Lääkkeellisen tyhjennyksen kokemuksia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla vain kokemusta nt-ultrassa todetusta kkm. Silloin saatiin lääkkeet kouraan ja onnea tyhjennykseen, soittivat pari. Päivän päästä, että menikö kaikki hyvin. Mitään muuta seurantaa ei ollut. Käskettiin olemaan narkkarin yhteydessä, jos tulee vakavia oireita tms. Mitään jälkitarkastuksia ei ymmärtääkseni tehdä ainakaan julkisella, kuin jos kkm tapahtunut vasta rv 13-15 jälkeen?
Kuulostaa hirveän kylmältä toiminnalta, olen pahoillani, että jouduit kokemaan 😕

Ihmettelen suuresti, ettei kontrolliultria ja jälkitarkastuksia tehdä automaattisesti kaikille, varsinkin kun syntyvyys on muutenkin laskussa.
Toki itse kun on pääasiallisesti ollut lapsettomuushoitojen piirissä, omat kokemukset ovat olleet ”parempia”, eli mm.jälkitarkastus tehdään, kun suunnitellaan uutta alkionsiirtoa.

Huomenta!
Viikko sitten tilanne oli tosiaan se, että 7+4 sikiön koko oli 6+1 ja heikko syke. Lapsettomuushoitojen välissä alkanut spontaani raskaus, joten Pirhan alueella ei kontrolliultra lähtökohtaisesti sisälly. Kiitos ihanan neuvolan hoitajan sain kuin sainkin ajan äitiyspolille, ja eilen todettiin keskeytynyt keskenmeno, eikä enää tarvii olla epätietoisuudessa. Sain esilääkkeen ja huomenna lääkkeellinen tyhjennys kotona 😕

Jos jotain lohtua tulevaan koitokseen lääkäriltä sain, on se, että koska kaksi aiempaa tyhjennystä on mennyt suht ”helpolla” ja vuotoakin kestänyt vain reilu viikon, on kuulemma todennäköistä, että myös tämä seuraava noudattelee samaa kaavaa🤷🏻‍♀️
Itsellä syynä toistuviin keskenmenoihin on mitä ilmeisemmin fosfolipidivasta-aine oireyhtymä, jatkossa PAS siirroissa tuhdimmat tukilääkkeet ja tukoksia estävät piikit 🫣😩
Olo on hyvin sekava, 4 alkiota vielä pakkasessa ja pelottaa, että joutuu vielä monesti tämän kokemaan 😢
Tästä tuli nyt vähän tällainen oma napa postaus, kiitos kun tänne voi kuitenkin omia tuntojaan purkaa 💕

Jos jollain tuntuu, ettei tyhjennyspäivän jälkeen ”kaikki ole ok/asiaan kuuluvaa” tai että on vaiks kipua, mutta ei vuotoa nimeksikään, soittakaa sinne hoitavalle taholle ja pyytäkää päästä näytille/ ultraan, matalalla kynnyksellä😐
Mulla oli vielä kohtuun, sunnuntain lähes muka täydellisen tyhjentymisen jälkeen, jäänyt jotain tukkeeksi ja sain 4 uutta cytoa avittamaan loppujenkin ulostulon. Kipujen ja käytännössä olemattoman jälkivuodon takia pääsin päivystysajalle, vaikka tuntui, etten ollut heidän mielestään tarpeeksi kipeä saadakseni aikaa😬
En halua pitkittää tätä prosessia yhtään turhaa päivää pidemmälle, eikä mielestäni meidän kuulu kärvistellä yhtään enempää kuin on pakko. Ugh. 😅😢

Mulla olisi huomenna edessä tyhjennys kotona. Alkio sydän lakannut lyömästä 9+0. Eilen sain naistenpolilla sen ensimmäisen pehmittävän lääkkeen joka on saanut menkkajomoa aikaiseksi mutta ei vielä vuotoa, viime yönä otin särkylääkkeen kun oli supistuksen omainen tunne kohdussa. Olo on ollut etova ja heikko eilisestä asti. Huominen jännittää kovasti, mulla ei oo kovin korkea kipukynnys. Oon ajatellut olla päivän yksin mutta tarvittaessa saan kaverin kotiin🤔 ahdistaa ja surettaa niin kovasti kun meille ei tulekaan kesävauvaa 💔

Muoks päivittelen tähän samalla että miten tyhjennys meni.
Olin varautunut kärsimykseen mutta lopputulos oli kuitenkin ihan jees.
Edellis yönä oli ollut jo jotain kohtutuntemuksia siitä mifegynestä ja heräsin niihin varmaan tunnin välein.
Laitoin aamulla 7:30 4 kpl cytoteceja emättimeen ja jatkoin vielä pötköttelyä tunnin. Otin ohjeiden mukaan Buranaa 800mg ja Panadolia1 g.
Ekojen cytojen jälkeen ei ollut oikeastaan mitään kummempaa tuntemusta kuin että suoli alkoi tyhjenemään ja ravasin vessassa. Katsoin yhden leffan ja makoilin sohvalla ja söin aamupalaa. Klo 10:30 laitoin 2 cytoa kielen alle liukenemaan ja siitä ehkä 30 min niin alkoi ekat veret lorisemaan pönttöön ja supistuksia tulemaan. Tätä ennen en ollut vuotanut vielä tippaakaan. Söin vielä lounasta kunnes alkoi tuntumaan että alkaa tapahtua jotain enemmän ja piti alkaa jo keskittymään hengittämiseen. Menin pöntölle tuskissani ja pusersin jotain ulos, kivut loppui siinä istuessa. Tässä vaiheessa en vielä tiennyt että olin synnyttänyt alkio ja istukan. Tämän jälkeen loppu päivä meni aika rennosti. Verta ei tullut kovin runsaasti, ainoastaan pöntöllä istuessa oikeastaan. Olin varautunut isompaan verilöylyyn. Käytin koiraakin kävelyllä ja tein ruokaa perheelle. Illasta tuli vielä supistuksia mutta tuntui että mitään ei juuri valunut ulos. Aloin miettimään että ei varmaan oo tyhjentyny kokonaan ja soittaisin aamulla polille. Yöllä heräilin muutaman kerran tuskaisen oloon joka tuntui lähinnä suolistoturvotukselta. Tänä aamuna kun heräsin niin aluksi tuntui että oliko tää nyt kuitenkin tässä ja kaikki tuli ulos, mutta kun aloin touhuilemaan, niin alkoi tulemaan paineen tunnetta ja jatkuvaa pöntöllä ravaamista mutta verta ei juuri tullut ulos eikä kyllä muutakaan. Lisäksi oli menkkajomoa vielä selässä ja mahassa. Päätin vielä lähteä päivystykseen koska tunne oli että kaikki ei ole tyhjentynyt. Päivystyksessä poistettiin pihdeillä iso kalvon palanen kohdunsuulta ja ultrassa todettiin että vielä jotain riekaletta on kohdussa. Niihin sain vielä 2 cytoteciä jotka laitoin kielen alle välittömästi. Supistuksia tuli ja vuotoa siteeseen asti pari tuntia, nyt on taas rauhoittunut.

Toivon todella paljon että tämä oli tässä🙏 raskaustesti 5 viikon päästä.

Muokattu viimeksi:
Mulla olisi huomenna edessä tyhjennys kotona. Alkio sydän lakannut lyömästä 9+0. Eilen sain naistenpolilla sen ensimmäisen pehmittävän lääkkeen joka on saanut menkkajomoa aikaiseksi mutta ei vielä vuotoa, viime yönä otin särkylääkkeen kun oli supistuksen omainen tunne kohdussa. Olo on ollut etova ja heikko eilisestä asti. Huominen jännittää kovasti, mulla ei oo kovin korkea kipukynnys. Oon ajatellut olla päivän yksin mutta tarvittaessa saan kaverin kotiin🤔 ahdistaa ja surettaa niin kovasti kun meille ei tulekaan kesävauvaa 💔

Muoks päivittelen tähän samalla että miten tyhjennys meni.
Olin varautunut kärsimykseen mutta lopputulos oli kuitenkin ihan jees.
Edellis yönä oli ollut jo jotain kohtutuntemuksia siitä mifegynestä ja heräsin niihin varmaan tunnin välein.
Laitoin aamulla 7:30 4 kpl cytoteceja emättimeen ja jatkoin vielä pötköttelyä tunnin. Otin ohjeiden mukaan Buranaa 800mg ja Panadolia1 g.
Ekojen cytojen jälkeen ei ollut oikeastaan mitään kummempaa tuntemusta kuin että suoli alkoi tyhjenemään ja ravasin vessassa. Katsoin yhden leffan ja makoilin sohvalla ja söin aamupalaa. Klo 10:30 laitoin 2 cytoa kielen alle liukenemaan ja siitä ehkä 30 min niin alkoi ekat veret lorisemaan pönttöön ja supistuksia tulemaan. Tätä ennen en ollut vuotanut vielä tippaakaan. Söin vielä lounasta kunnes alkoi tuntumaan että alkaa tapahtua jotain enemmän ja piti alkaa jo keskittymään hengittämiseen. Menin pöntölle tuskissani ja pusersin jotain ulos, kivut loppui siinä istuessa. Tässä vaiheessa en vielä tiennyt että olin synnyttänyt alkio ja istukan. Tämän jälkeen loppu päivä meni aika rennosti. Verta ei tullut kovin runsaasti, ainoastaan pöntöllä istuessa oikeastaan. Olin varautunut isompaan verilöylyyn. Käytin koiraakin kävelyllä ja tein ruokaa perheelle. Illasta tuli vielä supistuksia mutta tuntui että mitään ei juuri valunut ulos. Aloin miettimään että ei varmaan oo tyhjentyny kokonaan ja soittaisin aamulla polille. Yöllä heräilin muutaman kerran tuskaisen oloon joka tuntui lähinnä suolistoturvotukselta. Tänä aamuna kun heräsin niin aluksi tuntui että oliko tää nyt kuitenkin tässä ja kaikki tuli ulos, mutta kun aloin touhuilemaan, niin alkoi tulemaan paineen tunnetta ja jatkuvaa pöntöllä ravaamista mutta verta ei juuri tullut ulos eikä kyllä muutakaan. Lisäksi oli menkkajomoa vielä selässä ja mahassa. Päätin vielä lähteä päivystykseen koska tunne oli että kaikki ei ole tyhjentynyt. Päivystyksessä poistettiin pihdeillä iso kalvon palanen kohdunsuulta ja ultrassa todettiin että vielä jotain riekaletta on kohdussa. Niihin sain vielä 2 cytoteciä jotka laitoin kielen alle välittömästi. Supistuksia tuli ja vuotoa siteeseen asti pari tuntia, nyt on taas rauhoittunut.

Toivon todella paljon että tämä oli tässä🙏 raskaustesti 5 viikon päästä.
Minäkin täällä kesäkuisista 2026 💔😔. Eilen toisessa varhaisultrassa todettiin kkm. Raskausviikkojen piti olla 8+5, mutta alkio vastasi vain 7+1 eikä sykettä enää näkynyt. Spontaani vuoto ei ole ainakaan vielä alkanut ja sain Hyvinkäälle onneksi jo torstaille tyhjennykseen.. jännittää tosi paljon toi tyhjennys kokemuksena. Aiemmin yksi spontaani km ollut, mikä oli aika kivuton ja nopea kokemus.

Minäkin täällä kesäkuisista 2026 💔😔. Eilen toisessa varhaisultrassa todettiin kkm. Raskausviikkojen piti olla 8+5, mutta alkio vastasi vain 7+1 eikä sykettä enää näkynyt. Spontaani vuoto ei ole ainakaan vielä alkanut ja sain Hyvinkäälle onneksi jo torstaille tyhjennykseen.. jännittää tosi paljon toi tyhjennys kokemuksena. Aiemmin yksi spontaani km ollut, mikä oli aika kivuton ja nopea kokemus.
Oon pahoillani, tätä ei toivoisi kenellekään 💔 Voimia sulle tähän hetkeen ja tuleviin päiviin🙏 Mulla on olo helpottanut paljon tyhjennyksen jälkeen joka meni loppupeleissä hyvin, pelkäsin pahempaa.

Minäkin valitettavasti tulin kesäkuisista tänne 😔

Eikä💔😩 voimia ja tsemppiä sullekin!

Mulla tänään 13.45 aika Hyvinkäälle.. jännittää tuleva ilta, jos vuoto ja kivut onkin ihan kamalia. Mies onneks kotona tukena..
Tsemppiä ja jaksamista, ilmoittele tänne mmiten menee ❤️

Itse odotan, että naistenpolille tulee kutsu. Toivoisin, että alkaisi pian tulla itsekseen ulos. En millään tahtoisi lääkkeellistä tyhjennystä.
Olen tästä niin surullinen ja ahdistunut, että tuntuu ettei mikään lohduta. Pää ja silmät sattuu jo itkemisestä 😭💔 Tuntuu, että tämän kanssa on niin yksin.

Itse odotan, että naistenpolille tulee kutsu. Toivoisin, että alkaisi pian tulla itsekseen ulos. En millään tahtoisi lääkkeellistä tyhjennystä.
Olen tästä niin surullinen ja ahdistunut, että tuntuu ettei mikään lohduta. Pää ja silmät sattuu jo itkemisestä 😭💔 Tuntuu, että tämän kanssa on niin yksin.
mä itkin yhden yön ja päivän. Nyt tuntuu että itkut on itketty ja oon hyväksynyt tän tilanteen. Voi olla, että myöhemmin suru palaa vielä.. Ota aikaa surulle, itke ja puhu asiasta niin paljon kun tuntuu ❤️ mä avoimesti kerroin ystäväpiirissä tästä heillekin, jotka eivät vielä raskaudesta edes tienneet, ja sain tukea ja vertaiskokemuksia sieltäkin.

Täällä myös 9+0 viikolle kasvanut pieni ei enää kasvanutkaan, tiistaina todettiin eka yksityisellä seurantaultrassa ja halleluja sain sieltä päivystyslähetteen naistenklinikalle, mentiin siitä suoraan sinne. Odotettiin se rapiat 3 tuntia ja päästiin lääkärin pakeille, ultrasivat uudelleen ja kävivät tarkkaan läpi tilanteen. Ihania ihmisiä oli vuorossa, kohtasivat rauhassa ja hellyydellä. Saatiin samantien ohjeet ja mifegynen otin siellä. Nyt tänään aamulla cytot ja vuotoa on nyt kestänyt sen 3 tuntia. Onneksi vuotaa kunnolla, krampit tulee ja menee. Kannattaa liikkua kotona -painovoima auttaa tässäkin.

Täälläkin itkettiin 2 päivää tauotta mutta nyt tuntuu että on voimia hoitaa tämä vuotoasia loppuun ja startata taas puhtaalta pöydältä.

Tsemppiä meille kaikille tässä samassa tilanteessa ❤️

Täällä myös 9+0 viikolle kasvanut pieni ei enää kasvanutkaan, tiistaina todettiin eka yksityisellä seurantaultrassa ja halleluja sain sieltä päivystyslähetteen naistenklinikalle, mentiin siitä suoraan sinne. Odotettiin se rapiat 3 tuntia ja päästiin lääkärin pakeille, ultrasivat uudelleen ja kävivät tarkkaan läpi tilanteen. Ihania ihmisiä oli vuorossa, kohtasivat rauhassa ja hellyydellä. Saatiin samantien ohjeet ja mifegynen otin siellä. Nyt tänään aamulla cytot ja vuotoa on nyt kestänyt sen 3 tuntia. Onneksi vuotaa kunnolla, krampit tulee ja menee. Kannattaa liikkua kotona -painovoima auttaa tässäkin.

Täälläkin itkettiin 2 päivää tauotta mutta nyt tuntuu että on voimia hoitaa tämä vuotoasia loppuun ja startata taas puhtaalta pöydältä.

Tsemppiä meille kaikille tässä samassa tilanteessa ❤️
Voi ei, ai teilläkin kävi näin huono tuuri 😔

Minä sain myös äsken mifegynen polilla. Suositus oli laittaa cytot vasta lauantai-aamuna, mutta ohje oli vähintään 24h mifegynestä, joten mietin josko huomenna päivällä olisi kuitenkin ajankohdallisesti parempi. Viikonloppuna kun on jo vaikka mitä suunnitelmia, joita en aloituksen vuoksi haluaisi jättää väliin. Olipa nyt mälsä ajankohta näin viikonloppua kohti tämä aloitus, isänpäivä ja kaikki..

Tänään tullut varmistus, vaikka viikko sitten vähän jo aloittelin surutyötä, kun kuulin, että pieni 2 viikkoa liian pieni, eikä sydänääniä silloin saatu kuuluviin.
Nyt vaan odotellaan soittoa naistentautien poliklinikalta.

Toivottavasti menee nopeasti ohi, itsekseen tuskin enää poistuu, kun ei kolmessa viikossakaan ole mitään tapahtunut.
Sentään oireet on loppuneet vihdoin.

Kävin itse samoja tuntemuksia läpi ensimmäisten päivien aikana, tuntui että on ihan yksin ja muut vaan jatkaa elämää. Mulla oli 3 päivää tyhjennyksestä joku käännekohta kun loppui itkut ja alkoi olemaan hyväksyvämpi olo. Alussa sitä ui tosi syvissä vesissä. Kovasti Tsemppiä sinne, aika parantaa 💓🙏

Kävin itse samoja tuntemuksia läpi ensimmäisten päivien aikana, tuntui että on ihan yksin ja muut vaan jatkaa elämää. Mulla oli 3 päivää tyhjennyksestä joku käännekohta kun loppui itkut ja alkoi olemaan hyväksyvämpi olo. Alussa sitä ui tosi syvissä vesissä. Kovasti Tsemppiä sinne, aika parantaa 💓🙏
Kiitos ❤️ Tiedän että aika tekee tehtävänsä ja tätä olen itselleni jankuttanut. Tänään on ollut parempia hetkiä, sitten se kuva ultran ruudusta tulee silmiin jossa syke ei enää näy ja taas hanat aukeaa eikä loppua näy. Luulen, että juurikin kun saan tyhjennyksen käyntiin, niin sitten on ehkä helpompi siirtyä eteenpäin.

Kiitos ❤️ Tiedän että aika tekee tehtävänsä ja tätä olen itselleni jankuttanut. Tänään on ollut parempia hetkiä, sitten se kuva ultran ruudusta tulee silmiin jossa syke ei enää näy ja taas hanat aukeaa eikä loppua näy. Luulen, että juurikin kun saan tyhjennyksen käyntiin, niin sitten on ehkä helpompi siirtyä eteenpäin.
Mullakin se kuva kummitteli alussa, nyt kaduttaa että en ottanut mitään kuvaa muistoksi. Ei sitä siinä shokkitilassa tajunnut pyytää.

Mullakin se kuva kummitteli alussa, nyt kaduttaa että en ottanut mitään kuvaa muistoksi. Ei sitä siinä shokkitilassa tajunnut pyytää.
Kieltäyin myös ottamasta. Mutta laitoin klinikalle viestin perään, että voisin sittenkin ottaa kuvan, niin sain sähköpostiin. En tiedä mikä järki on katsoa kuvaa ja itkeä. Ehkä se on juuri sitä surun työstämistä.

Minulla on ihan parin viikon päästä vuosi nt-ultrassa jossa myöskin todettiin, että syke on sammunut.

En tiedä lohduttaako sinua, mutta muistan edelleen sen ultraustilanteen kristallinkirkkaana, ja sen näyn siinä näytöllä. Pystyn kuitenkin nyt esimerkiksi kirjoittamaan muistosta ilman itkua, vaikka asia herkistääkin. Tarkoitan tässä vaan sanoa, että kaikesta ei tarvitse päästä yli, mutta asiaan jotenkin tottuu ja sen kanssa oppii elämään.

Osanotto sinulle ja muillekin juuri keskenmenomankeliin joutuneille.

Takaisin