Korona ja raskaus

mullakin eka rokote otettu tän plussakierron alussa, katsotaan miten sen tehosteen kanssa. varmaan kysyn mielipidettä klinikan lääkäriltä ja neuvolasta ainakin. onneks on eka rokote, niin on parempi mieli koko koronan suhteen, mutta olishan se tehostekin hyvä joskus saada...
 
Mediassa tuntuu olevan painostusmeininki raskaanaolevia kohtaan rokotteen ottamiseen. Uutisoidaan miten Maria Ohisalo on ottanut rokotteen raskauden aikana, Hesarissa joku bloggari mainostaa miten aikoo ottaa rokotteen. Kuitenkin Nohynek jaarittelee niitä näitä rokotteen oton puolesta ja lopuksi sanoo että itse pitää raskaana olevan tehdä päätös, ettei sitten tarvi syyttää terveydenhuoltohenkilöstöä tai itseään jos jotain sattuu.

Jos sen rokotteen otan ja synnytän jonkun rokotemutanttidinosauruksen, niin eihän se Nohynek sitä hoitoon ota, vaan itellä on sekin vastuu kannettavana.


Luin tuon HS artikkelin missä haastateltiin tuota bloggari-Saraa. Jutusta ei saanut kyllä mitään irti. Jotain faktoja olisi kyllä kiva saada raskaus+Rokote asiasta
 
Luin tuon HS artikkelin missä haastateltiin tuota bloggari-Saraa. Jutusta ei saanut kyllä mitään irti. Jotain faktoja olisi kyllä kiva saada raskaus+Rokote asiasta

Varmaanhan se ongelma on just se kun niitä faktoja ei oikein vielä ole :rolleyes:

Minulla ahdisti tänään aavistuksen huonovointisena pitää maskia päässä kun vein lapset päiväkotiin, jotenki tosi tukala ja huono olo tuli kun niin herkästi alkaa nyt hengästyttääkin. :shifty:
 
Varmaanhan se ongelma on just se kun niitä faktoja ei oikein vielä ole :rolleyes:

Minulla ahdisti tänään aavistuksen huonovointisena pitää maskia päässä kun vein lapset päiväkotiin, jotenki tosi tukala ja huono olo tuli kun niin herkästi alkaa nyt hengästyttääkin. :shifty:

Jutussa kuitenkin kerrottiin että ”israelissa ja yhdysvalloissa on tehty tutkimuksia, joissa on käsitelty koronarokotteiden turvallisuutta raskaana olevilla. Tutkimustietoa raskaana oleville annettujen koronarokotteiden turvallisuudesta on kertynyt viime kuukausina nopeasti erityisesti Yhdysvalloista ja Israelista.”

ei kuitenkaan avattu enempää tutkimustuloksia kuin että ”Tutkimuksissa ei ole tullut esiin odottamattomia haittoja” o_O
 
Jutussa kuitenkin kerrottiin että ”israelissa ja yhdysvalloissa on tehty tutkimuksia, joissa on käsitelty koronarokotteiden turvallisuutta raskaana olevilla. Tutkimustietoa raskaana oleville annettujen koronarokotteiden turvallisuudesta on kertynyt viime kuukausina nopeasti erityisesti Yhdysvalloista ja Israelista.”

ei kuitenkaan avattu enempää tutkimustuloksia kuin että ”Tutkimuksissa ei ole tullut esiin odottamattomia haittoja” o_O

Eli varmaan se sitten viittaisi siihen että haitat on näitä tyypillisiä mitä rokotteista voi tulla, eli kipua pistoskohdassa, kuumetta jne. :think005 Jos siis "odottamattomia" haittoja ei ole ilmennyt, koska sellainenhan olisi jokin poikkeava esim. raskauteen/sikiöön vaikuttava oire rokotteesta.

En tiedä, kyllähän tässä vähän mietinnän paikka on että mitä tekee tuon toisen rokotteen kanssa :confused005
 
Mä oon lukenut noita alkuperäisiä tutkimuksia ja aika suoriksi on mutkia oiottu noissa THL:n lausunnoissa. Selkeästi sanotaan joka tutkimuksessa, että lisää tietoa tarvitaan. Ja tutkimuksissa on suurin osa ollut raskauden viimeisellä kolmanneksella.

Tutkimuksessa otanta on ollut joitain satoja-tuhansia, alle kymmeniä tai satoja tuhansia. Tarvittaisiin satoja tuhansia, ennen kuin harvinaiset haitat tulee ilmi.
 
Mä oon lukenut noita alkuperäisiä tutkimuksia ja aika suoriksi on mutkia oiottu noissa THL:n lausunnoissa. Selkeästi sanotaan joka tutkimuksessa, että lisää tietoa tarvitaan. Ja tutkimuksissa on suurin osa ollut raskauden viimeisellä kolmanneksella.

Tutkimuksessa otanta on ollut joitain satoja-tuhansia, alle kymmeniä tai satoja tuhansia. Tarvittaisiin satoja tuhansia, ennen kuin harvinaiset haitat tulee ilmi.

Tätä just mietin siinä että sitä todellista faktaa mitä raskaana oleville antaa, ei hirveästi ole.
 
En aio ottaa raskausaikana, lykkäsin tarkoituksella rokotteen ottamista, kun vauvahaave kuitenkin oli olemassa. Tietoa ei juuri ole, enkä halua toimia koekaniinina tässä. Käsittämätöntä, että joku inkivääri on kielletty raskaana olevilta noin niin kuin varmuuden vuoksi, kun ei ole tutkimustietoa tarpeeksi, mutta pikavauhtia kyhätyn rokotteen voisi huoletta ottaa, vaikka ei ole mitään tutkimustuloksia.
 
En aio ottaa raskausaikana, lykkäsin tarkoituksella rokotteen ottamista, kun vauvahaave kuitenkin oli olemassa. Tietoa ei juuri ole, enkä halua toimia koekaniinina tässä. Käsittämätöntä, että joku inkivääri on kielletty raskaana olevilta noin niin kuin varmuuden vuoksi, kun ei ole tutkimustietoa tarpeeksi, mutta pikavauhtia kyhätyn rokotteen voisi huoletta ottaa, vaikka ei ole mitään tutkimustuloksia.

Juuri tätä meilläkin on pohdittu [emoji848] Ja eihän pitkänaikavälin haitat vauvojen kongnitiivisessa kehityksessä voi vielä näkyä millään lailla kun ekat vauvat jotka on ollu vatsassa äidin saadessa rokotteen on vielä pieniä [emoji848]
 
Mä otin ekan rokotteen tässä kierrossa about kiinnittymisen aikoihin. Kyllähän se mietitytti mahdollisen raskauden kannalta, mutta näytti tarttuneen ainakin. Satuin vaan yks päivä kattomaan, että joko oma kunta rokottaa meikäläisiä, sattui olemaan nettiajanvaraus ja vapaita aikoja vapaapäivälle. Ykski muuttuja, ni en varmaan olis saanu aikaseksi käydä. :hilarious: En oikein tiedä, mitä mieltä olisin mistäkin, niin ehkä parempi, kun ei mieti liikaa. Toiseen rokotteeseen on aika syyskuun loppuun, ehkä kyselen vielä neuvolan kantaa siihen.
 
Joulukuussa 2020 alettu rokottaa. Enimmäkseen vanhuksia rokotettu. Syntyneitä vauvoja jokunen, joiden äiti ollut rokotuksen aikaan tokalla tai viimeisellä kolmanneksella. Joulukuussa 2020 siitettyjen lasketut ajat on syyskuussa 2021. Sitä ennen alulle laitetut alle 12 viikolla olleet rokotteen käyttöön tullessa joulukuussa olleet vauvat syntyneet aikaisintaan kesä-heinäkuun vaihteessa 2021.

Alkuraskaudessa otetun rokotuksen vaikutuksista vauvan kehitykseen ei kertakaikkiaan vaan voi olla vielä olemassa mitään tietoa. Koska raskausden alussa rokotettujen vauvoja ei ole edes vielä syntynyt niin että mitään havaintoja olisi voitu tehdä.

Yksi huomio vielä mikä on pistänyt noista rokote+raskaus tutkimuksista silmään, on tutkimusasetelma. Se mitä on tutkittu, on raskaana olevan muodostamat vasta-aineet eli rokotteella saatu teho virusta vastaan. Tutkimuksissa ei ole keskitytty tutkimaan haitallisuutta ja vaikutuksia alkion/sikiön kehitykseen. Rokote siis antaa raskaana olevallekin suojaa => on hyödyllinen virustaudin suhteen. Tämä on kiistatonta. On vain täysin sivuutettu näkökulma haitallisuudesta alkion kehitykseen raskauden alkuvaiheessa ja mahdolliset myöhemmin ilmenevät kongnitiiviset yms. haitat. Koska ei ole vielä olemassa edes sitä tutkimusaineistoa eli raskauden aikana rokotteelle altistuneita vauvoja ja taaperoita, joissa haitat tulevat näkyviksi.
 
Sen verran korona huolettaa että olen alttiimpi esim flunssalle. Jos vähänkään tulen kipeäksi pitää juosta korona-testeissä, mikä ei hirveän kivaa ole. Toisekseen raskaus, helteet ja maskipakko päiväkodissa ei ole kiva yhdistelmä. Aamupahoinvoivana ei ole kivaa viedä kahta pientä lasta tarhaan, joista toinen vasta aloittelee nyt elokuussa, varsinkaan kun helteet eivät helpota hengittämistä. Mutta siihen on onneksi vielä aikaa, joten menen yhden päivän kerrallaan.
 
Itse sain rokotteen kesäkuussa 11.päivä, ennen ovulaatiota, josta tärppäs tämä raskaus.
Mulla koronalle riskialtistyö siinä suhteessa, että teen päivittäin asiakaspalvelutyötä ja tapaan päivittäin ulkomaalaisia, jotka tulevat suoraan toimistolle asiakaspalveluun. Harva noudattaa karanteenia tai ottavat rokotteita. Nyt on alkanut näkymään sitäkin, että ei pidetä maskia enää. Asiasta huomauttaessa saa vain *ittuilua tai naurahdusta hyväkseen. Aspa on alkanut ärsyttää toden teolla ja nuo asiakkaat, jotka ei huomioi muita ihmisiä ympärillään tai sitä asiakaspalvelijaa.
Joten kyllä mietin todella, et mitä teen sen toisen rokotteen kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Tää on nyt hullua, mut tiedättekö, meil on mies ja 11v positiivisia, mut minä, 7v j a2v negoja ja oireettomia. Mä kun olin varma, et minä sen saan ku rokotteesta kieltäydyn yms. Noh, onni onnettomuudessa on se, et me kolme saadaan olla kotona ja nuo meidän kipeet ovat keskenään naapurissa. Naapurikämppä siis tyhjä täl hetkel. Ystäväni on reissussa vielä seuraavat 5 viikkoa kotimaassaa ja mun piti kukkaset kastella, joten saivat poikkeusluvan "muuttaa" sinne eristyksiin. Nyt mennään päivä kerrallaan ja tunti kerrallaan.
 
Muokattu viimeksi:
Tää on nyt hullua, mut tiedättekö, meil on mies ja 11v positiivisia, mut minä, 7v j a2v negoja ja oireettomia. Mä kun olin varma, et minä sen saan ku rokotteesta kieltäydyn yms. Noh, onni onnettomuudessa on se, et me kolme saadaan olla kotona ja nuo meidän kipeet ovat keskenään naapurissa. Naapurikämppä siis tyhjä täl hetkel. Ystäväni on reissussa vielä seuraavat 5 viikkoa kotimaassaa ja mun piti kukkaset kastella, joten saivat poikkeusluvan "muuttaa" sinne eristyksiin. Tää on oikeesti ihan hemmetin raju tauti ja täl 11v astmaatikolla toista kertaa. Ekan kerran oli joulukuun alussa jo ja silloin vaati sairaalahoitoa. Nyt mennään päivä kerrallaan ja tunti kerrallaan.

Juu, olen kans koronan sairastaneilta kuullut, että rajuin tauti on ollut, minkä ovat koskaan sairastaneet.
Kovasti tsemppiä teille koitokseen!

Parhaan kamun täti ja tädin mies saivat myös viime joulukuussa taudin kauppareissulla. Molemmat joutuivat tehohoitoon, josta vain kamun täti selvisi. Molemmat alta 60 vuotiaita, joten vielä olis ollut elinvuosia jäljellä.
 
Juu, olen kans koronan sairastaneilta kuullut, että rajuin tauti on ollut, minkä ovat koskaan sairastaneet.
Kovasti tsemppiä teille koitokseen!

Parhaan kamun täti ja tädin mies saivat myös viime joulukuussa taudin kauppareissulla. Molemmat joutuivat tehohoitoon, josta vain kamun täti selvisi. Molemmat alta 60 vuotiaita, joten vielä olis ollut elinvuosia jäljellä.


Kamalaa ajatella oikeesti et tohon kuolee ihmisiä ja silti ei käytetä maskeja riittävästi ja porukka oikeesti unohtaa varsinki tällee kesällä ne turvavälit yms.
 
Muokattu viimeksi:
Kamalaa ajatella oikeesti et tohon kuolee ihmisiä ja silti ei käytetä maskeja riittävästi ja porukka oikeesti unohtaa varsinki tällee kesällä ne turvavälit yms. Jotenki silloo joulukuus jo ku näki tytön olevan ihan kuolleen näköinen, tuli pelko,et se on meno nyt. Sit varsinkin, ku se oli jo melkein viikon ollut kipee, ennen testeihin menoa. Samana päivänä ku tulokset tuli, likka siirrettiin lanssilla tyksiin. Kun ei jalat kantaneet ja ventolinea oli mennyt jo terkkarin ohjeella yliannostuksella pari päivää et happi kulkis ees hiukan. Onneks se oli vaan pienellä lisähapella silloin, eikä mitään isompia koneita vaadittu. Ero joulukuiseen on täs se, et henki kulkee normaalisti, mut nyt on kuume tosi korkee, kun taas joululuus ei ollut ollenkaan kuumetta. Ensin ei meidän alueellinen tartuntalääkäri uskonut ees et hänel vois taas olla positiivinen, mut ku maaliskuus joutui testille altistumisen takia ja silloin oli nega. Kun saattaa kuulemma mennä montaki kk ennen ku se näkyy taas negatiivisena. Mitähän helkutin jälkitauteja tmv tollasesta voikaa tulla...

Googlesta kun hakee "long covid" tai pitkä korona" niin alkaa löytymään pitkän koronan tautikirjon oireita. Miehen työkaverilla long covid kestänyt nyt yli puolivuotta ja vieläkin oireilee. Sairasti miedon version mutta eihän se koronan rajuus kerro tietenkään miten pitkään long covid taas kestää.
 
Googlesta kun hakee "long covid" tai pitkä korona" niin alkaa löytymään pitkän koronan tautikirjon oireita. Miehen työkaverilla long covid kestänyt nyt yli puolivuotta ja vieläkin oireilee. Sairasti miedon version mutta eihän se koronan rajuus kerro tietenkään miten pitkään long covid taas kestää.

Tota mä kans mietin, mut mä ymmärsin, et ei se olis välillä antanut negatiivista tulosta. Ainakin tällä kertaa tuntuu siltä, et pärjätään hyvin ilman sairaalaa.
 
Muokattu viimeksi:
Sain kesäkuun alussa ekan rokotteen ja elokuun lopussa aika toiseen rokotukseen ja ajattelin sen kyllä ottaa. Oon ruokakaupassa töissä ja ihan mahdotonta vältellä ihmisiä.
 
Takaisin
Top