Onko se tärkeää, että valtaväestö ei joudu luopumaan oikeuksistaan?Minulla on nyt koulua käyvä poika. Poika joka pitää pinkistä, pitkistä hiuksista, Frozenista, kotileikeistä... Poika joka leikkii mieluiten tyttöjen kanssa. Mielestäni sukupuolisensitiivisyys ja sen toteutuminen hoidossa ja koulussa on juuri sitä, että hän saa olla rauhassa juuri sellainen poika. Sitä että opettajat puuttuu asiaan, kun vähemmän sukupuolisensitiivisesti kasvatetut lapset sanovat häntä tytöksi tai hänen vaatteita tyttöjen vaatteiksi. Ja sen perusteella mitä olen kuullut ja nähnyt asia on juuri niin. Eli juuri mitä täällä monet tuntuu toivovankin.
Mielestäni kaikenlainen suvaitsevaisuus ja siihen opettaminen on vain hyvä. Se ei tarkoita naisten huonon kohtelun hyväksymistä vaan sitä että ihminen on samanarvoinen riippumatta sukupuolesta, lempiväristä, ihonväristä tai kulttuurista johon on kasvanut. Tai mistään muustakaan seikasta. Siis jokainen ihminen on saman arvoinen ja sitä todella tulee opettaa ihan pienestä pitäen.
Vähemmistöryhmät pitävät meteliä juuri tästä syystä. Voidakseen olla tasa-arvoisia valtaväestön kanssa. Se ei tarkoita sitä että valtaväestön pitäisi luopua oikeuksista. Vaan sitä että vähemmistöillä olisi samat oikeudet. Se ei myöskään tarkoita sitä että valtaväestölle tuputettaisi vähemmistöjä tai yritettäisi "käännyttää" kuuluvaksi vähemmistöön. He haluavat saada itse kuulua siihen ryhmään mihin kuuluvat, ilman että he menettävät oikeuksia tai tulevat kiusatuksi sen takia.
Se taas on jokaisen oma asia, miten haluaa lokeroida itsensä vai haluaako ollenkaan. Tosin tuntuu vähän hankalalta ettei määritä itseään mitenkään. Jos et määritä olevasi mitään sukupuolta, etkö silloin määritä ettet ole mitään sukupuolta?
Olen monessa asiassa vähemmistössä. Valtaväestö ei luovu mistään! Kaikki ovat suvaitsevaisia ja huomaavaisia ja esimerkiksi esteettömyys kuuluu kaikille? No ei kuulu! Ihmisellä on oikeus käyttää hajusteita ja ihmiset käyttävät oikeuttaan siitä huolimatta, että tietävät tämän oikeuden sairastuttavan allergiset, astmaatikot, monikemikaaliyliherkät ja migreenikot. Esteettömyys ymmärretään liikuntaesteisten ”suvaitsemisena”, mutta sitäkään ei suvaita lumisateella.
Esikoulussa opetetaan suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta paitsi kristinuskosta ei sanota mitään.
Olen siis erilainen. Jos minulta kysyy tuntomerkkejä ihmisestä, jonka kanssa olen puhunut, en kuvaile onko hän mies tai nainen ja millaiset hiukset hänellä on. Minulle jää mieleen keskustelun lisäksi jotain täysin epäolennaista, useimmiten ääni tai tuoksu.
Netissä en ajattele ihmisiä sukupuolen kautta. Sukupuolen lisäksi ihmettelen, mikä merkitys on ottaa puheeksi onko joku hetero vai homo vai jotain muuta. Ketä se kiinnostaa paitsi jos on etsimässä kumppania. Miksi minä haluaisin tietää, kenen kanssa kukaan vuoteensa jakaa?
Enkä minä kuvittele, että jos pitäisin suurta ääntä autismin ja harvinaissairauksieni puolesta, kukaan ymmärtäisi minua yhtään enemmän. Ei kukaan voi ymmärtää. Minullekin on joka päivä yllätys, miten ihmiset toimivat ja he ovat sentään enemmistöä ja saan harjoittelua päivittäin. Vaikka kävisin luennoimassa päivittäin päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla, en usko että sillä voisi mitään saavuttaa.
Suvaitsevaisuutta voi opettaa jo päiväkodissa, mutta sen pitää olla suvaitsevaisuutta siinä ryhmässä olevia kohtaan, lapsen kokemuspiiriin kuuluvia asioita. Arkisia asioita, juuri sitä että Pekka saa tykätä pinkistä ja prinsessamekkoja voi käyttää kuka tahansa.