Korona ja raskaus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Täällä on akuutissa pohdinnassa että ottaako 2. Rokotus nyt alkuraskaudessa vai ei. Ilmeisesti sitä nyt suositeltaisiin missä vaiheessa raskautta tahansa eikä ole oletettuja riskejä. Mutta mutta, tosi vaikea miettiä mitä kannattaisi tehdä kun kuitenkin tietoa on vielä rajallisesti olemassa :confused: Mitä mietteitä rokotuksesta muilla?
 
Mulla olis kakkosrokotus elokuun lopulla, ehkä just siinä rv 7+ kohdilla. Odottelen aika lailla sinne asti ja jos raskaus näyttää jatkuvan, niin siirrän tuota aikaa luultavasti jonkun viikon eteenpäin :confused005
 
Mulla onneksi työn puolesta molemmat rokotteet jo saatuna. En tiedä uskaltaisinko raskausaikana ottaa rokotetta, vaikken mitenkään rokotevastainen olekaan.
 
Mä otin "vahingossa" ekan rokotteen viime viikolla kun en vielä tiennyt raskaudesta. Tarkoitus oli odottaa yrityksen kanssa myöhemmälle syksyyn, että olisin ehtinyt ottaa rokotteet ensin, mutta nytpä ei tarvitse sitä pohtia. Toivon vaan, että tutkimukset on oikeassa, eikä rokotteesta aiheudu vauvalle vahinkoa. Toisen annoksen ajattelin ottaa 12. Viikon jälkeen niin kuin suositellaan, koska täyden rokotussarjan antama suoja mahdollistaa toivottavasti töissä jatkamisen pidempään ja pienentää huomattavasti vakavan taudin riskiä. :smiley-angelic001 toivotaan että kaikki menee hyvin.
 
Mä tein r-testin saman aamuna kuin mulla olisi ollut nyt se ykkös rokote. Peruin sen ajan sitten, kun testi näytti positiivista.
Nyt mietin, että pitäisikö silti käydä ottamassa se eka rokote jo mahdollisimman pian vai odottaa siihen toiseen kolmannekseen? :dontknow
 
Mä tein r-testin saman aamuna kuin mulla olisi ollut nyt se ykkös rokote. Peruin sen ajan sitten, kun testi näytti positiivista.
Nyt mietin, että pitäisikö silti käydä ottamassa se eka rokote jo mahdollisimman pian vai odottaa siihen toiseen kolmannekseen? :dontknow

Tätä samaa mietin! Mä voisin mennä huomenna ottaa, joku ehkä 5 viikkoja. Tekis mieli ottaa se nyt vaan pois alta, mutta mutta..
 
Tätä samaa mietin! Mä voisin mennä huomenna ottaa, joku ehkä 5 viikkoja. Tekis mieli ottaa se nyt vaan pois alta, mutta mutta..

Vaikeita juttuja. :sorry:

Tai sitten vaan teen siitä niin vaikeeta. :shifty:

Mies on sitä mieltä et nyt vaan hakisin sen, mutta itse jotenkin kammoksuttaa näin alussa. :sorry:

Nyt kyllä tais olla THL:n sivuilla että suositellaan ottamaan missä tahansa raskauden vaiheessa.

Mutta silti. :dontknow
 
Mikä siinä rokotteessa pohdituttaa? Mietin et onko jotain mitä pitäisi itse pohtia toka rokotus tulossa ja itse ajattelin normaalisti ottaa kun pitkin vuotta seuraillut ja moni ottanut raskausaikana tai imetysaikana kun vauva 2021 ryhmässä mukana.
 
Mikä siinä rokotteessa pohdituttaa? Mietin et onko jotain mitä pitäisi itse pohtia toka rokotus tulossa ja itse ajattelin normaalisti ottaa kun pitkin vuotta seuraillut ja moni ottanut raskausaikana tai imetysaikana kun vauva 2021 ryhmässä mukana.

Jotenkin ajatus, että antaa pistää itseensä sellaista mitä nyt ei olla keritty niin pitkään tutkia. Varsinkin ihan alkuraskaudessa.
Vaikka se rokote vanhaan tuttuun pohjaan onkin rakennettu niin on siinä silti uutta.
Mä nyt vaan joskus oon tällainen, että mietin liikaa. :shifty: :confused005

Ja alkuun oli, että ei suositella raskaana oleville paitsi poikkeus tapauksissa. Sitten oli, että ei ekalla kolmanneksella. Ja lääkevalmistajathan itse taitaa vieläkin sanoa, että ei suositella raskaana ollessa, mutta he nyt toki sen suosituksen sanovat vaan jo senkin takia, että eivät ole mistään vastuussa jos jotain ilmenisikin.

Varsinkin tuon kkm jälkeen jos tämäkin raskaus menisi kesken ja olisin rokotteen ottanut niin varmaan syyttäisin sitä rokotetta vaikka sillä ei olisi asian suhteen mitään tekemistä. :sorry:
 
Saman suuntaiset mietinnät mulla. Et mikään ei viittaa että haittoja olisi, mutta kuitenkin nyt uusi rokote ja kovin kattavaa tutkimustietoa ei vaan vielä ole. Ja kun alkuraskaus on niin herkkää aikaa muutenkin, et jos joku menee vikaan..
 
Tällä hetkellä ajattelen, että en ole ottamassa koronarokotetta raskauden aikana. Yritän maksimoida terveyttäni muilla keinoilla, jotta mahdollisen tartunnan kohdalla sairaus olisi mahdollisimman helposti selätetty. Tähän saakka on flunssatkin menneet helposti ja en ole itseasiassa ollut flunssassa kolmeen viime vuoteen joten en osaa kauheasti pelätä. Olin myös aiemmin raskaana korona-aikana, kun rokotuksia ei vielä ollut valmiina ja silloin kaikki sujui hienosti. Miksei siis nytkin? :)
 
Mä otin ekan rokotteen noin 2 viikkoa ennen ovulaatiota. Siitä kierrosta sit napsahti vaikka 7kk oltiin jo tuloksetta ehditty yrittää. Uskon että otan kakkosrokotteen ajallaan, silloin ollaan jo niin lähellä toista kolmannesta.
 
Mulla oli 2. rokoteaika varattuna parin päivän päähän siitä, kun yllätyksekseni huomasin olevani raskaana. Ollaan tästä lapsesta haaveiltu niin pitkään, etten halua (ainakaan alkuraskauden aikana) ottaa sitä pientäkään riskiä, että rokotteesta tulisi komplikaatioita… monella tapaa ei se järkevin ratkaisu, mutta oman mielenrauhan säilyttämiseksi nyt näin.
 
Täällä samat pohdinnat ja ei ole kyllä helppoa tehdä päätöksiä tämän suhteen.. Tällä hetkellä kuitenkin luulen, että yritän odottaa rokotteen ottamisen kanssa tämän ekan kolmanneksen yli. Sen jälkeen aion kuitenkin ehdottomasti rokotteen ottaa ja vähän pelottaa odotella sinne asti, mutta josko selviäisin vielä hetken ilman tartuntaa.. :bored:
 
Mulle ei muuten tullu rokotteesta mitää muuta kuin käsi oli vähän kipeä seuraavana päivänä. Vähän jännitti et jos tulee joku korkea kuume tms, kun paljon ollu juttua et nimenomaan toisesta annoksesta tullu rajujakin oireita, mut ei tullut onneksi mitään tuon kummempaa.
 
Mä otin ekan rokoteannoksen 1.7 ja toinen rokote oli vissiin 21.9. Kaippa sen uskaltaa silloin ottaa, on aika lailla eka kolmannes takana siinä vaiheessa (12+1). :scratch
 
Tämä on tosi kinkkinen kysymys. Mulla olisi 2. rokote 26.8. joka olisi 5+6. Tätä vauvaa on tehty niin suurella vaivalla, että en taida uskaltaa ottaa sitä ennen kuin 1. kolmannes on ohi. Toivon vaan, ettei sitä multa esim. töissä hirveästi kysellä ja etten joudu selittelemään siirron syytä.
 
Takaisin
Top