Kotisynnytys

Okei, mä toivoisin kanssa tuota ammetta. Se on kuulemma lähes aina vapaanakin :) Kiitos vinkistä, täytyy ottaa omat jesarit sitten mukaan :D
 
Ammeitahan saa myös vuokrattua vaikkapa Aktiivinen Synnytys Ryltä. :) Samoin myös tens-laitteita, :)

Itseä kovasti jo kutkuttaisi kysellä kotisynnytyksestä, järki vain sanoo, että näin aikaisin ei kannata olla liikenteessä. (6+5? En ole seurannut nyt niin tarkkaan missä mennään, esikoinen pitää kiireisenä :D )
 
Mahtavaa Pampero, että tyksissä on ammeet noin hyvin vapaana! Toivottavasti pääset hyödyntämään ammetta kivunlievityksessä! Kättärillä Haikaranpesässä oli ihan tuurista kiinni, että päästiin ykköshuoneeseen, jossa oli sairaalan ainoa allas.

Altaassa ärsyttävää oli, että sieltä joutui nousemaan sydänääniä mittaamaan ja se sattui ihan hulluna, kun supistukset tuntuivat niin voimakkaina vedessä lillumisen jälkeen. Sitten pääsi onneksi takaisin altaaseen.

Jesari oli ihan ehdoton tens-laitteen kanssa synnytyksessä. Sekin kyllä sattui törkeesti, kun jesarin paloja repi irti ihosta.

Reginaveritas, mikset vois olla yhteydessä kätilöihin jo nyt? Mä olen käynyt Heketin Anun Gua Sha -kampa hoidoissa ja se oli se ihanaa. Mulla itselläni ei vaan vielä ole fiilistä ottaa kätilöihin yhteyttä. Mutta heti, kun sydän sanoo, niin alan kyselemään lisätietoja aiheesta kotisynnytyksiä hoitavilta kätilöiltä. Mä olen vaan niin huonovointinen, että kaikki energia menee omista perustarpeista huolehtimiseen.
 
No, tietysti kai voisi olla yhteydessä, mutta en itse näe 'asialliseksi' olla yhteydessä ennen np-ultraa. Ja haluaisin ensimmäisen sokerirasituksenkin alta pois.
 
Tulen tännekin kertomaan kuulumiset ja kiittämään antoisasta keskustelusta :) Synnytin toissapäivänä ihanan pojan, synnytys käynnistyi spontaanisti ennen sovittua käynnistystä, viikot oli 38+5. Kipulääkkeinä lämpöpussi ja loppuvaiheessa ilokaasu, siinä kaikki :) Suihkuun oli tarkoitus mennä mutta en sinne ikinä ehtinyt, ammeeseen en päässyt kun synnytys käynnistyi vesien menolla. Rentoutuminen ja itsensä tsemppaaminen oli kaiken a ja o! Kiitos tuesta ja hyvistä vinkeistä, niillä selvittiin! Sain aivan ihanan synnytyskokemuksen ja olen tosi onnellinen siitä, että kaikki meni hyvin ja selvisin ilman puudutteita!

Tsemppiä ja onnea teille kaikille tuleviin synnytyksiin, seuraan täällä mielenkiinnolla teidän tarinoita :)

Täytyy muuten lisätä vielä, että hämärä, tunnelmallinen synnytyssali ja rentoutusmusiikki oli hyvät avut rentoutumisessa.
 
Suurenmoiset onnittelut Pampero sinulle lapsesi syntymän johdosta! Ihana kuulla, että synnytys oli tällä kertaa sinulle noin hieno kokemus! Tuli todella toiveikas olo sinun viestistäsi. Kiitos, kun jaoit synnytyskokemuksesi täällä ♡

Oli ihana jutella kanssasi synnytyksestä ja olen niin iloinen, että tällä kertaa synnytyskokemus oli sinulle noin upea. Kyllä meissä naisissa on voimaa! Miten kauan muuten koit synnytyksen kestäneen? Miten sujui yhteistyö sairaalan henkilökunnan kanssa?
 
Mimimami: kiitos :smiley-angelic003 Synnytys alkoi tosiaan vesien menolla klo 3.30 ja säännölliset supistukset alkoi siitä vartin päästä ja tulivat heti minuutin välein. Kiire tuli sairaalaan :D Sairaalassa jonkin ajan kuluttua (ehkä tunnin?) supistukset hiipuivat ja tulivat 5-15 min välein, olivat tosi lyhyitä kestoltaan ja helposti siedettävät, en tarvinnut mitään kivunlievitystä. Tätä kesti sitten joku viisi tuntia, luulin ettei synnytys ole edes käynnissä ja mielessäni jo mietin että oksitosiiniako tässä tarvitaan vielä. Kätilöltä kyselin että tapahtuuko tässä mitään vai ei, kätilö sanoi että kyllä hän uskoo synnytyksen olevan käynnissä kun supistuksia kuitenkin tulee. Katsottiin sitten tilanne klo 11, auki 6-7 cm (tullessa sairaalaan 3cm) joten kyllä se vaan synnytys oli käynnissä, pääsin vaan niin helpolla tuonne asti. Hetken päästä alkoikin se kivulias osuus ja otin ilokaasun käyttöön, viimeiset sentit oli kyllä todella kivuliaat. Klo 13 alkoi ponnistusvaihe ja 13.05 syntyi poika :) Eli synnytys kesti vesien menosta 9,5h josta 2 viimeistä tuntia oli "tositoimintaa". Ihan viimeinen sentti meni vielä ilman ilokaasua eli totaalisen luomuna (vauvan sykkeen laskun vuoksi jouduttiin ilokaasu laittamaan pois ja tilalle pelkkä happi, kätilö oli sitten unohtanut kääntää ilokaasun takaisin ja vetelin loppuajan kipuihin pelkkää happea).

Kätilö oli aivan ihana, kannustava ja todella lämmin ihminen. Häneltä sain paljon tukea ja turvaa. Mies oli tietty myös suurena apuna. Kyllä tämä kokemus todella oli voimaannuttava ja todella me naiset ollaan rautaa! Me lähdettiinkin jo seuraavana päivänä sairaalasta kotiin kun kaikki oli niin hyvin. Kotisynnytykseen en olisi valmis kuitenkaan, ilokaasun kuitenkin ehdottomasti tarvitsin ja itse koen sairaalan turvallisempana ympäristönä synnyttää kuin kodin. Mutta mielenkiinnolla kyllä seuraan miten teidän kotisynnytykset sujuvat, ne ovat varmasti hienoja kokemuksia :)

Vauva on aivan ihana ja kyllä tässä jo mielessä on kirkkaana, että neljännen kerran tämän haluaa myös kokea :wink
 
Kuulostaa tosi upealta Pampero! Oon mielettömän onnellinen sun puolesta :Heartred Tulee ihan tippa linssiin, niin hieno kokemus sulla takana.

Mulla on sama kokemus, että vesien meno (vaikka mulla meni vaan osa) käynnisti synnytyksen oikein kunnolla. Ihan fantastista, että koit noinkin kivuttomana aukeamisen 6-7cm:n saakka. Ihanaa ♡

Ja sekin on hienoa, että kätilön kanssa synkkasi! Mahtava juttu! Synnytys on sellainen juttu, joka voi todella kannatella. Mun kokemus on, että oma aivan ihana esikoisen syntymäkokemus on niin kaunista jaettavaa ja muisteltavaa edelleen pienen rakkaan murun kanssa. Ihanaa, että sinä sait mahtavan lahjan, voimauttavan synnytyskokemuksen! Tuo kokemus on mulle naisena tosi tärkeä ja luo uskoa omaan naiseuteen ja antaa itseluottamusta.

Ja kiitos vinkistä, hämärä synnytystila ja rentoutusmusa taustalla varmasti auttaa pääsemään irti turhasta jännityksestä ja kontrollista. Vaikka synnytys onkin mystinen juttu ja sitä ei voi hallita, niin hatun nosto sinulle Pampero kaikesta siitä aktiivisesta työstä itsesi kanssa synnytykseen valmistautumisessa. Valmistautua aina voi ja mun mielestä voit olla tosi ylpeä itsestäsi!! :talk017
 
Kiitos Mimimami :Heartred

Kun kirjoitin että viime synnytyksessä ongelma oli etten pystynyt kivuilta rentoutumaan ja se hidasti aukeamista, sanoin tällä kertaa joka supistuksen alkaessa mielessäni itselleni "rentoudu". Ja sitten vain heittäydyin niin rennoksi kuin pystyin. Ja lopulta se olikin aika helppoa rentoutua. Edisti varmasti synnytystä ja auttoi kestämään kivun. Ajattelin myös supistuksen aikana sitä ihanaa tunnetta, kun kipuaalto alkaa hiipua ja lopulta on kokonaan ohi. Kannatti ehdottomasti valmistautua etukäteen :)
 
Tosi hienoa Pampero ♡ Mahtavaa, että valmistautuminen oli noinkin isossa roolissa synnytyksessä. Mieletöntä, että valmistautumisen ja oman henkisen työsi avulla pystyit rentoutumaan!

Oma kokemus on vain yhdestä synnytyksestä, johon todella valmistauduin samalla pieteetillä kuin maratonin juoksemiseen. Toki tunsin alusta loppuun sen miten paljon valmistautuminen vaikutti, kun en ollut ihan ihmeissäni kehossani tapahtuvasta prosessista.

Ihania hetkiä sinun pienen "joululahjasi" kanssa! Rentouttavaa joulua! :santa
 
Kiitos Mimimami! Itse en olisi osannut tällä tavalla valmistautua vielä ensimmäiseen synnytykseen, enkä siihen toiseenkaan :) Vasta noiden kahden kokemuksen jälkeen tiesin mitä haluan synnytykseltä ja miten voin edistää itse sen toteutumista. Aika hienoa että itse pystyit siihen jo ensimmäisellä kerralla, kun silloin se tuleva synnytys on vielä ihan uutta. Hienoa että valmistelet nyt kotisynnytystä, siihen on varmasti sinulla tosi hyvät valmiudet kun olet jo yhden luomusynnytyksen käynyt läpi.

Ihanaa joulua sinullekin ja onnellista odotusaikaa! :smiley-angelic003
 
Tää nyt ei varsinaisesti liity kotisynnytykseen, mutta luonnolliseen synnytykseen kyllä. Tietäiskö joku aiheuttaako epiduraali tai oksitosiinitippa turvotusta?
 
Muokattu viimeksi:
Luulen, että turvotus on saattanut osittain ainakin liittyä oksitosiinitipan nesteytykseen? Allergiakin voi tietysti olla, mutta yleensä allerginen turvotus tulee pian altistuksesta, varsinkin kun altistus tulee suonensisäisesti. Tätä nyt ehkä kannattaisi kysyä vaikka Aktiivinen Synnytys Ryn FB-sivuilla. :)
Tää nyt ei varsinaisesti liity kotisynnytykseen, mutta luonnolliseen synnytykseen kyllä. Tietäiskö joku aiheuttaako epiduraali tai oksitosiinitippa turvotusta? Turposin ihan muodottomaksi naamasta synnytyksen jälkeen. Varmasti hormonit ja ponnistuskin voi sen aiheuttaa kyllä. Myös allergia jollekin lääkeaineelle voi olla mahdollinen. Olen harkinnut luonnollista synnytystä, ennen ensimmäistä en halunnut miettiä synnytystä, koska ajattelin että alan sitten vain pelkäämään, ja kivunlievityksestä ajattelin että vasta sitten jos on tarpeen. Aika herkästi ne oli kyllä kaikkea tuputtamassa, mutta jos eivät olisi olleet niin olisin silti varmaan polvillani rukoillut ihan mitä vaan millä se kipu loppuu (supistukset tulivat tiheästi, kivuliaina ja jatkuvasti monta päivää ennen kuin vedet meni).

Nyt haluaisin välttää episiotomian jos mahdollista, ja oksitosiinin ja selälläänsynnyttämisen välttäminen saattaisi auttaa siinä. Myöskään kipulääkettä en haluaisi, eipä se sellaista kipua ole mihin kuolee.

Olen varhain liikkeellä, LA syyskuussa :grin
 
Tipasta (kuten kaikesta muustakin) saa kieltäytyä. :wink Ei normaalissa synnytyksessä ole tarvetta suonensisäiselle nesteytykselle. :) Mutta jos tarvitaan tippaa laittaa, niin siinä on aina se fysiologinen suolaliuos mukana.
 
Orm Onnekas, mä kyselin mun kätilöystävältä tuota asiaa ja tässä hänen vastauksensa:

"Epiduraalipuudutuksen yhteydessä laitetaan tippa eli nesteytetään suonensisäisesti. Synteettisen oksitosiinin kanssa menee myös nestettä. Näitä nesteitä saattaa mennä paljon lyhyessäkin ajassa. Mitä kauemmin synnytys kestää tai tulee vuotoa synnytyksen jälkeen, sitä enemmän nesteitä menee. Nesteytys on useimmiten turvotuksen syynä. T: kätilö :)"
 
Me juteltiin eilen mun puolison kanssa mun viime raskauden aikaisesta hammaslääkärikokemuksesta. Paikallispuudutteen seurauksena mun ikiliikkuja vauva lopetti liikkumisen noin 8 tunniksi vatsassa. Mun mies ei ensin uskonut mua mutta luki sitten pari jotain englanninkielistä tieteellistä artikkelia jenkeissä tehdyistä tutkimuksista puudutteiden vaikutuksista sikiöön ja lapseen. Luettuaan noi hän vaan totesi, että täysin turvallisiksi puudutteita ei ole todettu mutta ei myöskään vaarallisiksi.. eli edelleen ajattelen, että paras on kuunnella omaa äidinvaistoaan näissä asioissa.. mitä olisi tapahtunut synnytyksessä jos olisin ottanut puudutteen vauvalle, joka lopetti jo pienen määrän vaikutuksesta liikkumisen.. Onneksi kaikki sujui hienosti ja mun oma onnimanni syntyi hienosti maailmaan!

Mahtavaa Orm Onnekas, että sulla on tällä kertaa olemassa visio siitä, miten haluaisit synnyttää. Se varmasti auttaa jo pitkälle eteenpäin! Kuunnellaan itsejämme äiteinä
:love2
 
Takaisin
Top