Osa meistä synnyttäjistä toivoo lääkkeettömästi etenevää synnytystä, osa taas on vakaasti päättänyt ottaa puudutteen. Moni naisista on jotain siltä väliltä. Aktiivinen synnytys on ennen kaikkea oman kehon ja itsen kuuntelemista ja tahtotilaa toimia itseään kuunnellen synnytyksessä. Itse en koe tarvetta vastakkainasettelulle ns. luomusynnytyksen ja medikaalisen synnytyksen välille. Tässä kirjoituksessa haluan perustella omaa valintaani. Tarkoitus ei ole vähätellä toisen tien valinneita.
Uskon, että jokainen kaipaa vahvistusta ja tukea omalle polulleen synnyttäjänä. Toiveissani siintää kotisynnytys ja luonnollisesti myös lääkkeetön synnytys. Tämän puheenvuoron tarkoitus on perustella lääkkeetöntä synnytystä.
En käytä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä raskauden aikana. Miksi ottaisin todella voimakkaan puudutteen käyttöön synnytyksen aikana?
Puudute vaikuttaa sekä minuun että vauvaan. Minä toivun vaikutuksesta nopeammin. En halua saada vauvaa syliini ensimmäistä kertaa, kun hän on lääketokkurassa. Olen kuullut, että ilman puudutetta syntyneet vauvat ovat usein syntyessään terkakampia kuin puudutetut vauvat.
Lisäksi sain viime raskaudessa hurjan kokemuksen hammaslääkärillä. Jouduin ottamaan paikallispuudutteen. Noin 7-kuinen sikiö lopetti liikkumisen, ei kokonaan, mutta liikkui huomattavasti vähemmän puudutetta seuraavan 12 tunnin aikana kuin sitä ennen ja sen jälkeen. Synnytys vaatii aktiivisuutta myös vauvalta. En halua puuduttaa vauvan kehoa silloin kun hänen pitäisi tehdä siihen astisen elämänsä vaativin ponnistus.
Lääkkeellinen puuttuminen lisää lääkkeellisten puuttumisten määrää. Yksi lääkkeellinen toimenpide johtaa helposti toiseen. En tarvitse lääkäriä synnytykseeni.
En halua sotkea kehoni omaa hormonitoimintaa. Synnytyksen aikana kehoni luonnollinen hormonitoiminta lievittää kipua ja auttaa minua synnyttäjänä sekä toki vauvaani. Lääkkeiden pumppaaminen sekoittaa hienovaraisten kehon omien mekanismien aktivoitumisen.
Suhtaudun kipuun ystävänä synnytyksessä. Näin ollen minulla ei ole tarvetta puuduttaa kipua pois kehostani. Ajattelen, että vain kivun avulla voi syntyä jotain uutta. Kipu ja jokainen supistus vie minut lähemmäs lapseni syntymää.
Minulle ajatus neulalla annettavasta puudutteesta on öklöttävä. En yksinkertaisesti pidä neuloista. Synnytys on luonnollinen tapahtuma ja minulla ei ole mitään tarvetta päästä pakoon luontoa itsessäni.
Lopulta: olisiko lääkkeellinen synnytys epäonnistuminen? Ei missään nimessä. En tuomitsisi itseäni enkä ketään muutakaan. Synnytys ei ole suoritus. Sitä ei voi mitenkään ennakoida. Täytyy vain elää läpi, supistus kerrallaan, väleissä mahdollisuuksien mukaan rentoutuen.
Teen oman osani ja kerron toiveistani minua synnytystyössäni tukeville ihmisille. Heittäydyn ennakoimattomuuden virtaan. Toiveissani synnytys käyttäen lääkkettömän kivunlievityksen keinoja.