Korona ja raskaus

Mulla on kaksi huolta koronasta raskauden suhteen. Ensinnäkin se, jos raskaana ei saa rokotusta ja loppuraskaudesta sairastuisi koronaan ja saisi vakavia oireita.

Toinen huoli on pitkä sairaalassaoloaika joko ennen synnytystä tai sen jälkeen, jos perheen vierailut ei ole sallittuja. Viimeksi olin viikon sairaalassa rv 32 lapsiveden menon takia ja reilun viikon synnytyksen jälkeen, ennen kuin vauva pääsi kotiin. Olisi kurjaa olla yksin niin pitkiä aikoja ja nuorimmaisesta varsinkin erossa, kun hän ei vielä asiaa ymmärtäisi.
 
Mulla on kaksi huolta koronasta raskauden suhteen. Ensinnäkin se, jos raskaana ei saa rokotusta ja loppuraskaudesta sairastuisi koronaan ja saisi vakavia oireita.

Toinen huoli on pitkä sairaalassaoloaika joko ennen synnytystä tai sen jälkeen, jos perheen vierailut ei ole sallittuja. Viimeksi olin viikon sairaalassa rv 32 lapsiveden menon takia ja reilun viikon synnytyksen jälkeen, ennen kuin vauva pääsi kotiin. Olisi kurjaa olla yksin niin pitkiä aikoja ja nuorimmaisesta varsinkin erossa, kun hän ei vielä asiaa ymmärtäisi.
Tuota ensimmäistä vähän sivuten mulla on sellainen tyhmä pelko, että joulun jälkeen ei ole tarjolla kunnon rokotetta.
 
Mulla on kaksi huolta koronasta raskauden suhteen. Ensinnäkin se, jos raskaana ei saa rokotusta ja loppuraskaudesta sairastuisi koronaan ja saisi vakavia oireita.

Toinen huoli on pitkä sairaalassaoloaika joko ennen synnytystä tai sen jälkeen, jos perheen vierailut ei ole sallittuja. Viimeksi olin viikon sairaalassa rv 32 lapsiveden menon takia ja reilun viikon synnytyksen jälkeen, ennen kuin vauva pääsi kotiin. Olisi kurjaa olla yksin niin pitkiä aikoja ja nuorimmaisesta varsinkin erossa, kun hän ei vielä asiaa ymmärtäisi.

Samaa pelkään minäkin :confused1 Itse myös viikon verran esikoisen kanssa sairaalassa synnytyksen jälkeen ja olisi käynyt kyllä aika tosi pitkäksi ilman vierailijoita. Puhumattakaan tosiaan, jos joutuisi esikoisesta olemaan niin kauan erossa :sad010
 
Eilen tuli käytyä koronatestissä, kun flunssaoireita alkoi ilmestyä. Hetken jo pelkäsin että saattaisi ollakin koronaa, koska esikoisellakin oli viikonloppuna outo kuumeilutauti. Negatiivinen testitulos onneksi saapui aamulla, ihan tavallinen flunssa tuli kylään.

Yritän työntää korona-asiaa mielestä ettei tulisi stressattua liikaa, siksi ei ole vielä tullut oikein mietittyä millä tavoilla tämä tilanne voi raskausaikaan vaikuttaa. Teen töitä asuinalueella, jossa koronaa on suhteellisen paljon esiintynyt. Aika ajoin työympäristössä altistumisia ja karanteeneja tuleekin, mutta olen niiltä toistaiseksi välttynyt. Omissa tehtävissä onneksi voin kontakteja vältellä paremmin kuin suurin osa työkavereista, mutta ei tämä tietenkään sairastumisen välttelyn kannalta optimaalinen tilanne ole. Kesäksi tilanne onneksi helpottaa ja altistumisriski pienenee, sitä odotellessa.. :smiley-ashamed004
 
Koronan takia en ole nähnyt läheisiä kovin usein, mutta onneksi tulevat isovanhemmat ovat nyt saaneet ensimmäiset rokotteensa ja voimme kertoa pian raskausuutisen heille kasvotusten. Raskauden salaaminen on kyllä sujunut helposti etätöiden ja ihmisten tapaamattomuuden ansiosta.

Korona-aika on ollut aika ikävää, koska itse olen kaivannut paljon vertaistukea odotusajalle ja olisi tosi mukavaa päästä vaikka johonkin perhekahvilaan tapaamaan muita odottajia ja löytämään potentiaalisia äitikavereita :rolleyes:

Viimeksi kun katsoin THL:n sivuilta pari vk sitten niin rokotetta suositeltiin riskiryhmäläisille, mutta ei vielä muille? En ole ollenkaan varma mitä teen rokotteen oton kanssa, koska tietty haluaisin sen, mutta vaikutukset raskauteen pelottavat.
 
Samoilla linjoilla täällä kuin mustakurki. Olisin ilman muuta ottanut rokotteen mut näköjään ei suositella raskaana oleville, kun sitä ei juuri ole tutkittu. Onneksi tartunnat on laskemaan päin joka tapauksessa :)
 
Olisin kanssa ottanut rokotteen, jos en olisi tullut raskaaksi. En ole riskiryhmää ja lisäksi olen jo ilmoittanut olevani hoitovapaalla vuoden loppuun, niin töissäkään ei tule altistumista. Ja ollaan muutenkin rajattu menojamme niin riski saada tartunta on minimoitu.
 
Mua vähän stressaa se, ettei nyt saakaan rokotetta. Tuntuu tuskaiselta ajatella, että edelleen joutuu eristäytymään, kun muut alkavat elää normaalimpaa elämää. Olen ollut etätöissä yli vuoden eli kontaktit ovat kyllä vähissä. Olisi turvallisempi olo, jos saisi rokotuksen. Huomaan, että ne tutut jotka rokotuksen ovat saaneet, uskaltautuvat jo ihan eri tavalla näkemään toisiaan.
 
Mä oon koko ajan ollut ottamassa rokotteen heti kuin mahdollista ja harmittaa kyllä jos sitä ei voi ottaa raskauden takia. Toki turvallisuus ennen kaikkea.
 
Samaa mieltä edellisten kanssa, harmittaa ja kovasti mietityttää, jos en raskauden aikana saa rokotetta tai jos en itse sitä uskalla ottaa. Toisaalta en tiedä aiheesta tarpeeksi enkä ole etsinyt mitään tutkimustuloksia (ja raskaus on vielä hyvin alussa), niin ehkä parempi jättää isommat pohdinnat myöhäisempään aikaan. Mua mietityttää myös se, voiko raskausaikana otetusta koronarokotuksesta tulla jotakin vasta paljon myöhemmin ilmaantuvia oireita/seuraamuksia vauvalle/lapselle?
 
Mua mietityttää myös se, voiko raskausaikana otetusta koronarokotuksesta tulla jotakin vasta paljon myöhemmin ilmaantuvia oireita/seuraamuksia vauvalle/lapselle?

Tämä mietityttää itseänikin. Kuulema USAssa rokotetaan raskaana olevat ihan normaalisti ja THL sanoo, ettei rokotuksesta pitäisi olla sikiölle haittaa. Mutta kun ei pidempiä vaikutuksia ole vielä voitu tutkia eikä kyllä kunnolla lyhyen aikavälin vaikutuksiakaan. Ja sitten kuitenkin raskaana ollessa korona ilmeisesti on vakavampi, niin se rokotus taas toisi sinänsä turvaa. En tiedä uskaltaisiko alkuraskauden jälkeen ottaa, kun silloin on kriittisimmät elimet jo kehittyneet. Täytyy vaan seurailla tutkimuksia.
 
Itse en aio ottaa rokotetta nyt kun olen raskaana (muuten olisin kyllä ottanut, ja miehenikin on jo saanut ensimmäisen annoksen).
 
Neuvolassa meinattiin, että raskaana oleville ei suositella rokotusta, sillä ei ole tutkittu tarpeeksi, mutta tapauskohtaisesti voidaan antaa. Mulla ei ole mitään hinkua saada rokotusta, sillä tartunnat ovat täällä päin muutenkin vähäisiä enkä muuten kuulu mihinkään riskiryhmään. Tätä rokotustahtia kerkeää vauva syntyäkin ennen kuin rokotusaika tämän ikäiselle tulee.
 
Neuvolassa meinattiin, että raskaana oleville ei suositella rokotusta, sillä ei ole tutkittu tarpeeksi, mutta tapauskohtaisesti voidaan antaa. Mulla ei ole mitään hinkua saada rokotusta, sillä tartunnat ovat täällä päin muutenkin vähäisiä enkä muuten kuulu mihinkään riskiryhmään. Tätä rokotustahtia kerkeää vauva syntyäkin ennen kuin rokotusaika tämän ikäiselle tulee.
Joo mun ymmärtääkseni näitä annetaan raskaana, jos on töissä terveydenhoitoalalla tai riskiryhmää.
 
Mä en uskalla ottaa rokotetta just tuon takia ettei ole tarpeeksi tutkimus näyttöä. Tietysti alttius saada korona on suuri, koska asun uudellamaalla ja työskentelen terveydenhuollossa eli kohtaamisia työn puolesta tulee paljon päivässä. Toki on maskit ja huolellinen käsihygienia, mut ei se aina sano ettei vois sairastua. Vielä en ole tartuntaa saanut vaikka korona teholla myös työskennellyt, nyt tietysti työnkuvaan ei kuulu varmojen korona positiivisten potilaiden hoito ja siviili elämän kontaktit on minimit.
 
Mä ajattelin ottaa rokotuksen, mutta odottelen varmaan toiselle kolmannekselle ensin. :) Jokatapauksessa kyselen neuvolan näkemystä asiaan ensi viikolla.
 
Mä odottelen vielä, että THL muuttaisi linjansa niin, että rokotusta suositeltaisiin kaikille raskaanaoleville. Nythän suositus taitaa olla riskiryhmäläisille ja terveydenhuollon työntekijöille (jos on mahdollisuus altistua koronalle). Haluaisin kovasti rokotteen ja varmaan jo parin viikon sisään pääsisin iän puolesta aikaa varaamaan, mutta vielä en uskaltaisi sitä ottaa. Vaikka siis uskonkin, että se on turvallinen.
 
Takaisin
Top