Lääkkeellisen tyhjennyksen kokemuksia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
IMG_1523.jpeg
Lääkkeellinen tyhjennys oli 4.12. Lähti vuotamaan lähes heti ja tuntui, että kaikki enin materia tuli samana iltana jo pois. Jälkivuoto loppui kokonaan muistaakseni 15.12. Mielestäni tein täysin negatiiviset, raskaustestin sekä ovulaatiotestin jo 17.12. Eilen illalla, sekä tänään aamulla oon saanut nyt tällaisia hailuroita raskaustesteihin. Voiko olla, että tuollaiset hailurat olisi pysynyt tässä kokoajan, vaikka kuvittelin, että näyttäisi täysin negaa. 😩 Ja jotenkin laimeemmasta pissasta sit näyttänyt aiemmin jo täysin blancolta tuolloin 17.12.

Nyt tietysti haaveilen, että olisikin jo uusi raskaus kyseessä, vaikka todennäköisempää onkin, että hcg ei ole vielä täysin laskenut edellisestä.

View attachment 140223Lääkkeellinen tyhjennys oli 4.12. Lähti vuotamaan lähes heti ja tuntui, että kaikki enin materia tuli samana iltana jo pois. Jälkivuoto loppui kokonaan muistaakseni 15.12. Mielestäni tein täysin negatiiviset, raskaustestin sekä ovulaatiotestin jo 17.12. Eilen illalla, sekä tänään aamulla oon saanut nyt tällaisia hailuroita raskaustesteihin. Voiko olla, että tuollaiset hailurat olisi pysynyt tässä kokoajan, vaikka kuvittelin, että näyttäisi täysin negaa. 😩 Ja jotenkin laimeemmasta pissasta sit näyttänyt aiemmin jo täysin blancolta tuolloin 17.12.

Nyt tietysti haaveilen, että olisikin jo uusi raskaus kyseessä, vaikka todennäköisempää onkin, että hcg ei ole vielä täysin laskenut edellisestä.
Ihan hyvin voi vielä näkyä haamu tuon edellisenkin raskauden takia, mutta jos olet samalla testillä jo negaa testannut, niin kyllähän se lupaavalta kuulostaisi, että olisi voinut jo uusikin raskaus alkaa. Toivotaan että lähtee testi vahvistumaan!

Lisään aiempaan kirjoitukseeni vielä, että maanantaina päädyin oman mielenrauhani vuoksi varaamaan yksityiseltä jälkitarkastuksen kun sitä ei julkiselta puolelta täältä Turusta annettu.

Vuoto ollut edelleen mielestäni niukahkoa, omiin kuukautisiini verrattuna esimerkiksi, mutta keskiviikkona tuli hieman enemmän vuotoa ja myös kaksi isompaa hyytymää illan aikana.

Tänään perjantaina oli jälkitarkastuksen vuoro ja kaikki raskausmateriaali oli onneksi poistunut. Eli omalla kohdalla vaikka kivut oli kovat kestivät ne vain lyhyehkön aikaa ja vuoto ollut hyvinkin "helppoa". Vaikka olin isoilla vaipoilla varautunut, niin ihan tavallisia normi- ja yösiteitä vaihtelin pelkästään hygienian enkä täyttymisen vuoksi.

Nyt tuntuu että voi vihdoin alkaa mennä asian kanssa eteenpäin ja paljon olen keskenmenoa surrut, käsitellyt ja itkenyt, mutta tuntuu että nyt monen viikon jälkeen saa jotenkin asian kanssa myös rauhaa.

Tässä siis oma tarinani ja kokemukseni asiasta tältä erää. Paljon lämpöisiä ajatuksia muille samassa tilanteessa olleille ja oleville.

Kuinkas pian ootte uskaltanut olla yhdynnässä? Mulla ei ole nyt kahteen päivään tullut enää vuotoa, et jokohan tänään uskaltais?
Toisaalta ihan mukavaa vaihtelua näin reilu 2 vuoden yrityksen jälkeen, et molemmat oikeen odottaa, et millon saa vihdoin harrastaa seksiä 😂
Mua panetti jo seuraavana päivänä mutta yhdyntää vasta 7 päivän päästä :D

Mulla todettiin kkm tiistaina nt-ultrassa. Viikkoja olisi pitänyt olla 12+2, mutta vastasi 11+1. Nyt odottelen ensi viikon torstaita, jolloinmeno osastolle tyhjennykseen.. Onko kokemuksia saako sairaslomaa, vai joudinko heti perjantaina töihin? Tuntuu hankalalle, kun varmaan aika raskas päivä tulee torstai olemaan.

Mulla todettiin kkm tiistaina nt-ultrassa. Viikkoja olisi pitänyt olla 12+2, mutta vastasi 11+1. Nyt odottelen ensi viikon torstaita, jolloinmeno osastolle tyhjennykseen.. Onko kokemuksia saako sairaslomaa, vai joudinko heti perjantaina töihin? Tuntuu hankalalle, kun varmaan aika raskas päivä tulee torstai olemaan.
Minulta ainakin kysyttiin, tarvitsenko sairaslomaa.
Paljon voimia sinulle. ❤️

Minulle ehdotettiin heti viikon saikkua, vaikka paperisessa infolapussa puhuttiin kolmesta päivästä. Minunkin kkm todettiin np-ultrassa. Et varmasti joudu menemään perjantaina töihin. Paljon voimia!

Halusin tänne kertoa oman tarinani rohkaisuksi niille, jotka itseni lailla pelkää tyhjennystä ja silmiin osuu vaan tarinoita kovista kivuista, jäätävästä vuodosta ja epäonnistuneista tyhjennyksistä. Oma keskeytynyt keskenmeno todettiin joulukuun lopussa, vastasi viikkoja 6+0 eli oli tosi alussa. Kotona tyhjennyksen tein 4.1. Kovia kipuja ei tullut oikeastaan ollenkaan, aamulla otin särkylääkettä, muuten en tarvinnut. Vuoto ei ollut mitenkään todella runsasta, aika normaaleja menkkoja muistutti. Ei sellaista, että side pitäisi vaihtaa tunnin välein tai ettei pytyltä pääsisi ylös. Tyhjennyspäivänä käytiin kävelyllä yms. Vuotoa kesti runsaampana kolme päivää ja pientä alavatsakipua oli muutama päivää. Vuoto loppui viikon jälkeen täysin, kivut myös. Kivutkin oli tosi pieniä, ihan pystyin urheilemaan ja elämään normaalisti. Tämän helppouden vuoksi pelkäsin että tyhjennys epäonnistui ja menin siksi ultraan yksityiselle tänään ja kohtu oli täysin tyhjentynyt.
En tietenkään väheksy kenenkään kokemuksia, mutta tässä helpompi kokemus lohduttamaan niitä, jotka peloissaan lukee muiden kokemuksia, voi mennä näinkin❤️

Minäkin tulen nyt oman kokemukseni kertomaan, se ei myöskään ole kauhutarina joten toivottavasti auttaa muita.

Meillä todettiin keskeytynyt keskenmeno yksityisellä varhaisultrassa, kun viikkoja oli 8+3. Sykkeetön 7+0 vastaava mini löytyi kohdusta, ja olin tihutellut ehkä puolisentoista viikkoa joka toinen päivä muutaman hassun ruskean pisaran, mutta en osannut suoriltaan epäillä mitään.

Gyne laittoi lähetteen HUS:n naistenklinikalle lääkkeelliseen tyhjennykseen, ja vaikka soittivat heti seuraavana päivänä aikaa varatakseen, niin aika meni 1,5 viikon päähän (!!). Ihan käsittämättömän pitkä aika odotella itsekseen, miettiä ja pohtia eikä päästä asiassa mitenkään eteenpäin. Noh, lopulta naikkarilla todettiin sama, ja annettiin esilääke paikan päällä, ja cytotekit 4kpl kahden päivän päähän joko alakautta tai suun kautta otettavaksi (riippuu alkaako vuoto ennen vai ei).

Ei alkanut vuoto, joten ohjeen mukaan otin aamulla kipulääkkeet ja söin aamupalaa, ja cytot alakautta ja sen jälkeen menin pötköttelemään sohvalle. Suurimmat kivut koko aikana oli cytojen vaikutettua noin puolisen tuntia, pyrin olemaan makuulla sen koko tunnin, ja siihen viimeiseen puoleen tuntiin kaipasin lämpötyynyä ja vähän tuskastutti. Heti kun nousin jalkeille vointi helpotti, ja pyrin kävelemään ja liikkumaan kotona ennen vuodon alkua, ja lopulta noin 3h cytojen jälkeen alkoi voimakas vuoto. Siinä kohtaa nappasin myös mukaan annetun tramalin, mutta en huomannut sillä suurta vaikutusta, enkä tiedä olisiko se ollut oikeasti edes tarpeen. Illalla otin vielä toiset peruskipulääkkeet, mutta enempää en ole tarvinnut. Ensimmäisenä päivänä tuli aika paljon vuotoa, seuraavana paljon maltillisemmin, mutta kolmantena taas lähti vuotamaan reippaammin, jonka jälkeen on vähentynyt joka päivä. Kolmas ja neljäs päivä ehkä olivat "vaikeimmat", sillä en voinut olla enää kotona vaan jouduin hoitamaan asioita ja olemaan koko päivän poissa kotoa. Vaikka vuoto oli runsasta, niin olen tottunut runsaisiin kuukautisiin eikä sinänsä tuntunut mitenkään täysin mahdottomalta, vähän epämukavalta vaan kun en ole siteitä käyttänyt vuosikausiin (käytössä normaalisti kuppi, jota tässä ei saa infektioriskin vuoksi käyttää).

Nyt takana reilu viikko cytoista, ja nyt enää hieman rusehtavaa tihkua tuntuu tulevan, joten uskoisin tyhjennyksen sujuneen suunnitellusti.

Käypä hoito -suosituksen vastaisesti HUS:lta ei saanut edes raskaustestiä mukaan kotiin, mistään jälkitarkastuksesta tai verikokeista nyt puhumattakaan, joten varmaan ensi viikonloppuna sitten ensimmäisen kerran testaan näkyykö omissa kotitesteissä mitään, jos siihen mennessä ei ole tullut muutosta vointiin ja jos vuoto on kokonaan siiheksi loppunut.

Muokattu viimeksi:
Mulla piti Kymenlaaksossa odottaa 3 viikkoa lääkäriin pääsyä sen jälkeen kun yksityisellä kätilö oli jo todennut kkm. Tuntui kyllä todella pitkältä ajalta jäädä odottamaan hoitoa, että pääsisi elämässä eteenpäin. Ei auttanut kuin odottaa. Mutta kyllä oli täysin typerän kuuloista kun gyne sitten tutki ja totesi saman ja alkoi selittää keskenmenoista. Olin ehtinyt jo kauan sitten lukea itse netistä kaikki tiedot, ei niistä mitään hyötyä enää kolmen viikon päästä ole kuulla... Kaikki kohteli niin kuin se ois pitänyt siinä tilanteessa olla järkyttävä tieto.

Mulla piti Kymenlaaksossa odottaa 3 viikkoa lääkäriin pääsyä sen jälkeen kun yksityisellä kätilö oli jo todennut kkm. Tuntui kyllä todella pitkältä ajalta jäädä odottamaan hoitoa, että pääsisi elämässä eteenpäin. Ei auttanut kuin odottaa. Mutta kyllä oli täysin typerän kuuloista kun gyne sitten tutki ja totesi saman ja alkoi selittää keskenmenoista. Olin ehtinyt jo kauan sitten lukea itse netistä kaikki tiedot, ei niistä mitään hyötyä enää kolmen viikon päästä ole kuulla... Kaikki kohteli niin kuin se ois pitänyt siinä tilanteessa olla järkyttävä tieto.
Mulla oli Varsinais-Suomessa 2 viikkoa ja sekin oli musta aivan liikaa. Mulla tuli kans itselle jotenkin tyhmä olo, kun kaikki oli TYKS:ssä tosi osaanottavia ja empaattisia ja tarjosivat henkistä tukea ym. Kuitenkin oli ollu jo kaks viikkoa aikaa itkeä ja surra!

Onkohan normaalia, että kipuja on joka päivä ollut tyhjennyksen jälkeen, niin että täytyy ottaa kipulääkkeitä? Nyt siis 4. päivä tyhjennyksen jälkeen. Jälkivuoto on pysynyt samana eli ei ole ollut enempää vaikka kipuja on. Onko merkki epäonnistuneesta tyhjennyksestä?

Onkohan normaalia, että kipuja on joka päivä ollut tyhjennyksen jälkeen, niin että täytyy ottaa kipulääkkeitä? Nyt siis 4. päivä tyhjennyksen jälkeen. Jälkivuoto on pysynyt samana eli ei ole ollut enempää vaikka kipuja on. Onko merkki epäonnistuneesta tyhjennyksestä?
Mulle on sanottu että niin kauan kuin on kipuja niin on materiaalia ja mä oon aina päässyt näytille kun oon asiasta soittanut.

Mä soittelin lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen varmaan just 3. tai 4. päivä, kun oli vielä kipuja. Sanottiin, että on ihan normaalia, mut jos haluaa varmuudeksi näytille niin saa tulla, mutta hyvin voi odotella perjantaihin ja olla sitten uudestaan yhteydessä. Maanantaina siis soittelin. Mut mulla ei ollu jatkuvaa kipua, ja pärjäsin ilman särkylääkettä. Mutta mun kokemuksen mukaan pääsee helposti näytille, jos itseä huolettaa 😊

Ei ole jaksamista kirjoitella omia kokemuksia toistaiseksi, mutta kivut jatkuu edelleen 8 päivää myöhemmin ja sain jo 2x antibioottikuurin varmuudeksi, kun lämpö alkoi seilata pari päivää sitten. Ultrassa ei näkynyt enää mitään raskausmateriaalia, mut epäilen että endometrioosi on vaan pahentunut nyt kaiken (IVF, kkm, lääkkeellinen tyhjennys) vuoksi ja sen takia kipuja edelleen joka päivä.
Olisin vaan halunnut kysellä että miten pitkään teillä kesti, että raskaushormonit poistui? Entä huomasitteko/tikutitteko ovulaation heti samassa kierrossa?

Minä kun olin pöyristynyt jo tuosta reilusta puolestatoista viikosta HUS:lla! Mutta ihan samat fiilikset kyllä, että itse oli ehtinyt jo lukea ja selvittää kaiken tiedon, joten oli kummallista vastaanottaa sitä hirveän yliempaattista ja huolestunutta kohtelua.

Tämän vuoksi päätin osallistua sellaiseen tutkimukseen, jossa selvitetään varhaisen tuen tarvetta keskenmenon kokeneille. Kävin antamassa verinäytteitä ja vastasin sellaisiin mielialaa mittaaviin kyselyihin. Ja vastailen vielä ilmeisesti parin kuukauden päästä. Josko olisi jotain tukea sitten edes joillekuille joskus saatavilla vähän aiemmin kuin pitkään kotona asioiden selvittelyn jälkeen.

Ei ole jaksamista kirjoitella omia kokemuksia toistaiseksi, mutta kivut jatkuu edelleen 8 päivää myöhemmin ja sain jo 2x antibioottikuurin varmuudeksi, kun lämpö alkoi seilata pari päivää sitten. Ultrassa ei näkynyt enää mitään raskausmateriaalia, mut epäilen että endometrioosi on vaan pahentunut nyt kaiken (IVF, kkm, lääkkeellinen tyhjennys) vuoksi ja sen takia kipuja edelleen joka päivä.
Olisin vaan halunnut kysellä että miten pitkään teillä kesti, että raskaushormonit poistui? Entä huomasitteko/tikutitteko ovulaation heti samassa kierrossa?
Mulla alkoi "vuoto" uudelleen suurinpiirtein oletetun ovulaation aikaan. Oli lähinnä sitkeää limaa vähillä veriviiruilla, niin eipä siinä tulehdusriskin vuoksi sitten tullut edes pohdittua siinä kierrossa yrittämistä, eli en testannut millään ovistikuilla. Soittelin ja kysyin pitääkö tuosta uudelleen alkaneesta tihkuvuodosta huolestua, ja tekivät uuden ultran sitten pari pv myöhemmin. Siellä todettiin vähäistä jäännösmateriaalia, ja keltarauhanen toisessa munasarjassa, joten ovulaatio siellä oli sitten tapahtunut kuten vähän olettelin, ja ovislimojen mukana tuli sitten vähän sitä jäännösmatskua ulos, ei kaikki.

Kysyin sillä uusintakäynnillä, että pitääkö olla sellainen erityisherkkä 10 mittaava testi jolla testaa sen negan, ja sanoivat että ei tarvitse, joten testasin sen ovulaation jälkeen parina päivänä sellaisella 25-testillä, ja testeissä näkyi ihan pienesti hailakka viiva. Tasan kolme viikkoa tyhjennyksestä oli ihan nega.

Mulla on nyt kolme viikkoa tyhjennyksestä ja toissapäivänä oli vielä haalea viiva raskaustestissä. Edelleen tulee ruskeaa liman mukana. Nega testi pitäs saada viikon päästä viimestään.

Takaisin