Korona ja raskaus

Kävin juuri tänään ottamassa ekan rokotteen. Uskon että rokote on riskittömästi kuin koronavirustartunta enkä luota siihen että voin vältellä tartuntaa koko raskausajan.
 
Otin toisen rokotteen samana päivänä, kun tein plussan. Töissäni altistumisen riski on todellinen. Raskaus lisää riskiä saada vakava tautimuoto. Koronapotilaita pidetään teholla vatsamakuulla keuhkojen toiminnan optimoimiseksi ja sehän ei enää jossain vaiheessa raskautta onnistu. Sen perusteella, mitä rokoteteknologiasta ymmärrän (liippaa omaa alaa), en näe ainakaan kovin suurta riskiä rokotteen ottamisessa (on tietenkin subjektiivista, minkä kokee suureksi tai pieneksi riskiksi).

Eli omalla kohdallani arvioin hyödyn suuremmaksi kuin mahdolliset haitat ja otin rokotteen. Totta kai on olemassa riski, että rokote vaikuttaa jollain tavalla negatiivisesti, mutta uskoisin kuitenkin korontartunnan ja sen vakavan tautimuodon riskin olevan suurempi kohdallani.
 
Sain ekan rokotteen ennen raskautta, toisen suhteen en ole vielä päättänyt. Olen melko varma, että koronaan tulen törmäämään jossain kohtaa raskautta, mutta kukaanhan ei oikein tiedä, missä määrin yksi rokote suojaa, jos muut ympärillä on melko hyvin rokotettu. Ehkä koitan lykätä toista sen verran, että saisin sen toisella kolmanneksella.
 
Mua hämmästyttää lastenrokotukset suhteessa raskaana olevien rokotuksiin. Miksi jo syntyneitä ei rokoteta sillä perusteella, että ei ole tutkimustuloksia eikä myyntilupaa lapsille. Raskaana olevillekaan ei ole myyntilupaa eikä tutkimustuloksia, eikä tietoa vaikutuksista sikiöön, mutta silti ollaan painostamassa rokotettavaksi THL:n taholta. Ja heitetään vastuu raskaana olevalle sanomalla että ”voi halutessaan ottaa” ja ”pitää itse miettiä ettei sitten tule syytöksiä itseä tai terveydenhuoltoa kohtaan”.

Noita 0-12/16-vuotiaita kyllä varjellaan riskeiltä, mutta raskaana olevia ja heidän syntymättömiä lapsia ei.
 
Mua hämmästyttää lastenrokotukset suhteessa raskaana olevien rokotuksiin. Miksi jo syntyneitä ei rokoteta sillä perusteella, että ei ole tutkimustuloksia eikä myyntilupaa lapsille. Raskaana olevillekaan ei ole myyntilupaa eikä tutkimustuloksia, eikä tietoa vaikutuksista sikiöön, mutta silti ollaan painostamassa rokotettavaksi THL:n taholta. Ja heitetään vastuu raskaana olevalle sanomalla että ”voi halutessaan ottaa” ja ”pitää itse miettiä ettei sitten tule syytöksiä itseä tai terveydenhuoltoa kohtaan”.

Noita 0-12/16-vuotiaita kyllä varjellaan riskeiltä, mutta raskaana olevia ja heidän syntymättömiä lapsia ei.

Joku voi tarvittaessa korjata, jos on parempaa tietoa, mutta olettaisin tämän liittyvän riskiarvioihin. Käsittääkseni raskaanaolevat on monessa maassa luokiteltu koronan riskiryhmään. Etenkin viimeisellä kolmanneksella korona on merkittävä riski sekä äidin että lapsen hengelle ja terveydelle. Sen sijaan perusterveet lapset pääsääntöisesti pääsevät koronan suhteen vähällä. Poikkeuksia toki on, mutta riski on väestötasolla lapsille vähäinen.

Raskaanaoleville on Suomessa jätetty harkinta, koska tilanteet ovat hyvin erilaisia. Joku on ehkä töissä teho-osastolla, jossa hoidetaan koronapotilaita tai kaupan kassalla Helsingissä kun taas joku toinen on hoitovapaalla kotona kunnassa, jossa ei ole juurikaan tartuntoja.
 
Joku voi tarvittaessa korjata, jos on parempaa tietoa, mutta olettaisin tämän liittyvän riskiarvioihin. Käsittääkseni raskaanaolevat on monessa maassa luokiteltu koronan riskiryhmään. Etenkin viimeisellä kolmanneksella korona on merkittävä riski sekä äidin että lapsen hengelle ja terveydelle. Sen sijaan perusterveet lapset pääsääntöisesti pääsevät koronan suhteen vähällä. Poikkeuksia toki on, mutta riski on väestötasolla lapsille vähäinen.

Raskaanaoleville on Suomessa jätetty harkinta, koska tilanteet ovat hyvin erilaisia. Joku on ehkä töissä teho-osastolla, jossa hoidetaan koronapotilaita tai kaupan kassalla Helsingissä kun taas joku toinen on hoitovapaalla kotona kunnassa, jossa ei ole juurikaan tartuntoja.
Tää on niin totta. On eri asia asua ja odottaa lasta pienellä paikkakunnalla ja hoitovapaalla, kuin tehdä asiakaspalvelua tai hoitotyötä raskaana ollessa. Omassa työssä riskit saada korona , on korkeammat, joten minulle suositeltiin jo sen takia rokotetta. Lisäksi kyseessä riskiraskaus, joten korona voisi olla itselleni ja syntymättömälle lapselleni kohtalokas.
Viime joulukuussa jo menetin lapseni rv 17 joten, yritän kyllä kaikkeni, jotta tää raskaus menis loppuun.
 
Riskit saada korona on itselläni työn puolesta suuret, eli otan ehdottomasti rokotteen. Kuitenkin siirsin aikaa ja haluan odottaa ensinnäisen kolmanneksen yli varmuuden vuoksi. Ainakin suuri osa noista suurista riskeistä sairastaa korona koskee etenkin raskauden loppuvaihetta, eli siihen mennessä rokote olisi oltava.
 
Ensimmäinen rokote on otettu ja toisen rokotteen saan marraskuussa. Huolettaa niin rokotteiden ottaminen kuin rokottamattomuus. Neuvolassa olivat innoissaan että olin ottanut rokotteeen, että kai minä voin olla huoletta rokotteen ottamisesta.:confused005
 
Riskit saada korona on itselläni työn puolesta suuret, eli otan ehdottomasti rokotteen. Kuitenkin siirsin aikaa ja haluan odottaa ensinnäisen kolmanneksen yli varmuuden vuoksi. Ainakin suuri osa noista suurista riskeistä sairastaa korona koskee etenkin raskauden loppuvaihetta, eli siihen mennessä rokote olisi oltava.

Mulla aika sama. Varmuuden vuoksi haluan odottaa että ensimmäinen kolmannes on ohi ja sitten otan rokotteen
 
Me maaliskuiset taidetaan olla just pahimpia väliinputoajia suositusten suhteen. Kesäkuun alussa kun oli vielä suositus pitää raskautumisen ja rokotteen välissä 2 kk karenssia. Rokotteita alkoi muutenkin ikäryhmä saada vasta kesäkuussa, raskaana olevat sai silloin ”halutessaan” eli vähän niinkuin omalla vastuulla ottaa rokotteen ja silti useat lääkärit vielä henkilökohtaisissa keskusteluissa suositteli odottamaan ekan kolmanneksen loppuun ja muutenkin siltä ajalta erityisesti tutkimustieto on edelleenkin puutteellista.

Nyt kun tautitilanne vaan pahenee, niin jännityksellä on saanut odottaa ekan kolmanneksen loppua. Onneksi nyt alkaa olla sikiöllä kaikki tunnetusti helpoiten häiriintyvät kehitysvaiheet ohi ja toinen kolmannes alkaa, niin uskaltaa vihdoinkin sen rokotteen paremmilla mielin käydä hakemassa. Alkaa olla sitä tutkimusnäyttöäkin, ettei pitäisi aiheuttaa kehityshäiriöitä enää tässä vaiheessa.
 
En aio ottaa raskausaikana, lykkäsin tarkoituksella rokotteen ottamista, kun vauvahaave kuitenkin oli olemassa. Tietoa ei juuri ole, enkä halua toimia koekaniinina tässä. Käsittämätöntä, että joku inkivääri on kielletty raskaana olevilta noin niin kuin varmuuden vuoksi, kun ei ole tutkimustietoa tarpeeksi, mutta pikavauhtia kyhätyn rokotteen voisi huoletta ottaa, vaikka ei ole mitään tutkimustuloksia.
Samat ajatukset täällä..
 
Torstaina olisi 2. Rokotus. Viikkoja 11+5. Työn puolesta joudun/on suositeltavaa ottaa. Luotan THL:n suosituksiin tässä kohtaa.
 
Pitääpä perua 2 rokotteen aika. En meinaa ottaa sitä näin löyhin tutkimustuloksin. Jos tauti tulee niin toivottavasti se on lievä kun yksi rokote kuitenkin alla.
 
Minulla tuli otettua kakkosrokote jo ennen raskautumista/ovulaation aikaan. Kuulun terveyden puolesta riskiryhmään, niin ekan rokotteen sain jo maaliskuussa.

Korona sinällään ei ole missään vaiheessa pelottanut, ollaan noudatettu ohjeita, mutta pyritty elämään kohtuu normaalisti. Mitä nyt 1,5v kumpikin oltu pääasiassa etätöissä, mutta lapset käy koulua ja kaikki käydään harrastuksissa, jos niitä ei ole rajoituksilla estetty. Maskin kanssa ollut nyt raskausaikana mulla tosi vaikeaa, mutta sinnikkäästi sitä pidän.
 
Ensimmäisen rokotteen kerkesin saada ennen raskautta, toinen nyt raskausaikana syyskuussa. Korona hieman meillä viivästytti kolmannen hankintaa, kun en kamalam epävarmassa tilanteessa halunnut raskautua, mutta rokotteen saatua uskalsi alkaa taas luottaa terveyteen enemmän :)
 
Itse olen viel jäänyt pohtimaan tätä. Teen etätöitä ja kodin ulkopuolisia menoja hyvin vähän.. Eli riskit sairastua melko pieni. Jos en olisi raskaana, olisin rokotteet varmasti jo ottanut.
 
Huolestuttaa, mutta rokotukset otettu ja vältelty turhia kontakteja :)
 
Takaisin
Top