaudessa ajateltiinkin kertoa vanhemmille, sisaruksille ja lähimmille ystäville jo ennen nt-ultraa. Koska he kaikki kuitenkin tietää, että toivotaan vauvaa ja kerrotaan heille ne mahdolliset huonotkin uutiset jos niin kävisi. On kivempi elää yhdessä odotusta kun kaikki on kuitenkin ”meidän puolella”. Vielä ei siis olla kerrottu, mutta ollaan menossa ens viikoksi etätöihin mun äidin ja miehen vanhempien luo, silloin varmaan kerrotaan.
 
Muutama luottoystävä tietää. Vanhemmille kertominen alustavasti ajateltu äitienpäivään kun varmaan nähdään kasvotusten. Varhaisultraan ennen sitä, toivotaan että pysyy kyydissä.
 
Miehelle kerroin heti ja yhdelle kaverille, jolle olin ennen plussausta kertonut tehneeni negatiivisen testin. Ensin ajattelin että äitienpäivänä olisi kiva yllättää kaikki jotenkin, mutta tiedän siskollani olevan myös yritystä joten mietin olisiko viesti kuitenkin parempi. Hän voisi sitten rauhassa reagoida ilman että tarvitsee tarvittaessa peittää omia fiiliksiä. Ja en tiedä maltanko odottaa äitienpäivään asti. :hilarious:

Ei olla vielä päätetty varhaisultraan menosta. Sen jälkeen tuntuisi loogiselta kertoa lähimmille kavereille esim. ultrakuvan kanssa. Mutta jos ei varatakaan sitä, niin mietin myös jotain vappupallo paidan alla ideaa :laughing021 ja tosiaan oon vielä vaiheilla että kerrotaanko aika alussa omille perheille, vai odotellaanko sinne toukokuuhun. Oon nyt viidennellä viikolla vasta.. Miten aikasin te muut ootte kertoneet? Toisaalta helpottaisi jos tämä menisikin kesken, niin olisi kenelle puhua asiasta.
 
En ajatellut läheisille kertoa ollenkaan, annan puskaradion hoitaa työt, eka kuuluu et kauhee ku se akka on lihonu ja sitte alkaa epäilykset kun ei juhlissa juo:laughing025 lapsille sitte kun np ultra takana. Miehelle näytin heti testin...

Muoks. Meillä siis on tosi etäiset ja pitkät välit molempien vanhempiin ja sisaruksiin eikä oikeestaan koskaan ole ollut kuin toisemme ja lapset niin ei kukaan edes tiedä että yritettiin. Muutenkin kolmannen kohdalla elämä tuskin radikaalisti muuttuu vauvan myötä.
 
Muokattu viimeksi:
Mies oli työreissulla, laitoin testistä kuvan. Seuraavina päivinä kerroin kolmelle lähimmälle ystävälle ja pari päivää myöhemmin vielä äidille. Mies on kertonut töissä esimiehelle, kun oli jotain aiheesta udellut. Ollaankin sovittu, että ei tätä salailla tarvitse, jos joku sattuu kysymään tai tulee puheeksi.
 
Miehelle ensin kerroin, että menkat on myöhässä, kun aiheesta tuli puhetta. Seuraavana aamuna tein testin. Tuskin kenellekään muulle kerrotaan ennen niskaturvotusultraa. Ei olla aiemmistakaan kerrottu, mutta toisesta taisi kaikki kyllä jo arvata, kun yhtäkkiä loppui viinin juonti kesällä :grin
 
Me ei ajateltu kertoa vielä oikein kenellekään kun on niin alussa vasta. Molempien perheet asuvat kaukana ja itse en ole vanhempiani nähnyt sitten viime elokuun (koronan takia, kun asun pääkaupunkiseudulla ja he muualla missä tapauksia ollut todella vähän, ovat riskiryhmäläisiä kumpikin). Miehen äiti ja sisarukset asuvat ulkomailla. Töissä kerron varmaan jos on pakko, esim. pahoinvoinnin tai neuvola-/ultrakäyntien takia, mutta yritän varmaan pitää omana tietonani ainakin jonkin aikaa jos mahdollista.
 
Takaisin
Top