Kotikoulu - onko Suomessa koulupakko?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suski75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kertoa, että nykyisessä suomalaisessa kulttuurissa joulun pyhät ovat olemassa Jeesuksen syntymän muistoksi
Huh huh, tätä en tiennytkään. Melko hullua 😃

(Lisäsin aiempaan Hesarin linkin, en siis itse keksinyt kyseistä väittämää.🙏)
 
Muokattu viimeksi:
Minusta olisi ihan jees jos lapsi menisi koulun mukana joulukirkkoon tai vaikka moskeijaankin, vaikka et-opetuksessa onkin. Muutenkin ohjeistan lapselleni, että koulussa opetetaan sellaisia asioita, jotka on poliittisessa agendassa opetussuunnitelmaan laitettu, kaikki pitää opetella, mutta niihin ei tarvitse uskoa. Riittää kun leikkii niiden olevan totta, vähän niin kuin muutkin mielikuvitusleikit. Ja kerron muutamia esimerkkejä siitä, kuinka koulussa on eri aikoina opetettu asiat ihan erilailla, riippuen siitä, minkä sen hetkinen "totuus" on vallalla. Esim. 70-luvulla Suomen kouluissa opetettiin ihan vakavissaan, ettei maapallolla ole vuonna 2000 enää yhtään puuta jäljellä, ja lapset ahdistuivat tästä kovasti. Sama pelottelu jatkuu edelleen, keksitään vain aina uusi tuomiopäivän skenaario. Kummasti näistä vain ei jälkikäteen puhuta yhtään, vaan edelliset toteutumattomat skenaariot lakaistaan vain maton alle ja keksitään uusi. Ja Venäjä on hyvä ja luotettava ystävä. Jep jep.
 
Jokos me ollaan valmiita etenemään koulun (ja median) iskostamaan ilmastoahdistukseen? Kuinka merenpinta nousee, lämpötila kans ja sen seurauksena ruoka loppuu, eläimet kärsivät ja ihmiset lähtevät vaellukselle? Ja tähän vastaus on äkkiä lahjoittaa rahaa sopiviin ilmastoprojekteihin ja kuluttaa ja syödä ja elää tietyn kaavan mukaisesti, ja laskea hiilijalanjälkeänsä. Ja mahdollisesti tukkia Mannerheimintie istumalla siellä. :rolling:

Vastuullinen elämäntapahan tais lukea jossain näissä tavoitteissa ja vanhempien toiveissa.

Ei siis millään kovin pahalla... Mutta tuntuu että tässä on taustalla vähän viherpesua, vanha kunnon: "Kun kulta kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa." Syyllistyneet on helppo taivutella uusiin toimintamalleihin ja rahareikiin. Vähän tuo mietityttää kun asian sisäänajo aloitetaan jo koulun puolesta.

.. ja sitten vakavasti ottaen. Nuorissa on paljon ilmastoahdistuneita. Ja ymmärrän kyllä ongelman luonteen, heille kerrotaan että maailmassa on paljon vialla, mutta he itse ovat kovin voimattomia muuttamaan asianlaitaa niillä keinoin mitä on tarjolla.
 
Muokattu viimeksi:
En nyt ihan ymmärtänyt mitä vikaa on opettaa kuluttamaan järkevästi ja olemaan roskaamatta luontoa. Multa on myös varmaan jäänyt jotain koulussa välistä, kun en muista (90- ja 2000 luvulla) olleen tiedossa olevaa katastrofiaikaa, vaikka ilmaston lämpenemisestä alettiin puhumaan. Kai tämäkin on jokin mielipideasia, mutta käsittääkseni on faktaa että ihmiset kuluttaa ja saastuttaa liikaa. Onneksi siihen ollaan havahtumassa ja yhä enemmän toimintaa ollaan hiljalleen korjaamassa.
 
En nyt ihan ymmärtänyt mitä vikaa on opettaa kuluttamaan järkevästi ja olemaan roskaamatta luontoa. Multa on myös varmaan jäänyt jotain koulussa välistä, kun en muista (90- ja 2000 luvulla) olleen tiedossa olevaa katastrofiaikaa, vaikka ilmaston lämpenemisestä alettiin puhumaan. Kai tämäkin on jokin mielipideasia, mutta käsittääkseni on faktaa että ihmiset kuluttaa ja saastuttaa liikaa. Onneksi siihen ollaan havahtumassa ja yhä enemmän toimintaa ollaan hiljalleen korjaamassa.
Voi kyllä meillä 90-luvulla opetettiin katastrofista nimeltä kasvihuoneilmiö, joka tulee ihan just silloin.

Roskaamisen kitkeminen ja hävikin välttäminen ovat olleet ihan peruskauraan kautta aikojen. Vasta viime vuosikymmeninä on keksitty että kaiken saa sotkea ja tuhota sillä varjolla, että "nuorella ei ole mitään järkevää tekemistä", entisaikoina tuo ei ollut mikään syy, eikä sitä katsottu millään tekosyyllä läpi sormien.
 
Voi kyllä meillä 90-luvulla opetettiin katastrofista nimeltä kasvihuoneilmiö, joka tulee ihan just silloin.

Roskaamisen kitkeminen ja hävikin välttäminen ovat olleet ihan peruskauraan kautta aikojen. Vasta viime vuosikymmeninä on keksitty että kaiken saa sotkea ja tuhota sillä varjolla, että "nuorella ei ole mitään järkevää tekemistä", entisaikoina tuo ei ollut mikään syy, eikä sitä katsottu millään tekosyyllä läpi sormien.

Onhan se, mutta ei ainakaan siinä koulussa mitä kävin se ollut "puut ja kaikki kuolee muutamassa kymmenessä vuodessa" luokan juttu. Vaan tarttis tehdä jotain juttu. Ja jotain todella on tarpeen tehdä eli en näe ongelmaa. Kuten en näe ongelmaa siinä että nykyisin opetetaan kestävää kulutusta jne, kuten ennenkin. Mielestäni on vain hyvä että opetetaan vihreitä arvoja.
 
Onhan se, mutta ei ainakaan siinä koulussa mitä kävin se ollut "puut ja kaikki kuolee muutamassa kymmenessä vuodessa" luokan juttu. Vaan tarttis tehdä jotain juttu. Ja jotain todella on tarpeen tehdä eli en näe ongelmaa. Kuten en näe ongelmaa siinä että nykyisin opetetaan kestävää kulutusta jne, kuten ennenkin. Mielestäni on vain hyvä että opetetaan vihreitä arvoja.
Ainakin 50 vuoden ajan on Suomen kouluissa opetettu, että maailmanloppu on takuuvarma juttu 20-30 vuoden sisällä. Tämä pitäisi ehdottomasti lopettaa, koska se on iso syy nuorten pahoinvoinnille.

Tämä ei liity millään tavalla siihen, että fiksu ei ostele turhaa tavaraa ja kaikki ruoka syödään, ei heitetä roskiin eikä jätetä kaappeihin homehtumaan.
 
https://yle.fi/a/74-20016772 YLE: Peruskoulu on tehty yhtenäiselle suomelle, eikä se enää toimi. Ihan muutama poiminta tähän pitkästä artikkelista, mitkä kiinnittivät minulla huomiota. Suomessa maahanmuuttajataustaiset pärjäävät hyvin koulussa verrattuna muihin OECD-maihin, myös kantasuomalaiset pärjäävät hyvin, itseasiassa tosi hyvin koulussa. Ongelma on että näiden kahden ryhmän välillä on edelleen iso ero, ja se on ongelma! Suomalainen peruskoulu on suomalaisen kulttuurin tuotos, räätälöity kantasuomalaisille, ja vaikka nykymalli toimii hyvin niin se ei näytä kelpaavan. Pitäisi tasapäistää.

"Kouluja, joissa S2-oppilaita on yli puolet koulun oppilaista, on parisenkymmentä. Suurin osa näistä kouluista sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Noin 40 prosentissa Suomen peruskouluista ei ole yhtään S2-oppilasta. Yli 80 prosentissa kouluista S2-oppilaita on alle 10 prosenttia."

Eli ymmärrän tätä vasten että pk-seudulla on syytäkin panostaa kulttuuriopintoihin suuressa osassa kouluja. Mutta sitten ulkopuolelle jää lukemattomia kouluja joissa tuo monikulttuurisuus jää lähinnä vierailijoiden ja opetuksen varaan. Näin nopsaan ajateltuna uskoisin että koulujen eriytyminen on jatkuva trendi, eiköhän jokainen kulttuuriryhmä hakeudu omiensa pariin samoille asuinalueille. Kukapa ei tykkäisi olla omanlaisessaan seurassa, jossa ei tarvitse pinnistellä kulttuurierojen yli tullakseen ymmärretyksi.
 
Maahanmuuttajille pitäisi tehdä niin tiukka kielenopetus ennen taviskouluun menoa, että he pärjäisivät kantaväestön kanssa yhtä hyvin. Tällä hetkellä maahanmuuttajien integroituminen perustuu siihen, että heille opetetaan minimaaliset alkeet ja sitten dumpataan tavisluokalle ja oletetaan, että kantasuomalaislapset opettavat maahanmuuttajille kielen, samalla kun kaikki missaavat kaiken sen mitä opetussuunnitelmaan on kirjattu. Todella typerästi on tämäkin homma mokattu.
 
https://yle.fi/a/74-20018185 YLE: Helsinki suunnittelee musiikkiluokkien lakkauttamista, koska haluaa torjua eriytymistä. Eli kaupungin toiveena on sekoittaa luokat. Tämä on kai sitten sitä tasapäistämistä jolla saadaan ne tasoerot pienemmiksi.
 
Ainakin 50 vuoden ajan on Suomen kouluissa opetettu, että maailmanloppu on takuuvarma juttu 20-30 vuoden sisällä. Tämä pitäisi ehdottomasti lopettaa, koska se on iso syy nuorten pahoinvoinnille.
Aika jännittävää. Missään koulussa missä itse oon ollu töissä tai koululaisena ei oo opetettu tommosta. 🤔 Ois mielenkiintoista tietää mihin tää perustuu?
 
Mulle ei oo koskaan koulussa peloteltu tolla ilmastohommalla, peruskoulu käyty ysärillä. Ehkä riippuu opettajasta? Jos siel on ollu joku opettaja joka on lietsonut paniikkia tms.

Mut olen huolissani todella paljon esim. maailman merien tilanteesta, muoviroskasta merissä, mikromuovista, kemikaali-ja lääkejäämistä vedessä. Ei nyt niin että miettisin sitä joka hetki, mut surullista se on. Maapalloa tuhotaan kovaa vauhtia. Ja tietty (sade)metsien hakkuut, ilmansaasteet esim Aasiassa, jätteenhoito kehitysmaissa ym ym. Kulutusta pitäis tosi paljon vähentää.

En tiiä onko tää eri asia kun ilmasto, mutta tästä kannattaiskin olla mielestäni kaikkien huolissaan ja tehdä voitavansa.
 
Vanhemmat eivät voi estää kulttuuri- ja katsomuskasvatusta, jos se on toteutettu varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti. Tästä asiasta suosittelen keskustelemaan avoimesti vanhempien kanssa ja aukaisemaan heille, mitä se varhaiskasvatuksessa on. Itse ainakin olen juurikin avoimella keskusteluyhteydellä saanut monia väärinkäsityksiä korjattua. Vanhemmilla ei yleensä ole käsitystä siitä, millaisia asioita esimerkiksi erilaisista katsomuksista käsitellään vaan olettavat, että varhaiskasvatuksessa esimerkiksi käsitellään kristinuskoa uskonnollisesta näkökulmasta eikä yhtenä lukuisista maailman katsomuksista ja osana suomalaista kulttuuria. Suosittelen myös keskustelemaan oman esihenkilön kanssa, jos hän tässä asiassa estää teitä toimimasta ohjaavien asiakirjojen mukaisesti. On myös esihenkilön tehtävä avata asiaa vanhempien suuntaan ja olla henkilökuntansa puolella siinä suhteessa, että asioiden käsittely ei ole neuvoteltavissa vaan kuuluu olennaisena osana suomalaiseen varhaiskasvatukseen.
Kyllä juuri näin olen toiminut. Toin asian esille juuri siksi, että vain kristinuskon käsittely aiheuttaa valtavaa tarvetta perustella ja selittää.
 
Maahanmuuttajille pitäisi tehdä niin tiukka kielenopetus ennen taviskouluun menoa, että he pärjäisivät kantaväestön kanssa yhtä hyvin. Tällä hetkellä maahanmuuttajien integroituminen perustuu siihen, että heille opetetaan minimaaliset alkeet ja sitten dumpataan tavisluokalle ja oletetaan, että kantasuomalaislapset opettavat maahanmuuttajille kielen, samalla kun kaikki missaavat kaiken sen mitä opetussuunnitelmaan on kirjattu. Todella typerästi on tämäkin homma mokattu.
S2-opetukseen pitäisi panostaa jo päiväkodissa aivan pienten ryhmistä lähtien. Kielenoppimisen kannalta maahanmuuttajaperheiden lasten olisi hyvä aloittaa varhaiskasvatuksessa jo 1-vuotiaina. Nyt kun perheille maksetaan kotihoidontukea 3-vuotiaaksi asti, suomi tulee tutuksi vasta, kun suomenkieliset kaverit puhuvat jo sujuvasti. Jotkut lapset pystyvät leikkimään ilman yhteistä kieltä, mutta ainakaan minun lapseni ei ole kuulunut tähän joukkoon. Lapseni päiväkodissa maahanmuuttajataustaisia tai muita vieraskielisiä on yli puolet ja heidän kielitaitonsa rajoittuu arkikieleen. Nykyisessä tilanteessa opetus ei ole kohdennettu järkevästi kenenkään kannalta. S2-lapsille kieliympäristö on liian vaikea, jolloin oppiminen on hidasta ja suomenkielisille opetus ei ole riittävän haastavaa. Kaunis ajatus siitä, että suomenkieliset lapset olisivat malleja suomen kielen opetuksessa jää ainakin minun lapseni kohdalla täysin toteutumatta. Hänellä ei ole motivaatiota yrittää jutella jonkun kanssa, joka ei ymmärrä edes aihepiiriä, josta keskustellaan. Päiväkodissa tätä on yritetty ohittaa siten, että on tarjottu ohjattua leikkiä aikuisten määrittelemistä aiheista, joka varmasti on s2-opetuksen näkökulmasta perusteltua, mutta kun leikin sisältö on etukäteen määritelty kauas lasten mielenkiinnon kohteista, ei hedelmällistä keskustelua synny.

Kerran lapsi kysyi kotona, että voidaanko leikkiä barbeilla, kun päiväkodissa oli sellaista ehdotettu. Minä hain omat barbini varastosta ja lapsi katsoi niitä, koki tulleensa sivistetyksi eikä sen jälkeen ollut niistä kiinnostunut.

Kenestäkään ei väkisin tule kielimallia eikä kukaan opi vierasta kieltä siinä sivussa tai automaattisesti. Ilman kielitaitoa ei voi oppia muitakaan oppimisen sisältöjä.
 
Täälläpäin on suomenkielisiä päiväkotiryhmiä, joissa on vain yksi suomenkielinen lapsi. Ystäväni lapsi oli yksi tuollainen ryhmän ainoa suomenkielinen lapsi. Hänen lapsensa ryhmässä ei ehditty edes viemään lapsia potalle ollenkaan, koska opettajien kaikki aika kului kuvakorteilla kommunikointiin. Mitään yhteistä kieltä opettajilla ei muiden lasten kanssa ollut, joten siksi ryhmässä keskusteltiin kuvia osoittelemalla.

Kasvatuksen henkilöstömitoituksessa pitäisi ottaa huomioon lapsen kielitaidottomuus niin, että jokainen kielitaidoton lapsi vie kahden suomea äidinkielenään puhuvan lapsen paikan. Samalla mitoituksella niin pitkään kunnes lapsi puhuu suomea (tai ruotsia) yhtä hyvin kuin sitä äidinkielenään puhuva lapsi.
 
Ylessä juttua peruskoulua tenttimällä suorittavasta nuoresta:

Juu! Luin kans tämän! Hienoa että välillä homma toimii tähänkin suuntaan, innokas pääsee laajentamaan tietojaan ja oppimaan itseä kiinnostavia juttuja omaan tahtiin.

Joku muu artikkeli kun esitteli että varsinkin peruskoulun vaatimukset ovat laskeneet, kokeitakin on helpotettu. Ihan varmasti fiksulla nuorella voi käydä aika tylsäksi sellaisessa, jää oppimatta oppimaan oppiminen jos kaikki tulee liian helposti peruskoulussa.
 
Takaisin
Top