Lääkkeellisen tyhjennyksen kokemuksia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mulla ei oo tietoa, et miten toimitaan. Kun gynekologi joka totesi keskeytyneen keskenmenon oli yksityinen ja pisti lähetteen TYKS:iin ja sieltä ei tullut muuta, kun aika kahden viikon päähän. Enää viikko jäljellä odottelua, toivon tietenkin itse, että vuoto alkaisi itsellään, mut ei kyllä oo merkkiäkään siihen suuntaan!
Siellä ensimmäisellä käynnillä saat ottaa sen valmistavan lääkkeen ja itse tyhjennyslääke laitetaan vastaan seuraavana päivänä kotona itse alakautta. Eli hyvin voit suunnitella siihen yhteyteen ostosreissun. Kivut vaihteli mulla ainakin tosi paljon hetkistä riippuen ja alkoi sitten vasta niiden toisten lääkkeiden jälkeen.

No mulla ei oo tietoa, et miten toimitaan. Kun gynekologi joka totesi keskeytyneen keskenmenon oli yksityinen ja pisti lähetteen TYKS:iin ja sieltä ei tullut muuta, kun aika kahden viikon päähän. Enää viikko jäljellä odottelua, toivon tietenkin itse, että vuoto alkaisi itsellään, mut ei kyllä oo merkkiäkään siihen suuntaan!
Käsittääkseni jos on alle 10 viikkoa niin yleensä tyhjennys on kotona. Mulle annettiin siellä osastolla se valmistava lääke misoprostoli ja kotiin annettiin cytotecit ja kipulääkettä. Ne olisi pitänyt ottaa kahden päivän kuluttua siitä valmistavasta lääkkeestä mutta mulla alkoi edellisenä päivänä itsekseen tyhjentyä sillä valmistelevalla lääkkeellä. Eli hyvin voi käydä ostoksilla jos kotona tehdään tyhjennys😊 kovasti voimia ja tsemppiä tulevaan❤❤

Omaan lääkkeelliseen tyhjennykseen valmistautuessani luin koko tämän keskustelun läpi, ja koin saaneeni hirveästi apua lukiessani muiden kokemuksia. Kiitos siitä ja olen pahoillani, että olette joutuneet tämän käymään läpi❤️

Tämän vuoksi jaan myös oman kokemukseni tuulimunaraskauden keskeytyksestä, joka tapahtui tasan viikko sitten kotona:

Keskiviikkona uä:n jälkeen sain polilla Mifegynen ja tyhjennys aloitettiin perjantaina aamulla 4 kpl Cytotec. Mifegyne aikaansai hieman kipuja ja niukkaa vuotoa omalla kohdallani ennen perjantaita.
Perjantaina aamulla kävin juoksulenkillä ennen lääkkeiden ottoa, ajatuksena lähinnä psyykkinen valmistautuminen. Lenkin ja ap:n jälkeen otin Burana+Panadol -kombon ja lääkkeet klo 8 ohjeistetusti. Kivut alkoivat käytännössä heti, lievä vuoto n. tunnin kuluessa. Kunnon vuoto alkoi sitten n.3 tunnin kuluttua, kivut olivat tuossa vaiheessa aaltomaisia voimakkaita kuukautiskipuja, lisäksi lääkkeet laittoivat vatsan tosi sekaisin ja mikään ei pysynyt sisällä. Jumppa ja liikkuminen kotona auttoivat kipuun.
Klo 16 täytyi ottaa sitten uudet 4 kpl Cytotec suun kautta ja sittenpähän alkoikin omalla kohdallani pahimmat oireet. N.30 minuuttia lääkkeenoton jälkeen alkoi horkka ja kuumeen nousu n.38 astetta ja vuoto muuttui runsaammaksi. Vatsa oli aivan sekaisin. Myös suu tuli tosi kipeäksi. Kipulääke ei auttanut, ja kadutti etten ollut hakenut apteekista vahvempaa kipulääkettä, jonka lääkäri määräsi. Tässä vaiheessa oli kaikkein vaikeimmat hetket kipujen suhteen, n. Klo 22 muuttuivat siedettäväksi ja kuume laski, ja kävin nukkumaan. Omalla kohdallani vuoto ei ollut missään vaihessa älyttömän runsasta, mistä vähän stressasin, sillä itsellä kaikki ei kyllä tuolloin vielä tyhjentynyt.

Kipuja jatkui tämän jälkeen vaihtelevasti, erityisesti iltaisin. Tällä viikolla tiistaina illalla alkoi taas kovemmat kivut ja lähdin juoksulenkille. Tuon lenkin jälkeen taisi vihdoin kohtu oikeasti tyhjentyä raskausmateriaalista ja tällä hetkellä vuoto on normaalia kuukautisvuotoa, eikä kipuja enää juurikaan ole.Eihän tämä ihan vielä ohi ole, mutta ehkä tästä selvittiin, toivon, ettei kohtutulehdusta enää tulisi.

Omat vinkit:
- suosittelen liikkumaan mahdollisimman paljon, tietty oman voinnin mukaan, mutta jotenkin liikunta tuntui vauhdittavan tyhjentymistä omalla kohdalla.
- viileä ja helposti syötävä ruoka, jugurtit jäätelöt, mehut. Kannattaa syödä edeltävänä päivänä hyvin, koska vatsa voi olla tosi sekaisin tyhjennyspäivänä ja olo heikko. Ja wc kannattaa olla lähellä.
- netflix on aika jees.
- puolison kannattaa olla kotona, jos ilmenee komplikaatioita tai jos sairaalaan tarvitsisi lähteä.
- jos lääkäri määrää vahvempaa kipulääkettä, kannattaa hakea apteekista varmuuden vuoksi, jotta voi ottaa tarvittaessa. Niiden kipujen kanssa ei kyllä kesken kaiken pysty apteekkiin lähteä.

Voimia ja suuri halaus teille kaikille. Onneksi on olemassa näitä palstoja ja huomaa, ettei ole yksin.

Täällä yksi jonka (tietääkseni)ensimmäinen raskaus todettiin neuvolassa syyskuussa keskeytyneeksi keskenmenoksi rv8. Tästä reilun viikon päähän kotona cytotecit, raskaampaa tyhjennystä muutama päivä jolloin ei olisi voinut poistua kotoa ja kokonaisuudessaan vuoto kesti pari viikkoa. Vuodon jälkeen jäi väsymys päälle, ja pienikin fyysinen suoritus hengästytti. Pääsin verikokeisiin, hemoglobiini oli normaali mutta ferritiinivarastot ihan tyhjät.

Tyhjennys ei ollut kivuton mutta sen kanssa pärjäsin kyllä kotona. Cytotecit aiheuttivat itselleni vatsan kramppaamisen, joka oli yllättävän rajua mutta tämä ilmeisesti tarkoituskin. Itseäni jännitti että tuleeko varmasti kaikki materiaali ulos yhdellä kertaa, kun on lähipiirissä kokemuksia siitä ettei yksin cytotecit ole riittäneet, minun kohdalla riitti. Kyllä tuo itselle oli raskasta, toivottavasti saadaan vielä onnistunutkin kokemus raskaudesta.

Moi 😌 ja pahoittelut kaikille menetyksen kokeneille 💕
Meillä meni ivf-hoidon 1.PAS kesken 7+4 ja tyhjennys kotona 5 viikkoa sitten 4+2 cytoilla. Kunnon vuoto kesti 14h eri tasoisten kiputilojen kera, mutta koen päässeeni ”helpolla”, verraten monen muun kokemuksiin täällä.
Niukka jälkivuoto kesti noin 2 viikkoa.
Nyt kohti uutta yritystä, mutta menkkoja ei kuulu 😬 (jännä tunne odottaa niiden alkamista näin paljon😅)
Koska teillä muilla on alkanut tyhjennyksen jälkeen kuukautiset ja onko ollut hurjasti eroa ns.normaali vuotoon?

Tsemppiä kaikille ja rauhallista joulun odotusta 😌🥰

Koska teillä muilla on alkanut tyhjennyksen jälkeen kuukautiset ja onko ollut hurjasti eroa ns.normaali vuotoon?

Tsemppiä kaikille ja rauhallista joulun odotusta 😌🥰
Täällä kuukautiset alkoivat noin kolmen viikon päästä tyhjennysvuodon loputtua. Outo homma, normaalisti kuukautiset on aika kivuliaat enkä voi pahimman kivun ollessa päällä ajaa esimerkiksi autoa. Nyt tuon keskenmenon jälkeen ollut suorastaan kivuttomat 🤔 vuoto ollut ihan normaalissa mitoissa. Muistan kyllä odottaneeni ensimmäisiä menkkoja km jälkeen kärsimättömästi. Kun lopulta tulivat niin olo oli helpottunut, pääsi aloittamaan ns puhtaalta pöydältä ja elämä jotenkin palasi uomiinsa

Heippa! Nyt on tyhjennys takana, eikä siitä sen enempää. Toivon, ettei tarvitse ikinä enää kokea sitä.
Tein eilen 6 päivää tyhjennyksestä raskaustestin, joka oli vielä positiivinen, mutta selkeästi haalistunut. Oletan sen olevan hyvä merkki!
Meille sanottiin, että uutta vaan yrittämään heti vuodon loputtua, kun siltä tuntuu ja iän vuoksi vähän pakkokin. Mut nyt mietin, että voiko ovulaatio tapahtua, vaikka testissä vielä näkyy plussa? Että onko mitään järkeä vielä ensi viikolla ruveta tikuttamaan ovulaatiota? 🤔

Heippa! Nyt on tyhjennys takana, eikä siitä sen enempää. Toivon, ettei tarvitse ikinä enää kokea sitä.
Tein eilen 6 päivää tyhjennyksestä raskaustestin, joka oli vielä positiivinen, mutta selkeästi haalistunut. Oletan sen olevan hyvä merkki!
Meille sanottiin, että uutta vaan yrittämään heti vuodon loputtua, kun siltä tuntuu ja iän vuoksi vähän pakkokin. Mut nyt mietin, että voiko ovulaatio tapahtua, vaikka testissä vielä näkyy plussa? Että onko mitään järkeä vielä ensi viikolla ruveta tikuttamaan ovulaatiota? 🤔
Samaa mietin ja nyt tyhjennyksessä: näkyykö LH:n huippua? Kannattaako tikuttaa tätä tyhjennyksen jälkeistä aikaa jos aina näkyy haalea HCG silti? Tuleeko ovulaatio samantien keskeytyksen jälkeen? Kellään kokemuksia?
Uskoisin että kun ohjeet on että noin kuukauden päästä raskaustesti ja sen pitäs olla nega, niin antais kehon levätä ja rauta-arvojen palautua ja aloittaa vasta seuraavista menkoista mutta toki eihän sille siis mitään estettäkään ole. Vaan että onko järkeä? Itsellä on ostettuna clearbluen ovulaatiomittarilaite ja ne tikut on siihen aika hintavia että en tiedä tuhlaanko nyt tähän vai aloitanko just vasta ens kuussa kun kierto on sit varmaan suhkot oikeanlainen

Samaa mietin ja nyt tyhjennyksessä: näkyykö LH:n huippua? Kannattaako tikuttaa tätä tyhjennyksen jälkeistä aikaa jos aina näkyy haalea HCG silti? Tuleeko ovulaatio samantien keskeytyksen jälkeen? Kellään kokemuksia?
Uskoisin että kun ohjeet on että noin kuukauden päästä raskaustesti ja sen pitäs olla nega, niin antais kehon levätä ja rauta-arvojen palautua ja aloittaa vasta seuraavista menkoista mutta toki eihän sille siis mitään estettäkään ole. Vaan että onko järkeä? Itsellä on ostettuna clearbluen ovulaatiomittarilaite ja ne tikut on siihen aika hintavia että en tiedä tuhlaanko nyt tähän vai aloitanko just vasta ens kuussa kun kierto on sit varmaan suhkot oikeanlainen

En tiiä, vastaanko kysymykseesi, mutta meillä tasan 2 vk tyhjennyksestä, niukkaa vuotoa on vieläkin. Testasin cb:n ovulaatiodigitestillä (testasin siis, onko hcg:tä, kun testithän reagoivat ristiin) ja plussaa näyttää (eli vielä hcg:tä veressä, koska vuotoa eikä ovulaatio-oireita). Luulen, ettei km:n jälkeistä kiertoa ehkä kannata tikuttaa, kun vähäinenkin hcg veressä heittää ovulaatiotestin virheellisesti plussaksi ja oikeen plussan selvittely on aika hankalaa. Ainakin näin luulisin🤔 onkohan muilla kokemuksia?

LH testit ei toimi jos raskaustesti näyttää edes haamulaista. Vasta siis negatiivisen raskaustestin jälkeen on luotettava käyttää ovulaatiotestejä. Mulla kaikissa kolmessa keskenmenneessä on raskaustesti käynyt negatiivisena ennen ekoja menkkoja. N. 2 viikkoa tyhjennyksestä. Monesti siis tyhjennyksen jälkeinen kierto ei noudata sitä omaa totuttua kierron kaavaa.

En tiiä, vastaanko kysymykseesi, mutta meillä tasan 2 vk tyhjennyksestä, niukkaa vuotoa on vieläkin. Testasin cb:n ovulaatiodigitestillä (testasin siis, onko hcg:tä, kun testithän reagoivat ristiin) ja plussaa näyttää (eli vielä hcg:tä veressä, koska vuotoa eikä ovulaatio-oireita). Luulen, ettei km:n jälkeistä kiertoa ehkä kannata tikuttaa, kun vähäinenkin hcg veressä heittää ovulaatiotestin virheellisesti plussaksi ja oikeen plussan selvittely on aika hankalaa. Ainakin näin luulisin🤔 onkohan muilla kokemuksia?
Kiitos vastauksesta ❤️😊👍 näin itsekin ajattelin. Onkohan kukaan testannut tätä? Pitäisikö itse heittäytyä koekaniiniksi? 😄

LH testit ei toimi jos raskaustesti näyttää edes haamulaista. Vasta siis negatiivisen raskaustestin jälkeen on luotettava käyttää ovulaatiotestejä. Mulla kaikissa kolmessa keskenmenneessä on raskaustesti käynyt negatiivisena ennen ekoja menkkoja. N. 2 viikkoa tyhjennyksestä. Monesti siis tyhjennyksen jälkeinen kierto ei noudata sitä omaa totuttua kierron kaavaa.
Mäkin luulen niin että kierto pitkittyy ja saattaa olla että hcg pitoisuus mahdollisesti estää ovulaation tapahtumisen...

Pääsin kotiin lauantaina alkuillasta kun istukka oli tullut ulos (vaalea röpelöinen vähän aivojen näköinen pieni pläntti jossa meni pieni napanuora...pahoittelut kuvauksesta jos joku ällöttyi) ja 2 kertaa otin sinä päivänä ibuprofeeni +parasetamoli kombon. Kyllä ne kivut jotenkin kesti; välillä suihkussa, välillä pallon päällä ja välillä lämpöpussin kanssa.

Sunnuntaina illasta otin taas lääkkeet kun supisteli niin pahasti. Maanantaina otin päivällä ja illalla. Vuoto oli lauantaina runsasta, sunnuntaina pärjäsi yösiteillä, maanantaina aika niukkaa ja nyt ei tule enää paljoa mitään. Yhteensä 3 päivää nyt supistellut enemmän tai vähemmän, tämä ehkä pahempaa kuin vuoto.

Mietin että aika vähällä tässä kuitenkin pääsi, varauduin pahempaan. Mieliala ei ole enää niin alakuloinen. Raskausoireet lähti kyllä nopeasti poistumaan, ihan heti torstaina jo ekan mifegynen jälkeen. Nälkä, jano, vessahätä, nenän tukkoisuus, ummetus, hien hajun voimistuminen (normaalisti ei haise), hiusten lähtö (lähti 2 harjan täyttä päivässä viimeisimmän 3 viikon aikana, normaalisti ei lähde kuin muutama hius) ja ihon kaunis hehku on nyt poissa. Muutama muukin raskausoire tuli koettua ja yhtä en ollut muistanutkaan. Mulla on niskassa vasemalla puolella joku pieni patti, joka aktivoituu raskauden aikana niin että sen hieman tuntee ihon läpi, se painui kans takaisin.

Tänään haen apteekista uudet lääkkeet meidän IVF kakkoseen,( joka alkaa kun ilmoitan ensi menkat digihoitopolulle ja he kertoo sit aikataulun); fyremadel ja menopur, kumpikin on pistettäviä ja fyremadelissa tosi iso ja paksu neula. 😄 jaiks! Tämä on nyt sitten lyhyt kaava; syys-lokakuussa oli pitkä ja lääkkeinä synarela ja gonal f.

Ajatukset on nyt joulussa ja uudessa vuodessa ja aloitan taas liikunnan aktiivisemmin :) Kyllä tästä selvitään! ❤️

Kiitos kommenteista ja tuesta :)

Saa myös laittaa viestiä, ketkä kaikki lähtee yrittämään uudestaan heti tammikuussa tai sen jälkeen :) 2025 on vauvan teko ja toivottavasti vauvan tulovuosi! 💞

Muokattu viimeksi:
Täällä taisi eilen lääkkeellinen keskeytys sujua aika hyvin. Kesti kyllä 5h cytoteceistä ennenkuin mitään vuotoa alkoi, pahin vuoto kesti ehkä 2h eilen. Pahin oli ohi kun esikoinen tuli päiväkodisra. Kipu oli koko ajan ihan siedettävää (tramal, burana,panadol) synnytys oli paljon kipeämpi.

Tuon rankan vuodon jälkeen ei ole juurikaan edes vuotoa tullut, ja alavatsaa on jomottanut vain vähän. Väsymys ja heikotus on kyllä kova, ja eilen pyörrytti aika lailla kun sitä verta tuli paljon. Naikkarille olen ollut pari kertaa varmuuden vuoksi yhteydessä ja varovaisesti veikkasivat, että voi olla hyvinkin jo kaikki tullut ulos.

Vaikka etukäteen jännitti näillä viikoilla lääkkeellinen tyhjennys kotona (sikiö 12+, rv 13+3), niin ainakin tällä hetkellä olen tähän ihan tyytyväinen. Sai paijailla kissoja ja syödä just sitä mitä huvittaa. Sairaalakin on tuossa aika lähellä. Silti vähän ihmettelen kotona oloa, koska kaikki viralliset ohjeet kertovat että näillä viikoilla pitäisi keskeytys olla sairaalassa.

Itseä vähän vielä jännittää, en ole varma tuliko istukka ulos. Maanantaina uudelleen soittoa jos vielä epäilyttää. Cytotecit saattavat vielä kuitenkin vaikuttaa ja tyhjätä loputkin nyt viikonloppuna.
Töhän tilannepäivitystä. Eli melkein 4vk sitten yritettiin tyhjennystä kotona. Soitin hoitopaikkaan jatkosta, ja siellä kehotettiin kyllä tarkistusultraa vähäisen vuodon takia. Koska juuri tässä välissä muutin toiselle puolelle maata, ultraa ei heti ollut. Eipä ollut mitään epäilyttäviä oireitakaan. Minulla oli raskauden takia varattuna jo neuvolalääkäri ja sain tämän ajan käyttää tarkistukseen. Vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, 3vk ekan cytotec-satsin jälkeen kohdussa oli vielä kaikki tallella. Jopa lapsivesi, joka oli suojannut tulehdukselta.

Sain heti seuraavalle päivälle ajan tulla osastolle tyhjennykseen. Se oli onneksi aika hyvä kokemus, sillä minut kohdattiin siellä lämpimästi. En ollut missään vaiheessa kipeäkään, selvisin hyvin buranalla ja panadolilla. Ihan ongelmitta asia ei edennyt, vaan menetin rutkasti verta ja jäin yöksi osastolle huteran olon takia. Oli jotenkin helppo keskittyä nyt fyysiseen toimenpiteeseen, kun oli "jo" 3 viikkoa ehtinyt märehtimään keskenmenoa.

Eli sanoisin, että näillä viikoilla ei kannata suostua kotityhjennykseen ikinä. Vaikka se olisi onnistunut, olisin lähtenyt verenhukan takia lanssilla sairaalaan. Nyt 5pv tyhjennyksestä osastolla jälkivuoto on mielestäni juuri sellaista kuin kuuluukin ja kohtu ultrattiin sairaalassa ja arveltiin tyhjäksi.

Töhän tilannepäivitystä. Eli melkein 4vk sitten yritettiin tyhjennystä kotona. Soitin hoitopaikkaan jatkosta, ja siellä kehotettiin kyllä tarkistusultraa vähäisen vuodon takia. Koska juuri tässä välissä muutin toiselle puolelle maata, ultraa ei heti ollut. Eipä ollut mitään epäilyttäviä oireitakaan. Minulla oli raskauden takia varattuna jo neuvolalääkäri ja sain tämän ajan käyttää tarkistukseen. Vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, 3vk ekan cytotec-satsin jälkeen kohdussa oli vielä kaikki tallella. Jopa lapsivesi, joka oli suojannut tulehdukselta.

Sain heti seuraavalle päivälle ajan tulla osastolle tyhjennykseen. Se oli onneksi aika hyvä kokemus, sillä minut kohdattiin siellä lämpimästi. En ollut missään vaiheessa kipeäkään, selvisin hyvin buranalla ja panadolilla. Ihan ongelmitta asia ei edennyt, vaan menetin rutkasti verta ja jäin yöksi osastolle huteran olon takia. Oli jotenkin helppo keskittyä nyt fyysiseen toimenpiteeseen, kun oli "jo" 3 viikkoa ehtinyt märehtimään keskenmenoa.

Eli sanoisin, että näillä viikoilla ei kannata suostua kotityhjennykseen ikinä. Vaikka se olisi onnistunut, olisin lähtenyt verenhukan takia lanssilla sairaalaan. Nyt 5pv tyhjennyksestä osastolla jälkivuoto on mielestäni juuri sellaista kuin kuuluukin ja kohtu ultrattiin sairaalassa ja arveltiin tyhjäksi.
❤️🥺 voimia! Hyvä kun kerroit kokemuksen. Nyt tiedämme ettei kotityhjennys aina toimi ja kannattaa olla varalta sairaalassa. Onneksi nyt kaikki kunnossa ❤️ milloin uusi yritys?

❤️🥺 voimia! Hyvä kun kerroit kokemuksen. Nyt tiedämme ettei kotityhjennys aina toimi ja kannattaa olla varalta sairaalassa. Onneksi nyt kaikki kunnossa ❤️ milloin uusi yritys?
Meistä laitettiin lähete täkäläisiin lapsettomuushoitoihin, koska KYSin jonotilanne on itseasiassa aika hyvä. Luulen, että ihan rauta-arvojen palautumisen takia on ihan hyvä pitää ainakin 2kk taukoa.

Ja juu, HUSissa sikiö saa olla 12vk kotikeskeytyksessä, KYSissä raja olisi ollut 9vk. Eli jos oltaisiin viikko-pari aiemmin muutettu, olisin selvinnyt yhdellä tyhjennysyrityksellä osastolla. Ottaahan se päähän, kun saikulla on ollut pakko olla ja töissä vuoden kiireisin aika (ja tykkään paljon mun työstäni!). Ja tuli siitä ekastakin tyhjennysyrityksestä aika epämukavat fyysiset oireet, olisi kerta riittänyt kyllä.

Kuinkas pian ootte uskaltanut olla yhdynnässä? Mulla ei ole nyt kahteen päivään tullut enää vuotoa, et jokohan tänään uskaltais?
Toisaalta ihan mukavaa vaihtelua näin reilu 2 vuoden yrityksen jälkeen, et molemmat oikeen odottaa, et millon saa vihdoin harrastaa seksiä 😂

Mulla oli tarkoitus ottaa cytotecit huomenna mutta vuoto alkoikin jo tänään n 24h mifegynen jälkeen. Ehkä silti odotan huomiseen enkä ota supistuksia aiheuttavia lääkkeitä nyt iltaa vasten, siltä varalta että tulee komplikaatioita ja pitää lähteä parin tunnin matkan päähän sairaalaan.

Takaisin