Kummit

Mä just eilen keksin, että lapsen voisikin kastaa Suomessa, kun jouluna tullaan käymään. Mutta ne kummit, voiko ristiäiset olla niin, ettei tule kummia tai kummeja :D? Isi voi vaikka pitää sylissä tai mummi. Musta se idea vähän menee, kun me kuitenkin tullaan asumaan pallon tasan toisella puolen, niin ei se kummius silloin olisi muuta, kun lahjojen lähettelyä.. Eli ihan turha juttu.
Ei niillä ristiäisillä olisi muuta, kun se kirkkoon liittämisen idea, en sitte tiiä onko sekin outo ajatus, kun täällä ei evankelisluterilaisuus edes ole oikein hengissä. Ei me kyllä olla uskonnollisiakaan, että haittaako sekään :p

Jos haluaa ihan ristiäiset, eikä vaikka vaan vapaamuotoisia "nimiäisiä" (vai mikä se nimitys oli), niin tarvii olla kaksi kummia. Tai ilmeisesti painavin syin jossain erikoistapauksessa yksi kummi riittää. Mutta sitten kai on seurakunnissa sellaisia vapaaehtoisia kummeja.. Toki teidän kohdalla ne kai sitten olis vain nimiä paperissa tuon välimatkan takia.. :P


Meillä ei olla vielä juurikaan mietitty kummiasioita. Meidän suvun nuorisokin kätevästi erosivat kirkosta rahaa säästääkseen juuri kun jäin raskaaksi. Että taitaa suku olla ulkona kummikuvioista. Onneksi kaverit vielä kuuluvat.. Ja ehkä se on kivempikin että on kavereista ne kummit, sukua ehkä näkee sitten muutenkin, tai heillä on jo se suvun yhteys lapseen.
Ehkäpä niitä kavereitakin näkisi sitten vähän useammin, kun nyt se on hiukan jäänyt kun on tuota välimatkaa. Samalla paikkakunnalla ei oikein ole ketään sellaisia läheisiä ystäviä.
 
Muokattu viimeksi:
Nii en sit tiedä miten se toimii ku Aubrey asuu ulkomailla, mutta Suomessa asuessa sillä nimen antamisella on se aikaraja missä ajassa se pitää antaa (kun ristiäisistä oli puhe)? Et toki jos vaan liitetään kirkkoon kasteessa ni siin ei ole mitään aikarajaa..
 
Meille tulee tällekki kaksi kummia niiku nuilla nuorimmaisillakin..3 ekalla on 4 kummia..Meillä sen verta nuita sisaruksia ja muksuja lähipiirissä nii ollu hankala miettiä nuita ...Onneksi pystyy kummina toimimaan myös mummut ja papatkin..Mun serkulla esim on kummina mie ja hänen mummo :) ...
 
Me pyydettiin eilen kummit, molempien parhaat ystävät (ei puolisoja, tämä periaate meillä) :) Mää ehkä itse suhtaudun kummiuteen kunniana, en niinkään velvollisuutena. Pyyteetöntä läsnäoloa lapsen elämässä :) Tiedän paljon ihmisiä, jotka olettavat kummien esim. ostavan kalliita lahjoja jokaikisenä juhlapäivänä...Tai olevan ilmaisia lapsenvahteja :sad001
 
Niin joo olishan lapsiparalla toki nimi jo, täällä se kerrotaan ihan heti ku vaan keksitään, viimestään sairaalassa on sänkyyn merkittynä. Äiti innostu heti, ku sille tota mietin ni se käy selvittelee seurakunnasta mitä mahdollisuuksia on :) Ja enpä tosiaan tajunnut, että kummipakko on tietysti.. No, onhan sitä sukulaisia :)

Jos olisin Suomeen asettunut, ni ehdottomasti hyvää ystävää pyytäisin, tädit ja sedät on muutenkin (toivottavasti) lapsen elämässä :) Mutta kukin tavallaan, ei näihin mitään oikeita vastauksia ole :) Säälihän sekin on, jos kummi ei sitten pidäkään yhteyttä lainkaan..

Mainitsin tästä ajatuksesta miehelle, ni se noista kummeista myös sanoi ja puheli sedästään.. No setä on jo vastaanottanut ukin statuksen, kun isän isää ei ole. Vähän epäreilua musta jos ei nyt muka tuota voida Suomessa tehdä.. Mies ei edes itse tiedä, kuuluuko kirkkoon ja mihin kirkkoon kuuluu jos kuuluu! :sad001 :/ murrin murr...
 
Niin kyseessä olisi siis ennemmin kirkkoon liittäminen, en vain älynnyt, että termit meni sekaisin ja väärin :)
 
Niin, kastaahan voi vaikka vasta aikuisena :D se nimi pitää vaan antaa aiemmin.
Täällä vaan on niin totuttu siihen että se kaste on samalla nimenantotilaisuus. :)
 
Joo taitaa tulla siitä, kun maistraatti vaatii, että lapsen nimi ilmoitetaan 2kk kuluessa lapsen syntymästä :) Jos lapsi halutaan samalla ottaa ev.lut. kirkon jäseneksi, tulee samainen maistraatin lomake antaa kastavalle papille.
 
Tosiaan...maistraattiin nimi ilmoittaa ennenkuin lapsi 2kk ja kastaa voi myöhemminkin jos tahtoo ...Meillä mennään omia perinteitä kunnioittaen :)
 
Me tehtiin esikoisen kanssa niin että ilmoitettiin nimi maistraattiin ennen kuin 2kk tuli täyteen. Kun tyttö oli 6kk niin hänet kastettiin silloin srk:n kastekirkossa, jossa kastettiin muitakin lapsia. Meille tää oli hyvä vaihtoehto, voi olla että poitsun kanssa tehdään samoin.
 
Me tehtiin esikoisen kanssa niin että ilmoitettiin nimi maistraattiin ennen kuin 2kk tuli täyteen. Kun tyttö oli 6kk niin hänet kastettiin silloin srk:n kastekirkossa, jossa kastettiin muitakin lapsia. Meille tää oli hyvä vaihtoehto, voi olla että poitsun kanssa tehdään samoin.

Oolalaa kiitoksii tästä !!
Oon meinaan pohtinu tota kirkkoon liittämistä ihan huolella enkä pääse mihinkään tulokseen kuitenkaan (erotakko itsekin vai ei). Ahdistaa ajatus ristiäisistä, siinä kohtaa olen ihan vain nimenantojuhlan puolella.. sit myöhemmin voi kastattaa jos tahtoo :)
 
Tarkoitus ei ole nyt kenenkään tapoja kritisoida, mutta jos raamattua pilkulleen lukee, niin siitä ymmärtää että Jeppe käskee kastaa tyypit vasta sitte kun ne jo uskoo kaiken. Meän muksu saa sitten päättää ihan ite kun ymmärtää mitä uskonto on. :)
 
Mie oon unohtanu ihan totaalisesti tän koko kummi asian. Ei kuuluta kirkkoon, joten lapsi saa epäviralliset kummit. Tai sit ei kummeja ollenkaan?
Meillä tosiaan vähän "hassu" tilanne, kun nimi pitää ilmoittaa maistraatille se 2kk syntymästä ja lapsi tod näk silloinkin vielä tuolla teholla. Jos kotiuttamiseen asti päästään, nii se ajoittuu LA tienoille (toivottavasti viimeistään silloin), niin senkö jälkeen ne nimiäisissä joskus sit pidettäis... Tai ehkä päästään helpommalla, jos jää tässä tilanteessa moiset kokonaan välistä.... :rolleyes:
 
Totta tuokin Harakraah, olen itse päässäni pähkäillyt, että lapsi kuulumalla kirkkoon olisi vähän avoimempi asialle, näin niinkun nykymaailmassa. En minä mitään odota tai vaadi, mutta olisi kiva, jos edes kuuntelisi kun eri uskonnoista kerrotaan :) Ja todella kuitenkin eri uskonnoista, eli mulle on ihan sama liitetäänkö minun mukaan ev.lut vai isin mukaan katolilaisuuteen vai tahtooko myöhemmin liittyä mihin uskontoon tahansa.
Pyhäkoulu olisi kiva, eiköhän täälläkin sellasia järkätä. Johan se on minusta yleissivistystäkin Raamattua ja myöhemmin muitakin pyhiä kirjoja tuntea :)

Mä niin mielelläni haluisin kanssa, että nimi annettaisiin vasta ristiäisissä (olisi sitten vaikka täällä) mutta olishan se vähän outoa, kun täällä kukaan sellasta tapaa ei tunne :D
 
Meillä esikoisella neljä kummia. Nyt on jo kolmea pyydetty kummeiksi. itse olen pyytänyt kahta, veljeni ja hyvän ystäväni. Mies on pyytänyt yhden hyvän ystävänsä. :) Mutta eiköhän tällekin saada neljä kummia, nyt on vain tullut pulma ketä vielä pyytää, hyviä kun tuntuu olevan niin monta ehdolla.
 
Mie oon unohtanu ihan totaalisesti tän koko kummi asian. Ei kuuluta kirkkoon, joten lapsi saa epäviralliset kummit. Tai sit ei kummeja ollenkaan?
Meillä tosiaan vähän "hassu" tilanne, kun nimi pitää ilmoittaa maistraatille se 2kk syntymästä ja lapsi tod näk silloinkin vielä tuolla teholla. Jos kotiuttamiseen asti päästään, nii se ajoittuu LA tienoille (toivottavasti viimeistään silloin), niin senkö jälkeen ne nimiäisissä joskus sit pidettäis... Tai ehkä päästään helpommalla, jos jää tässä tilanteessa moiset kokonaan välistä.... :rolleyes:
Ystävän keskostyttöjen nimijuhla pidettiin kun he olivat 6kk ikäisiä :) Nimet oli siis toki ilmoitettu maistrattiin jo tätä ennen, mutta julkistettiin tuolloin.
 
Minä en kuulu kirkkoon, mutta miehelle on tärkeää että muksu kastetaan. Tämän vuoksi ihan ristiäiset tulossa. Kummeja on kolme, ensimmäinen oli tiedossa jo ennen raskautta (hyvä ystäväni joka vain tuntui luontevalta valinnalta). Miehen veli ja yksi yhteinen ystävä on sitten muut. Toisellekin, jos sellainen satutaan saamaan, on kummeja jo alustavasti mietitty.

Meillä on vähän sellainen tilanne lähipiirissä, että ne "ykkösvalinnat" on niin suosittuja jo entuudestaan, ettei viitsitä enää kuormittaa. Omalla veljelläni on kummilapsia kohta varmaan kymmenkunta, ja tuskailee joka joulun alla hankittavien lahjojen määrää. Olisi varmaan suostunut meillekin, mutta päätettiin säästää vaivalta. :) Tulee kuitenkin olemaan muulla tavalla muksun elämässä.

Itse haluaisin "julkistaa" lapsen nimen heti synnyttyä (tai heti kun se on päätetty), mielestäni Suomessa oleva käytäntö nimen piilottelusta ristiäisiin saakka on jotenkin älutöntä. Eri asia tottakai, jos nimeä ei vielä ole, mutta jos lapsella on nimi niin minkä ihmeen takia sitä ei voida käyttää heti? Lähipiirissä ainakin, olisi kaikille helpompaa kun ei tarvitse käyttää mitään ympäripyöreitä nimityksiä ensimmäistä kahta kuukautta.
 
Takaisin
Top