Koti kuntoon vauvaa varten

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kolibri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Zuttura mietti pinnasängyn kokoa, ja me hankitaan sellainen Avaroomin pinnis, joka on mitoiltaan aika niukka, mutta hyvin muokattava ja kooltaan riittävä vielä 3v nukkujalle...Siinä on pyörätkin, niin voi siirrellä tarpeen mukaan.

Joku pohti että mitä kaikkea pitäis hankkia, niin lähinnä autoistuin, niin saa siinä kuljetettua synnäriltä kotiin, mutta muuten kaikki löytyy äitiyspakkauksesta, eli lämpimät kotiinlähtövaatteet. Samoin se itse laatikkohan on tarkoitettu juuri ensisängyksi kelpaavaksi, eli täysin välttämättömiä hankintoja ei juuri ole, jos aikoo imettää. Vauva tarvitsee lähinnä maitoa, lämmintä vaatetta ja läheisyyttä, siinäpä se. Kaikki muu kuten vaunut yms on toki hyödyllisiä, mutta vain noi on oikeesti vauvan näkökulmasta ensihätään välttämättömiä, eli ei kannata stressata :)

Sain tarmonpuuskan: pesin, silitin ja lajittelin vanhat vauvan vaatteet sekä uudet äitiyspakkauksen vaatteet valmiiksi omaan hyllyyn odottamaan kuopusta. Myös esikoisen kausivaatteet ja omat vaatteet tuli samalla läpikäytyä. Muutenkin olen alkanut "raivaamaan" lisää tilaa tulokkaalle vaikka jo ennestään pyritty pitämään tolkku vaatteiden ja tavaroiden säilytyksessä. Ei niitä vaatteita tarvitse hirveitä määriä olla kun vaan pesukonetta käyttää ahkerasti ja leluissakin laatu korvaa määrän.

Nyt on hyvä hetki toimia kun vielä voimia ja innostusta riittää. Aloitin pikku hiljaa käymään koko huushollin kaapit läpi. Itse viime raskaudessa olin loppuajat niin väsynyt ja saamaton ettei olisi tullut mieleenkään alkaa kaappeja järjestelemään. Siksi löytyikin jälkikäteen pieneksi jääneitä vauvan vaatteita kaapin perältä kun älysin vertailla niiden todellisia kokoja enkä vaan tuijottanut pesuohjelapun kokomerkintöjä.

Esikoinen vaihtoi vasta isompaan sänkyyn, ja pinnasänky jätettiin paikalleen odottamaan tulokasta. Odotus todellisempaa kaikille kun on näkyviä juttuja odottamassa vauvaa.

Pähkäilen seisontalaudan hankkimista yhdistelmävaunuun, mutta ehkei sillä kiirettä kun/jos luminen talvi niin voi esikoista työntää pulkassa. Jolleivät sitten hiekoita kaikkia jalkakäytäviä liikaa. Nyt hän on ainakin vielä napakka kävelemään itse. Tiedä sitten miten reagoi kun vaunut toisen käytössä.

Mulle tuli ihan kamala pesänrakennusvietti jo joskus heinäkuussa. Siitä asti olen pikkuhiljaa laittanut kaikkea kuntoon. En vaan malttaisi enää odottaa et se nyytti olisi jo täällä. :) meillä on onneksi tilava rivitalo kolmio minne mahtuu kyllä. :) mulla onneksi tilava kylppäri ja amme on sellainen suht pieni, ku ajattelin et alkuun voisi olla mukavampi käydä siinnä. En sitten tiiä.... :D tässä odotan ja toivon, että takapihalle saataisiin sellainen valokate. Ajattelin et se voisi olla kätevä sit, kun nukkuu päikkäreitä mahdollisesti ulkona. :) esikoista odotan ni kaikki hieman uutta, mut onneksi on ollu muutama kaveri kenen kanssa jutella. :)

Keskiviikkona haettiin pari vaatelipastoa. Toiseen siirrän pikkuneidin vaatteet kun nykyinen lipasto on aaaaaaivan liian pieni tänhetkiselle vaatemäärälle. Vanhan lipaston saa isosisko, jolla on meillä (meidän vaatekaapissa) lähinnä viikonloppuasumiseen tarvittavat vaatteet. Toinen lipasto on vauvan vaatteille. Sitten kun lipastot saadaan koottua (toivotttavasti ens viikolla!), mä alan peseen ja silittään vauvelin vaatteita ja samalla pidän vähän silmällä tarviiko vielä jotain. Varmaan enemmän vaatehankontoja tehdään sitten kun nyytti on talossa ja ekakskin tiedetään onko hän tyttö vai poika, ja tokakskin kun hänelle alkaa muodostumaan (tai mä muodostan hänelle) se oma tyyli, eli mitä värejä ja kuoseja tykkää just tällä yksilöllä pitää. :))

Kotia tuunattu jälleen viikonloppuna kuntoon. Himppasen maalausta (ei tarvinnu itte tehä), verhoja säädetty ja haettu kasa mattoja, osa liinavaatteista sekä päiväpeitto pesulasta (oli aika lasti pestävää ja lasku vajaa 140e, ei paha). Hankin myös varta vasten kassin synnäriä varten - ei oikein ollu sopivaa ennestään, tai se mikä olis, on mulla muutenkin koko ajan reissukassina ja sitä en voi samaan aikaan oikeen täyttää synnäritavaralla. Nyt voi sitten aina jotain mieleen juolahtaessa sinne tunkea - kuten eilen löytyneet osin täytetyt sudokulehdet. Aikamoinen haave on, että olis synnärillä löysääkin aikaa =).

Mä tässä oon miettiny et millon pakkaisi kassia synnärille. :) miten aikasin te ootte pakannu niitä kasseja valmiiksi? Itse pesin tässä pikkuisen vaatteita valmiiksi kaappiin. Sellaisia mitkä käy molemmille. :)

Esikon kohdalla taisin pakata laukun sillon ku vedet meni.. Oli onneks jo visioo päässä että mitä kaikkee sinne tulee, ja sairaalaan matkaa vaan 15km nii isäntä ehti tuoda kaikkee tarpeellista sit vielä. Mä olinki viikon sairaalassa, 2pv ennen ku vauva tuli ja 5pv vauvelin kaa.

Nii tällä kertaa matkaa on enemmän joten tarvii varmaan alkaa miettiin mitä sinne tarvis. Toisaalta, jos tää näillä vkoilla syntyis nii tuskin kovin nopeeta kotiin sais vauvelia ja ehtis varmaa iteki käydä kotona ja pakata kassin rauhassa - enkä tiä oisko meillä ees niin pienelle mitään vaatetta. Ja sitä paitai jos tällä kertaa mennään suunnitellulla sektiolla nii mähän tiedän että koska se kassi pitää olla.. :D

Minä pakkailin lasketun ajan tienoilla. Viimeksi äitiyslomalle jäätyä kävin kaikki keittiön kaapit ja laatikot läpi ja laitoin vauvalle systeemit valmiiksi. Jospa se siis tulisi sitten viimeistään se pesänrakennusvietti. :)

Lila-Aurora, ootko siis ite suunnitellun sektion kannalla? Minä oon yrittäny miettiä pääni puhki asiaa. Vauvalle ois niin paljon parempi normaali alatiesynnytys, mutta en haluais enää hätäsektiotakaan kokea...

Mäkin oon pohtinut tota synnärikassin pakkaamista. Todnäk pakkaan vaan ns. välttämättömät omat kamat mukaan napattavaan kassiin ja vauvan vaatteet vaunukoppaan/kaukaloon, jotka sisko saa tuoda kun ollaan kotiutumassa. Sairaalassa vauvalla ei kai tartte olla omia vaatteita?!

Luulen että pakkaaminen jää kuitenkin vasta sinne äitiyslomalla oloon, sit on aikaa ja toivon et tää siihen saakka pydyis sisällä! :)

Koti on kyllä vaan entistä kamalammassa kaaoksessa, kun päätinkin uusia puolet huonekaluista, sisustaa uusiksi ja hävittää kaikkea turhaa -ja sitä onkin enemmän kuin oon tajunnutkaan! Loputon suo.. Mutta ehkä tämä on hyvä tehdä nyt ennen vauvan tuloa, voi olla että sitten aika ja energia ei enää riittäisi.

Mä olin esikon kanssa kasaillut yhden kaapin hyllylle jo näillä viikoilla pikkuhiljaa mitä halusin mukaan. Välipalapatukat ja pillimehut, suklaat, pesuaineet jne tavarat jotka ei mene pilalle. Niin ja vauvan kotiutumis vaatteet! Onneks olin ne haalinu koska "hän mies" päätti tulla niin yhtäkkiä ennenaikaisesti maailmaan, etten siinä rytäkässä olis mitään tajunnut ajatella. Enkä olis jaksanu selitellä miehelle puhelimessa, että mistä löytyy mikäkin mitä haluan mukaan.. Enkä olis sitäkään halunnu,et mies olis lähtenyt välissä hakemaan tavaroita! Mulle ainakin kaikki ruoat ja välipalat tuli tarpeeseen mitä olin pakannu mukaan! Kaikki tuli yhdessä syötyä ennenkuin pikkumies saatiin maailmaan! :p

50cm vaatteet pesty ja silitetty kaappiin! Omat hygianiajutut ostettu ( mm. nännirasvat jne), tuplavaunut ja turvakaukalokin on. Ihan hyvällä mallilla sanoisin :rolleyes:

Sairaalasta saa vauvalle vaatteet, mutta Kätilöopistolla vuonna 2011 ei ollut enää tumppuja vauvalle eikä hattua (tehtiin sideharhosta ja ei pysynyt päässä). En tiedä onko tilanne muuttunut, mutta nämä aion pakata jo omaan sairaalakassiin mukaan. Mies saa sitten kaukalon mukana tuoda loput kotiutumisvaatteet vauvalle (katson ne kyllä tulevien isosikojen kanssa valmiiksi).

Oman sairaalakassin pakkaan melkein valmiiksi varmaan heti äitiysloman aluksi, listaa voisi ehkä jo kohta alkaa laatia. Jokapäiväisessä käytössä olevat puhelimenlaturit yms. koitan muistaa tunkea kassiin sitten kun lähtö tulee. :)

Meillä muutto ilmeisesti nyt edessä ( myytiin talo :) kolmen viikon päästä...voikun mä ootan että pääsen laittamaan kaiken valmiiksi pikkuiselle♥ ostaa pitäisi vielä sitteri, vaipat, tutipulloon tutiosat ym..pientä. En viitsi tänne muuton keskelle niitä hankkia, toivottavasti ehtii hyvin vielä ens kuun lopussakin..ainakin toivon että kaikesta huolimatta meilläkin menisi neidin saapuminen ens vuoden puolelle.

Pitäisikö huolestua, kun meillä saatiin vihdoin pinnasänky kasattua ja vietyä kellarivarastoon jemmaan. :) Tuotiin tulevalle isosiskolle uusi "isojen tyttöjen sänky" omaan huoneeseen viikko sitten. Tarkoituksena siis tuoda vasta joulun jälkeen varmaan pinnis makuuhuoneeseen takaisin.

Hoitotason nostin mielenosoituksellisesti pesuhuoneen pesukoneen päälle jo kuukausi sitten, mutta tällä hetkellä siihen on kerätty (toisin kuin suunnittelin) kamala kasa puhdasta pyykkiä lajitteluun. Nooh, en ota ressiä, kohta alkaa äitiysloma.

Myös pari pientä pajukoria hoitopöydän viereiseen hyllykköön on tullut hankittua, jotta saa sitten lajitella topsit yms voiteet ja muut sinne nätisti käyttöä odottamaan.

Edelleenkään lipastot ja pinnis ei mahdu makuuhuoneeseen, joten makuuhuoneen järjestelyjen kanssa olen jumissa vieläkin.

DT, kyllä mulla tällä hetkellä on sellanen olo että se suunniteltu sektio olis paras ratkasu. Neuvola on kolmen viikon päästä ja sieltä saan lähetteen synnärin lekurille missä asiaa käydään läpi ja tehdään synnytystapa-arvio. Mulla on siis äidilla niin kapee lantio ettei oo vauvat mahtunu ulos, ja itellä esikoisen kanssa kävi niin etten lähteny aukeemaan joten on epäilys että olisin periny äitini lantion. Katotaan mitä tuleman pitää, mieli voi muuttua jos muunlaisia faktoja lyödään tiskiin, mutta tällä hetkellä muisto esikon 70h kestäneestä etenemättömästä synnytyksestä kaivertaa mieltä...

Minä tässä hieman kasasin vauvan laukkuun jo jotain vaatteita ja tavaraa. :) Hyvä tietää, että kaikkialla ei välttämättä ole sitä hattua ja tumppuja saatavilla niin tietää varata omat matkaan. :) Josko sitten pakkaisin omaa laukkua pikku hiljaa valmiiksi. Eihän tässä mikään kiire kyllä ole, ku la 30.1. Pienellä vaan tuntuu olevan niin kova kiire maailmaan, et on varmaan hyvä varautuu ajoissa. :)

Mulla kanssa pyöriny mielessä, et uskallanko synnytttää alateitse. Jännittää ihan hirveesti oma jaksaminen ja se kivun määrä. En osaa yhtään sanoa miten siedän kipua. Niin jotenkin ruennu vaan ensin luonnolliselle tuntuva synnyty pelottamaan. En sitten tiiä siitä sektiostakaan, ku siinnäkin on niitä riskejä. :/ Kaveri tänään vielä kerto, et sen sektion jälkeen joutuu pistää klexanea itse ja mä pelkään piikkejä kuollakseni. Tiiä nyt sit mitä pitäis aatella koko synnytyksestä...??!!

Mulla on todella monella tutulla mennyt hätäsektioksi tai tullut muita komplikaatioita. Silti ensisijainen ajatus on synnyttää alakautta.

Pitäisi siivota ja heittää hirveä määrä tavaraa pois ja lajitella, ja... Ei vaan jaksaisi tehdä paljon mitään. Flunssakin vaikuttaa.

Ehdottomasti alakautta halusinkin synnyttää esikoisen tai siis olisin halunnut. Kipua en pelännyt ja kaikkea ehdittiinkin kokeilla imukuppia myöten eli alku sujui, kuten pitikin, mutta aika loppui kesken vauvan osalta, joten päädyttiin hätäsektioon. En toivoisi sitä toista kertaa ja siksi suunniteltua sektiota olen minäkin miettinyt. No pitää keskustella sitten äitiyspolilla asiasta, kun on sen aika. Nehän toki tekee siellä kaikkensa vakuuttaakseen, että normaali synnytys on se paras ja niinhän se toki onkin, etenkin vauvan kannalta, mutta kun siinä on kuitenkin aina se mahdollisuus (ja mulla vahva tunne), ettei nytkään kaikki mene kuten pitäisi, niin hätäsektiohan se ei tietysti sitten taas ole kenenkään kannalta paras mahdollinen synnytystapa.

Takaisin