Korvike- ja pulloruokinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä vaihtelee hirmuisesti. Neiti 5vk. Yöllä saa siis korviketta, niin toisinaan jaksaa syödä 50ml ja toisinaan 120ml ja siihen päälle on pitänyt joko lämmittää lisää tai avata maitobaari. Nyt kun rinnat on saaneet levätä niin ei ole niin pahalta rinnoissa tuntunu imettäminen yöllä. Joten olen ajatellut jouluna kokeilla jos pumppaamisen sijasta saisin osa syötöt korvikkeella ja osan sit ihan imettämällä. Olisi se niin paljon helpompaa, jos ei vaan tee niin pahaa.
Mutta mitä tuohon korvikkeen määrään tulee, niin en osaa sitä yhtään arvioida ja sittenhän sitä menee hukkaan välillä. Pääasia kuitenkin että neiti tuntee itsensä kylläiseksi. :)

Tänään pohdin, kuinka pullot pitää pestä käytön jälkeen? Ainako pesu vai riittääkö kun keittää? On välillä ihan hölmö olo kun ei tiedä mistään mitään :D

en tiedä ollaanko menty miten metsään noiden pullojen kanssa, mutta siis ollaan menty niin että käytön jälkeen pestään pullo fairylla ja päivän päätteeksi kaikki käytetyt pullot + tutit keitetään. Kuitenkin niin että aina kun otetaan pullo käyttöön saatetaan sillä hoitaa kaksi peräkkäistä syöttöä jos syönti tahti on tiuha..esim on edellisen kerran syönyt alle 2h sitten..sitten on tehty vain huuhtelu..

No tuota itsekin mietin, että jos heti tarvii uudelleen, ei varmaan tarvi puunailla ja sterilisoida ennen käyttöä. Jos vaan kunnolla huuhtelee. Onhan tuo maalaisjärjen käyttö sallottua, mutta eka kun on ja kaikki ihan hakusessa. Onneksi on tämä fooruumi!! Niin pelastus!

Mä oon kans käytön jälkeen pessyt fairilla tai joskus huuhdellut hyvin ja pari syöttöä samasta pullosta. Joka toinen päivä keitellyt sitten kiehuvassa vedessä.

Meillä 3vk+4pv vanha tytsy syö 80-110ml korviketta per kerta :D ahmatti... :P neuvola täti ei ainakaan huomauttanut mitää määrästä :) mä pesen pullot ja tuttiosat käytön jälkeen kuumalla vedellä+joskus fairi.. ja 3krt viikossa keitän kaikki. Samalla myös tutit :) en kans ollu varma kuinka pitäs toimia, mut näin ollaan menty.. :)

Meille neuvolatäti sanoi että silloin tällöin keitto riittää, esim. kerran viikossa. Huuhtelu kylmällä vedellä ensin ja kunnon pesu lämpimällä vedellä ja tiskiaineella käytön riittää.

Täällä määrät vaan kohoaa… Poika tuntuu vähän väliä olevan nälkäinen, korviketta menee melkein litra päivässä, apua! Vuokrattu rintapumppu palautettiin perjantaina, ja oon imettänyt nyt sen minkä jaksan ja tisseistä irti lähtee.

Tuosta Arlan luomukorvikkeesta, huomattiin tuossa yksi päivä kun huuhdeltiin purkkia, että sieltä tulee pohjalta sellaista maidon rasvaa tai jotain valkoista "mömmöä". Oon yrittänyt hölskytellä purkkia aina ennen käyttöä mutta en ilmeisesti riittävästi. Purkkia saa siis kopautella pohjaan ihan kunnolla ja ravistella TODELLA kovasti, että se "mönjä" sieltä pohjalta sekoittuu. Jotain maidon rasvaahan se on, ja kyllähän se vauvan hyvä olisi syödä ettei jää tärkeitä ravintoaineita saamatta. Vinkkinä siis että ravistelkaa tosi kunnolla korvikepurkkia, en tiiä tuleeko muissa korvikkeissa tällaista vastaan mutta ainakin tuota luomukorviketta pitää "ryskyttää" joka välissä.

Niin ja mä oon käyttänyt pullojen ja tuttien pesussa hajusteetonta tiskiainetta. Huomasin että rintakumit alkoi haista fairylta kun pesin niitä sillä ja vaikka kuinka huuhteli ja keitti niin haju ei vaan lähtenyt! Eipä itellekään maistuis juoma fairynhajuisesta mukista joten silloin vaihdoin tiskiaineen.

Kiitti autumn vinkistä, pitäö muistaa ravistaa kunnolla. Mites teillä muilla, onko vaavit kärsimättömiä odottamaan maidon lämmitystä?

meilläkin menee reilusti vuorokaudessa korviketta ja ei varmasti mene kauaa kun 1000ml vuorokausi annokset paukkuu. Ja nythän mä aloin muistelemaan että oon jostain lukenut että yli litran vuorokausiannokset rasittaa vauvan munuaisia ja yleensä niillä vauvoilla aloitellaan aikaisemmin kiinteät... !?! pakko kyllä kysyä neuvolasta ensi kerralla että onko totta ? ikää nyt ukolla se melkein 7viikkoa kuitenkin vasta.:eek:

Mun mielestä se taisi olla 1500 ml se "raja". Meidän pikkumies on tänään 8 viikkoa, joten kyllä varmasti aletaan kokeilla kiinteitä heti kun mahdollista. Ei tuon ukkelin nälkä kohta enää pelkällä maidolla kauaa pysy poissa!

Ja tttiuhti täällä ainakin maidon pitäis olla just heti eikä kohta ;) yleensä huuto alkaa viimeistään kun laitan mikron päälle :D malttamattomia ollaan siis täälläkin.

Me ostettiin tänään maissivelliä (onni) ja ajateltiin, jos sitä koklais.. siis perunalla pitäis aloittaa, mutta keskusteltiin neuvolassa näistä kiinteämmistä, niin sanoi, että ei siihen aloitukseen ole mitään rajaa.. suositus vaan. Ennen ollut 3 kk ja nyttemmin se 6 kk... ja niin, varmasti kovin yksilöllistä, ja siitä, ettei makealla kannata aloittaa (eihän maissi ole makeata).

Ja tosta munuaisten rasituksesta en oo kuulutkaan... eli eiköhän me aloitella soseita ja vellejä vuoden vaihteen jälkeen. En halua liiaksi vatsan väänteitä, kun otetaan toi rota nyt 30. pvä niin täytyy katsella miten poitsu kestää sen.

(ja siis täällä ollaan synnytty 16.10, eli ikää jo reilu 9 vko)

En tiiä onko ihan pöhkö tai itsestään selvä vinkki, mutta mua ainakin on yösyötöillä helpottanut pikkusen kun on mitannut pulloihin valmiiksi yömaidot jo illalla. Sitten kun vauva herää yöllä niin ei muuta kuin pullo jääkaapista mikroon ja ääntä kohti. Mulla on yöllä silmät niin ristissä, eipähän tarvii läträtä maitotetrojen kanssa ja tihrustaa pullon mitta-asteikkoa... Helpotus se on pienikin juttu!

Näin tänään Tokmannilla lasisia MAM-pulloja, onko kellään kokemusta? Saako lasipulloa lämmittää mikrossa? Koetin katsoa paketista mutta ei lukenut, luulisi että saa... Pitääköhän niitä keittää samoin kuin muovipulloja? Hintaa isolla pullolla oli 12,50 €, tekisi mieli kokeilla mutta mies olisi varmasti taas hepuloinut, että ei me tarvita enää yhtään tuttipulloa lisää! :grin

Mä oon käyttäny samaa kikkaa :) ja meillä yks lasinen pullo kun lahjaksi saatiin. MAM merkkinen sellainen. Saa lämmittää mikrossa ja lämpiää muuten sit nopeammin kun muovipullo! Ihan samanlainen muuten käytössä kun muovinenkin. Elikkä ihan jees pullo, tuon hinnan vuoksi en ole itse hankkinut lasisia... ja ohjeissa lukee että särkyy helposti, tavallisen lasin tapaan joten ei ehkä isommalla lapsella toimi kun täytyy vahtia ettei tipu ja särjy :)

Mä olen pessyt ja keittänyt pullot jokaisen käytön jälkeen. Esikoisen kanssa ohje oli tämä ja saman tehnyt näitten nuorempien kanssa. Kiinteiden aloittamisen aikaan jää sitten keittäminen pois. Saattaa tietysti olla, että ei noita tarttis keittää joka kerta, mutta ei se hankalalle tunnu.

Onko kellään suosituksia hyvästä pulloharjasta? Mulla käytössä Emma-pulloharja kun oli ainoa joka löytyi lähikaupasta, ja se on kyllä ihan kämänen... Harjakset menee nippuun, naarmuttaa ja ei puhdista kunnolla pullon pohjaa. :sad001 Pakko ostaa kunnollinen harja ennenkuin ottaa nuo uudet Tommee Tippee -pullot käyttöön, menee muuten ihan pilalle ne.

Testasin eilen 50ml Nan korviketta siltä varalta jos mun täytyy käydä jossain. Nyt aamukakat olikin sellaiset vetiset, lähes ilman niitä rakeita joita muuten on. Mutta onneksi kuitenkin söi tota. Onko suosituksia korvikkeesta, joka aiheittais vähiten vatsavaivoja? Ei haittaa vaik ois kalliimpaakin kun vain harvoin joutuu käyttää kun täysimetyksellä muuten mennään.

Mä suosittelen tuota Little Baby Organicia. Meillä ainakin masuvaivat hävisi melkein kokonaan kun vaihdettiin nan niihen.

Takaisin