Kummit

Ystävän keskostyttöjen nimijuhla pidettiin kun he olivat 6kk ikäisiä :) Nimet oli siis toki ilmoitettu maistrattiin jo tätä ennen, mutta julkistettiin tuolloin.
Haa, mäkin just muistin, että kun kummipoikani (Heartblue) kastettiin, oli hänkin jo 4-5kk ja tosiaan keskosena syntynyt. Nimikin paljastettiin vasta silloin kaikille, vaikka tietenkin virallisesti nimi oli jo annettu. (Voi hitsi kun tulikin ikävä, viimeksi jouluna ollaa nähty. Iso poika jo hän on, täytti 7 syksyllä:Heartred)

Meidän pitäisi keskustella kastamisestakin, kun mä en ainakaan kuulu kirkkoon (mies ei oo varma onko eronnu vai ei) enkä haluaisi pakottaa lasta mihinkään uskoon, koska en halua, että jos lapsi ei usko mihinkään näihin uskontojuttuihin, niin olis yhtä katkera vanhemmilleen kuin mitä itse olin joskus. Ja oon miettinyt jo vuosia, että sitten kun lapsi on tarpeeksi iso ymmärtääkseen asioita saa mieluummin uskoa mihin ite haluaa tai olla uskomatta, ja liittyä mihin kirkkoon päätyykään jos päätyy.
Mä olen kuitenkin valmis kompromisseihin, mutta inhottaa ajatus siitä, että mun ajatuksilla, tuntemuksilla ja uskomuksilla ei oo mitään merkitystä. Mutta saa nyt nähdä. Pitää vaan yrittää keskustella asia lävitse. :D

Ja siksi selitin tuon, kun mulle kummit on enempi siihen uskontoon liittyvä asia. Ja ei sitäkään olla siis vielä keskusteltu ollenkaan, kun ei olla vielä keskusteltu tota kastamisasiaa lävitse. :)

Meillä oli suunnitelmissa, että koska ei olla aviossa, niin molemmat valitsevat 1-2 kummia. Mä olen jo yläasteelta lähtien tiennyt ketä mun esikoisen kummiksi tulee, joten mä valitsin mun parhaan ystävän. :) Mies sen sijaan taitaa valita oman veljensä ja hänen tyttöystävänsä. Joten meidän esikoiselle on tulossa 3 kummia.

Mulle on aina ollut tärkeää, että kummin tulee osallistua lapsen elämään muutenkin kuin tuomalla synttärilahjoja ja ostamalla rippiristin. :D Esim. kyläilyt, kesälomareissut on enemmän kuin toivottavia ja uskon, että esikoisen tulevat kummit ovatkin tietoisia näistä asioista. Ainakin mun paras ystävä on jo suunnitellut jos jonkin moista matkaa ja kekkeriä. Välillä on täytynyt oikein sanoa, että himmaa nyt tahtia, kun toinen ei ole vielä edes syntynyt! :D

Takaisin