Koronan vaikutukset raskauteen

Voi hurja! Onneksi olet nyt toipunut, ja toivotaan, että ei olisi vauvalle haittaa!! Ite kans ollu varovainen ja pelänny tartuntaa... täytty toivoa, että säästyisi tuolta. Tsemppiä sulle hurjasti odotukseen :Heartred
 
Alkoi nyt pelottaa paljon, etten saisi koronaa. Joudun olemaan töissä työkavereiden ja palvella asiakkaita päivittäin. Oletko jo päässyt ultraan? Millä rv olit kun korona todettiin ja millä rv olet nyt?

Hei, tarkoitukseni ei ole missään nimessä pelotella, mutta ajattelin että muita voi kiinnostaa kokemukset kun itse en löytänyt mistään tietoa, eikä sitä saanut edes neuvolasta.
Onneksi erikoissairaanhoidossa autettiin vastaamalla kysymyksiin. Olin viikolla 11 ja nyt viikolla 14. Alkuraskauden ultraan en ole vielä päässyt, mutta onnekseni kävimme vastoin alustavaa suunnitelmaa yksityisellä varhaisultrassa (ihan extempore) juuri ennen sairastumista ja tämä muisto liikkuvaisesta veijarista on auttanut pahimman ahdistuksen yli. Toivon että kaikki on edelleen hyvin! Kannattaa pyrkiä töissä suojaväleihin ja hyvään hygieniaan. Ja se hyvä puoli, että vaikka neuvolasta ei ollut tilanteessani mitään apua niin epidemiologinen yksikkö soitti melkein päivittäin ja koin, että jos tilanne olisi mennyt huonoksi olisin saanut nopeasti sairaalahoitoa. Heidän huolenpito toi turvaa ja uskon että olemme Suomessa hyvissä käsissä sen puolen koronan suhteen.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos, että kerroit kokemuksestasi. Ei ole mielestäni ollenkaan pelottelua. Kyllä näistä asioista pitää puhua, koska koskettavat kaikkia raskaana olevia. Todella hienoa, että olet toipumassa ja toivottavasti loppuraskaus sujuu hyvin.❤️Itsekin joudun käymään töissä ja kyllähän se mietityttää, minkälaisen riskin ottaa joka päivä.
 
Hei, tarkoitukseni ei ole missään nimessä pelotella, mutta ajattelin että muita voi kiinnostaa kokemukset kun itse en löytänyt mistään tietoa, eikä sitä saanut edes neuvolasta.
Onneksi erikoissairaanhoidossa autettiin vastaamalla kysymyksiin. Olin viikolla 11 ja nyt viikolla 14. Alkuraskauden ultraan en ole vielä päässyt, mutta onnekseni kävimme vastoin alustavaa suunnitelmaa yksityisellä varhaisultrassa (ihan extempore) juuri ennen sairastumista ja tämä muisto liikkuvaisesta veijarista on auttanut pahimman ahdistuksen yli. Toivon että kaikki on edelleen hyvin! Kannattaa pyrkiä töissä suojaväleihin ja hyvään hygieniaan. Ja se hyvä puoli, että vaikka neuvolasta ei ollut tilanteessani mitään apua niin epidemiologinen yksikkö soitti melkein päivittäin ja koin, että jos tilanne olisi mennyt huonoksi olisin saanut nopeasti sairaalahoitoa. Heidän huolenpito toi turvaa ja uskon että olemme Suomessa hyvissä käsissä sen puolen koronan suhteen.

Yritän itse olla ajattelematta koronaa liikaa, koska silloin vain ahdistuu. Äiti hoitaa stressaamisen suurimman osan. :shy:
Olisi myös ”kiva” kuulla millaisia oireita sinulla oli, paljon oli kuumetta, millainen yleisvointi jne.

Kertoiko kukaan sinulle paljon suomessa on raskaana olevia sairastunut koronaan?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sis
Yritän itse olla ajattelematta koronaa liikaa, koska silloin vain ahdistuu. Äiti hoitaa stressaamisen suurimman osan. :shy:
Olisi myös ”kiva” kuulla millaisia oireita sinulla oli, paljon oli kuumetta, millainen yleisvointi jne.

Kertoiko kukaan sinulle paljon suomessa on raskaana olevia sairastunut koronaan?

Ainoa oire testiin hakeutumiseeni oli hyvin pieni yskä ja en todellakaan kuvitellut että minulla olisi koronaa. Menin varmuuden vuoksi. Kuumetta ei ollut, mutta alun jälkeen lämpöä koko ajan ja veto aivan poissa. Noin viikko sairastumisesta oireet paheni, yskää, ripulia, mahakipuja ja päänsärkyä. Mutta tilanteeni ei todellakaan ollut koronan suhteen paha, kuten joillain tai jos kuuluu muutenkin riskiryhmään. Sain käsityksen että raskaana olevia sairastuneita ei todellakaan Suomessa ole paljoa, mutta en tiedä määriä. Yleensäkin raskaana olevat ovat alttiimpia esim. flunssille ja influenssalle ohuempien limakalvojen vuoksi, mutta koronan suhteen en tiedä.
 
Muokattu viimeksi:
Hei, ajattelin vihdoin kirjoittaa tänne kun en itse ole löytänyt aiheesta tietoa tai kokemuksia joita olisi ollu mukava lukea. Olen parantumassa koronasta ja tämä on ollut todella stressaavaa näin raskaana ollessa. Tipuin kaikista neuvolapalveluista sairastumisen ajaksi, sillä minnekään ei koronasairasta oteta vastaan (verikokeet, ultrat). Lisäksi jouduin aloittamaan verenohennuslääkityksen, sillä ilmeisesti on joitakin ennakkotapuksia veritulpista raskaana olevilla koronasairailla. Pitäkää itsenne siis mahdollisimman turvassa ❤️ Itse olin hyvin hyvin varovainen koronakriisin alettua ja silti sain koronan. Toivon todella että tällä ei ole vaikutusta sikiöön. Tutkimusta ja tietoa on vähän ja taidan kuulua Suomessakin jonkinlaiseen ennakkotapausryhmään. Loppuraskaudessa riskit kasvaa saamani tiedon mukaan sen vuoksi, että keuhkojen tilavuus pienenee kohdun kasvaessa. Edelleenkään ei ole varmistettua tietoa immuniteetista ja siitä paljonko henkilöllä tulee olla vasta-ainetta eli kommentit siitä, että no nyt sen on jo sairastanut eivät vielä itseä lohduta. Asiantuntijat ovat sanoneet minulle että suosittelevat raskaana oleville erityistä varovaisuutta. Mukavaa kevättä kaikille koronasta huolimatta!

Kiitos kun jaoit tämän! Jos enkku taipuu ja jaksat, niin liity myös tänne: https://corona.pregistry.com/faq , siellä kerätään tietoa koronan vaikutuksista raskauteen ja vauvaan.

Edit. Mulla ei ole mitään yhteyksiä tuohon, löysin sen aiemmin ja koska tästä asiasta on vielä niin vähän tietoa, niin pidän erittäin tärkeänä että sitä pyritään systemaattisesti keräämään. :angel1
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos kun jaoit kokemuksiasi Sis! Aika jännä, että virallisilla sivuilla (THL) ei tästä niin oteta kovasti kantaa / varovaisesti viestitään riskeistä..
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sis
Kiitos kun jaoit kokemuksiasi Sis! Aika jännä, että virallisilla sivuilla (THL) ei tästä niin oteta kovasti kantaa / varovaisesti viestitään riskeistä..

Samaa olen ihmetellyt! Olin yrittänyt etsiä tietoa jo aiemmin, mutta koin että vasta sairastuttuani sain jostain paikoista vastauksia ja vahvistusta sille, että riskejä todella on ja tieto jonka varassa ollaan vielä hyvin vähäistä raskaana olevien kohdalta. Laitoin myös THL:lle palautetta liian vähäisestä tiedosta. Siitä jonkin aikaa sinne tuli heiltä blogikirjoitus, sillä yhteydenottoja on ilmeisesti ollut useampia. Siltikin tieto jo sairastuneille on hyvin vähäistä ja koen että annettu info on enemmän sellaista ”rauhoittelua”. Itse koen rauhoittavammaksi tutkimustiedon ja havaintoihin perustuvan realistisen infon. Jotain löysin englannin kielellä. Tässä muutama mielenkiintoinen linkki:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2009226

https://www.cnbc.com/2020/05/01/sec...d-to-a-coronavirus-infection-of-placenta.html

https://www.google.fi/amp/s/www.vox...44171/stroke-coronavirus-symptoms-blood-clots
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos Sis, kun tulit jakamaan kokemuksesi. Voimia toipumiseen ja tsemppiä loppuraskauteen! Toivottavasti tauti ei aiheuta mitään sikiölle ja raskaus sujuu hyvin. :shy:
 
Kiitos Sis kun tulit jakamaan kokemuksiasi!

Itsekin olin kipeänä ja kävin koronatestissä (joka oli muuten minulle tosi epämukavaa ja johti nenäverenvuotoon) joka tosin oli negatiivinen. Sehän kuitenkaan tarkoita ettei koronaa olisi ollut, joten ei antanut yhtään lohdutusta. Täytyy vain toivoa ettei se ollut koronaa vaan tavallinen virus tms.

Ei näin raskausaikana kyllä yhtään kaipaisi lisähuolia/harmeja! Toivottavasti kaikki menee kuitenkin jatkossa hyvin!
 
Kiitos Sis kun tulit jakamaan kokemuksiasi!

Itsekin olin kipeänä ja kävin koronatestissä (joka oli muuten minulle tosi epämukavaa ja johti nenäverenvuotoon) joka tosin oli negatiivinen. Sehän kuitenkaan tarkoita ettei koronaa olisi ollut, joten ei antanut yhtään lohdutusta. Täytyy vain toivoa ettei se ollut koronaa vaan tavallinen virus tms.

Ei näin raskausaikana kyllä yhtään kaipaisi lisähuolia/harmeja! Toivottavasti kaikki menee kuitenkin jatkossa hyvin!

Toivottavasti oli jotain muuta! ❤️ Olenkin miettinyt niitä jotka saavat väärän negatiivisen tuloksen (joita ilmeisesti tällä testillä tulee melko paljon), sillä heille ei luonnollisestikaan aloiteta esim. verenohennuslääkitystä. Vasta-ainetesti kertoo sitten kun ne ovat luotettavia. Tsemppiä sinulle loppuraskauteen!
 
Onpa hyvä Sis että olet toipunut! Toivotaan, että jälkiseuraamuksiakaan ei tulisi!!

Itse olen sitä mieltä, että raskauden aikana olen riskiryhmää. Kuitenkin influenssastakin tiedetään että se voi aiheuttaa vaikka keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen. Siksi ihmeellistä, että kun koronan kaikista vaikutuksista ei edes tiedetä, voitaisiin muka sanoa ettei raskaana olisi riskiryhmässä. Itse pitäisin thl:n julkisissa lausunnoissa varovaisuusperiaatetta niin kauan kun tietoa oikeasti on!

Joten meillä koululainen jää kotiin koko toukokuuksi ja päiväkotilainen myös (tai siis käytännössä elokuun puoleen asti). Onneksi on oma piha ja lapset tykkää leikkiä yhdessä. On mennyt siis tosi hyvin vaikka itse olen välillä tosi väsynyt. Eikä tuo jatkuva ruuan laitto ja siivous tässä mittakaavassa aina kivaa ole :p

Ja onneksi voin tehdä työt etänä, tästäkin sovin jo esimiehen kanssa koko loppukeväälle kun kerroin juuri raskaudesta.
Nyt kun tämä lapsi on viimeinen (ei yhtään alkiota jäljellä hoitoihin) mahdollisuus, yritän minimoida kaikki riskit niin alas kuin mahd.
Tilastollisesti voi olla hyvin pieni mahdollisuus vakavaan tautiin tai että siitä aiheutuisi vauvalle jotain, mutta kun esikoinen sattui jo yhteen pieneen prosenttijoukkoon syntymässään... Niin teen kaikkeni että tämä riski ei osuisi kohdalle!

Kuulostaa tää viesti nyt tosi vakavalta, mut meidän perheelle onneksi sopii hyvin tää kotona pysyminen eli elämä on kuitenkin ihan mukavaa näin, siksi tämä valinta on itselle niin helppo :)
Juuri tänään kyhäsin lapsille inkkariteltan takapihalle vanhoista verhotangoista ja katoksen verhoista, sinne ne taas juoksi heti kun ruoka oli syöty :)
 
Mua huolestuttaa just kun on pakko palata töihin... ainakin pariksi kuukaudeksi. Eikä etänä voi oikein tehdä. Melkein toivon lomautusta! Lapsi on kanssa pakko laittaa päiväkotiin. Meidän kotielämä on ollut kamalaa koko 2kk kun itse olen ollut niin huonona. Pieni asunto, ei omaa pihaa ja kamalat isot remontit tossa ulkona joten ei voi oikein kotipihalla edes leikkiä. Silloin harvoin kun olen itseni sinne kyennyt kampeamaan...

Kääk!
 
Kiitos kun kerroit kokemuksestani Sis! Ootko nyt sit jossain tarkemmassa seurannassa?

Mä pidän kyllä myös itseäni riskiryhmään kuuluvana, koska korona vaikutuksista ei kukaan tiedä mitään varmaa. En halua ottaa tässä asiassa mitään ylimääräisiä riskejä. Siispä meilläkin jää lapset kotiin heinäkuun loppuun asti, vaikka tää onkin ihan tosi raskasta hoitaa omat työt ja lapset ja kaikki samaan aikaan. :hungover: En vaan uskalla laittaa niitä hoitoon, kun kaikki on niin epävarmaa...

Jospa sit elokuussa oltais fiksumpia asian suhteen, että miten leviää lasten keskuudessa yms. Toivoisin kyllä, että voisin ite jatkaa etätöitä äitiyslomaan asti. Oon tosi isossa firmassa töissä, niin kyllä vähän kuumottaa palata toimistolle, jos syksyllä ollaan palattu lähelle normaalia. Meidän tiloissa pyörii yli 1000 ihmistä ja asiakkaita joka puolelta maailmaa. :sour: En kyllä usko, että oltais syksyllä vielä normaaliin palattu, mut kuitenkin olisin ite mieluiten kotona vaan.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sis
HUS:n henkilökunta vastaa paljon mietityttäneisiin kysymyksiin tukihenkilön mukana olosta täällä. Teillä on vielä synnytykseen aikaa, mutta arvelin että tuo saattaa silti kiinnostaa. Sitä kun ei tiedä, mikä tilanne on vielä loppuvuodestakaan. Mitä ajatuksia tuo herättää?
 
Minua ahdistaa etenkin se, ettei tukihenkilö saa olla paikalla synnytyksen jälkeen. Mitä jos joudun vaikka teho-osastolle tai sektion jälkeen en pääse ylös sängystä? Painajaiskuvassa korona riehuu marraskuussa uuden aallon voimalla niin ettei kätilöitä ja muuta henkilökuntaa riitä vastasyntyneiden hoitamiseen. Toki aikaa marraskuuhun on niin paljon, että tilanne ehtii muuttua, vaikka parempaankin suuntaan vielä, mutta aion kyllä ottaa tämän pelon puheeksi neuvolassa, jos osaisivat jotain rauhoittavaa siihen sanoa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sis
Meillä on töissä koronaepäily. Viikonlopun aikana selviää testin tulos. Säikähdin kyllä ihan kunnolla. Jos on väärä hälytys, niin pitää kyllä jatkossa yrittää vähentää kontakteja töissä. Syödä lounas ja välipalat omassa huoneessa jne.
 
Vähän kyllä jännittää tuo korona. Meidän kolmevuotias on ollut poissa päiväkodista kaksi kuukautta. Tarkoitus olisi mennä takaisin kesäkuun alusta.
Mulla on lomautus päällä tämän kk loppuun, ja sitten luultavasti takaisin töihin jos ei mitään yllätyksiä tule. Mies on ollut etätöissä nyt koko ajan. Meillä olis tarkoitus pitää lasta hoidossa kesäkuun alusta juhannukseen, sitten kesäloma ja takaisin hoitoon elokuun alusta.

Toki nämä voivat muuttua koronatilanteen mukaan. Itse teen osittain suorittavaa, osoittaen toimistotyötä. Ja olen paljon asiakkaiden kanssa tekemisissä. En sitten tiedä kuinka työnkuva muuttuu kesällä tilanteen mukaan.
 
Toivottavasti tuonne Perhepesä-hotelliin pääsee puoliso vielä loppuvuodestakin! Oon kuullut siitä hyvää ja melkein saattaisin lähteä Naistenklinikalle synnyttämään ihan vaan että päästäisiin sinne, jos sinne saisi marraskuussa ottaa jo esikoisenkin. Viimeksi oltiin pakolliset 1,5vrk perhehuoneessa ennen kotiutumista mutta nyt on tuo 4v otettava huomioon.. jos sairastumisriski on vielä kovasti koholla/joutuu olemaan osastolla niin kotiudun polikliinisesti jos se sallitaan, mutta tuolla hotellissa voisin kyllä olla parikin yötä lepäämässä kun ei tarvitsisi sitten kenenkään huolehtia ruoasta eikä pyykistä.. :rolleyes:

Jorvissa olis uudemmat tilat synnyttää ja perhehuoneita muttamutta.. kun toi korona.. :stop:
 
Takaisin
Top