Lääkkeellisen tyhjennyksen kokemuksia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon viisi vuotta sitten kirjoittanut tähän ketjuun oman kauhukokemukseni ja haluaisin nyt jakaa myös täysin toisenlaisen tarinan, kun nyt valitettavasti samassa tilanteessa taas ollaan. Toivottavasti se antaa lohtua muillekin, jotka pelkäävät tyhjennystä kenties aiempien huonojen kokemusten jälkeen niin kuin itsekin pelkäsin.

6.3. todettiin siis varhaisultrassa keskeytynyt keskenmeno. Viikkoja piti olla 7+3, mutta oletettavasti raskaus oli keskeytynyt jo melko pian plussan jälkeen, koska kohdussa oli vain tyhjä ruskuaispussi. Tasan viikko myöhemmin pääsin gynen polille, jossa tarkemmalla ultralla näkyi edellisten lisäksi myös jotain alkioksi sopivaa, muttei mitään viikkoja vastaavaa, eikä tietenkään sykettä. Sain mifegynen ja pari päivää sairauslomaa ja lähdin kotiin.

Ensimmäisen lääkkeen jälkeen ei tapahtunut vielä mitään ja varsinainen tyhjennys aloitettiin pari päivää polikäynnin jälkeen. Otin cytotecit ohjeen mukaan suun kautta ennen sairaalaan lähtöä ja siitä noin tuntia myöhemmin alkoi kuukautisvuodon tyyppinen verinen vuoto, jonka huomasin vessareissulla. Kipuja ei ollut käytännössä juurikaan, tuntuivat särkylääkkeiden läpi lähinnä tavallisilta kuukautiskivuilta. Noin kolme tuntia ekoista lääkkeistä tuntui siltä, että jotain tulee ulos ja pienten hyytymien seassa olikin tullut pois istukka ja muu raskauskudos. Tämä varmistettiin vielä ultralla.

Pieniä hyytymiä tuli vielä muutaman kerran, mutta jo iltapäivän puolella vuoto oli muuttunut tavallisen kuukautisvuodon tyyppiseksi. Menkkajomotukset jatkuivat loppupäivän, niiden kanssa pärjäsi särkylääkkeillä. Seuraavana päivänä vuoto oli hyvin maltillista, eikä kipuja ollut enää. Jotain yksittäisiä pieniä riekaleita/hötäleitä vuodon seassa on ollut, mutta ei mitään isompaa. Vuoto alkaa nyt myös jo hieman vaalentua.

Eli ei runsasta vuotoa, ei isoja hyytymiä, ei kipuja, ei dramatiikkaa (jos ei omaa hysterisointia lasketa). Jos ei olisi ultrattu, en olisi uskonut, että homma oli ohi näin vähällä vuodolla ja hyytymillä. Helpottaa myös henkistä puolta aika paljon, että tää fyysinen puoli meni näin helpolla.

Jospa mä vihdoin jaksaisin kirjoittaa omat kokemukset keskeytyneestä keskenmenosta ja lääkkeellisestä keskeytyksestä.
IVF hoitojen takia meillä oli varhaisultra julkisella 7+5, jossa löydettiin 5+5 vastaava alkio, mutta ei sykettä ja diagnoosi keskeytynyt keskenmeno. Sain samantien mifegynen ja cytotecit kotiin, jotka piti ottaa kaksi päivää myöhemmin. Torstaina otin lääkkeet ja ekojen lääkkeiden jälkeen ei tapahtunut mitään. Toisten lääkkeiden jälkeen alkoi tulla pahoja menkkakipuja, nousi kuume ja menin ihan horrokseen. Makasin sohvalla karseassa horkassa, vatsa sattui älyttömästi särkylääkkeistä ja TENS-laitteesta huolimatta ja nousi kuume. En pystynyt mittaamaan kuumetta, mutta myöhemmin mies mittasi sen yli 38°C särkylääkkeistä huolimatta. Illan mittaan tuli useampia hyytymiä ja raskausmateriaalia ja luulinkin kaiken tulleen ulos. Viikonloppuna lämpö nousi uudestaan (ei kuume) särkylääkkeistä huolimatta ja vatsa alkoi sattua. Sain tiistaiksi ultran, jossa sanottiin että kaikki raskausmateriaali on tullut ulos, vähän nestettä jäljellä, mutta tulehdusarvojen takia sain antibiootit.
Viikkoa myöhemmin vatsa alkoi taas kramppaamaan pahemmin ja vuoto runsastui. Ensin sanottiin omapolun kautta, että ei varmaan mitään vakavaa, seuraa tilannetta ja odotetaan, mutta kun sanoin etten enää kestä kun kipuja on päivittäin, sain ultran torstaille. Ultrassa löytyikin vielä raskausmateriaalia ja jäin samalla reissulla manuaaliseen tyhjennykseen. Olin henkisesti ihan rikki, kun olin käynyt keskenmenoa jo kaksi viikkoa läpi ja nyt istuin odottamassa tyhjennystä katselemassa ulos samoja maisemia kun esikoisen syntymän jälkeen. Itkin koko päivän sitä vääryyttä, että olin siellä, mutta kotiin ei tultu vauvan kanssa, vaan tyhjän kohdun kanssa. No, kivut ja lämpöily ovat ainakin loppuneet, joten uskon että vihdoin saatiin kaikki raskausmateriaali ulos ja keho pääsi palautumaan.

Todella rankka kokemus kaikin puolin, niin henkisesti kuin fyysisesti ja kivut olivat monin kerroin kovemmat kuin kuukautiskivut. En olisi pysynyt tolpillani, jos olisin yrittänyt ylös sohvalta pahimpien kipujen aikaan. Jos ikinä joudun käymään saman läpi, niin todennäköisesti pyydän manuaalisen tyhjennyksen heti tai ainakin vahvemmat kipulääkkeet, 1g panadol ja 800mg burana oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Toivottavasti toista kertaa ei tule, en tiedä miten jaksaisin sen henkisesti...

Täältä yksi kokemus lisää tälle puolelle.

Torstaina lääkäri teki vielä ultran varmistaakseen, että ei oo muutoksia ja sisätutkimuksen. Tältä reissulta sain 3x4kpl kotona otettavia lääkkeitä mukaan. Ensimmäisenä otettavaa lääkettä he eivät antaneet mukaan vaan se piti mennä ottamaan sairaalaan kätilön valvonnassa. Nämä valvotut lääkkeen otot tehdään normaalisti arkisin, mutta sanoin että meille olisi helpompaa välimatkojen takia tulla jo lauantaina aamulla hakemaan se ensimmäinen lääke ja se onneksi onnistui niin.

Lauantaina aikaisin naistenpolille, Kätilö vielä haastatteli ja kertoi miten homma menee tästä eteenpäin. Otin lääkkeen, joka ei aiheuttanut kipuja tai vuotoa ollenkaan. Seuraavat lääkkeet 4kpl laitettiin sunnuntaina heti aamulla emättimeen, koska vuotoa ei ollut. Vajaan tunnin sisään alkoi nipistely kohdussa ja samalla alkoi myös kevyt vuoto. Kolmen tunnin päästä aamulääkkeestä alkoi todella voimakkaat supistelut. Tämä tietysti henkilökohtaista, mutta vähän ihmettelin kun sanottiin kipujen olevan menkkamaisia, niin oli tuo kipu moninkertaista mulla ainakin. Hengittäminen oli sen verran vaikeaa supistuksien ajan, että kumppani joutui auttamaan että sain hengitettyä kunnolla. Supisteluvaihe kesti arviolta puoli tuntia. Sen jälkeen tuli selkeästi isompaa vuotoa ja raskausmateriaalia/hyytymiä pois. Seuraavat lääkkeet (sama lääke kun aamulla) otin 8h aamulääkkeen jälkeen, tällä kertaa suun kautta koska vuoto oli alkanut. Nämä teki illan aikana pieniä supisteluja, nyt enemmän sellaisia menkkamaisia.

Mulle jäi optioksi nyt maanantaille ottaa aamulla vielä 4kpl suun kautta, mutta en kokenut tarvetta. Haittaa ei kuulemma olisi ollut, jos olisin ottanut. Uskon ja toivon, että kaikki tuli eilen pois. Särkylääkkeinä määrättiin 600mg Burana ja 1000mg para-tabs.

Jälkitarkastusta ei tehdä, ellei vuoto jatku yli kolmea viikkoa tai jälkeenpäin ala kovia kipuja.

Tämä kokemus Novasta Keski-Suomessa. Täytyy vielä nostaa esiin Novan henkilökunnan ammattimaisuutta tällaisessa tilanteessa. Jokainen kohtaaminen puhelimen ajanvarauksesta, lääkäriin, kätilöihin ja kätilöopiskelijaan tekivät tästä kokemuksesta omalta osaltaan paljon helpomman käydä läpi. 💜

Jännä miten erilaisia ohjeita on hyvinvointialueiden välillä. Mulle annettiin polilla annetun mifegynen lisäksi 4 cytotecia, jotka otettiin 20min välein tyhjennyspäivän aamuna ja siinä kaikki. Jälkitarkastuksena toimii kotona tehtävä raskaustesti 3-4 viikon päästä tyhjennyksestä ja jälkivuodon kestoksi oli ohjeistettu 6vrk-6vk.

Joo raskaustestejä sain kaks mukaan. Yrityksen saa aloittaa, kun vuoto on loppunut ja itsestä siltä tuntuu. Ei tarvii siis odottaa seuraavia kuukautisia. Mut jokainen menee lääkärin ohjeiden ja omien tuntemuksien mukaan. 💜

Onkohan kuinka normaalia, kun eilen tehtiin lääkkeellinen tyhjennys osastolla kkm vuoksi, että tänään on ollut viiltäviä kipuja vatsalla, ei jatkuvana vaan välillä nippasee ja vihloo. Vuoto oli eilen runsasta vaan hetken aikaa ensimmäisten cytojen jälkeen ja silloin tuli isompia hyytymiä.. Toisten ja kolmansien cytojen jälkeenkin pysyi vuoto niukkana ja olin aika kivuton. Kuinka pitkään mahakipuja on odotettavissa tyhjennyksen jälkeen... jälkivuoto on aika kotonakin ollut aika niukkaa..

Mulla ainakin oli satunnaisia koviakin vihlontoja viikon verran tyhjennyksen jälkeen. Soittelin silloin ja sanottiin, et jos jatkuu yli viikon, niin vois tulla näytille!

@Piisku kiitos paljon nopeasta vastauksesta! ❤️ Ehkä mäkin tässä uskallan muutaman päivän seurata kun kuumetta ym ei oo ja ehkä se on ihan ok et ei oo ihan normaali olo heti tyhjennyksen jälkeisinä päivinä. Tuli vaan heti kaikki kauhuskenaariot mieleen mitä lukenut ympäri nettiä sekä muistui esikoisen syn. jälkeinen kohtutulehdus kun istukkaa jäi kohtuun,.

Varaudun jo henkisesti lääkkeelliseen tyhjennykseen ensi viikolla, ja toiveena tehdä se kotona. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, montako päivää sairaslomaa töistä olette tarvinneet?

Varaudun jo henkisesti lääkkeelliseen tyhjennykseen ensi viikolla, ja toiveena tehdä se kotona. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, montako päivää sairaslomaa töistä olette tarvinneet?
Mulla oli muistaakseni määrätty tyhjennyspäivä ja sitä seuraava. Tyhjennys oli kuitenkin perjantaina niin oli sitten onneksi siinä se sunnuntaikin aikaa levätä. Varmaankin aika yksilöllistä on sairaslomapäivien tarve, omalla kohdalla tuo tuntui riittävän vaikkakin täytynee lisätä, ettei tyhjennys vielä tuolloin viikonloppuna mennyt loppuun asti. Riippuu varmasti tosi paljon myös siitä, kuinka henkisesti jaksaa. Mulla oli tm niin ehdin siihen onneksi varautua tovin ja oli helpotus, kun tyhjennys saatiin lopulta tehtyä.

Paljon voimia sinulle❤️

Uskoisin että katsotaan tilanteen mukaan. Jostakin luin sillon että tyhjennyspäivä ja seuraava olisi automaattisesti, mutta itse olin kyllä viikon kun oli niin henkisesti raju kokemus. Jos tuntuu että tuo muutama päivä ei riitä, kannattaa pyytää lisää. Tsemppiä kovasti tyhjennykseen💔💜

@Liljankukka🌸 @Blueberr Kiitos paljon vastauksistanne ja tsempeistä! Tyhjennys osuu minulla arkipäiville, joten hyvä tietää, että todennäköisesti ainakin kaksi päivää kannattaa pitää työkalenteri vapaana. Minulla on tuulimuna, joten sinänsä henkisesti helpottavaa, että asia etenee ja pääsee taas yrittämään uudestaan myöhemmin.

2-3 päivää taitaa olla suositus. Mä pyysin viikon, henkisesti rankka kokemus ja vaikka olisikin "vain" tuulimuna voi siltikin tehdä kipeää. Tsemppiä. 💜

Kiitos @Hedi88! Kävin kontrollissa ja tuulimuna oli ennallaan. Ensi viikolla vasta pystyn aikatauluhaasteiden takia aloittamaan tyhjennyksen ja kuulemma kolme sairaslomapäivää tulee täällä. Sinänsä hyvä että sen jälkeen on suoraan viikonloppu, niin saa pari päivää lisää lepoaikaa. On varmasti rankkaa fyysisesti ja henkisesti. 💔

Kirjoittelen tänne sitten kokemuksia miten meni. Näiden lukeminen on ollut tärkeää vertaistukea, niin jospa omasta kokemuksestakin on jollekin tulevaisuudessa hyötyä tai vertaistukea.

No niin, nyt voisin muutaman päivän kokemuksella vähän jakaa omia kokemuksia lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Jospa siitä saa joku vertaistukea. Yhden pahoinvointilääkkeen ja neljän tyhjennyslääkkeen lisäksi annettiin kaksi Tramalia mukaan. Alkulääkkeen sain kaksi päivää ennen tyhjennystä.

Ensimmäisen päivän aikataulu oli aikalailla tällainen:

Klo 8 pahoinvointilääke Metoclopramide
Klo 8.45 Burana 800mg ja Paracetamol 1000mg
Klo 9.15 Cytotec 4kpl emättimeen ja tunti makoilua.
Lähempänä 11.30 lievää juilintaa ja lievää huimaavaa oloa.
Klo 11.40 Ensimmäiset vuodot ja hyytymää. Otin tässä vaiheessa yhden Tramalin kuten oli ohjeistettu.
Klo 12 eteenpäin kipu alkoi pikkuhiljaa voimistua
Klo 12.40 TENS-laite käyttöön
Alaselkäsärkyä ja menkkamaista kipua.

Sidettä sai vaihtaa noin parin kolmen tunnin välein koko päivän. Välillä vuoto väheni ja iltaa kohden alkoi taas voimistua. Illalla tuli ihan selkeän supistusmaisia kipuja. Otin kahdeksan tunnin välein 800mg Buranaa ja 1000mg parasetamolia. TENS-laite oli käytössä koko päivän.

Ensimmäinen päivä meni kokonaisuutena tilanteen huomioon ottaen hyvin. Lääkkeet ja TENS auttoi pitämään kivut siedettävinä.

Toisena päivänä otin taas kipulääkkeet aamusta, mutta en Tramalia. Nukuin hyvin ja yöllä ei tarvinut vaihtaa sidettä kuin kerran. Toinen päivä oli helpohko, otin toisen satsin kipulääkkeitä iltapäivällä. Kipuja ja vuotoa oli vähemmän, iltaa kohden vähän voimistuen. Ajattelin, että pääsen aika helpolla.

Kolmas aamu olikin raju herätys todellisuuteen. Heräsin ennen kuutta aamulla voimistuviin vatsakipuihin, jotka nopeasti muuttuivat tosi kivuliaiksi ja polttaviksi supistuksiksi. Oli pakko viettää aamusta iso osa pöntöllä kippurassa istuen ja vuotaen. Kipu säteili reisiin ja alaselkään. Otin kipulääkesatsin ja pistin TENS-laitteen kovalle, mutta eivät juuri helpottaneet. Vähän myöhemmin tajusin vihdoin ottaa toisen Tramalin. Pari kolme tuntia oli tosi kipeitä, sitten alkoi pikkuhiljaa pahin helpottamaan, en tiedä paljonko siitä oli Tramalin ansiota.

Loppupäivä olikin sitten lievempää kipua, otin jossain vaiheessa lisää Buranaa ja parasetamolia. Tuon jälkeen ei noin kipeitä tuskia ole onneksi ollut. Supistuksista tuli kyllä ihan uudenlainen kunnioitus synnyttäneitä kohtaan, huh huh.

Neljäntenä päivänä lääkkeitä tarvi ottaa vähemmän ja vuoto vähentyi.

Nyt viidentenä päivänä ei yöllisen vähän isomman vuotohetken ja lievähkön säryn jälkeen ole tarvinut ottaa kipulääkkeitä ja vuoto on ollut vähäistä.

Nähtäväksi jää, kuinka kauan vuotelu kestää. Tuli yllätyksenä, että vasta kolmas päivä oli se kivuliain. Onneksi oli riittävästi sairaslomaa ja vielä viikonloppu päälle, ei olisi töistä tullut mitään. Epätietoisuus tässä on ikävää, kun ei yhtään tiedä, onko kaikki tullut ulos ja tuliko hyytymiä riittävästi. Kontrolliraskaustestiä pitää odotella vielä viikkoja. Ei tämä mikään kiva kokemus ole ollut, mutta toivon, että mahdollisimman pian ohi.

Edit 17.6. Jälkivuoto oli vähäistä, lähinnä tiputtelua ja myöhemmin ruskeaa tuhrua. Parin viikon jälkeen oli vain hyvin vähäistä tuhrua silloin tällöin. Herkkä digitesti näytti neljä viikkoa tyhjennyksestä ei raskaana, samoin normivahvuinen liuskatesti oli tyhjä. Eli minun osaltani tyhjennys onnistui. Nyt viitisen viikkoa tyhjennyksestä odotan edelleen menkkoja, mitään viitteitä niihin ei vielä ole ollut.

Edit2. Menkat alkoi lähes kuusi viikkoa tyhjennyspäivästä.

Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt reilu 3 viikkoa tyhjennyksestä ja oli jo muutaman päivän ettei tullut juuri mitään. Nyt yhtäkkiä taas ihan kirkasta verta. Mikähän on normaalia ja mikä ei.. eikai ne vielä menkat voi olla..? Viime viikolla tuli yksi isompi hyytymän tapainen ulos yhtäkkiä ja sit väheni vuoto..

@Pepino tuo kipujen voimakkuus tuli itsellekkin yllätyksenä. Mulle sanottiin, että kivut on menkkamaisia ja pahimmasta piikistä puhuttiin kipukohtauksena. Jos mulle olis sanottu, että tulen saamaan voimakkaita ja kipeitä supistuksia olisin varautunut ihan eritavalla. Ymmärrän myös, että kivun skaala on jokaisella erilainen, mutta mun mielestä ei synnyttäneellekkin voi kertoa, että tulet todennäköisesti kokemaan mahdollisesti kovaa supistelua.

@Pepino tuo kipujen voimakkuus tuli itsellekkin yllätyksenä. Mulle sanottiin, että kivut on menkkamaisia ja pahimmasta piikistä puhuttiin kipukohtauksena. Jos mulle olis sanottu, että tulen saamaan voimakkaita ja kipeitä supistuksia olisin varautunut ihan eritavalla. Ymmärrän myös, että kivun skaala on jokaisella erilainen, mutta mun mielestä ei synnyttäneellekkin voi kertoa, että tulet todennäköisesti kokemaan mahdollisesti kovaa supistelua.
Samaa mieltä, voisi puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Ymmärrän, etteivät varmaan halua pelotella, mutta olisi kiva tietää, mitä on oikeasti edessä.

Jatkuiko @Vertsu sinulla vuoto? Täällä nyt alkoi jokin ruskea tuhru yllättäin, moneen päivään ei ollut mitään. Ihan samanlaista kuin menkat olisi tulossa, vaikka voiko se olla edes mitenkään mahdollista puolitoista viikkoa tyhjennyksestä. 🤔

@Pepino Mullahan kävi niin että sitten vuoto taas loppui pariksi päiväksi ja alkoi taas veristä vuotaa. Luulin että menkat alkoi, mutta ei kun kesti vaan hetken. 4vk jälkitarkastuksena toimiva raskaustestihän näytti positiivista.
Soittelin polille ja kävin siellä ultrassa ja olihan siellä vielä materiaalia sitten kohdussa. Sain valita varataanko heti hysteroskopia vai odottelenko pari viikkoa alkaako kuukautiset ja tuleeko sen mukana sitten pois. Pelokkaana valitsin odottaa. Turhauttaa, tässä on nyt mennyt 2kk km toteamisesta ja edelleen jälkipyykki jatkuu.. Kellään kokemuksia tuosta ym. Toimenpiteestä?

@Pepino Mullahan kävi niin että sitten vuoto taas loppui pariksi päiväksi ja alkoi taas veristä vuotaa. Luulin että menkat alkoi, mutta ei kun kesti vaan hetken. 4vk jälkitarkastuksena toimiva raskaustestihän näytti positiivista.
Soittelin polille ja kävin siellä ultrassa ja olihan siellä vielä materiaalia sitten kohdussa. Sain valita varataanko heti hysteroskopia vai odottelenko pari viikkoa alkaako kuukautiset ja tuleeko sen mukana sitten pois. Pelokkaana valitsin odottaa. Turhauttaa, tässä on nyt mennyt 2kk km toteamisesta ja edelleen jälkipyykki jatkuu.. Kellään kokemuksia tuosta ym. Toimenpiteestä?
Minulle tehtiin keskenmenon jälkeen hysteroskopia kahdesti, toinen hereillä puudutuksessa ja toinen leikkaussalissa nukutuksessa.

Hereillä ollessa toimenpide oli ihan ok. En todellakaan tykännyt siitä, mutta se oli silti siedettävä. Puudutusaineeseen reagoin ehkä vähän yllättävänkin voimakkaasti ja säikähdin sitä, mutta se vei toisaalta hetkeksi huomiokyvyn toimeenpiteen inhottavimmasta osasta joka on heti alussa. Pääasiassa koin epämukavaa paineentunnetta kohdun alueella toimeenpiteen ajan, ja oli ihan kiinnostavaa kun sai näytöltä seurata mitä tapahtuu. Minulla tuo toimenpide kesti vielä tosi kauan, tyyliin 40min kun normaalisti voi riittää varttikin. Koska se ei onnistunut käytössä olevissa välineillä, niin varattiin aika leikkaussaliin. Siellä se onnistui kohtalaisesti, joskin toimenpide keskeytettiin kun kohtuun tuli vahingossa reikä. Tarkistusultrassa tästä 3 viikkoa myöhemmin kuitenkin kohtu oli kunnossa ja residuaa oli jäljellä noin 0,5cm halkaisijaltaan oleva palanen, jota sieltä ei enää poisteta. Pääsin seuraavassa menkkakierrossa jo takaisin lapsettomuushoitoihin.

Kovasti tsemppiä pitkän keskenmenoprosessin kanssa! Mulla meni km toteamisesta 4kk ja 3 viikkoa, minulle tehtiin 2 lääkkeellistä tyhjennystä, 1 kaavinta ja 2 hysteroskopiaa. Tämä oli kuitenkin tosi harvinaisen vaikea tapaus, enkä usko että sinulla (tai juuri kellään muulla) noin pitkää prosessia tulee. Kannattaa olla kuitenkin aktiivinen ja uskaltaa hakeutua noihin toimenpiteisiin vaikka pelottaisikin. Niitähän ei myöskään välttämättä saa kuin noin 2-3 viikon päähän, ja hysteroskopia tulisi tehdä tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa. Minusta hysteroskopia oli paljon vähemmän kivulias jos sitä vertaa vaikka lääkkeelliseen tyhjennykseen.

Jos saat menkat, ja sinua niiden jälkeenkin epäilyttää että tyhjenikö kohtu, vaadi päästä hcg-verikokeeseen. Samaten jos menkkavuoto pitkittyy, minä soitin esim 10. vuotopäivänä jo lisäohjeita.

Takaisin