Korona ja raskaus

Jännä näkemys lääkäriltä, kun mitään tutkimusta ei kai ole, missä rakennepoikkeavuuksia olisi havaittu rokotuksen myötä. Toki tehosteen kanssa voi varmaan ottaa noin ”varman päälle”, vai vaikuttaako sen siirto yli 12 viikon suositusväliajan tehoon?

Mä just järkeilin, että kun se toinen rokotus vasta antaa varsinaisen suojan, niin pitäis yrittää ehtiä ottaa sekin ennen loppuraskautta, mutta en halunnut ekaa rokotetta ekalle kolmannekselle. Nyt mulla on ajat varattu rv 15 ja oisko rv 26.
 
Jännä näkemys lääkäriltä, kun mitään tutkimusta ei kai ole, missä rakennepoikkeavuuksia olisi havaittu rokotuksen myötä.
Joo, tuntuu kyllä että lääkärit kertoo omia mielipiteitään, mitkä ei perustu mihinkään tutkimustietoon. Mikä on kyllä outoa, tai sitten ainakin pitäisi myös kertoa se et on mutu tietoa, ku yleensä lääkäreiltä odottaa vain faktoihin perustuvaa tietoa. Mut varmaan se et rokote on niin uusi, eikä tutkimustietoa ole vielä kovin paljoa, vaikuttaa asiaan.
 
Jännä näkemys lääkäriltä, kun mitään tutkimusta ei kai ole, missä rakennepoikkeavuuksia olisi havaittu rokotuksen myötä. Toki tehosteen kanssa voi varmaan ottaa noin ”varman päälle”, vai vaikuttaako sen siirto yli 12 viikon suositusväliajan tehoon?

Mä just järkeilin, että kun se toinen rokotus vasta antaa varsinaisen suojan, niin pitäis yrittää ehtiä ottaa sekin ennen loppuraskautta, mutta en halunnut ekaa rokotetta ekalle kolmannekselle. Nyt mulla on ajat varattu rv 15 ja oisko rv 26.


Ei kai siirron pitäisi vaikuttaa, kun mulla on jo yli 12 viikkoa, kun sain ensimmäisen annoksen. Jäi sillä tavalla ikävä olo, kun olisin ottanut, mutta nyt epäröin :sad001.
 
Joo, tuntuu kyllä että lääkärit kertoo omia mielipiteitään, mitkä ei perustu mihinkään tutkimustietoon. Mikä on kyllä outoa, tai sitten ainakin pitäisi myös kertoa se et on mutu tietoa, ku yleensä lääkäreiltä odottaa vain faktoihin perustuvaa tietoa. Mut varmaan se et rokote on niin uusi, eikä tutkimustietoa ole vielä kovin paljoa, vaikuttaa asiaan.

Lääkärit on kai vaan supervarovaisia ettei kukaan pääse syyttelemään jälkikäteen. Harmittaa, mutta minkäs teet :sad001.
 
Mulla tehoste on n. 13 viikon kuluttua tosta ekasta ja kysyin siinä rokotustilanteessa, että haittaako se. Rokottaja sanoi, että ei vaan parempi vain. Ainakin se 12 viikkoa pitää olla ja ei haittaa ollenkaan vaikka väli on pidempi. Mutta en ole tästä mistään thln sivuilta yms lukenut.

Tosi jännä miten lääkäreiden näkemykset eroaa. o_O

Mä, joka olin rokotteen ottamisesta tosi varma silti sinä rokotuspäivänä panikoin, että "mitäs jos mä olen väärässä ja THL on väärässä". Järjellä tiesin ettei näin ole, mutta raskaana pienikin epävarmuus muuttuu tosi isoksi. Nyt kun rokotteesta ei tullut mitään oireita kipeää kättä lukuunottamatta ja dopplerilla kuului vahva syke niin en oo yhtään huolissani. Tarkoitan siis, että vaikka ymmärrän että lääkärit haluaa olla varovaisia niin (jos olisin lääkäri) mä nyt vain toistelisin sitä thln sanomaa, että raskaana voi ottaa rokotteen. Lisäpelkoja yms ei kannattaisi lietsoa, kun odottaja on muutenkin herkässä tilassa. :oops:
 
Onko kukaan löytänyt jotain tutkimusta rokotteesta raskaana olevilla? Itse löysin vain yhden amerikkalaisen, jossa otanta oli alle 4000 naista eli mielestäni aika pieni. Lisäksi tässä oli seurattu raskauksia rajattu aika, vain osa oli ehtinyt synnyttää ja syntyneiden lapsien kehityksestä ei ollut mitään tietoa (toki ei ollut vaikuttanut syntymähetken terveyteen ilmeisesti). Tai osaako joku sanoa mistä voisi kysellä lisää tästä rokotteesta joltain luotettavalta taholta?

Itse olin päättänyt olla ottamatta rokotetta raskausaikana, mutta nyt tartuntoja alkaa olla niin paljon että joutuu harkitsemaan uudestaan ainakin ekaa annosta.
 
Sepä just että pitkäaikaisvaikutuksistahan ei vielä tiedä kukaan, eikä tutkimusta ole vielä ehditty paljon tehdä. Ajattelen ite kuitenkin että koronan sairastaminen on suurempi riski ja oon tuon riskin tietämättömyydestä rokotteen suhteen nyt ottamaan. Ymmärrän kyllä hyvin varovaisuuden ja epäröinnin, itekin oon epäröinyt tähän saakka mut huomenna käyn ottaan ekan annoksen. Sama ajatus kuin Fliberilla, että tartuntojen leviämisen takia nyt tuntuu tarkemmalta suojata itsensä koronalta kuin aiemmin, kun tartuntoja oli vähemmän. Ja aika selvää näyttöä on jo siitä että korona vaarallisempi raskaana oleville, kun rokotteen haitoista ei ainakaan vielä ole näyttöä. Mut ei oo helppoja päätöksiä nämä. :confused:
 
Onko kukaan löytänyt jotain tutkimusta rokotteesta raskaana olevilla? Itse löysin vain yhden amerikkalaisen, jossa otanta oli alle 4000 naista eli mielestäni aika pieni. Lisäksi tässä oli seurattu raskauksia rajattu aika, vain osa oli ehtinyt synnyttää ja syntyneiden lapsien kehityksestä ei ollut mitään tietoa (toki ei ollut vaikuttanut syntymähetken terveyteen ilmeisesti). Tai osaako joku sanoa mistä voisi kysellä lisää tästä rokotteesta joltain luotettavalta taholta?

Itse olin päättänyt olla ottamatta rokotetta raskausaikana, mutta nyt tartuntoja alkaa olla niin paljon että joutuu harkitsemaan uudestaan ainakin ekaa annosta.

Tuolta HUS:n tiedotteen lopusta löytyy linkki brittitutkimukseen: https://www.hus.fi/ajankohtaista/tutkimustieto-puoltaa-raskaana-olevien-koronarokottamista

Toki siinäkin taitaa olla lähinnä koronan vaikutuksista raskaanaolevien kuin rokotteen vaikutuksista. Kovin pitkäaikaista tutkimusta sen vaikutuksista ei taida vielä olla mistään (etenkään syntyneisiin vauvoihin), kun rokote on kuunteli ollut käytössä vielä niin vähän aikaa.
 
Sori kun nyt spämmään tänne, mutta aihe kiinnostaa tosi paljon ja törmäsin twitterissä brittitutkijaan, joka viestii ja selvittää paljon koronaan, raskauteen ja hedelmällisyyteen liittyviä asioita. Tässä linkki ketjuun, jossa hän käy läpi tutkimustietoa liittyen Koronan vaikutuksiin syntymättömään lapseen: https://twitter.com/vikilovesfacs/status/1415983374771052545?s=21. En ollut itse löytänyt ennen tietoa siitä, että rokote ei läpäise istukkaa, ja että yleisesti raskausaikana saatavilla rokotuksilla ei ole vaikutuksia sikiöihin, joten tälläkään rokotuksella tuskin on.

Hän vaikuttaa ihan pätevältä tutkijalta, toki kovin syvällistä taustatutkimusta en tehnyt :)

Oon nyt itse viime päivinä lukenut paljon aiheesta, koska koronatilanne ahdistaa, vaikka ekan rokotteen olenkin jo saanut.
 
Sepä just että pitkäaikaisvaikutuksistahan ei vielä tiedä kukaan, eikä tutkimusta ole vielä ehditty paljon tehdä. Ajattelen ite kuitenkin että koronan sairastaminen on suurempi riski ja oon tuon riskin tietämättömyydestä rokotteen suhteen nyt ottamaan. Ymmärrän kyllä hyvin varovaisuuden ja epäröinnin, itekin oon epäröinyt tähän saakka mut huomenna käyn ottaan ekan annoksen. Sama ajatus kuin Fliberilla, että tartuntojen leviämisen takia nyt tuntuu tarkemmalta suojata itsensä koronalta kuin aiemmin, kun tartuntoja oli vähemmän. Ja aika selvää näyttöä on jo siitä että korona vaarallisempi raskaana oleville, kun rokotteen haitoista ei ainakaan vielä ole näyttöä. Mut ei oo helppoja päätöksiä nämä. :confused:


Jep samoja asioita olen pohtinut. Eilen kävin nyt ottamassa ekan rokotteen rv22. Ennen ajattelin että otan rokotteen heti synnytyksen jälkeen sillä en antaisi itselleni anteeksi jos rokotteesta tulisikin jotain haittoja. Viikon sisään ajatukseni on muuttunut että en antaisi itselleni anteeksi jos en olisi uskonut asiantuntijoita ja saisinkin tehohoitoa vaativan koronan. Ja synnytys käynnistettäisiin eikä pieni vaikka selviäisikään. Ja mitä lie voi tulla pelkästään koronasta jos sen sairastaa. Pelko ja ahdistus on ollut lähiaikoina kovasti mielen päällä
 
Mä kävin tänään ottamassa tehosterokotuksen (nyt rv20+2). Vielä ei ole tullut yhtään oiretta, rokotuksesta on nyt kulunut reilu 7h. Toivottavasti ei tulisikaan mitään ihmeempää. :smiley-angelic001

Helsingissä asuvana tämä toisen annoksen saaminen oli kyllä suuri helpotus. Noi tartuntaluvut on kauheaa luettavaa.
 
Sori kun nyt spämmään tänne, mutta aihe kiinnostaa tosi paljon ja törmäsin twitterissä brittitutkijaan, joka viestii ja selvittää paljon koronaan, raskauteen ja hedelmällisyyteen liittyviä asioita. Tässä linkki ketjuun, jossa hän käy läpi tutkimustietoa liittyen Koronan vaikutuksiin syntymättömään lapseen: https://twitter.com/vikilovesfacs/status/1415983374771052545?s=21. En ollut itse löytänyt ennen tietoa siitä, että rokote ei läpäise istukkaa, ja että yleisesti raskausaikana saatavilla rokotuksilla ei ole vaikutuksia sikiöihin, joten tälläkään rokotuksella tuskin on.

Hän vaikuttaa ihan pätevältä tutkijalta, toki kovin syvällistä taustatutkimusta en tehnyt :)

Oon nyt itse viime päivinä lukenut paljon aiheesta, koska koronatilanne ahdistaa, vaikka ekan rokotteen olenkin jo saanut.

Mä aloin seurata tätä nyt myös! Kiitos vinkistä!
 
Mä kävin tänään ottamassa tehosterokotuksen (nyt rv20+2). Vielä ei ole tullut yhtään oiretta, rokotuksesta on nyt kulunut reilu 7h. Toivottavasti ei tulisikaan mitään ihmeempää. :smiley-angelic001

Helsingissä asuvana tämä toisen annoksen saaminen oli kyllä suuri helpotus. Noi tartuntaluvut on kauheaa luettavaa.

Ei tullut muita oireita kuin arka pistoskohta ja väsymystä illalla. :happy:
 
Moiks! Haen täältä vertaistukea, olen sillointällöin käynyt lueskelemassa, mutta nyt jopa rekisteröidyin.

Viikko sitten otettu pitkän pohdinnan jälkeen eka rokote ja sunnuntaina testattu positiiviseksi. Että sellainen mäihä mulla. Viikolla 25 mennään, mutta olisko muita sairastaneita linjoilla? Tuppaa vähän jännittämään meneekö lievänä ohi...
 
Moiks! Haen täältä vertaistukea, olen sillointällöin käynyt lueskelemassa, mutta nyt jopa rekisteröidyin.

Viikko sitten otettu pitkän pohdinnan jälkeen eka rokote ja sunnuntaina testattu positiiviseksi. Että sellainen mäihä mulla. Viikolla 25 mennään, mutta olisko muita sairastaneita linjoilla? Tuppaa vähän jännittämään meneekö lievänä ohi...

Mulla ei vertaistukea tähän asiaa ole tarjota, mutta jos vain suinkin jaksat, käy kertomassa omasta voinnistasi. Onpa kyllä surkea tuuri sulla käynyt ja kovasti voimia!
 
Moiks! Haen täältä vertaistukea, olen sillointällöin käynyt lueskelemassa, mutta nyt jopa rekisteröidyin.

Viikko sitten otettu pitkän pohdinnan jälkeen eka rokote ja sunnuntaina testattu positiiviseksi. Että sellainen mäihä mulla. Viikolla 25 mennään, mutta olisko muita sairastaneita linjoilla? Tuppaa vähän jännittämään meneekö lievänä ohi...

Mullakaan ei ole tarjota vertaistukea mutta lähetän hurjasti tsemppiä! Toivotaan että se eka rokote olisi jo ehtinyt vaikuttaa sen verran että se suojaisi sua ja tauti olisi mahdollisimman lievä. Halaus! :Heartred
 
Kuulumisia; sairaspäivä 5 eristyksissä..

Ekat päivät oli lämpöä ja kuumetta (Alle 39 kuitenkin). Nenä tukossa ja perusflunssainen olo, mutta nuutuneempi. Sen jälkeen on ollut lievempää, lähinnä tukkoinen nenä. Nyt ainakin siis näyttää siltä, että lievästi sairastaen menis ohi.

Jäljitys on ruuhkautunut, mutta sain ohjeet ja reseptin veritulppapistoksia varten. Tänään aloitin kuurin, 4 viikkoa kerran päivässä. Inhottavaa, mutta ilmeisesti tarpeen.. mies saa kyllä pistää, mulle on tullut joku ällötys piikkeihin!

Neuvolaan soitin myös, kun pelotti uutisoinnit tehohoidosta ja ennenaikaisuudesta, mutta helpotti, kun sai puhua hoitajat kanssa. Näin raskaushuuruissa sitä ei järki meinaa tajuta, että ei suinkaan kaikki joudu sinne teholle! Tosi vähän vaan uutisoitu mitään juttuja tai blogeja 'lievästi' menneistä tapauksista.
 
Takaisin
Top