Korona ja raskaus

Hankala tilanne :sad001 Onko sun välttämätöntä hoitaa reissaamiset vai voiko jollain keinolla välttyä, esim raskauteen vedoten? Jos ei ole mahdollista, kuinka todennäköisenä pidät että reissusta voisit saada tartunnan? Kumpi olisi pahempi, sairastaa korona vai ottaa rokote nyt raskausaikana jos olisi todennäköistä että jompi kumpi toteutuu? Mä itse tein valintaa rokotteen ottamisesta tuon tyyppisten kysymysten kautta, et sitä omaa sairastumisen riskiä peilaten siihen pystynkö suojautumaan muilla keinoin kuin rokotteella. Neuvolastakin kyselin itsekin mutta eipä he siihen muuta osanneet sanoa kuin tsekata että joo thl suositelee, niin kannattaa ottaa. Tsemppiä pohdintaan, kamalaa et joudutaan nyt tällaisen valinnan eteen. Todella vaikeaa miettiä mikä on vauvan kannalta paras vaihtoehto kun dataa on kuitenkin niin vähän vasta.
Kiitos, nää oli tosi hyviä pohdintoja. Kyselen tosiaan vielä ens viikolla ultraavan lääkärin mielipidettä ja mietin sitten. Pahimmassa tapauksessa voin kyllä esimiehelleni kertoa rehellisesti tilanteessani. Projekti on vaan niin hyvä mahdollisuus, etten millään raaskisi luopua siitä. Ja sitten samalla mietin millainen äiti musta on tulossa, kun edes mietin tätä. Ei oo kyllä kivoin mahdollinen tilanne tämä.

Eikö ollut Tiiikeri niin, että sä otit sen rokotteen jo ja sulle ei siitä tullut mitään? Sain alkukesästä ekan ja silloin oli vaan käsi kipeänä.
 
Kiitos, nää oli tosi hyviä pohdintoja. Kyselen tosiaan vielä ens viikolla ultraavan lääkärin mielipidettä ja mietin sitten. Pahimmassa tapauksessa voin kyllä esimiehelleni kertoa rehellisesti tilanteessani. Projekti on vaan niin hyvä mahdollisuus, etten millään raaskisi luopua siitä. Ja sitten samalla mietin millainen äiti musta on tulossa, kun edes mietin tätä. Ei oo kyllä kivoin mahdollinen tilanne tämä.

Eikö ollut Tiiikeri niin, että sä otit sen rokotteen jo ja sulle ei siitä tullut mitään? Sain alkukesästä ekan ja silloin oli vaan käsi kipeänä.

Joo, mä otin kakkosrokotteen kun olin viikolla 5+0. Ei tullut muuta kuin käsi kipeäksi. Olin varannut panadolia et jos olis yhtään kuume lähteny nousuun niin olisin ottanut mut ei onneksi tarvinnut. Ekan rokotteen olin kans saanut alkukesästä. Ja nyt tosiaan eilen, kaksi viikkoa rokotteesta oli tuo ar-ultra ja siellä kaikki normaalisti ja vastasi hyvin mun omaa oletusta viikoista. Eli tähän mennessä mikään ei viittaa ongelmiin mutta kyllähän sitä jännittää sitten taas seuraavia ultria et onks kaikki edelleen hyvin :smiley-angelic001
 
Joo, mä otin kakkosrokotteen kun olin viikolla 5+0. Ei tullut muuta kuin käsi kipeäksi. Olin varannut panadolia et jos olis yhtään kuume lähteny nousuun niin olisin ottanut mut ei onneksi tarvinnut. Ekan rokotteen olin kans saanut alkukesästä. Ja nyt tosiaan eilen, kaksi viikkoa rokotteesta oli tuo ar-ultra ja siellä kaikki normaalisti ja vastasi hyvin mun omaa oletusta viikoista. Eli tähän mennessä mikään ei viittaa ongelmiin mutta kyllähän sitä jännittää sitten taas seuraavia ultria et onks kaikki edelleen hyvin :smiley-angelic001

Kiva kuulla, et kaikki näytti olevan normaalisti! Ite sain just äsken 2.rokotteen ja vähä tietty jännittää..:facepalm: rokotuksen antaja sano, että se on rokottanu monia raskaana olevia, niin jotenki helpotti oloa :joyful:
 
Mä oon miettinyt sitäkin, että jos tehosteet on saanu just ennen raskautta tai ekalla kolmanneksella, niin tuskin on kovin vahvaa suojaa jäljellä sinne loppuraskauteen, missä sitä tarvis eniten. Eli joutunee ottaan sit vielä kolmannen rokotteen, jos niitä päätetään alkaa jakamaan. Huhtikuussa monella on ekasta piikistä jo yli vuosi, vuosi tai 9-10kk ja tokasta piikistäkin reilusti yli puoli vuotta.
 
Totta tuokin. Toisaalta jospa suojaisi silti vielä vakavammilta tautimuodoilta vaikka ei tartuntaa estäisi.
 
Totta tuokin. Toisaalta jospa suojaisi silti vielä vakavammilta tautimuodoilta vaikka ei tartuntaa estäisi.
Ei kai se estä tartuntaa tuoreenakaan. Varmaan voi vähän pienentää tartunnan mahdollisuutta ja edelleen levittämisen laajuutta, mut käsittääkseni tässä on koko ajan painotettu että rokote suojaa vakavalta tautimuodolta, ei itse tartunnalta niinkään vahvasti.
 
Tää on tämmöstä tasapainoilua kaiken välillä. Kumpikaan vaihtoehto (rokottaminen ja rokottamatta jättäminen) ei tuntunu hyvältä vaihtoehdolta, mutta toinen pitää silti valita. Toivoo vaan että se on oikee ratkaisu..
 
Mä kävin nyt kuitenkin ottaan tehostetokotuksen jo tänään, kun niitä sai aikaistaa (ois muuten ollut 24.9.). Oon mahdollisesti syyskuussa/lokakuun alussa lähdössä reissuun, joten sitä ennen olis rokote pitänyt kuitenkin ottaa ja viim. 14pv ennen matkustusta.

Ed. rokotteesta ei tullut juuri mitään oiretta, toivottavasti ei nytkään.
 
Äh tosi vaikea miettiä tätä rokotus asiaa. Mä oon ekan rokotuksen ottanu just niihin aikoihin kun lapsi on laitettu alulle. Toinen rokotus olis rv11+1. Ottaisko vai jättäiskö ottamatta? :dontknow Jos otan niin siirtäiskö sitä vielä niin että olis ainaki eka kolmannes ohi..
 
Äh tosi vaikea miettiä tätä rokotus asiaa. Mä oon ekan rokotuksen ottanu just niihin aikoihin kun lapsi on laitettu alulle. Toinen rokotus olis rv11+1. Ottaisko vai jättäiskö ottamatta? :dontknow Jos otan niin siirtäiskö sitä vielä niin että olis ainaki eka kolmannes ohi..
Mä olisin mielelläni odottanut 12+ viikoille. Nyt kuitenkin työtilanteen takia, joudun ottamaan vahvistuksen jo nyt syyskuussa. Kysyin tänään asiasta lääkäriltä, kun olin varhaisultrassa. Hän sitä myös suositteli. Luin tosin Terveyskirjastosta, että viikon 8. jälkeen ulkoisten tekijöiden ei pitäisi enää juurikaan vaikuttaa sikiöön. Lääkäri vahvisti tämän ja todettiin, että menen piikille ensi perjantaina kun mulla on 8+1. Laitan kädet ristiin, että tämä on nyt oikea ratkaisu. Ihan hirveää kyllä elää näin epävarmassa tilanteessa arvailujen varassa.
 
Minäkin olen pyöritellyt tätä rokotus-asiaa päässäni jo koko raskausajan. Mulla olisi aika tokalle piikille 13.9., jolloin viikkoja on just ja just sen 11. Alkuraskauden ultrassa lääkäri kyllä sanoi, että esim. kaikki sisäelimet ovat jo muodostuneet noihin viikkoihin mennessä hyvinkin, ja kasvavat enää vain kokoa. Eli hänen mielestään rokote olisi turvallista ottaa. Silti nämä valinnat aina mietityttää, kun täysin uudesta rokotteesta kuitenkin kyse ja vielä alkuvuonna raskaanaolevia ei rokotettu.
 
Mullakin on toka rokotusaika varattu tuolle 12. Raskausviikolle eli 11+ jotain... vähän jännittää että onko oikea ratkaisu, mutta toivotaan parasta :angel7
 
Mä sain 2. rokotteesta (pfizer) kuumeen 39 astetta ja hirveet selkäsäryt. En ollu sillon raskaana. :) Panadol laski kuumetta 38, mut ei sen alle. Kuumetta kesti vuorokauden verran ja sit se loppui yhtä nopeesti kuin alkoikin. Ekasta rokotuksesta en saanut mitään oireita (lievää kipua käteen). Kukaan muu mun perheenjäsenistä ei saanut mitään oireita kummastakaan rokotuksesta, mut moni työkaveri sai kyl myös kuumeen sillon. Me saatiin sillon toinen rokotus jo 3 viikon kuluttua ensimmäisestä, en tiiä voiko se vaikuttaa asiaan.

Nyt mun 2. rokotuksesta on kulunut jo yli puol vuotta ja mietin et joko ens talvena ollaan antamassa kolmatta. Mä vähän epäröin et jos tulee yhtä kova kuume nii voisko siitä olla haittaa vauvalle. Toki en usko et siitä enää tulis sellasta.. Mut ehkä vasta raskauden jälkeen otan kolmannen...
 
Täällä tänään vahisterokote otettu rv 7+6. Tuli vähän hoppu kun tajusin, että pitää olla otettuna 2 vkoa ennen reissua. Nyt vaan toivon, että ei aiheuta mitään ongelmia raskaudelle.
 
Otin toisen rokotteen rv 6+6. Ei onneksi tullut muita oireita, kuin käsi kipeäksi useammaksi päiväksi.

Mietin kovasti tuon toisen rokotteen ottamista raskausaikana, mutta koska sitä raskaana oleville suositeltiin, niin päätin luottaa itseäni viisaampien antamiin suosituksiin. Itsellä on myös myöhemmin syksyllä työmatka Suomen sisällä, ja haluan yrittää välttää vakavan koronatartunnan saamista, erityisesti nyt raskaana ollessa.
 
Ekan rokotteen sain heinäkuun lopulla ja silloin en vielä tiennyt olevani raskaana. Toinen rokote on ens kuun lopulla ja todennäköisesti otan sen sitten ellei nyt jotain todellisia uutisia tule haitoista.
 
Mä otin ekan rokotteen samana päivänä, kun plussasin eli elokuun puolessa välissä. Toinen rokote olisi 1.11. ja olen sen kyllä näillä näkymin ottamassa.
 
Mua ei rokotettu ennen, mutta tänään saatiin tietää että lapsi altistunut koronalle tarhassa viime viikolla. Koko perhe karanteeniin sunnuntaihin asti ja huomiseksi koronatestit. Saa nähdä osuiko bingo nyt sitten meihin, sittenhän rokotteella ei mikään kiire ole kun korona itsessään antaa immuniteetin samaksi ajaksi kuin rokote.
Harkitsen kyllä vakavasti rokotteen ottamista kun ensimmäinen kolmannes on ohi jos korona ei tällä kertaa osunut kohdalle, vaikka hyvin eristäytynyttä elämää on tähänkin asti eletty.
 
Päädyin ottamaan 2. rokotteen, kun viikkoja oli just sen 11. Käsi tuli hieman kipeäksi reiluksi vuorokaudeksi, mutta muuten säästyin oireetta. Kyllähän se mietitytti vielä rokotuspisteelläkin, mutta näillä mennään nyt.
 
Mulla olisi ollut eilen toinen rokotus, mutta pari päivää sitten iski kova flunssa, joten en mennyt vielä ottamaan. Kunhan on terveempi olo niin käyn sitten ottamassa:)
 
Takaisin
Top