Nepeta Cataria
Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Minä olen välillä pohtinut tuota vähän myös et miten fiksun nuoren kanssa pitäisi toimia, jotta hän kasvaisi potentiaaliinsa myös oppimisen ja ymmärryksensä suhteen. Minun paras veto tähän mennessä on ollut koota kirjalistaa sellaisilta ihmisiltä, joita pidän fiksuina, ajatuksella että; Mitä kirjoja sinun mielestäsi fiksun nuoren kannattaisi lukea? Mitkä kirjat ovat saaneet sinut ajattelemaan?". Tätä kysyin aikuisilta miehiltä, kun tein kirjalistaa pojalleni - naisena koin itseni vähän jääviksi, sillä kyllähän se sukupuoli ohjaa sitä miten ja millaiseksi ihminen kasvaa (ja olin jo lukenut/luetuttanut omat suosikkini lapsellani! ). Tämän tiedostaen pyrin silti kohti poikani optimaalista kehitystä. Ja tuo oli oikein hyvä kysymys esitettäväksi ystävilleni, nautin todella paljon siitä että luin heidän suosituksiaan, se rikasti omaakin ymmärrystä.
Ajattelin silloin niin että yläkouluikäinen kasvaa hurjaa vauhtia! Paitsi fyysisesti niin henkiset kyvyt harppovat samaa vauhtia, ymmärrys siinä mukana. Juuri yläkouluikäiselle (tyttölapselle kenties vähän aikaisemmin? Kun murrosikä harppaa eteenpäin poikia aikaisemmin, ja ymmärrys tulee siinä mukana) kannattaa valita hyvää luettavaa, jotain pohjaa jonka varaan hän voi jäsentää kokemaansa maailmaa. Toki tuo opintojen eriyttäminen ylöspäin on hyvä juttu, mutta paljon voi tehdä ihan kotonakin. Ojennella lapselleen asioita jotka hänen olisi hyvä ainakin ymmärtää - tai jättää muhimaan, jokainen sitten kykyjensä mukaan tarttuu mihinkin.
Aina ei tarvitse ajatella koulua kun ajattelee lapsensa koulutusta, ohjat voi ottaa itsekin. Kirjasto on hyvä alku tähän, ja lukemisen lahja. Lukekaa lapsillenne, siitä se lähtee. Tässä voi kokeilla parsia kohtia joita koulu jättää omasta mielestä turhan kevyelle käsittelylle, lisätä ne sitten lapsen kotikasvatukseen.
Kysymys vanhemmat! Mitä asioita ei koulussa käsitellä tarpeeksi? Mitä te opetatte kotona? Minä ajattelen että Koti on se mikä on viimekädessä lapsen koulutuksen designer, valitsemalla lapselleen harrastuksia, kouluja, lukemalla lapsilleen ja mahdollistamalla. Ja tekemällä vaikkapa lukulistoja.
Ajattelin silloin niin että yläkouluikäinen kasvaa hurjaa vauhtia! Paitsi fyysisesti niin henkiset kyvyt harppovat samaa vauhtia, ymmärrys siinä mukana. Juuri yläkouluikäiselle (tyttölapselle kenties vähän aikaisemmin? Kun murrosikä harppaa eteenpäin poikia aikaisemmin, ja ymmärrys tulee siinä mukana) kannattaa valita hyvää luettavaa, jotain pohjaa jonka varaan hän voi jäsentää kokemaansa maailmaa. Toki tuo opintojen eriyttäminen ylöspäin on hyvä juttu, mutta paljon voi tehdä ihan kotonakin. Ojennella lapselleen asioita jotka hänen olisi hyvä ainakin ymmärtää - tai jättää muhimaan, jokainen sitten kykyjensä mukaan tarttuu mihinkin.
Aina ei tarvitse ajatella koulua kun ajattelee lapsensa koulutusta, ohjat voi ottaa itsekin. Kirjasto on hyvä alku tähän, ja lukemisen lahja. Lukekaa lapsillenne, siitä se lähtee. Tässä voi kokeilla parsia kohtia joita koulu jättää omasta mielestä turhan kevyelle käsittelylle, lisätä ne sitten lapsen kotikasvatukseen.
Kysymys vanhemmat! Mitä asioita ei koulussa käsitellä tarpeeksi? Mitä te opetatte kotona? Minä ajattelen että Koti on se mikä on viimekädessä lapsen koulutuksen designer, valitsemalla lapselleen harrastuksia, kouluja, lukemalla lapsilleen ja mahdollistamalla. Ja tekemällä vaikkapa lukulistoja.
Muokattu viimeksi: