Korona ja raskaus

Kiitos @Kaino-Vieno kun jaoit!
Voi kun tämä helpottaisi omaa päätöstä :wacky: lopussa leijuu tuo ’vähän näyttöä’ ja ’saa halutessaan’ voi kun olisi ollut ’suositellaan’ ja ’ei ole näyttöä että olisi vaikutusta’
Joo, itsekin jäin miettimään tuota sanamuotoa. En oo ihan varma uskallanko vielä ottaa tämän perusteella, toivottavasti tulisi pian tarkempaa tietoa.

Joo, itsekin jäin miettimään tuota sanamuotoa. En oo ihan varma uskallanko vielä ottaa tämän perusteella, toivottavasti tulisi pian tarkempaa tietoa.

Tuskin tuon suorempaa muotoilua tuleekaan. Tutkimustahona THL on kuitenkin varovainen muotoiluissaan, koska aina on olemassa haittavaikutuksia ja riskejä joillekin. Saahan osa ei-raskaana-olevistakin oireita/haittoja rokotuksista. Toisaalta koronan riskit on koettu näitä satunnaisia haittoja suuremmiksi ja tosiaan alustavat kansainväliset tutkimukset tukevat myös raskaanaolevien rokottamista. Tosi ikäväähän tää on, kun lopullinen päätös on kuitenkin tehtävä itse ja mitä sitten jos jotain käykin...

Mä varmaan otan rokotteen muutaman viikon päästä, kun olen tukevasti toisella kolmanneksella. Tämä THL:n linja on riittävä mulle. Plus vähän aikaa sitten kaveri sai koronan raskaana ja päätyi sairaalaan saamaan lisähappea. Hän ei kuulunut riskiryhmiin eikä altistu koronalle erityisen paljon, ei ole tietoa mistä hän tartunnan sai, mutta ilmeisesti raskaus aiheutti sen, että hänellä se oli tosi raju tauti. Lopulta lapsi syntyi sektiolla yli kuukausi ennen laskettua aikaa, koska se koettiin turvallisimmaksi ratkaisuksi sekä äidille, että vauvalle. Heillä on onneksi kaikki lopulta hyvin. Toi kokemus kuitenkin vahvisti itsellä sitä, että en halua sairastua koronaan raskauden aikana, vaikka toki sekin voi olla vähäoireinen. On tää vaikeaa!

Mä aion kans ottaa tokan rokotteen heinäkuussa. Silloin rv 16. Ottaisin jo rv 14 lähtien mut ollaan 2 viikkoa reissussa tuolloin.

Mä aion myös ottaa rokotteen. Ehkä jopa ennen np-ultraa eli kun oma vuoro tulee. Koen, että koronan riskit ovat suuremmat kuin rokotteen ja lisäksi tuntuu että haluan olla mukana tässä sukupolvikokemuksessa samaan aikaan kuin muut ikäiseni. Onhan tätä rokotetta odotettu. :)

Mä epäröin vielä edelleen, vaikka onhan se totta että jos suurempia haittoja olis, ois ne varmaan jo tullut esiin. Ennen raskautta aioin ottaa rokotteen ehdottomasti. Tuo THLn varovainen linjaus kuitenkin vaikeuttaa nyt päätöksentekoa. Ajattelin jutella tästä vielä neuvolalääkärin kanssa ja kysyä kumpaa vaihtoehtoa mun kohdalla se suosittelee mulle enemmän. Onneksi tässä on aikaa miettiä vielä omaa päätöstä, voin päätyä ihan kumpaan vaan, koska kumpaankin on tähän astisen tiedon perusteella ihan hyvät perusteet, mikä näkyy mun mielestä myös tuosta THLn linjauksesta. :rolleyes: jospa neuvolalääkärin ois jo vähän viisaampi. Kiva kuulla myös teidän ajatuksia ja perusteluja. :cat:

Onkohan siitä mitään suosituksia tai tutkimuksia millä viikolla raskautta rokote olisi paras ottaa? Jotenkin voisi ajatella, että 1.kolmannes ei ole paras ajankohta ja toisaalta koronaan liittyvät riskit suurimmillaan loppuraskaudesta, jolloin suoja olisi hyvä jo olla.

Mä sain juuri neuvolasta viestin, että ei ole estettä ottaa koronarokotetta. Eli pian pääsee piikille!

En kysynyt siitä onko jokin ajankohta huonompi tai parempi, mutta olettaisin että pahempi se itse sairaus on sikiölle kuin rokote. Voin tulla kertomaan tuliko oireita tai jotain. Ensi viikolla kuulemma avautuu mun ikäluokan rokotukset!

Mä sain juuri neuvolasta viestin, että ei ole estettä ottaa koronarokotetta. Eli pian pääsee piikille!

En kysynyt siitä onko jokin ajankohta huonompi tai parempi, mutta olettaisin että pahempi se itse sairaus on sikiölle kuin rokote. Voin tulla kertomaan tuliko oireita tai jotain. Ensi viikolla kuulemma avautuu mun ikäluokan rokotukset!
Aivan mahtavaa että sait vastauksen!

Mä en nyt yhtään tiedä, miten toimisin tämän rokotteen kanssa. Jos en olisi raskaana, olisin kyllä ehdottomasti sen ottanut!

Laitan vielä tänne kun meni edellinen tonne yleisiin mietteisiin: oltiin perjantaina nt ultrassa ja siellä kysyin kantaa. Sanoi että suosittelee ottamaan kun 1/3 on takana ja raskaana olevilla oireet voivat olla pahemmat.
Päätin nyt itse varata rokotusajan tälle viikolle

Mä päätin että uskaltaudun nyt ottamaan niin kuin ennen raskautta olin päättänyt, mutta vielä ei oo mun ikäryhmän vuoro. Taitaa mennä sen verran pitkälle että eka kolmannes on jo ohi, ihan hyvä niin. :)

Mulla on myös rokotusaika varattu ensi viikolle, silloin on rv15 :)

Mä aloin veivaamaan ton rokotteen kanssa ja päädyin nyt ottamaan sen tehosteen tänään 12+3. Jotenki aattelin ku mulla ekasta annoksesta jo niin kauan, niin en halunnu pidemmälle venyttää. Käsi kipeä, niinkuin mulla tulee mistä vaan rokotuksesta. Muita oireita ei oo, enkä kyllä odotakaan et tulis.

Mulla oli oireina kipeä käsi ja sitten iltaisin väsyttänyt tosi paljon. Ainut vaan etten tiedä johtuuko se rokotuksesta vai raskaudesta. :hilarious: (otin rokotteen 11+0, tänään 11+2)

Juttelin neuvolassa lääkärin kanssa. Painotti toki sitä, että päätös on jokaisen oma, mutta suhtautui varsin myönteisesti rokotteen ottoon. Totesi, että rokotteen haittavaikutukset ovat todennäköisimmin eivät mitkään, kun taas korona voi pahimmillaan ajaa viikoiksi sairaalaan ja nukutukseen.

Kysyin nt-ultrassa rokotuksesta, koska saisin tehostepiikin tässä kuussa. Lääkäri sanoi, että hän itse odottaisi kunnes rakenneultra on ohi. Eli jos siirrän niin uusi aika on rv 23 lähtien.. o_O

Perusteliko lääkäri jotenkin miksi tehoste olisi hyvä ottaa vasta rakenneultran jälkeen? Saitko ensimmäisen rokotteen alkuraskauden aikana?

Perusteliko lääkäri jotenkin miksi tehoste olisi hyvä ottaa vasta rakenneultran jälkeen? Saitko ensimmäisen rokotteen alkuraskauden aikana?

Sain ensimmäisen ennen raskautta. Olin siitä huolissani, mutta hän perusteli, ettei hänen mielestään ole huolta. Aivan alussa sikiö on molekyylitasolla, jolloin aiemmin annettu rokote ei hänen mielestään vaikuta, tai jos vaikuttaisi, raskaus menisi kesken.

Hän perusteli, että koska sikiön tärkein kehitys tapahtuu ennen rakenneultraa (joka minulla siis 22+3), hän siirtäisi tehosteen ottoa. Olin ajatellut ottaa tehosteen, mutta taidan kuitenkin siirtää sitä 1,5 kk :brb:.

Takaisin