Koronan vaikutukset raskauteen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Osalla on varmaan jo ensimmäinen neuvola takana ja osalla pian tulossa. Oliko neuvolassa puhetta tästä poikkeustilasta? Saiko puoliso tulla mukaan neuvolaan? Olisi kiva kuulla miten tämä poikkeustila vaikuttaa esim. raskausajan tutkimuksiin tai neuvolakäynteihin.
 
Tänään kävimme ensimmäisessä ultrassa viikkotarkistuksessa ennen ensiviikon neuvolaa. Mies sai olla mukana ja saa myös olla neuvolassa ainakin tämänhetkisen ohjeistuksen mukaisesti. Oli kyllä ihana, että pääsi kokemaan kanssani. Esikoisemme kyseessä. :Heartred

Ja Pohjois-Karjalassa asumme.
 
Huhtikuun alussa on neuvola ja silloin mentävä ilman miestä. Varhaisultrassa myös piti käydä yksin, mut otin sitten videokuvaa miehelle :happy:
 
Oulussa mies pääsi yksityiseen varhaisultraan mukaan viikko sitten ja nyt maanantaina vielä neuvolan ensikäynnille vaikka terkkari heti alkuu sanoi ettei oikeesti enää sais tulla mukaa. Sanoi että loput käynnit, neuvolat ja ultrat joudun yksin käymää ja epäili et näin menee koko loppuvuoden ohjeistus :sad001
 
Meillä puoliso olisi saanut tulla neuvolaan, jos olisi halunnut, mutta ultraan ohjeistettiin tulemaan yksin sitten kun sen aika on. Ensimmäinen lääkärintarkastus jää ilmeisesti väliin resurssipulan vuoksi, myös fyssariryhmät kuulemma jäissä nyt ja perhevalmennuksen tilanne on vielä epävarma (riippunee siitä, miten kauan tämä epidemia rajoituksineen kestää). Pk-seudulla asumme.
 
Ei saa mies tulla mukaan neuvolaan, mutta eipä tuo pääsis muutenkaan kun on käyntien ajan vauvan kans kotona.

Ymmärrän täysin niiden harmistuksen joilla mies mukaan haluaisi, mutta ei nyt pääse.
 
Mulla on vieläkin vähän epäselvää että kuinka riskiryhmää me alkuodottajat nyt sit ollaan tässä tilanteessa? Kun edelleen töissä joutuu käymään ja bussilla liikkumaan..
 
Varmistin myös meidän neuvolan käytännöt. Suositus on, että koronatilanteen vuoksi toistaiseksi kaikki käynnit ilman puolisoa.
 
Mulla on vieläkin vähän epäselvää että kuinka riskiryhmää me alkuodottajat nyt sit ollaan tässä tilanteessa? Kun edelleen töissä joutuu käymään ja bussilla liikkumaan..

Eihän me raskaana olevat varsinaista riskiryhmmää THL:n mukaan olla. Vaikutuksista sikiöön ei kuitenkaan tiedetä, kun tapauksia on raskaana olevilla todettu hyvin vähän. Tämän voi tietysti ajatella myös positiivisena puolena. Ilmeisesti tauti ei ainakaan ole tarttunut äidistä sikiöön sen ollessa vielä vatsassa. Vastustuskyky on kuitenkin ymmärtääkseni hieman normaalia matalampi? Tämä johtuisi siitä, että keho ei ala hylkiä sikiötä. Näin ollen saattaa olla, että kaikkien tautien tarttuminen saattaa olla hieman normaalia herkempää.
 
Eihän me raskaana olevat varsinaista riskiryhmmää THL:n mukaan olla. Vaikutuksista sikiöön ei kuitenkaan tiedetä, kun tapauksia on raskaana olevilla todettu hyvin vähän. Tämän voi tietysti ajatella myös positiivisena puolena. Ilmeisesti tauti ei ainakaan ole tarttunut äidistä sikiöön sen ollessa vielä vatsassa. Vastustuskyky on kuitenkin ymmärtääkseni hieman normaalia matalampi? Tämä johtuisi siitä, että keho ei ala hylkiä sikiötä. Näin ollen saattaa olla, että kaikkien tautien tarttuminen saattaa olla hieman normaalia herkempää.

Ja jos saa kovan taudin niin silloin keskenmenon riski suurenee.
 
Ja jos saa kovan taudin niin silloin keskenmenon riski suurenee.

Tämä on kyllä varmasti totta.. En tiedä mikä mahtaa olla tämän hetken tilanne, esiintyykö vaikeampaa tautimuotoa muilla kuin riskiryhmäläisillä? Muutamia tapauksia kyllä on, mutta mahtaako olla kuinka yleistä.
 
Tämä on kyllä varmasti totta.. En tiedä mikä mahtaa olla tämän hetken tilanne, esiintyykö vaikeampaa tautimuotoa muilla kuin riskiryhmäläisillä? Muutamia tapauksia kyllä on, mutta mahtaako olla kuinka yleistä.

Onhan noita perusterveitä nuoria ihmisiä kuollutkin Euroopassa koronaan. Eli kyllä ihan varmasti voi tulla kenelle vain vakavana. Toki todennäköisempää sairastaa lievänä, jos ei ole perussairautta ja on nuori.
 
Kiitos vastauksista. Hieman kyllä pelottaa, mutta eipä auta miettiä... Täytyy vaan toivoa parasta ja yrittää ite pysyä nyt kotona mahdollisimman paljon!
 
Kannattaa tsekata kelan sivulta erityisäitiyspäivä rahasta. Onko omalla kohdalla aiheellinen. Mä sain omalta työterveyslääkäriltä lausunnon jolla saisin hakea sitä, varhaiskasvatuksessa kun on riski saada tartunta kontaktien vuoksi eikä voida pitää suojavarusteita töissä. En oo hakenu tuota vielä, on saman suuruinen kun tyylii liitonpäiväraha eli oisko 60% palkasta? Mutta aijon jäädä töistä pois ja hakea jos kuulen että jollai asiakas perheellä tai työkaverilla altistusta.
 
Ja tosiaa jollai sivustolla, oisko terveyskirjasto yms koronaa rinnastettu edellisii virustartuntoihin jotka on aiheuttanut keskenmenoa. Ja tähän mun se lääkäri sano että oon ihan oikeassa ja riskejä ei oteta. Me ei olla riskiryhmää mutta koronan vaikutuksista sikiön kehitykseen ei oo pystytty tekee tutkimuksia jolloin kela ei ota riskejä,eikä lääkärit.
 
Eihän me raskaana olevat varsinaista riskiryhmmää THL:n mukaan olla. Vaikutuksista sikiöön ei kuitenkaan tiedetä, kun tapauksia on raskaana olevilla todettu hyvin vähän. Tämän voi tietysti ajatella myös positiivisena puolena. Ilmeisesti tauti ei ainakaan ole tarttunut äidistä sikiöön sen ollessa vielä vatsassa. Vastustuskyky on kuitenkin ymmärtääkseni hieman normaalia matalampi? Tämä johtuisi siitä, että keho ei ala hylkiä sikiötä. Näin ollen saattaa olla, että kaikkien tautien tarttuminen saattaa olla hieman normaalia herkempää.
Juuri tää vaikutus kasvavaan papuun mietityttää kun eihän tällaista ole ennen koettu mutta luottavien mielin eteenpäin koska tilanteelle ei kukaan voi mitään
 
Mä kuulun riskiryhmään jo astman takia ja oon onneksi pystynyt välttelemään hyvin julkisia paikkoja. Toki huolettaa tämä epidemia, mutta eipä nyt auta kuin pysytellä mahdollisimman paljon omissa oloissaan ja toivoa parasta.
 
Ehkä oon typerä, mut mua ei pelota korona melkein yhtään, jos terveydest/raskaudesta puhutaan.
Kaikk muu sit taas sen edestä, miten vaikuttaa koko maailman/suomen/omaan talouteen, milloin saa alkaa elämään normaalia elämää tms..
 
Saa nähdä pääseekö mies mukaan nt ultraan, kun hän on kuitenkin samassa talossa töissä, missä se tehdään. Meinasi itse, että käy asiaa kysymässä.... olis kyl kiva, jos ei tarttis yksin mennä....
 
Takaisin
Top