Koti kuntoon vauvaa varten

Kolibri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuunmammat 2015
Mitä pitäisi ottaa huomioon ennen vauvan syntymää ja kotiutumista? Itsellä kun raskaus ei ollut mitenkään suunniteltu ja vähän niinkuin puskista (vaikka maailman onnellisin asia toki onkin!) niin ei todellakaan ole ollut mietittynä mitään sisustusjärjestelyjä tms.

Asun pienessä kaksiossa, jossa lastenhuonetta on mahdoton järjestää ja tila muutenkin tiukilla. Muutto isompaan on ajankohtaista aikaisintaan ensi kesänä (verotuksen yms vuoksi) mutta olen kyllä järkeillyt että mahdumme pieneen tilaan niin kauan kuin vauva ei vielä varsinaisesti liiku/tarvitse tilaa. Pinnasängylle ja vaunuille olen raivaamassa tilaa ja yksi lipasto on jo tyhjennetty vauvan vaatteita ja tavaroita varten. Pelottaa että on jotain oleellista, mitä en osaa huomioida..
 
Me myös asutaan kaksiossa, ja oon ajatellu että mahdutaan olemaan tässä nyt ainakin seuraavat kaksi vuotta, kun vauva ei vielä tarvi välttämättä omaa huonetta. Makkarissa on tilaa vauvansängylle ja lisäksi saan sinne luultavasti raivattua tilan hoitopöydälle/lipastolle, jossa myös säilytetään vauvanvaatteita :) Vaunut meillä ei välttämättä mahdu sisälle, mutta eiköhän niille jotain keksitä. Nyt täytyy vain käyttää kaikki tila maksimaalisesti hyödyksi, pieni vauva ei kuitenkaan aluksi hirveästi tavaraa/lelua tarvitse :)
 
Kaksio täälläkin.. Joudun laittamaan oman kirjoitus/peilipöytäni varastoon, jotta pinnasängylle tulee tilaa ja yksi lipasto on tyhjennetty vauvan tavaroille ja vaatteille.. Omat vaatekaapit meni uudelleenjärjestykseen, jotta saa lipastossa olleet liinavaatteet yms pois sieltä..
Itse olen ajatellut, että kunhan suurimmat ja tärkeimmät tavarat ovat hankittuna ja paikoillaan niin eiköhän siinä vauva-arjen myötä tule huomaamaan mitä vielä tarvitsee hankkia :)
 
Me asuttiin esikoisen kanssa myös aluksi kaksiossa. Tilaa oli 50 neliötä. Hienosti mahtui! Pinnasänky oli makkarissa ja vieressä yksi lipasto. Lipastoon mahtui kaikki vaatteet. Jos joku kävi pieneksi, siirsin pahvilaatikkoon vaatehuoneen hyllylle. Leikkimatto oli olkkarissa ja vaunut eteisessä. Sitteri yleensä keittiössä kokin seurana.

Nyt meillä vasta ongelma on kun on neljähuonetta ja muka mihinkään ei mahdu!!! Ollaan yritetty pyöritellä lipastoja edes takaisin huoneissa, että saataisiin loogisesti vaatteet itse kunkin lähelle ja tilaa pinnikselle. Perhana kun ei vaan tunnu onnistuvan. Nollabudjetin sisustussuunnittelua kaivataan :D
 
Meillä on 55m2 kaksio, jossa makuuhuone on teinin valtakuntaa ja vauvan tavarat ei todellakaan ole sinne tervetulleita :D Itse majailen olohuoneessa johon juuri ja juuri sopi kehto ja vauvan tavaroille korkea ja kapea lipasto. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun aletaan tarvitsemaan pinnasänkyä, koska tilaa on alle 60cm, mikä on yleisin pinniksen leveys... Hoitopöydästä on siis aivan turha edes haaveilla ja vauvan ammeenkin säilytys vaatii luovuutta. Meillä ei myöskään ole pesukonetta, koska kylppäri niin pieni. Niin ja asuuhan meillä vielä keskikokoinen teini-ikäinen koirakin, voipi olla tammikuussa huisketta :D Omistusasuntoa ei näin opiskelijana ole todellakaan tässä vaiheessa varaa vaihtaa suurempaan, mutta teini sanoi muuttavansa opiskelemaan toiselle paikkakunnalla kolmen vuoden päästä niin ehkä sitten olisi taas tilaa :)
 
Me asutaan tällä hetkellä 31 neliöisessä yksiössä miehen, koiran ja kissan kanssa :D luojan kiitos kolmen viikon päästä on muutto 62 neliöiseen kaksioon :)
Tulevassa kaksiossa on fiksu pohjaratkaisu ja uskon että mahdutaan asua siinä pitkä tovi. Olohuone on sen mallinen että voidaan miehen kanssa sitte joskus siirtyä sinne nukkumaan ja lapsi saa oman huoneen. Silti asunto ei mene liian ahtaaksi :)
 
Siis tosi paljonhan se on juurikin itestä kiinni että mitä kokee vauvaa varten tärkeenä. Toisella leikkimatto pelastaa jonkun hetken joka päivästä, toisella se lojuu käyttämättömänä jossain vaatehuoneen perukoilla.

Mutta varmaan kainki vauvat tarvii seuraavia:
- Nukkumapaikka, ensisänkynähän menee vaikka äitiyspakkauslaatikko (jossa on patja ja peitto ja lakanat mukana), myöhemmin pinnasänky tai perhepeti.
- Amme, joita tätä nykyä on mallia jos jonkinmoista, myös laadukkaita kokoontaitettavia löytyy (esim Stokkella) ja sellanen on varmaan pienen tilan pelastus.
- Vaatteita ja tarvikkeita.
- Säilytyspaikka viimeisille.
- Lisäks autolla liikkuvat tarvii kaukalon ja jalkamiehenä toimivat kantoliinan tai -repun tai vaunut, ja tietysti suurin osa tarvii molemmat.

Olisko siinä kaikki pakolliset?
 
Lelut meni ainaki meillä pitkään olkkarissa ja vieläki osa leluista ihan säilytetään olkkarin lelukorissa, sillä siellähän sitä pääosin leikitään. :)
 
Tämä onkin paljon mietityttävä aihe.. Niin paljon jopa että maaliskuisista huutelen. Tällä hetkellä asun yksin 29,5 neliön yksiössä, mutta näyttää siltä että ensin mies ja sitten helmi/maaliskuussa vauva muuttaa tähän kämppään myös. Eli tilaa ei varmasti tule olemaan paljon ylimääräistä ja se alkaa stressaamaan jo nyt. Alustavaa tavaroiden siirtelyä on tehty ja näyttää siltä että vauva nukkuu yönsä mahd pitkään kelan laatikossa, sitten kun ei mahdu enää on pakko hommata pinnis, joka kyllä mahtuu, mutta ahdasta tulee. Kaappitilaa on vielä tyhjillään (ihme!), mutta voi olla miehen muuton jälkeen ahdasta. Taitaa olla hyvät niksit tarpeen.. Mietinkin jo kokoon taitettavaa ammetta kylppäriin ja arkkupakastimen päälle hoitoalustaa. Sitten kun tarvis niin ehkä pöytään kiinnitettävä syöttötuoli.. Mutta hyviä ideoita otetaan vastaan!
 
Mullakin tilaa vain 34 neliöö ja aika paljon tavaraa.. kovasti koitan nyt karsia että mahduttaisiin paremmin. Mä aion hankkia tosiaan myös sellaisen stokken taitettavan kylpyammeen, samoin olen pohtinut joko taitettavaa hoitopöytää (esim. basson baby) tai vaihtoehtoisesti pinnasängyn päälle sijoitettavaa tasoa.
 
Meillä on onneksi suhteellisen iso asunto, pieni kolmio ja 61,4 neliötä. Tavaraa on kaapit pullollaan (paitsi pienen makkarin, josta tulee ajallaan lapsen huone mikäli viihdytään tässä asunnossa niin kauan) mutta muuten on tilaa vipeltää ja liikkua. Hieman vain mietityttää, mihin rattaat aina ängetään mutta eiköhän tuo selviä jossain vaiheessa. :)
Pinnasänky ja hoitopöytä saavat pitää ainakin toisilleen seuraa meijän makkarissa, vieri vieressä.
 
Mua alko onnistuneen rakenneultran jälkeen ahdistamaan kauhiasti, kun iski niin paha pesänrakennusvimma että! Meillä on tilaa yllin kyllin, mut remppa kesken, niin ei pääse vielä asettelemaan mitään paikoilleen. Haluttaisi niin kovasti saada kaikkea vauvakamaa. Järjestelen nyt noita vähiä vauvakamoja sisältävää pahvilaatikkoa pariinkin otteeseen päivässä :confused:

Tekis mieli hankkia kaikki ja heti, mutku ei viittis tänne eteen nyt vielä mitään roudata. Sukulaisilta tulossa lähes kaikki tarpellinen ja haluisin niitä tavaroita hypistelemään. Toistaiseksi pidetään ne sukulaisten varastoissa. Tästä seuraa se, et mun tekis mieli istua siellä varastossa tavaroiden keskellä :grin Oon ihan höberö...
 
Toi aivan pienimpien 50-56 ja 60 senttisten vaatteiden hypistely on kaikkein pahinta: kauheet vimmat iskee laittaa niihin jo pieni natiainen >:3
 
ou nou :sad001 viimeviikolla tuli postilaatikosta lappu että taloyhtiössämme alkaa kylppäriremontti, ei siis mikään putkiremppa mutta koko kylppäri revitään palasiks ja laitetaan uuten uskoon. Uusi hieno ilme kylppärille ei kyllä haittaisi, mutta tänään pidetyssä infotilaisuudessa selvisi että remontti alkaa jo 29.9!! remppa alkaa meijän rapusta ja etenee ylhäältä alaspäin (ite asutaan toisiks ylimmässä) eli varmaan melko pian ens kuun alussa osuu meille. Arvio kestosta oli 3vk mutta jos tilaa joudutaan kuivaamaan, ja mahdollisesti joudutaan koska monella samassa rapussa ollut kunnon kosteusvaurioita, niin siitä rapsahtaa 2vk lisäkestoa remontille. Näinollen joutuisimme mahdollisesti loka-marraskuun aikana elämään kuukauden ilman vessaa ja suihkua! Positiivista on että ei sentään pitäisi mennä ihan raskauden loppuun tai sentään uuden pienokaisen tulon tienoille, mutta kun tässä keskimäärin 4-5 kertaa tulee yön aikana ravattua pissalla, tuntuu aika ikävältä ajatukselta, että öisin joutuisi sitten vetämään vaatteet päälle ja kulkemaan saunaosastolle 3kerrosta alaspäin käymään vessassa :sad001 Noh olimme jokatapauksessa ajatelleet vaihtaa asuntoa mahdollisesti kolmioon, sillä vaikka kaksiomme on iso, niin pohja on tosi hankala pinnasängyn yms sijoittelun kannalta. Ajateltiin vaan vielä viime viikolla että varmasti nyt kun remontti tulossa niin mahdollisuus saada toinen asunto olisi hyvä, mutta tuskimpa mistään noin nopeasti nyt löytyy vaihto asuntoa, eli remontin alle jäädään. Ainiin ja kaupungin vuokratalossa asutaan eli sitä kautta toivottiin että vaihto voisi onnistua, mutta tosiaan tuskimpa tällä aikataululla.
 
Kannattaa koittaa sopia että josko saatte mahdollisen kuivatuksen ajaksi ainakin pytyn takaisin paikalleen. Edellyttää siis sitä, että korjauksessa ei uusita putkia, ja vettä kylppäriin on mahdollista saada. Jos on mukava urakoitsija niin pitäisi onnistua helposti. Tietty edellyttää myös sitä, että muistatte, ettei pytty oo kunnolla kiinni, eli ei kestä mitään keikkumista =). jos ei tuu vettä niin sitten voi kantaa vettä sankolla keittiöstä huuhtelutarpeisiin, mutta menee jo vähän enemmän viritykseksi.

Neuvolatäti sano tänään, että lapsen pesee vaikka pesualtaassa kun kyselin, että onko kohtuamme hyvä jos ei ens alkuun pääse kyykistelemään ja normaalia vannaa ei saa kylppärissä mihkään ylös. Ja suositteli viemään lasta pienestä pitäen sylissä suihkuun. kai sitten hankin normivannan (tai sen stokken taitettavan) ja jos ei ens alkuun pysty käyttämään niin laps saa "kylpeä" muilla tavoin.

Hoitopöytä tulossa makkariin vielä tällä viikolla, ja sitten onkin paikat valmiina pienelle.
 
Taruka, onnea! Meillä kylppäriremppa menos ja olikin nii paljon kosteutta että ei kahen vkon kuivatus riitä. Eli 25.9. uudestaan mittaus. Siihen mennessä ollaan kk asuttu serkun kämpässä ja nyt pitäs löytää väliaikane paikka sit lokakuuks. Ollaan kateltu kalustettua asuntoa tästä, mutta aika suolasia hintoja ei tekis mieli maksaa kun ei saa laitettua ees vakuutuksiin :sad001
Mut kannattaa koittaa laittaa paprut vetään, jos saisittekin vaihettua isompaan kämppään :)
 
Hei siis nyt kun tosta vauvan kanssa suihkuttelusta tuli mainintaa nii muistui mieleen et meillä oli esikoiselle ostettuna sellanen pikkiriikkinen amme (tai paremminki iso vati) jossa oli tarkotus kylvettää vauva pyykkikoneen päällä. Vissiin yhden kerran kokeiltiin sitä, mutta lähemmäs parimetrisen miehe hommaks se jäi ja mulle sektioarpineni oli liian korkeella. Siitä asti se vati pölyttyi jossain ja vauvan pesut hoidettiin iha suihkussa!
 
Meillä käytetty vauvasta asti myös suihkussa (esim. vauvauinnissapa ei muuta mahdollisuutta ollutkaan). Ammetelinettä suosittelen kyllä. Me tuskin oltais sitä alettu erikseen ostaan, mutta mun työkaveri antoi. :) Se vaan vie sitten tilaa, vaikka saaki taitettua kasaan eli ei ehkä kätevin pieneen kylppäriin.
 
Mun sisustusapu käski mun pesettää muutamat matot ja pistää ne takas lattialle vasta talvella lapsen synnyttyä. nyt on eteisessä pino mattoja menossa pesulaan. Pikaisella hintojen tarkastelulla Vantaan mattopesula taitaa saada homman tehdäkseen kun jäi hinta reiluun sataseen verrattuna citycleanin muutamaa kymppiä ja sollin vielä kalliimpaan hintaan verrattuna.

Vähän jäin miettimään että oisko nää olohuoneen nukkamatot pitänyt pesettää kanssa, mutta jotenkin tuntuu että on vielä liian aikaista. Matotta en haluu olla niin pitkään, ja toisaalta toi karvakorva karvaa ja tuo hiekkaa sisään koko syksyn. Eiköhän noi pääse sitten talvella vaikka jouluksi pestäväksi. Sinänsä varmaan mattojen pesu on ihan järkevää, kun saa enimmät pölyt pois ennekuin vaavi tulee sitten matoille viettämään aikaansa.
 
Meillä jäi amme oikeastaan kokonaan käyttämättä siihen asti kun esikoinen oppi istumaan alkoi piipahtamaan meidän kanssa saunassa. Nyt ainoa käyttö on lauteilla saunoessa ja ammeessa räpiköidessä. Lattialla kylvetettäessä molemmat koki ammeen tosi hankalaksi eikä lainaan saadut jalaksetkaan auttanut asiaa :rolleyes: Kylpytuki vaikutti hyvältä mutta poika pelkäsi siinä oloa! Alkuun kylvetettiin kodinhoitohuoneen pesualtaassa ja sen jälkeen suihkussa sylissä.

Hoitopöytää en halunnut koska ne on niin isoja. Hoitotaso oli ja on edelleen kylppärissä ja on meille riittänyt hienosti. Monesti vaippa tuli kyllä vaihdettua milloin missäkin jos ei ollut kakkaa. :grin

Nyt pitäisi saada aikaan alkaa siivoamaan esikoisen kaapit, että sinne saa tilaa vauvan vaatteille! En vaan uskalla ottaa niitä mini vaatteita esille kun sitten tulee hirvee hinku, että olisi jo tammikuu, että saisi vauvan syliin ja kotiin :flower
 
Takaisin
Top