Kotikoulu - onko Suomessa koulupakko?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suski75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla on nyt koulua käyvä poika. Poika joka pitää pinkistä, pitkistä hiuksista, Frozenista, kotileikeistä... Poika joka leikkii mieluiten tyttöjen kanssa. Mielestäni sukupuolisensitiivisyys ja sen toteutuminen hoidossa ja koulussa on juuri sitä, että hän saa olla rauhassa juuri sellainen poika. Sitä että opettajat puuttuu asiaan, kun vähemmän sukupuolisensitiivisesti kasvatetut lapset sanovat häntä tytöksi tai hänen vaatteita tyttöjen vaatteiksi. Ja sen perusteella mitä olen kuullut ja nähnyt asia on juuri niin. Eli juuri mitä täällä monet tuntuu toivovankin.

Mielestäni kaikenlainen suvaitsevaisuus ja siihen opettaminen on vain hyvä. Se ei tarkoita naisten huonon kohtelun hyväksymistä vaan sitä että ihminen on samanarvoinen riippumatta sukupuolesta, lempiväristä, ihonväristä tai kulttuurista johon on kasvanut. Tai mistään muustakaan seikasta. Siis jokainen ihminen on saman arvoinen ja sitä todella tulee opettaa ihan pienestä pitäen.

Vähemmistöryhmät pitävät meteliä juuri tästä syystä. Voidakseen olla tasa-arvoisia valtaväestön kanssa. Se ei tarkoita sitä että valtaväestön pitäisi luopua oikeuksista. Vaan sitä että vähemmistöillä olisi samat oikeudet. Se ei myöskään tarkoita sitä että valtaväestölle tuputettaisi vähemmistöjä tai yritettäisi "käännyttää" kuuluvaksi vähemmistöön. He haluavat saada itse kuulua siihen ryhmään mihin kuuluvat, ilman että he menettävät oikeuksia tai tulevat kiusatuksi sen takia.

Se taas on jokaisen oma asia, miten haluaa lokeroida itsensä vai haluaako ollenkaan. Tosin tuntuu vähän hankalalta ettei määritä itseään mitenkään. Jos et määritä olevasi mitään sukupuolta, etkö silloin määritä ettet ole mitään sukupuolta?
Onko se tärkeää, että valtaväestö ei joudu luopumaan oikeuksistaan?

Olen monessa asiassa vähemmistössä. Valtaväestö ei luovu mistään! Kaikki ovat suvaitsevaisia ja huomaavaisia ja esimerkiksi esteettömyys kuuluu kaikille? No ei kuulu! Ihmisellä on oikeus käyttää hajusteita ja ihmiset käyttävät oikeuttaan siitä huolimatta, että tietävät tämän oikeuden sairastuttavan allergiset, astmaatikot, monikemikaaliyliherkät ja migreenikot. Esteettömyys ymmärretään liikuntaesteisten ”suvaitsemisena”, mutta sitäkään ei suvaita lumisateella.

Esikoulussa opetetaan suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta paitsi kristinuskosta ei sanota mitään.

Olen siis erilainen. Jos minulta kysyy tuntomerkkejä ihmisestä, jonka kanssa olen puhunut, en kuvaile onko hän mies tai nainen ja millaiset hiukset hänellä on. Minulle jää mieleen keskustelun lisäksi jotain täysin epäolennaista, useimmiten ääni tai tuoksu.

Netissä en ajattele ihmisiä sukupuolen kautta. Sukupuolen lisäksi ihmettelen, mikä merkitys on ottaa puheeksi onko joku hetero vai homo vai jotain muuta. Ketä se kiinnostaa paitsi jos on etsimässä kumppania. Miksi minä haluaisin tietää, kenen kanssa kukaan vuoteensa jakaa?

Enkä minä kuvittele, että jos pitäisin suurta ääntä autismin ja harvinaissairauksieni puolesta, kukaan ymmärtäisi minua yhtään enemmän. Ei kukaan voi ymmärtää. Minullekin on joka päivä yllätys, miten ihmiset toimivat ja he ovat sentään enemmistöä ja saan harjoittelua päivittäin. Vaikka kävisin luennoimassa päivittäin päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla, en usko että sillä voisi mitään saavuttaa.

Suvaitsevaisuutta voi opettaa jo päiväkodissa, mutta sen pitää olla suvaitsevaisuutta siinä ryhmässä olevia kohtaan, lapsen kokemuspiiriin kuuluvia asioita. Arkisia asioita, juuri sitä että Pekka saa tykätä pinkistä ja prinsessamekkoja voi käyttää kuka tahansa.
 
Suvaitsevaisuutta voi opettaa jo päiväkodissa, mutta sen pitää olla suvaitsevaisuutta siinä ryhmässä olevia kohtaan, lapsen kokemuspiiriin kuuluvia asioita. Arkisia asioita, juuri sitä että Pekka saa tykätä pinkistä ja prinsessamekkoja voi käyttää kuka tahansa.
Ja näinhän se varhaiskasvatuksessa juuri meneekin. Suvaitsevaisuutta opetetaan nimenomaan siinä kokemuspiirissä, jossa lapset elävät. Osa ihmettelyn aiheista saattaa tulla esimerkiksi lasten kodeista, erilaisista tavoista yms. Ei varhaiskasvatusikäisille lapsille "opeteta" mitään sellaista, mihin heidän ymmärryksensä ei riitä. Asioiden käsittelyssä otetaan aina huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Samoin myös koulumaailmassa.
 
Onko se tärkeää, että valtaväestö ei joudu luopumaan oikeuksistaan?

Ei toki. Tässä asiassa on paljon kehitettävää. Lähinnä ajattelin siltä pohjalta kun jotkut valittaa kuinka esim. siitä kun homoparit sai avio-oikeuden tai trans-ihmiset yrittää saada samoja oikeuksia kuin cis-heteroilla. Näissä tapauksissa ihmiset joiden kohdalla tasa-arvo ei toteudu, yrittää saada sitä tasa-arvoa ja ne joihin asia ei vaikuta mitenkään, haraa vastaan.

Mutta kyllä, olisi myös todella hyvä jos esteettömyys myös menisi eteenpäin. Siinä on varmasti vielä paljon sellaisia puutteita, joita en osaa edes ajatella. Mielestäni ei myöskään olisi mikään iso asia kenellekään olla käyttämättä hajusteita, mutta ilmeisesti valitettavan moni on asiasta eri mieltä - tai ei tule ajatelleeksi siitä olevan haittaa.
 
Sukupuoli aika hyvin määräytyy mun mielestä kromosomien kautta.. Naisella voi olla tosi maskuliiniset aivot ja kiinnostus toisia naisia kohtaan, mut hän on silti biologisesti nainen. En tiiä menikö nyt ohi aiheen.. Ja omakohtaista kokemusta löytyy asian tiimoilta hyvinkin paljon. Intersukupuolisia, joilla olis esim. molemmat sukupuolielimet, on kuitenkin tooodella pieni prosentti.

Trans-liike on joko muotia ja siksi yleistynyt, matkitaan muita, tästä on tutkimusta että transsukupuolisuus "leviää" esim kaveripiirin sisällä - tai sitten jokin hormoni/kemikaalijäämä esim. vedessä tms. vaikuttaa sukupuolen kokemiseen (jotkin kalat esim vaihtaneet sukupuolta veden kemikaalien/hormonien takia).

Edit:

Lisään tähän linkin tuohon väittämään että 'leviää' kaveripiirin sisällä:


Lainaus:
"Nuorten sukupuoli-identiteetin tutkimusyksiköissä on usein havaittu, että pieneltä paikkakunnalta on äkisti tullut väestöön nähden suhteeton määrä lähetteitä.

Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että kaikki potilaat ovat samasta koulusta tai jopa samasta kaveripiiristä.

”Etenkin tytöillä asioiden jakaminen ystäväpiirin kanssa on tosi tärkeää”, Kaltiala sanoo. Hänen mukaansa on tavallista, että myös psykiatriset oireet tarttuvat tyttöjen kesken samalla sairaalaosastolla."

Tässä sitaatissa puhuu nuorisopsykiatrian professori Riittakerttu Kaltiala.
 
Muokattu viimeksi:
Sukupuoli aika hyvin määräytyy mun mielestä kromosomien kautta.. Naisella voi olla tosi maskuliiniset aivot ja kiinnostus toisia naisia kohtaan, mut hän on silti biologisesti nainen. En tiiä menikö nyt ohi aiheen.. Ja omakohtaista kokemusta löytyy asian tiimoilta hyvinkin paljon. Intersukupuolisia, joilla olis esim. molemmat sukupuolielimet, on kuitenkin tooodella pieni prosentti.

Trans-liike on joko muotia ja siksi yleistynyt, matkitaan muita, tästä on tutkimusta että transsukupuolisuus "leviää" esim kaveripiirin sisällä - tai sitten jokin hormoni/kemikaalijäämä esim. vedessä tms. vaikuttaa sukupuolen kokemiseen (jotkin kalat esim vaihtaneet sukupuolta veden kemikaalien/hormonien takia).
Minusta tämä on lisääntynyt siksi, että nuoret voivat pahoin nykykoulussa, ja tämä transasia on nyt muodikas tapa hakea lupaa olla erilainen. Jos nuori ei sovi muottiin, niin hän saa olla erilainen vain jos hänellä in jokin muodikas oma "juttu" jota hän noudattaa. Muutoin erilaisuus aiheuttaa kiusaamista ja ylenkatsetta, mutta jos erilaisuus on pelkästään tällä hetkellä muodikasta erilaisuutta (eikä minkään muunlaista erilaisuutta), niin sitten sillä saa hyväksyntää.

Hyvin, hyvin harvalla on uskallusta olla erilainen ilman että hän lukitsee itsensä johonkin rajattuun lokeroon tietyntyyppistä erilaisuutta, alkaen noudattaa lokeron sääntöjä, vaikka ne eivät itseä vastaisikaan. Voisi olla hyvin vain oma itsensä, ja lokeron nimi (jos lokeron välttämättä haluaa) on oma nimi.
 
Eihän sillä periaatteessa ole väliä jos nuorena etsii itseään ja kokeilee trendikkäitä juttuja, kavereiden malli inspiroi myös näihin kokeiluihin. Tämähän näkyy sillä että nuori haluaa olla "erilainen"... olemalla samanlainen kuin muutkin nuoret. Matkimalla hiustyylejä, pukeutumista, käytöstä, musiikkimakua...

Trans-liike vaan voi olla hyvin vahingollista näille itsensä etsijöille, nykyään kun tasoitetaan polkua sukupuolenvaihdoshoitoihin ja jopa leikkauksiin, ihan nuorillekin. Sukupuoli-identiteetti vakiintuu kyllä aikuisuuteen matkalla, huoleni lähinnä on että nuori menee ja tekee itselleen jotain peruuttamatonta etsikkomatkallaan ja mahdollisesti katuu sitä myöhemmin. Nuorena ei ehkä tule ajatelleeksi että hoidot voivat vaikuttaa myöhemmin mahdollisuuksiin saada oma lapsi.

Juuri tästä syystä monisukupuolisuutta ei pitäisi kouluissa mainostaa ylen määrin. Nuorille pitäisi antaa kasvurauha.

Edit. Sen verran pitää tähän vielä lisätä... transihmisten ja mielenterveyden häiriöiden yhteys on tosiaan olemassa. Mutta kumpi tulee ensin? Jos on vähänkin syytä epäillä että mielenterveyden ongelmat pahenevat transkokeilujen myötä, niin kyse on huonosta kehityksestä mitä pitäisi välttää.
 
Muokattu viimeksi:
Trans-liike vaan voi olla hyvin vahingollista näille itsensä etsijöille, nykyään kun tasoitetaan polkua sukupuolenvaihdoshoitoihin ja jopa leikkauksiin, ihan nuorillekin.
Tämä juuri. Itsekin mietin parikymppisenä (aika vanhana siis!) et mitä jos olenki mies, kun olin monessa asiassa erilainen kuin muut naiset. Se oli lähinnä ajatuksen tasolla leikkimistä. Jos ois eletty tässä ajassa, tiiä mitä oisin tehny!

Ja samaa mieltä myös tuosta erilaisuuden hakemisesta. Ennen oltiin gootteja, nyt ollaan trans.

Ja tiedän kyllä ainakin yhden naisena syntyneen, jolla ehkä oikeasti oli ihan geneettisesti tosi maskuliininen olemus, ja häntä kaikki luuli mieheksi, pukeutui miehen vaatteisiin ym. Tämä oli nollarilla, hän ei itse kuitenkaan kokenut olevansa mies eikä harkinnut olevansa trans. Mut oli enemmän 'mies' kuin moni tuntemani mies, eleet, ilmeet, käytös, ulkonäkö ym. Oliko käytös opittua, opeteltua, vai synnynnäistä en tiedä. Tosiaan hän 'meni' ihan miehestä joka paikassa missä liikkui. Et tavallaan joillakin ehkä voi olla ihan geeneissäkin jotain erikoista. Mut tosi harvalla..
 
Tulen tänne väliin huutamaan, että onhan täällä tieto siitä, että sukupuolenkorjaukseen pääsee vasta kun on käynyt läpi tutkimusjakson erikoislääkärillä (käytännössä terapia), joka kestää vuoden?

Sain ehkä väärän mielikuvan keskusteluissanne, mutta itselleni jäi niistä sellainen kuva, että kuvittelette nuoren vaan päättävän että nyt lähden leikkaukseen - kun se matka on hyvin pitkä ja raskas. Juuri tuon takia, ettei päätöksiä tehtäisi hetken mielijohteesta tai ”trendin” takia.
 
@Empsu94 Ainakin yhtä seuraan TikTokissa joka meni yksityiselle top- leikkaukseen, sai diagnoosin ja testosteronit myös jostain netin kautta helposti kun ei halunnut odottaa vuotta tai yli transpolilla. Aika tunnettu tyyppi, ollut tv- mainoksissa ja tätä kautta tieto leviää. Tietty eihän yksityisiin lähes kellään teinillä ole varaa.

Ei ole siis tarkoitus dissata ketään joka kokee olevansa trans, mutta keskustelua vaan käydään tässä 🙏
 
Ja näinhän se varhaiskasvatuksessa juuri meneekin. Suvaitsevaisuutta opetetaan nimenomaan siinä kokemuspiirissä, jossa lapset elävät. Osa ihmettelyn aiheista saattaa tulla esimerkiksi lasten kodeista, erilaisista tavoista yms. Ei varhaiskasvatusikäisille lapsille "opeteta" mitään sellaista, mihin heidän ymmärryksensä ei riitä. Asioiden käsittelyssä otetaan aina huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Samoin myös koulumaailmassa.
Olen töissä varhaiskasvatuksessa ja suurimmaksi osaksi suvaitsevaisuus ja erilaisuus käsitellään sopivalla tavalla. Itseäni häiritsee eniten se, että otetaan huomioon etenkin muslimit ja uskonnottomat, mutta kristittyjen juhlista ja tavoista pitää häivyttää oleellinen sanoma pois tai vähintäänkin jättää kertomatta uskonnottomille ja muiden uskontojen edustajille juhlien syy. Eli joulua voidaan viettää tonttujuhlana, mutta ei saada kertoa, että nykyisessä suomalaisessa kulttuurissa joulun pyhät ovat olemassa Jeesuksen syntymän muistoksi (riippumatta siitä onko tämä oikea tapahtuma tai ajankohta). Jos muiden uskontojen juhlia esitellään, kerrotaan tietenkin miksi niitä vietetään.

Päiväkodissa saattaa olla myös helluntaiseurakuntaan kuuluvia lapsia ja lestadiolaisia, mutta uskonnottomien huomioimiseksi näiden lasten uskonto häivytetään.

Suvaitsevaisuus on valikoitua.

Varhaiskasvatuksen ja koulun uusimmat tilat taas on tehty autisteille täysin mahdottomiksi. Tässä kohdin taas ei ole otettu huomioon muuten niin pyhää inkluusion periaatetta.
 
Trans-asioissa alkaa keskustelu mennä sellaiseen suuntaan, että ylläpitäjänä muistutan tämän foorumin olevan tasa-arvoinen ja turvallinen paikka kaikille sukupuoleen katsomatta. En ole nyt ketään moittimassa tai osoittamassa sormella. Haluan muistuttaa asiasta jo ennen kuin menee niin sanotusti yli. Jokainen saa olla sitä mieltä kuin on, mutta se ei oikeuta esimerkiksi haukkumaan toisten valintoja tai väittämään jonkun olevan jotain vain koska se on muotia. Varsinkaan asiassa, jonka ei voi sanoa olevan muotia. Nilkat paljaaksi jättävät lahkeet on nuorten keskuudessa muotia - ei sukupuolen korjaus.

Tuskin kukaan lähtee sukupuolenkorjausrumbaan (joka ei käsittääkseni ole mikään helppo ja nopea), koska se on muotia.

Joten vaikka olisit eri mieltä jostain tai et arvostaisi jotain ihmisryhmää, mieti hetki ennen postaamista, saattaako viestisi loukata jotain ihmisryhmää.

-Admin
 
Ja henkilökohtaisesti otan kantaa keskusteluun. Kuulemani mukaan sukupuolen korjaus (ilman yksityisiä tahoja) on tosiaan sellainen projekti ettei sitä ihan helposti tee vahingossa jos miettii että hei olen varmaan mies kun en tykkää hameista. Ja niihin yksityisiin turvautuvat on varmasti aika marginaalinen ryhmä varsinkin nuorison keskuudessa. Tunnen erään transtaustaisen miehen. Hän on kertonut koko ikänsä todella kärsineensä siitä kun on pidetty tyttönä/naisena eikä sillä ole ollut mitään tekemistä sen kanssa millä leluilla on saanut leikkiä. Se on aika isosti eri asia kuin se ettei mukaudu stereotypioihin. Taisin aiemmin jo kertoa kuinka loukkaannuin kun tulkitsin hoitotädin ajatelleen minun olevan poika, kun jo niinkin pienenä oli selvä "olen tyttö" tunne. En voi edes kuvitella miltä tuntuu jos se on joka päiväistä elämää ja vielä niin että tarkoituksella puhutaan eri sukupuolesta kuin mitä kokee olevansa eikä ole vain tuollainen väärinymmärrys.

Voisin vielä lopuksi todeta että ehkä transsukupuolisuus ei "leviä ystävien kesken". Ehkä transsukupuoliset ystävystyy keskenään helpommin kuin "tavallisten" kanssa. Onhan heillä jotain yhteistä heti alkuun.

Lopuksi pahoittelut jos olen käyttänyt jotain termiä väärin tai väärää termiä. Tutuistani huolimatta en väitä tuntevani termistöä niin hyvin kuin ehkä pitäisi.
 
Musta noista termeistä ei kannata ottaa paineita. Oikeesti joskus voi hyvää tarkoittaen sanoa väärin. Tärkeintä minusta on se mitä tarkoittaa ja millä mielellä puhuu+ valmis oppimaan uutta. ☺️ Ja hyvä puheenvuoro @Vargynja musta tätä keskustelua on monessa mielessä ollut surullista seurata ja myös osallistua ☹️
 
Olen töissä varhaiskasvatuksessa ja suurimmaksi osaksi suvaitsevaisuus ja erilaisuus käsitellään sopivalla tavalla. Itseäni häiritsee eniten se, että otetaan huomioon etenkin muslimit ja uskonnottomat, mutta kristittyjen juhlista ja tavoista pitää häivyttää oleellinen sanoma pois tai vähintäänkin jättää kertomatta uskonnottomille ja muiden uskontojen edustajille juhlien syy. Eli joulua voidaan viettää tonttujuhlana, mutta ei saada kertoa, että nykyisessä suomalaisessa kulttuurissa joulun pyhät ovat olemassa Jeesuksen syntymän muistoksi (riippumatta siitä onko tämä oikea tapahtuma tai ajankohta). Jos muiden uskontojen juhlia esitellään, kerrotaan tietenkin miksi niitä vietetään.

Päiväkodissa saattaa olla myös helluntaiseurakuntaan kuuluvia lapsia ja lestadiolaisia, mutta uskonnottomien huomioimiseksi näiden lasten uskonto häivytetään.

Suvaitsevaisuus on valikoitua.

Varhaiskasvatuksen ja koulun uusimmat tilat taas on tehty autisteille täysin mahdottomiksi. Tässä kohdin taas ei ole otettu huomioon muuten niin pyhää inkluusion periaatetta.
Sitten on varmasti päiväkodin käytännöissä jotain pahasti vialla. Varhaiskasvatus on katsomuksellisesti neutraali ympäristö, mutta eihän varhaiskasvatus kiellä käsittelemästä eri uskontoja, ei myöskään kristinuskoa. Se on vaan se tapa, miten asiaa käsitellään, joka on muuttunut. Itse esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajana olen lasten kanssa käsitellyt joulua lasten näkökulmasta ja lapset ovat saaneet itse kertoa, miten heidän perheessään juhlitaan joulua vai juhlitaanko ollenkaan. Jos joku lapsi kysyy, miksi joulua juhlitaan niin tottakai asia käsitellään totuudenmukaisesti, että jotkut juhlivat joulua Jeesuksen syntymäjuhlana (vaikkakaan se ei sitä alunperin ole ollut, jos mennään historiaa vielä kauemmas) ja osa saattaa juhlia jostain muusta syystä. Kristinuskoa käsitellään siis ihan samallalailla ja samanarvoisena katsomuksena kuin kaikkia muitakin. Kristinusko on vahva kulttuurinen taustavaikuttaja myös suomalaisessa yhteiskunnassa niin on aika outoa, jos sitä ei saisi käsitellä, mutta uskon harjoittaminen ei kuulu varhaiskasvatukseen vaan sen tulee olla siltä neutraali ympäristö ja jokainen perhe harjoittakoon omaa uskoaan parhaaksi katsomallaan tavalla kotona.
 
Sitten on varmasti päiväkodin käytännöissä jotain pahasti vialla. Varhaiskasvatus on katsomuksellisesti neutraali ympäristö, mutta eihän varhaiskasvatus kiellä käsittelemästä eri uskontoja, ei myöskään kristinuskoa. Se on vaan se tapa, miten asiaa käsitellään, joka on muuttunut. Itse esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajana olen lasten kanssa käsitellyt joulua lasten näkökulmasta ja lapset ovat saaneet itse kertoa, miten heidän perheessään juhlitaan joulua vai juhlitaanko ollenkaan. Jos joku lapsi kysyy, miksi joulua juhlitaan niin tottakai asia käsitellään totuudenmukaisesti, että jotkut juhlivat joulua Jeesuksen syntymäjuhlana (vaikkakaan se ei sitä alunperin ole ollut, jos mennään historiaa vielä kauemmas) ja osa saattaa juhlia jostain muusta syystä. Kristinuskoa käsitellään siis ihan samallalailla ja samanarvoisena katsomuksena kuin kaikkia muitakin. Kristinusko on vahva kulttuurinen taustavaikuttaja myös suomalaisessa yhteiskunnassa niin on aika outoa, jos sitä ei saisi käsitellä, mutta uskon harjoittaminen ei kuulu varhaiskasvatukseen vaan sen tulee olla siltä neutraali ympäristö ja jokainen perhe harjoittakoon omaa uskoaan parhaaksi katsomallaan tavalla kotona.
Minä siis toimin siellä päiväkodissa ja toimin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti ja kun niin tekee, uskonnottomat tulevat lankoja pitkin esimiehen toimistoon. Niinpä pitää aina erikseen suunnitella ja hyväksyttää kaikki hiukankin katsomuskasvatukseen liittyvä toiminta nimenomaan kristinuskoa koskien. Muiden uskontojen osalta vastaavaa kuohuntaa ei ole.

Satun vielä työskentelemään alueella, jossa yli 90% perheistä on kristittyjä.
 
Me ei kuuluta kirkkoon. Mutta kieltämättä tässä on alkanut kypsyä ajatus palaamisesta luterilaisen kirkon huomaan. Onko se sitten oire lähestyvästä keski-iästä? Pohdin tässä että ilmoittaako sittenkin lapset ET-ryhmään sijaan uskonnonopetukseen. Ehkäpä uskonnonopetuksella olisi sittenkin enemmän annettavaa. Aihe on sillä ajankohtainen että yksi lapsistani on juuri aloittelemassa koulutaivalta. Ehkä nykyajan arvojen moninaisuus on herättänyt kaipuun johonkin pysyvämpään, tukevaan arvopohjaan joka on todettu hyväksi monen sukupolven toimesta.
 
Minä siis toimin siellä päiväkodissa ja toimin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti ja kun niin tekee, uskonnottomat tulevat lankoja pitkin esimiehen toimistoon. Niinpä pitää aina erikseen suunnitella ja hyväksyttää kaikki hiukankin katsomuskasvatukseen liittyvä toiminta nimenomaan kristinuskoa koskien. Muiden uskontojen osalta vastaavaa kuohuntaa ei ole.

Satun vielä työskentelemään alueella, jossa yli 90% perheistä on kristittyjä.
Vanhemmat eivät voi estää kulttuuri- ja katsomuskasvatusta, jos se on toteutettu varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti. Tästä asiasta suosittelen keskustelemaan avoimesti vanhempien kanssa ja aukaisemaan heille, mitä se varhaiskasvatuksessa on. Itse ainakin olen juurikin avoimella keskusteluyhteydellä saanut monia väärinkäsityksiä korjattua. Vanhemmilla ei yleensä ole käsitystä siitä, millaisia asioita esimerkiksi erilaisista katsomuksista käsitellään vaan olettavat, että varhaiskasvatuksessa esimerkiksi käsitellään kristinuskoa uskonnollisesta näkökulmasta eikä yhtenä lukuisista maailman katsomuksista ja osana suomalaista kulttuuria. Suosittelen myös keskustelemaan oman esihenkilön kanssa, jos hän tässä asiassa estää teitä toimimasta ohjaavien asiakirjojen mukaisesti. On myös esihenkilön tehtävä avata asiaa vanhempien suuntaan ja olla henkilökuntansa puolella siinä suhteessa, että asioiden käsittely ei ole neuvoteltavissa vaan kuuluu olennaisena osana suomalaiseen varhaiskasvatukseen.
 
Mitä nyt nopeasi sivistin itseäni, niin: "Lisäksi (Vasun) laatimisessa huomioidaan lapsen kielellinen, kulttuurinen ja katsomuksellinen tausta."* Eikös tämä tarkoita sitä että jos lapsen (eli vanhempien) katsomuksellinen tausta on jotain, niin sitä tulee myötäillä myös varhaiskasvatuksessa jos vanhemmat niin erikseen toivovat? Ei kai nyt hoitopaikka voi yksipuolisesti päättää et mitä lapsille tarjoillaan? Vai jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi jaloilla äänestäminen, onhan noita varhaiskasvatuspaikkoja, kouluja yms. jos minkä aatteen tai suuntauksen mukaan perustettuja.

* https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Lapsen vasu_ohjeistus_2022_päivitetty joulukuu.pdf
 
Mitä nyt nopeasi sivistin itseäni, niin: "Lisäksi (Vasun) laatimisessa huomioidaan lapsen kielellinen, kulttuurinen ja katsomuksellinen tausta."* Eikös tämä tarkoita sitä että jos lapsen katsomuksellinen tausta on jotain, niin sitä tulee myötäillä myös varhaiskasvatuksessa jos vanhemmat niin erikseen toivovat? Ei kai nyt hoitopaikka voi yksipuolisesti päättää et mitä lapsille tarjoillaan?

* https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Lapsen vasu_ohjeistus_2022_päivitetty joulukuu.pdf
Varhaiskasvatus on myös ryhmämuotoista toimintaa, jota laki ja vasu ohjaavat. Toki yksittäisten perheiden näkökulmat huomioidaan, mutta yksittäinen perhe ei voi kieltää, etteikö esimerkiksi jostain tietystä katsomuksesta saisi puhua. Se on vasun vastaista.

"Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksessa yhteisen tutustumisen kohteena
ovat lapsiryhmässä läsnä olevat uskonnot ja muut katsomukset. Lasten kanssa
voidaan tarkastella myös laajemmin uskontoja ja katsomuksia. Vastaavasti tarkastellaan uskonnottomuutta. Tavoitteena on edistää keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä eri katsomuksia kohtaan sekä tukea lasten kulttuuristen ja katsomuksellisten identiteettien kehittymistä. Lasten kanssa tutustutaan erilaisiin katsomuksiin ja niihin liittyviin perinteisiin. Luontevia tapoja tarkastella katsomuksia ovat esimerkiksi vuodenkiertoon liittyvät juhlat ja tapahtumat sekä päivittäiset tilanteet, kuten pukeutuminen tai ruokailu. Lasten ihmettelylle annetaan tilaa, ja heidän kanssaan pohditaan heitä askarruttavia elämänkysymyksiä.

Katsomuskasvatuksessa tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa kunkin perheen taustaa, katsomuksia ja arvoja kuullen ja kunnioittaen." (Vasu 2022)
 
Varhaiskasvatus on myös ryhmämuotoista toimintaa, jota laki ja vasu ohjaavat. Toki yksittäisten perheiden näkökulmat huomioidaan, mutta yksittäinen perhe ei voi kieltää, etteikö esimerkiksi jostain tietystä katsomuksesta saisi puhua. Se on vasun vastaista.

"Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksessa yhteisen tutustumisen kohteena
ovat lapsiryhmässä läsnä olevat uskonnot ja muut katsomukset. Lasten kanssa
voidaan tarkastella myös laajemmin uskontoja ja katsomuksia. Vastaavasti tarkastellaan uskonnottomuutta. Tavoitteena on edistää keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä eri katsomuksia kohtaan sekä tukea lasten kulttuuristen ja katsomuksellisten identiteettien kehittymistä. Lasten kanssa tutustutaan erilaisiin katsomuksiin ja niihin liittyviin perinteisiin. Luontevia tapoja tarkastella katsomuksia ovat esimerkiksi vuodenkiertoon liittyvät juhlat ja tapahtumat sekä päivittäiset tilanteet, kuten pukeutuminen tai ruokailu. Lasten ihmettelylle annetaan tilaa, ja heidän kanssaan pohditaan heitä askarruttavia elämänkysymyksiä.

Katsomuskasvatuksessa tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa kunkin perheen taustaa, katsomuksia ja arvoja kuullen ja kunnioittaen." (Vasu 2022)
Ok, hyvää pointtia. Ymmärrän täysin tuon että mennään lapsiryhmän koostumuksen mukaan. Niin Maria, Tuisku, Mohammed kuin Fatimakin saavat esiin omaa taustaansa ja se edistää lasten keskinäistä ymmärtämistä. Eipä ryhmä voisi muuten toimia, jollei jokainen tuntisi olevansa arvostettu, kyse on kuitenkin lapsista jotka kasvavat kuten vanhempansa (ja varhaiskasvatus) heitä kasvattavat.
 
Takaisin
Top