Korona ja raskaus

Tämä on tosi kinkkinen kysymys. Mulla olisi 2. rokote 26.8. joka olisi 5+6. Tätä vauvaa on tehty niin suurella vaivalla, että en taida uskaltaa ottaa sitä ennen kuin 1. kolmannes on ohi. Toivon vaan, ettei sitä multa esim. töissä hirveästi kysellä ja etten joudu selittelemään siirron syytä.
Mulla sama, ens viikolla olis kakkosrokote, jonka siirrän eteenpäin. Ollaan samanikäisiäkin muuten ja tämäkin plussa on tehty työllä, tuskalla ja isolla rahasummalla :nailbiting:

ajattelin et jos joku kollega suoraan kysyy (meillä rokotus työterv. kautta), niin sanon jotain et en ollut ihan kunnossa silloin, oli pakko lykätä eteenpäin ja jos äiti kysyy, niin valehtelen et siellä oli jotain ongelmaa rokotteiden saamisessa ja pitää varata ajat uudelleen myöhemmin :wacky: kysyin neuvolasta ja ne kyllä suosittelee vahvasti rokotetta, mutta ymmärtää paremmin kuin hyvin jos ei näillä kriittisellä alkuviikoilla halua sitä ottaa.
 
Pystyttekö hyvin suojautumaan koronatartunnan riskiltä? Mulla se painoi vaakakupissa, et vaikka itse töissä ja elämässä pystyisin hyvinkin, niin isommat lapset ovat kuitenkin hoidossa ja voivat sen sieltä kotiin tuoda ja siihen en pysty mitenkään vaikuttamaan :sad001 Tässä lähistölläkin oon kuullut useammastakin päiväkotikaranteenista jo tälle syksylle, toistaiseksi ei onneksi vielä omien lasten hoitopaikoissa :dead:
 
Pystyttekö hyvin suojautumaan koronatartunnan riskiltä? Mulla se painoi vaakakupissa, et vaikka itse töissä ja elämässä pystyisin hyvinkin, niin isommat lapset ovat kuitenkin hoidossa ja voivat sen sieltä kotiin tuoda ja siihen en pysty mitenkään vaikuttamaan :sad001 Tässä lähistölläkin oon kuullut useammastakin päiväkotikaranteenista jo tälle syksylle, toistaiseksi ei onneksi vielä omien lasten hoitopaikoissa :dead:
Mut on rokotettu kerran, teen etänä töitä. Lapset ovat koulussa ja puoliso tekee töitä ihmisten parissa. Riski tartunnasta on olemassa kyllä, mutta toivon, että selviäisin vähintään sen muutaman ylimääräisen viikon vielä ilman tartuntaa. Täällä tartuntamäärät lasketaan yksittäisissä kappaleissa per päivä eikä kymmenissä, kuten monissa muissa kaupungeissa. Toivon et tilanne pysyisi yhtä maltillisena vielä jonkun aikaa :smiley-angelic001

Lisäys, mut pakko sanoa että kun tätä vielä jonkun aikaa pyörittelen päässäni, niin saatan muuttaa mieleni. Etenkin jos tartuntaluvut lähtevät täälläkin isosti kasvuun.
 
Muokattu viimeksi:
Joo tuo vaikuttaa varmasti paljon että paljonko tartuntoja paikkakunnalla vaikuttaa olevan! Meillä päin useita kymmeniä per päivä :sad001
 
:smiley-angelic001
Mulla sama, ens viikolla olis kakkosrokote, jonka siirrän eteenpäin. Ollaan samanikäisiäkin muuten ja tämäkin plussa on tehty työllä, tuskalla ja isolla rahasummalla :nailbiting:

ajattelin et jos joku kollega suoraan kysyy (meillä rokotus työterv. kautta), niin sanon jotain et en ollut ihan kunnossa silloin, oli pakko lykätä eteenpäin ja jos äiti kysyy, niin valehtelen et siellä oli jotain ongelmaa rokotteiden saamisessa ja pitää varata ajat uudelleen myöhemmin :wacky: kysyin neuvolasta ja ne kyllä suosittelee vahvasti rokotetta, mutta ymmärtää paremmin kuin hyvin jos ei näillä kriittisellä alkuviikoilla halua sitä ottaa.
Joo, katoinkin että meillä aika sama reitti ollut tähän pisteeseen.

Tuo sanominen, ettei ollut ihan kunnossa silloin voisi töissä kyllä hyvin toimia! Me ollaan miehen kanssa molemmat edelleen etätöissä ja sen puolesta pystytään aika hyvin suojautumaan se mitä nyt ylipäänsä on mahdollista.

Ärsyttävää, että kaiken päälle pitää miettiä tätäkin asiaa. Toivottavasti synnytykseen ei kuitenkaan tule mitään rajoitteita enää takaisin
 
Minä käyn huomenna ottamassa kakkosrokotteen (rv 5+4). Jo ennen tietoa raskaudesta olin aikaistanut rokotteen ottamista vielä viikolla, ja kun sitä kerran suositellaan, niin en epäröinyt hetkeäkään, ettenkö menisi. Ennemminkin haluan sen mahdollisimman pian, että ehtii se suoja syntyä ja suojella minua ja mahdollista sikiötä. Täällä pääkapunkiseudulla on niin paljon koronaa, että enemmän pelottaa se kuin rokote. Kerron sitten, miten kävi!
 
Mä pyörittelen tätä asiaa nyt tauotta päässäni :sorry: eniten pelkään rokotereaktiota kuten kovaa kuumetta tms, jonka pelkään olevan haitallista raskaudelle. Huoh. Mitähän sitä tekis? :anyone tiistaina olis aika ja silloin on 5+6.
 
Mä mietin kanssa tuota kuumeen mahdollisuutta. Varasin kotiin panadolia, ja ajattelin et otan sitä sit herkästi jos yhtään alkaa tuntua että kuume nousee. Mahdollisimman vähän mitään lääkkeitä haluaisin raskausaikana käyttää, mutta ajattelin että panadol olis siinä kohtaa pienempi paha kuin korkea kuume. Mut mulle ei tullut mitään muuta kuin se rokotekäsi oli vähän kipeä pari päivää.
 
Sain 2. rokotteen viitisen tuntia sitten, ja ainakin tähän mennessä ainut oire on kipu käsivarressa sitä nostaessa. Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö muille tuliis oireita, mutta ainakin minä olen nyt tyytyväinen laastarista käsivarressa :angelic:
 
Mä oon saanut kummatkin rokotteet jo viime talvena työn puolesta ja mietin, että kuinkahan kauan niillä on vaikutusta ja joko kohta ollaan laittamassa kolmatta rokotusta.. Silloin kun otin rokotteen, suositeltiin ettei kahteen kuukauteen tulisi raskaaksi, mutta se ohje muuttuikin aika pian sitten. Töissä vielä enemmän kuin korona kuitenkin huolettaa kaikki muut tarttuvat taudit niin kuin vaikka herpes :think005 Meillä suurin osa potilaista on vähintään 70+ iältään niin suurimmalla osalla heistä on rokotus :grin

Mietin myös sellaisia vähemmän tärkeitä juttuja kuin että onpa sääli, jos ei järjestetä mitään raskaana olevien ryhmiä tai vauvaryhmiä niinku vaikka muskareita tai vauvauinteja tämän koronan takia:laughing002
 
Mä pyörittelen tätä asiaa nyt tauotta päässäni :sorry: eniten pelkään rokotereaktiota kuten kovaa kuumetta tms, jonka pelkään olevan haitallista raskaudelle. Huoh. Mitähän sitä tekis? :anyone tiistaina olis aika ja silloin on 5+6.

Kävitkö suunnitellusti piikillä Chard?
 
En. Vielä.
Kerro, jos päädyt johonkin. Mulla nousi tämä myös uudelleen pöydälle kun töissä räpsästiin päälle projekti, joka vaatii reissaamista Pohjoismaissa jo ens kuussa. Nyt mietin tuskissani mitä teen. Ens viikolla onneksi lääkärin varhaisultra. Pitää siinä kysyä. Mietin myös, josko soittaisin neuvolaan tästä. Tiedän vaan sen, että jos rokotteesta tulee jotain seuraamuksia en anna sitä itselleni ikinä anteeksi…
 
Mä kävin hammaslääkärin tarkastuksessa ja heti käynnin alussa kerroin, että oon raskaana. Ne lykkäsi mulle mukillisen jotain ja käski purskuttelemaan sitä minuutin. Otin sen epäilemättä vastaan ja purskuttelun jälkeen kysyin et mitä se on.. Kuulemma vetyperoksidiliuosta... En oo käynyt korona-aikana hml enkä tiennyt, että nykyään on joku tommonen juttu... Nyt oon tosi huolissani, että vaikuttaako toi vetyperoksidi jotenkin haitallisesti alkioon?? Suustahan kaikki imeytyy tosi tehokkaasti verenkiertoon Ei vetyperoksidi mitään kovin terveellistä ainetta kai oo ja polttelikin suussa..

Ärsyttää kun oon kyllä aikas varma että mulla ei mitään koronaa oo... En oo käynyt missään ja kaks rokotustakin on... Että pitääkö ny ihan välttämättä tunkea jotain myrkkyjä suuhun koronan vuoksi :shifty:
 
Muokattu viimeksi:
Kerro, jos päädyt johonkin. Mulla nousi tämä myös uudelleen pöydälle kun töissä räpsästiin päälle projekti, joka vaatii reissaamista Pohjoismaissa jo ens kuussa. Nyt mietin tuskissani mitä teen. Ens viikolla onneksi lääkärin varhaisultra. Pitää siinä kysyä. Mietin myös, josko soittaisin neuvolaan tästä. Tiedän vaan sen, että jos rokotteesta tulee jotain seuraamuksia en anna sitä itselleni ikinä anteeksi…

Hankala tilanne :sad001 Onko sun välttämätöntä hoitaa reissaamiset vai voiko jollain keinolla välttyä, esim raskauteen vedoten? Jos ei ole mahdollista, kuinka todennäköisenä pidät että reissusta voisit saada tartunnan? Kumpi olisi pahempi, sairastaa korona vai ottaa rokote nyt raskausaikana jos olisi todennäköistä että jompi kumpi toteutuu? Mä itse tein valintaa rokotteen ottamisesta tuon tyyppisten kysymysten kautta, et sitä omaa sairastumisen riskiä peilaten siihen pystynkö suojautumaan muilla keinoin kuin rokotteella. Neuvolastakin kyselin itsekin mutta eipä he siihen muuta osanneet sanoa kuin tsekata että joo thl suositelee, niin kannattaa ottaa. Tsemppiä pohdintaan, kamalaa et joudutaan nyt tällaisen valinnan eteen. Todella vaikeaa miettiä mikä on vauvan kannalta paras vaihtoehto kun dataa on kuitenkin niin vähän vasta.
 
Kerro, jos päädyt johonkin. Mulla nousi tämä myös uudelleen pöydälle kun töissä räpsästiin päälle projekti, joka vaatii reissaamista Pohjoismaissa jo ens kuussa. Nyt mietin tuskissani mitä teen. Ens viikolla onneksi lääkärin varhaisultra. Pitää siinä kysyä. Mietin myös, josko soittaisin neuvolaan tästä. Tiedän vaan sen, että jos rokotteesta tulee jotain seuraamuksia en anna sitä itselleni ikinä anteeksi…
Mulla on ens viikolla varhaisultra ja jos siinä on kaikki kunnossa niin mietin sit uudemman kerran sitä rokotteen ajankohtaa. Me ollaan etänä näillä näkymin vähintään syyskuun loppuun ja saattaahan se aika tuostakin pidentyä vielä, jos tilanne ei nyt heti käänny laskuun. Mutta ei siltä vaikuta kun tartuntamäärät vasta kasvussa. Ainahan siinä menee oma aikansa ennen kuin ne kääntyvät laskuun ja tilanne tasaantuu hetkeksi.
Mut sit taas, lapset ovat taas koulussa ja ensimmäinen on jo flunssassa ja testitulosta odotellaan. Tää on kyllä yhtä kidutusta lapsillekin kun joka helvetin räkiksestä pitää tunkea tikkua nenään :sorry:
 
Mä kävin hammaslääkärin tarkastuksessa ja heti käynnin alussa kerroin, että oon raskaana. Ne lykkäsi mulle mukillisen jotain ja käski purskuttelemaan sitä minuutin. Otin sen epäilemättä vastaan ja purskuttelun jälkeen kysyin et mitä se on.. Kuulemma vetyperoksidiliuosta..... Olin ihan järkyttynyt. En oo käynyt korona-aikana hml enkä tiennyt, että nykyään on joku tommonen juttu... Nyt oon tosi huolissani, että vaikuttaako toi vetyperoksidi jotenkin haitallisesti alkioon?? Suustahan kaikki imeytyy tosi tehokkaasti verenkiertoon :mad: Ei vetyperoksidi mitään kovin terveellistä ainetta oo ja polttelikin suussa..

Ärsyttää kun oon kyllä aikas varma että mulla ei mitään koronaa oo... En oo käynyt missään ja kaks rokotustakin on... Että pitääkö ny ihan välttämättä tunkea jotain myrkkyjä suuhun koronan vuoksi :shifty:

No jopas. Kemiallisesti vetyperoksidi on H2O2 ja se hajoaa hapeksi ja vedeksi, eli sinänsä siinä ei mitään semmoista ylimääräistä myrkkyä ole. Ja varmaan se puhdistava mekanismi tapahtuu juuri siinä limakalvojen pinnalla, ei se varmaan vetyperoksidina pääse verenkiertoon ilman hajoamista koska hajoaa siinä pinnalla jo. En tiedä siis sen enempää noista, mut ton kemian kannalta luulen et ei suurta hätää pitäisi olla. Mut olispa ollut asiallista ihan heiltäkin kertoa ja vastata vaikka niihin huoliin että onko turvallista!
 
Nojoo, ei siinä varmaan mitään, mulle tuli vaan heti mieleen hiusten valkaisu ja ajattelin ettei voi olla kovin terveellistä noin hapokas aine :laughing002 Olisin kyllä halunnut etukäteen tietää mitä se o.. Mutta ei kai siitä tosiaan mitään haittaa oo, toivottavasti :confused2
 
Takaisin
Top