Koronan vaikutukset raskauteen

Me ollaan miehen kanssa nyt molemmat oltu kotona etähommissa jo seitsemän viikon ajan. Näiden viikkojen aikana olen kerran nähnyt omat vanhempani ja kerran miehen äidin. Mies hoitaa kauppareissut ja mun ainoat kotoa poistumiset on olleet satunnaiset ulkoilut yksin tai miehen kanssa, silloin kun väsymykseltä on jaksanut.

Alkuun kesti jonkin aikaa tottua tähän tilanteeseen, mutta ihan hyvin sen on nyt hyväksynyt. Tänään kuitenkin iski taas ärsytys ja ahdistus. Varsinkin kun nyt on tajunnut, ettei todella yhtään tiedä kuinka kauan tämä jatkuu.
 
Varhaisultraan mies ei saanut tulla mukaan, mutta 1. neuvolakäynnille olisi saanut tulla samoin kuin nt-ultraan parin viikon päästä. Itse en pysty tekemään pelkästään etätöitä ja töissä on melko mahdotonta pitää turvavälejä. Työpaikkani on melko suljettu, joten paljon riippuu siitä, miten paljon kontakteja työkavereilla on vapaa-aikana. Riskillä mennään joka päivä.
 
Mulla enää 1työpäivä ja sitte jään erityisäityisrahalle, kela myönsi sen mulle :) helpottavaa ja huojentunut olo kun ei tarvi joka pv töissä miettiä tuokohan joku koronan meillekin..
 
Mun eka neuvolakäynti oli etänä koronan takia. Kysyin sitä itse ja olisivat kuulemma ehdottaneetkin uudelleensynnyttäjälle sellaista. Itsellä on verenpainemittari ja vaaka kotona, eipä siinä läsnäoloa tarvittu. Videokäynti muuttui viime hetkellä puheluksi, eikä sekään haitannut.

Mä tein positiivisen testin sinä viikonloppuna kun koko korona räjähti käsiin ja olin alkuun ihan paniikissa, kun joudun töissä olemaan ja julkisilla kulkemaan täällä saastaisella Uudellamaalla :grin ultrassa lääkäri kyllä rauhoitteli ja sanoi ettei raskaana olevat ole sen kummemmin riskiryhmää eikä tarvi olla huolissaan.
 
Mulla enää 1työpäivä ja sitte jään erityisäityisrahalle, kela myönsi sen mulle :) helpottavaa ja huojentunut olo kun ei tarvi joka pv töissä miettiä tuokohan joku koronan meillekin..
Millä alalla oot töissä jos saa kysyä? Et onko esim sairaanhoitoala semmonen missä tolle pääsee, vai onko siinä mitään määritelmiä kuka voi päästä?
 
Millä alalla oot töissä jos saa kysyä? Et onko esim sairaanhoitoala semmonen missä tolle pääsee, vai onko siinä mitään määritelmiä kuka voi päästä?


Oon päiväkodissa töissä. Kelan sivulla oli aika hyvin tuosta eli tais olla just varhaiskasvatus ja terveydenhuolto joissa korona voi olla ehto erityisäitiysrahan. Meillä ei ollu mahdollista siirtää toiseen työhön missä ei kontakteja asiakkaisiin ilman suojavarusteita..
 
Mun eka neuvolakäynti oli etänä koronan takia. Kysyin sitä itse ja olisivat kuulemma ehdottaneetkin uudelleensynnyttäjälle sellaista. Itsellä on verenpainemittari ja vaaka kotona, eipä siinä läsnäoloa tarvittu. Videokäynti muuttui viime hetkellä puheluksi, eikä sekään haitannut.

Mä tein positiivisen testin sinä viikonloppuna kun koko korona räjähti käsiin ja olin alkuun ihan paniikissa, kun joudun töissä olemaan ja julkisilla kulkemaan täällä saastaisella Uudellamaalla :grin ultrassa lääkäri kyllä rauhoitteli ja sanoi ettei raskaana olevat ole sen kummemmin riskiryhmää eikä tarvi olla huolissaan.

Mä pillitin, kun hallituksen tiedotustilaisuudessa päätettiin rajoitustoimista. Pari päivää myöhemmin tein positiivisen raskaustestin. Itse myös joudun käymään töissä ja toisinaan hirvittää, mutta vähemmän nyt kuin alussa.
 
Höh...ei saa mies tulla mukaan nt-ultraan, vaikka on talossa töissä :arghh: Mutta saa olla puhelimen välityksellä yhteydessä tai videoida käynnin...
 
Eikö oo älytöntä että koulut avataan ja jopa 1000 ihmistä saa olla samassa rakennuksessa siellä yhtäaikaa, ja luokassa reilut 20 oppilasta + aikuiset ja silti ei saa lapsen isä tulla ultraan mukaan...
 
Meillä oli varhaisultra maaliskuun puolessa välissä ja mies sai silloin tulla mukaan. Neuvolaankin olisi ensikäynnille saanut tulla mukaan, mutta emme kokeneet tarpeelliseksi. Np-ultraan ei sitten saanut tulla, mikä hiukan harmitti. Oli kiva nähdä sikiön liikkeet ruudulta ja kuulla sydänääniä. Mietin myös videoimista, mutta en sitten kehdannut :D Toivottavasti pääsee kesäkuun ultraan, jossa mahdollisesti näkyisi myös sukupuoli.. Olisi kiva tavata myös tuttavia, jotka samassa tilanteessa, mutta kaikki tapaamiset on niin minimissä tän koronan takia :sad001 Monet on missanneet babyshowerinsakin!
 
Me laitettiin tänään 2,5v tyttö takaisin päiväkotiin. Etätyöt taaperon kanssa on ollut aika raskasta pari kuukautta. Niillä kenellä mahdollisuus on ollut ja pieniä lapsia entuudestaan, meinaatteko yrittää pitää pk-ikäisiä kotona? Mulla yksi ystävä joka myös raskaana näki että riski on iso ja kaikki influenssat vaarallisia.. ainakin saamani käsityksen mukaan raskaana olevat eivät ole riskiryhmää eikä mitään sikiövaurioita todettu.
 
Mun pitäis ilmottaa päiväkodille huomiseen klo 10 mennessä meneekö noi isommat 6v ja 5v eskariin ja hoitoon ensviikolla.
Molemmat ois kovasti menossa sinne ku ikävä kavereita, mut mua vaan mietityttää mitä muut ajattelee :sad001
Tai siis varmastihan moni on sitä mieltä että oon vastuuton ja paska äiti jos laitan lapset tarhaan, mut näkisin et meidän perheelle paras ratkaisu ois just se et noi pääsee pariksi viikoksi ihmisten ilmoille sen 4h päivässä.
 
Musta jokaisen perheen pitää tehdä omat päätökset oman tilanteen mukaan eikä siinä tarvitse muiden mielipiteitä miettiä! Me huomattiin kotona että kun työtahti kasvoi, ruutuaika mennyt ihan holtittomaksi lapsen ollessa kotona. Kaikille parempi että hän pääsee hoitoon! Vaan tuo koronariski mietityttää, onko se kuinka iso.
 
Meillä lapsi oli yli 7 viikkoa kotona ja mies teki etänä töitä minkä ehti (=ei juurikaan). Nyt on ollut pari päivää viime viikolla päiväkodissa, siellä on ollut yhteensä joku 3-4 lasta per ryhmä, luulen että isompi riski sillä on saada se tauti multa kuin sieltä hoidosta, mä käyn kuitenkin pakon edessä töissä ja kuljen julkisilla. Miehen työ on projektiluontoista ja kun deadlinet paukkuu niin se tarkoittaisi sitä että lapsi katsoisi pahimmillaan monta tuntia putkeen telkkaria, kun ei 4v viel viihdy niin pitkiä aikoja itsekseen. Tässä kohtaa se päiväkoti on nyt vaan pienempi paha.
 
Riskit tuntuu jossain määrin kohdistuvan kuitenkin raskaana olevaan. Sain tänään tiedon neuvolasta, että välittömästi yhteys sinne mikäli oireita ilmenee ja testi olisi positiivinen. On mahdollista, että lääkäri aloittaisi verenohennuslääkityksen veritulppia estämään. Veritulppien määrä on kasvanut koronasairastuneilla ja moni on juuri siihen menehtynyt. Ei sitä tautia kyllä nyt mistään haluaisi vaikka varmasti leviäminen laajenee ennen pitkään väistämättä.
 
Hei, ajattelin vihdoin kirjoittaa tänne kun en itse ole löytänyt aiheesta tietoa tai kokemuksia joita olisi ollu mukava lukea. Olen parantumassa koronasta ja tämä on ollut todella stressaavaa näin raskaana ollessa. Tipuin kaikista neuvolapalveluista sairastumisen ajaksi, sillä minnekään ei koronasairasta oteta vastaan (verikokeet, ultrat). Lisäksi jouduin aloittamaan verenohennuslääkityksen, sillä ilmeisesti on joitakin ennakkotapuksia veritulpista raskaana olevilla koronasairailla. Pitäkää itsenne siis mahdollisimman turvassa ❤️ Itse olin hyvin hyvin varovainen koronakriisin alettua ja silti sain koronan. Toivon todella että tällä ei ole vaikutusta sikiöön. Tutkimusta ja tietoa on vähän ja taidan kuulua Suomessakin jonkinlaiseen ennakkotapausryhmään. Loppuraskaudessa riskit kasvaa saamani tiedon mukaan sen vuoksi, että keuhkojen tilavuus pienenee kohdun kasvaessa. Edelleenkään ei ole varmistettua tietoa immuniteetista ja siitä paljonko henkilöllä tulee olla vasta-ainetta eli kommentit siitä, että no nyt sen on jo sairastanut eivät vielä itseä lohduta. Asiantuntijat ovat sanoneet minulle että suosittelevat raskaana oleville erityistä varovaisuutta. Mukavaa kevättä kaikille koronasta huolimatta!
 
Kiitos kun jaoit sun korona kokemuksen ❤️
Tää vahvistaa mun päätöstä pysyä kotona nyt, jäin siis töistä pois kelan erityisäityisrahalle. Tulot tippu vähän mutta mikään raha einoo tämän sikiön terveydellä leikkimisen arvoinen.

Tsemppiä sulle Sis toipumiseen ❤️ toivottavasti pääset vielä nuo ultrat ja kaikki käymään kuitenkin.
 
Kiitos kun jaoit sun korona kokemuksen ❤️
Tää vahvistaa mun päätöstä pysyä kotona nyt, jäin siis töistä pois kelan erityisäityisrahalle. Tulot tippu vähän mutta mikään raha einoo tämän sikiön terveydellä leikkimisen arvoinen.

Tsemppiä sulle Sis toipumiseen ❤️ toivottavasti pääset vielä nuo ultrat ja kaikki käymään kuitenkin.

Kiitos paljon ❤️
Kyllä suosittelen tämän kokemuksen läpikäyneenä miettimään mahdollisimman turvallisia ratkaisuja. Itse en käynyt kaupassa, emme nähneet ketään ulkopuolisia, paitsi minä töissä. Itseäni surettaa tällä hetkellä välinpitämättömät suhtautumiset asiaan. Tältä kannattaa yrittää välttyä (jos mahdollista) raskauden aikana, niin säästyy paljolta stressiltä, mahdollisilta vaikutuksilta raskauteen tai synnytykseen ja ylipäänsä että saa olla palvelujen äärellä, sillä sairaus on joillain kestänyt yli kuukauden. Toivon toki, että raskaana olevat sairastuneet kohdataan myöhemmin paremmin. Itse olen osaltani antanut palautetta.
 
Hei, ajattelin vihdoin kirjoittaa tänne kun en itse ole löytänyt aiheesta tietoa tai kokemuksia joita olisi ollu mukava lukea. Olen parantumassa koronasta ja tämä on ollut todella stressaavaa näin raskaana ollessa. Tipuin kaikista neuvolapalveluista sairastumisen ajaksi, sillä minnekään ei koronasairasta oteta vastaan (verikokeet, ultrat). Lisäksi jouduin aloittamaan verenohennuslääkityksen, sillä ilmeisesti on joitakin ennakkotapuksia veritulpista raskaana olevilla koronasairailla. Pitäkää itsenne siis mahdollisimman turvassa ❤️ Itse olin hyvin hyvin varovainen koronakriisin alettua ja silti sain koronan. Toivon todella että tällä ei ole vaikutusta sikiöön. Tutkimusta ja tietoa on vähän ja taidan kuulua Suomessakin jonkinlaiseen ennakkotapausryhmään. Loppuraskaudessa riskit kasvaa saamani tiedon mukaan sen vuoksi, että keuhkojen tilavuus pienenee kohdun kasvaessa. Edelleenkään ei ole varmistettua tietoa immuniteetista ja siitä paljonko henkilöllä tulee olla vasta-ainetta eli kommentit siitä, että no nyt sen on jo sairastanut eivät vielä itseä lohduta. Asiantuntijat ovat sanoneet minulle että suosittelevat raskaana oleville erityistä varovaisuutta. Mukavaa kevättä kaikille koronasta huolimatta!

Alkoi nyt pelottaa paljon, etten saisi koronaa. Joudun olemaan töissä työkavereiden ja palvella asiakkaita päivittäin. Oletko jo päässyt ultraan? Millä rv olit kun korona todettiin ja millä rv olet nyt?
 
Takaisin
Top