Koti kuntoon vauvaa varten

Milloinkas muilla on suunnitelmissa laittaa pienen sänky yms tavarat paikoilleen? :) Itsellä suunnitelmissa, että josko ne pysyisivät varastossa vielä jouluun saakka ja sen jälkeen alkaisi pinnasänkyä koota jne.. Mutta aika vain menee niiiiiin hitaasti :grin Koskaan ei ole joulua tainnut ennen näin odottaakaan :wink
 
Ei oo vielä pinnasänkyäkään hommattu ja käytettynä pitäisi sopiva löytää. Taidan jättää kaiken sängyjen ja hoitopöytien laiton esille vasta tammikuulle, sitten kyl ehtii. Kun vaan sais aikaiseksi siivota lipastoihin tilaa vauvanvaatteille jne.Viimeistään sitten äitiyslomalla ehkä aikaa.:rolleyes: Hoitopöydän oon jo hommannut ja meillä se mahtuu kylppäriin, joka makkarin vieressä. Aiempien lasten kohdallakin se oli paras ratkaisu, että sai heti vaipanvaihdon yhteydessä pesut suorittaa samassa tilassa.
 
Meillä on pinnasänky jo omassa nurkassaan, kylläkin osissa. Vielä pitää patja hankkia, muuten olisi kaikki "osat" valmiina kokoamista varten. Makuuhuone tulee kuitenkin suht ahtaaksi kun pinnasängyn kokoaa, eli se jätetään vasta sinne joulukuun tienoolle todennäköisesti. Hoitopöytä-lipasto-viritelmä on ollut pystyssä jo jonkin aikaa, vaatteet ja muut tarvikkeet jo laatikoissa ja hoitoalusta myös paikoillaan.

Kämppä kyllä laitetaan vauvakuntoon väh. kuukausi ennen laskettua aikaa, koska ei sitä tiedä vaikka pikkunen päättäisi tulla etuajassa.

Ihmettelen paljon sitä, kun netistä lukee paljon että nyt pitäisi saada äkkiä sitä ja tätä tavaraa, kun vauva uhkaa tulla etuajassa. Omaan järkeeni ei käy se, että hankinnat jätetään viime tippaan (siis paljon hankintoja ihan viimeiselle kuukaudelle). Pitkälti sen takia että hankintoihin menee yllättävän paljon rahaa, mutta myös siksi että vauvat harvemmin tulevat täsmälleen laskettuna aikana... Eikä sitä tiedä missä kunnossa itsekään on pari viimeistä kuukautta. Jaksaako tehdä pahemmin hankintoja. En ainakaan itselleni halua yhtään lisästressiä siitä että paljon vielä jotain olennaista puuttuisi. Eihän heti alkuun paljoa tarvitse ja hankintoja voi tehdä/tehdäänkin vauvan syntymän jälkeen, mutta eipähän tarvitse sitten murehtia kun on jo valmiina suurin osa.
 
Itsellä helpotti aika lailla kun sai tilattua vaunut/rattaat ja turvakaukalon. Tarvitaan ehkä toinen isofix-jalusta toiseen autoon vielä.
Hoitoalusta puuttuu, mutta äitiyspakkauksessa tulee aika paljon tavaraa. Perushoitotarvikkeita, jotain vaatteita ja esim. tuttipullo on valmiina.

Loppuvaiheeseen jää varmaan vaippojen hankinta, imetysliivit ja itkuhälytin jonka saatan ostaa vasta synnytyksen jälkeenkin.
Ai niin, soittorasia! Sitterin ostan jos koen tarpeelliseksi. Syöttötuoli saa odottaa.
Ja se imetystyyny, mutta eikös sitä moni käytä myös nukkumisen apuna loppuraskaudessa? Eli sen hankkineen kun on ajankohtaista.

Ihan pakollisia tarvikkeita ei siis omasta mielestäni ole ihan hirveästi. Sanoo hän ja palaa tammikuussa synnytyslaitokselta kotiin huomatakseen, että mies on lähetettävä heti ostoksille... Eli voi olla, etten tajua mitä kaikkea tarvitaan.
 
Meillä on vauvan huone hyvällä mallilla, isoimmat jutut on nyt ostettuna, joten voi alkaa keskittyä järjestelemään pikkuhiljaa paikoilleen. Verhotangon kun vaa saa mies paikoilleen niin olen tyytyväinen :)

Mä en rehellisesti meinaa usko että musta on joulukuussa kaupoille pyörimään. Siksi oon alkanu jo joululahjojakin ostamaan sisaruksille ja niiden lapsille :) Saa sitten vaan olla joulukuun tai siis "olla ja olla". Kyllä joitain juttuja jää vielä sinne mutta ne on niitä pienempiä asioita :)
 
Meilläkin alkaa olla jo melkein kaikki hankittuna, pinnasängyn patjakin on kaupasta katsottuna ja odottaa vaan rahan tuloa, että saa haettua :p Hoitopöytää meidän makuuhuoneeseemme, eikä muuallekaan, saa mahtumaan joten ostin pinnasängyn päälle tulevan hoitotason.. Melkein kaikki loput mitä vielä puuttuu, on kyllä jo juurikin hakemista vaille valmiiksi mietittynä.. Ainoa mikä vielä itseään etsityttää on pieni lämpöpussi/haalaripussi/toppahaalari, kun ei oikein tiedä mikä kannattaisi hommata, eikä uutena viitsi kun on niin lyhytaikainen ja kaikki käytetyt tuntuvat menevän samantien ennenkuin ehtii edes ilmoitusta nähdä.. :oops: Äitiyspakkausta en ottanut pakkauksena vaan rahana, mutta meillä on uusi vissiin vuoden 2012 pakkauksen haalari olemassa mutta tuntuu niin kamalan suurelta vastasyntyneelle vauvalle..

Kaikki on siis muuten valmiina kohta jo olemassa, mutta tuon kokoamisen ja paikoilleen laiton jätän aika viime hetkeen kissojen karvastamisen sekä pölynkeräämisen vuoksi.. Ajatuksena se, että jos vauva sattuu syntymään ennen aikojaan niin mies saa apujoukot läheltä kokoamaan pinnasängyn tai vauva voi nukkua sen aikaa vaunujen kopassa, jotta saa sängyn koottua..
 
Mulla on tässä samalla nyt tulossa vähän muutakin 'remppaa' eli vanhat ja huterat hyllyt menee vaihtoon. Uudet tukevat on jo pakkauksissa kotona, mutta tän ja ensviikon aikana pääsen eroon vanhoista, jotta tulee tilaa noille uusille kalusteille ja pinnikselle. Varmasti tulee koottua pinnis heti kun sille on tila valmiina, sen verran malttamaton olen :)

Äitiysloman alkuun koitan säästää silti jotain tekemistä, esim. vauvanlakanoiden ja loppujen vaatteiden peseminen yms.. eli tollaista suht pientä ja kevyttä toutuamista.
 
Joo ja kotiin on hyvä hommata se arsenaali esim topseja ja liivinsuojia jo kotiin saapumista odottaman. Meillä ainakin viimeksi kävi niin että mies lähti kotiin meidät tuotuaan suoraan kauppaan hakemaan sitä ja tätä kun ei oltukaan osattu varautua... ja mielummin olisin hänet siellä kotona pitänyt kun kaksin olo kolmipäiväisen vauvan kanssa hieman hirvitti. Sairaalassa kun oli hoitajat koko ajan ympärillä.

Ja olihan se imetysliivien haku vuotavilla tisseillä kamalaa. Että jos vaan mahdollista niin niidenkin osto ja sovittaminen voi olla mieluisampaa etukäteen.
 
Minä kävin ostaan suoraan sairaalasta päästyäni Lansinohia, ku oli heti rinnat niin kipeät. :D Liivinsuojia mulla oli jo sairaalassa ja omat imetysliivit. Vauvan puhdistukseen vanulappuja ja vanupuikkoja ja tietty se vaippapaketti hyvä varata. :) Parit uudet imetysliivit pitäis tosiaan nyt tässä kohta puolin tilata.

Vauvan sänky laitetaan kuntoon vasta joskus, ku jään äitiyslomalle tai viimeistään lasketun ajan lähestyessä, Oon niitä muutamia hommaamiani vauvanvaatteita jo pessy tytön pyykin seassa. Pitää sitten äippälomalle jäätyä käydä läpi tytön vaatteet, mitä käyttökelpoista sieltä vauvalle löytyy.
 
Mua on alkanu ahdistaa se, että meillä ei ole mitään vielä kotona (tai no, yhet villasukat, housut ja pehmolelu).
Ja toiseks mä oon ihan pihalla siitä, et mitä kaikkee ees pitäis olla! o_O Luotan, et äitiyspakkauksesta saa kaiken perustarvittavan, se tilataan n.kk päästä.
Vaunut turvakaukalolla ostetaan mun veljeltä ja sänkynä menee luultavasti miehen vanha pinnis. Mut sänkyäkään en o viel nähny, se on 300km päässä, huomen piti sinne lähteä, mut tää flunssa tuli tielle. Samoin jäi Ikeassa käyminen ja vaatekaapin sisuksien osto. Ehkä sit kahen vk päästä, ku on taas kokonaan vapaa vkl. Mut ku haluis HETI!

Sängyn haluisin tonne makkariin marraskuussa, sais kissat tottua siihen ja siihen, että sinne ei saa mennä. Pitäis myös alottaa kissojen eristys makkarista yöks, mut se on vaan niin vaikeeta, ku ne tykkää nukkuu meidän vieressä. Tuntuu niin raa'alta jättää pallerot oven taakse.:sad001 Mut pakkohan se on... Ei sitä lasta haluis missään häkissäkään nukuttaa, että kissat ei pääse hyppimään sänkyyn...

Joskus sitä oikee unohtaa, että lapsi on tulossa. Meillä asiat tuppaa jäämään viime tippaan. Kyllähän tässä vielä haaveillaan, että jos pääsis muuttaa ennen, mut aika hiljaselta näyttää.
Täytyy vaan malttaa... Jos sit ens kuussa alkais vaatimalla vaatia, et jotain tapahtuu.:gen045
 
Saa kyllä, kissaverkkoja, mutta itsestä tuntuu ahdistalta ajatus ympäröidä vauvansänky verkolla + se aina hidastaa ja hankaloittaa vauvan nostoa/laskua, rauhoittelua yms.. mutta käytäntö näyttää päädynkö lopulta itsekin sellaisen hankkimaan.
 
mä mietin, että jos olis sellainen kissasuoja kuin pinniksen laidatkin, eli rimaa/puupinnoja, kehyksen toiseen reunaan vaikka saranat, että saa kääntää nopsaan ylös? Eikä sitä irrallistakaan ole kovin vaikeeta nostaa pois ja pistää pinniksen reunaa vasten pystyyn. Ei olis varmaan kovin vaikeeta tehdä vaikka ihan ite.

Helpoin kevyt versio olis varmaan sellainen, että rautakaupasta valmista pyöreetä tai muuta puurimaa, ja sitten kangaskaupasta sellaista laukun hihnaa tms. nauhaa. Rakennusnitojalla hiukan pinniksen leveyttä isommaksi sahatut rimanpätkät kiinni sopivin välein. Olis kevyt ja helposti sivuun työnnettävä "säleverho" pinniksen päällä.

ja jos haluaa väriä elämään niin maalaa, tai käyttää jotain öljyvahaa tms. rimoihin ennen kuin ne nitoo kiinni.
 
Ainoo että mun kolli kyllä mahtuu niiden pinnojen välistä vaikka lähes 7kg onkin.. ne valmis verkot suojaa koko sängyn, siis laidat ja päällisen. Mutta täytyy tosiaan pohtia eri vaihtoehtoja
 
Tänään (tai eilen) eka kodin valmisteluun vauvaa varten liittyvä asia tehty kun itse tuunattu hoitopöytälipasto kannettiin vauvan huoneeseen. Aamulla tarkoitus lähteä kaupoille metsästämään lenkkitakkia, joka mahtuis kiinni. Voi olla, että on ihan pakko ostaa ainakin hoitoalusta nyt tuon lipaston päälle sitten. :wink
 
Itse olin jopa ennen raskautta kissaverkon kannalla kun sellainen netistä vastaan tuli.. Mutta nyt kun asia alkaisi olla ajankohtainen niin olen luopunut ajatuksesta kun en tahdo vauvaa häkkiin laittaa.. Kissat eivät öisin muutenkaan nuku makuuhuoneessa niin ei sitten tarvitse päivälläkään vauvan nukkuessa siellä olla jos koittavat vauvan sänkyyn.. Päiväksi ensin suunnittelin laittavani kissaverkon, jotteivat ne karvasta sänkyä kun vauva ei siellä ole, mutta tulin siihen tulokseen, että omalle laiskuudelle on turhan hankalaa alkaa sitä aina ottamaan pois kun vauvan sänkyyn laittaa :grin Päädyin sitten jonkinlaiseen päivänpeitteeseen pinnasänkyynkin..
 
Muokattu viimeksi:
Täytyy varmaan ottaa vaan itteään niskasta kii ja aloittaa kissojen eristys. Vauvan pitäminen "häkissä" tuntuu niin kamalalta ja yölläkin, kun heräät pöpperöisenä imettämään, ni ehkä siitä verkosta/kannesta tms on vaan haittaa.
Ja kissat on kyl semmosia ninjoja, et hyvin ne tunkee itsensä melkeen minne vaan. Meillä aukee puoltoist metrii leveet vaatekaapin liukuovetkin ihan tosta vaan. :grin
 
Pieni kolmio 64 neliötä, vauvalle siis oma huone. Tosin kämppä on hujan hajan, miten sitä kamaa onkin niin kovasti...sauna toimii varastona, ainakin tällä hetkellä. Ollaan maalattu kaikki pinnat, paitsi vauvan huonetta. Tämä siis vielä edessä, jonka jälkeen saa sen kuntoon.
Pinnis kasattuna meidän huoneeseen tällä hetkellä (siirretään pinnis omaan huoneeseen kun on valmis, katsotaan josko uni maittaisi siellä alusta asti) toimii lähinnä kamojen säilytyspaikkana. Ollaan aika hyvin pienessä ajassa hommattu kaikki paitsi vaunut. Näiden oston aika sitten kolmen viikon päästä maailmalta.
Kamat lykkään pesuun vasta lähempänä kun on sitten enemmän aikaakin touhulle :)
 
Lähes kaikki hommattu, tosin ei edelleenkään paikallaan vaan pahvilaatikoissa vaatehuoneessa. Ainoa isompi, jota vielä etsin on tosiaan se hoitotaso/lipasto. Ja tietty turvakaukalo, mut sen tiedän jo mistä sen hankin.
 
Wohoo, hoitopöytä saatu roudattua makkariin ! Nyt vaan odottaa äitiyspakkausta, että pääse häpeltämmään kaikkea. :p
 
Takaisin
Top