Kuulumisia rakenneultrasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiina^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ääää kun olisi jo se ensi maanantai ja täälläkin rakenneultra, mutta ei ni ei. mitä lähemmäs tulee, sitä hitaampaa menee päivät, kauheeta. mulla on vielä joku epämääräinen tunne, ettei kaikki ole niinkun pitäis ja sekös tässä ahdistaa, eikä kuitenkaan viitsi mihinkään soitella kun kuitenkin niin lyhyt aika tuonne rakenneultraan. :S

oli kyllä harvinaisen tympeä tätsy..
Mutta pääasia oli että pikkuisella on kaikki hyvin ja mitat vastaa hyvin kehitystä :)
Saapa sitten laitoksella ihan itse varmistaa että mikäs sieltä varmasti on tullut :D

[:D]

Ilme kertoo kaiken... Kaikki siis hyvin ultrassa!!!

Pään ja reisiluun mitta vastasi viikkoja, muuten oli sirokokoinen vauva mikä on kuulemma hyvä vaan..
(ja kätilö sanoi mullekin et hyvä kun oot itsekin hoikka kun nykyään on niin lihavia odottajia paljon)
Painoarvio 310g, sydämen ja pään rakenteet hyvin, sormet ja varpaat normaalit, mitä muuta..

Näkyhän siellä pippelikin sen verran selvästi ettei jääny arvailun varaa...[;)]

Ihana kätilö kertakaikkiaan. Kysy multa jo nyt toiveita synnytyksen suhteen, kannusti kokeilemaan ammetta, eri asentoja, ottamaan omaa musiikkia, testaamaan omaa rajaa kivun suhteen.. kertoi mitä kaikkia lievempiä vaihtoehtoja kivunhoitoon on ennen epiduraalia ja et kannattaa odottaa että on noin 4cm ainakin auki ennen kun sen epiduraalin ottaa..
Kertoi myös että meidän sairaalassa saa sen epiduraalin vaikka ponnistusvaiheessa ja on kuulemma Suomessa aika harvinaista et näin tehdään - ketään ei jätetä ilman vahvaa kipulääkettä missään vaiheessa, jos tuntuu että haluu sen saada.

Miehelle se myös kertoi miten on hyvä varautua synnytykseen, painotti monta kertaa että paljon eväitä mukaan, ettei tuu nälkä-ärtymystä tai heikotusta alhaisista verensokereista...

Mutta että poika. Oonkohan maininnut täällä miten vahva tyttöfiilis mulla on koko ajan ollut?
Hihhih, ei kannata näköjään vaistoihin luottaa. [:)][:D]

voi me ei saatu edes painoarviota [&:]
eikä edes kysynyt että olisko meillä ollut mitään kysyttävää.

Kyllä oon kades tuosta teidän ihanasta kätilöstä! [:)]

Harmillista ettei kaikki kätilöt oo niin kivoja.. Meillä se kätilö kyseli vähän väliä että onko meillä kysyttävää siitä tai tästä. Mutta mä en oikeen siinä hetkessä tajunnu kysellä paljoo. [;)] Ehkä se voi olla et sillä teiän kätilöllä oli paska päivä ja se sit kostautui teille, tai sit se vaan oli työhönsä kyllästynyt yksilö...... Valitettavasti niitä on alalla kuin alalla!!!

Piti muuten vielä lisätä tohon, että mun istukka oli takaseinässä ja ylhäällä, kuulemma erinomainen sijainti.
On kyllä niin huojentavaa saada kuulla et kaikki on hyvin.

Muistakaa sit te ketkä ette oo vielä käyny siellä rakenneultrassa et virtsarakon pitää olla täys kun sinne menee. Mä tyhmä olin just käyny pissalla kotona ja vauvan pää oli suurimman osan "kuvauksista" mun lantion sisällä niin ettei siihen saanu hyvää kuvayhteyttä, jos rakko ois ollu täys niin se ois nostanut vauvaa ylöspäin.. Mutta onneks saatiin siitä huolimatta kaikki olennainen katottua. [;)]

Vesimeloni:
TÄH?

Mulle sanottiin sekä esikoisen, että tämän kanssa, että "käy ensin tyhjentämässä rakko", kun menin ultraan. Siis molempiin ultriin. :o

Voiskohan tuossa olla jotain laite-eroja sit tai... En käsitä.

Onnittelut Vesimelonille [:)]
Odotetaan täällä tulevan isukin kanssa jo ihan intopiukkana perjantain RU:a.
Ekaan ultraan mies ei päässyt mukaan, joten tää on sitäkin "isompi juttu".

Cava, juujuu..
Mulle vielä se täti sano että eikö ne neuvolassa muistanu mainita sulle et rakon pitää olla täysi. [8|]
No olin silleen et joo en muista. [:-]

Kysyin sit et miksi sen pitää olla täysi, niin sanoi just, että se täynnä oleva virtsarakko nostaa kohtua ylemmäs, joten vauva ei oo siellä lantiossa luiden välissä mihin ei kunnolla pääse ultraamaan kuin alakautta. Ja nyt kuulemma tässä vaiheessa se alakautta ultraaminenkaan ei ois paljoo auttanu...

Sillon viimeks kun oltiin niskapoimussa niin mun rakko oli täysi, mutta jostain syystä ei näkyny hyvin vatsanpeitteiden päältä joten päädyttiin ultraamaan alakautta ja silloin kuulemma ois paras jos rakko on tyhjä niin se ei estä näkyvyyttä. Aina väärinpäin. [;)]

Luin jostain toiselta sivustolta keskustelua, jossa joka toiselle oli ohjeistettu että täysi rakko, ja joka toiselle et tyhjä pitää olla. [;)]

Että näköjään se vaihtelee paikan mukaan, että kannattaa varmistaa sieltä omasta paikasta miten kuuluu siellä olla!

Minä olen käsittänyt että mahan päältä ultratessa rakko olisi hyvä olla täysi,
kun taas sisäkautta ultrattuna pitäisi olla tyhjä.
Sillon ekassa ultrassa (sisäkautta tehtynä) kun itse kävin niin neuvolan täti kysy heti että kävithän vessassa.

Mulla tehtiin eka ultra mahan päältä ja olin varmasti hermostuksissani rampannut vessassa ties miten monta kertaa ennen sitä (kaks kertaa siellä omaa vuoroa odotellessakin [:D] ). Ei kätilö kyllä mitään koko asiasta maininnut. Ei kyllä ollut kuvan saamisessakaan mitään ongelmia. Saa nähdä kuin käy maanantaina, kun on rakenneultra. 

Ekassa ultrassa, kun beibi oli vielä kovin pieni, piti olla rakko täynnä, mutta tässä rakenneultrassa ei tarvinnut olla. Hyvin näkyi kaikki mitä piti. Molemmat kerrat on ultrattu päältä.

Uusintaan kun antoi aikataululapun, niin siinä oli, että rakko täytyy olla täynnä. Kysyin siitä vielä, niin sanoi, ettei tarvii enää tässä vaiheessa, näkee muutenkin.

Mutta näin siis mulla, toisaalla voi olla ihan eri systeemit [:)]

Tosi hassua...
12 vkon ultrassa meillä hyvinkäällä piti olla rakko tyhjä kun tetiin alakautta ja nyt 20vkolla kysyin ilmoittautumistiskillä vielä erikseen ja sanottiin ettei väliä, käyt jos pissattaa, mut ei tarvii erikseen käydä. No mä kävin, kun muahan pissattaa aina [;)] ja vaavin pää oli syvällä lantion suojissa ja vähän piilossa. Mut ei se kätilö mitään rakosta kommentoinut.

Meillä kans eilen rakenneultra, viikkoja oli 21+5. Kaikki oli ok, istukka takana ja mussukan painoarvio 440g. sukupuolta ei suostunu näyttämään eikä tätiä huvittanu kyllä kattoakkaan, ei pitäny tärkeenä. no eihän se toki olekkaan, mutta tulipa kysyttyä että näkeekö. :) 

Tultiin just rakenneultrasta, kaikki hyvin! [:)] Vastasi hyvin viikkoja ja kaikki rakenteet oli kunnossa. Istukka on vain tuossa edessä niin se vaimentaa jonkin verran liikkeitä.

Meillä myös oli se rakenne ultra juuri. Kaikki näytti olevan niinkuin pitääkin! [:)]Kaveri on kokoa 21+4 kun kirjanpidon mukaan on 21+1, eli varsin hyvin vastaa kokoaan. Istukka on tuossa edessä ylhäällä ja lääkärin mukaan juurikin se saattaa olla syy siihen että kohdun yläreuna tuntuu ylempänä kuin viikkoihin nähden yleensä. Lapsivettäkään ei mitenkään hurjasti ollut, siis ei maininnut itseasiassa siitä mitään. Kaikki tuntui löytyvän oikeilta paikoiltaan. Oli vaan tainnu pisutella samaan aikaan kuin minäkin koska molemmilla oli alussa rakko ihan tyhjä. Odoteltiin sitten että Papun rakko täyttyy ja täyttyihän se. Ei siis pitäisi olla mitään huolta!
Oih mä olen kyllä niiiin onnellinen, ja mies myös! Ai niin ei edes sitten kysytty sitä sukupuolta, niinkuin oli tosin päätetty jo aikaisemmin. Jotenkin ei se tuntunut edes yhtään tärkeältä. Ihanaa kun sai kuulla että kaikki on tosiaan hyvin.
Papun painoarvio 427g [:)]

Mun piti antaa virtsanäyte ennen ultraa, että vähän vaikeaa olisi sen jälkeen mennä ultraan rakko täynnä... Ja tosiaan vauvan pää oli aika alhaalla ja vaikea oli siitä päästä saada kuvaa, mut lääkäri ei kyllä mitään maininnut, että pitäisi virtsarakon olla täysi. Ehkä nää on niitä lääkärikohtaisia eroja [:)]

Mä menin sinne silleen jalat ristissä ja sitten suunnilleen kun oli päivää sanottu kysyin että niin pitääkö olla rakko täynnä vai tyhjä. Vastaus oli että mieluummin tyhjä ja WC on tuossa pukeutumishuoneen takana. Heh joo kyllä niissä ohjeissa oikeasti voisi lukea että miten milloinkin pitää olla. Tosin helpompi se on saada tyhjäksi kuin täyteen!

Oho... teiän vauvat on painanu 100g enemmän kun mun...[8|]
Oon kyllä syöny ihan runsaasti.... Mut ei kai siitä pidä huolissaan, kun ei kätilökään ollut.

Aika erikoista että jossain lääkäri tekee ultrat. Itse en oo vielä lääkäriä nähnykkään, paitsi sillon ihan alkuraskaudessa ku ite menin yksityiselle ultraukseen vuodon takia.
Mulle ultraukset on tehnyt kätilöt keskussairaalan äitiyspolilla ja siellä ei koskaan muuta tehä ku ultrataan, neuvola on sit omalla terveysasemalla... Mulla ei oo myöskään kertaakaan ultran yhteydessä kuunneltu sydänääniä. Tajusin muuten että mulle ei oo kertaakaan sanottu sikiön sykettäkään....

Ainoostaan kerran neuvolassa kuunneltu sydänääniä sellasella dopplerilta joka oli kotoisin kivikaudelta ja pisin aika pitä jumputusta kuulu yhteen menoon oli 5 sekuntia koska vauva pyöri siellä sitä doppleria karkuun. [:D]

Takaisin